Wat is er nieuw

Ik heb een aantal vragen.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Stan14
  • Startdatum Startdatum
S

Stan14

Guest
Hallo, ik ben Stan ik ben 14 jaar en ik heb op het moment 2 vissen in een vissenkom (en ik weet dat het slecht is!!!!).

Ik ben dus op zoek naar een vierkante bak of in ieder geval een beter thuis voor de vissen.

Wat bevelen jullie mij aan?

Groeten, stan

Welkom Stan,

goed bezig! Ofja: dat je op zoek gaat naar wat beters.
Wat voor vissen heb je precies? Dat moeten we wel weten om je goed antwoord te kunnen geven.

~ Ivo

Ik heb een goudvis, en een sluierstaart. Ik kan je wel een foto sturen.

Bedankt!

Is dat nodig voor 2 vissen? Of zouden er dan ook nog wat vissen bij kunnen?
't zijn erg rustige vissen die eigenlijk de hele dag niets doen....

Goudvissen horen eigenlijk in een vijver en voor sluierstaarten heb je al snel een hele grote bak nodig.

Op het forum staan ergens minimumeisen:
- Een gewone goudvis behoort niet thuis in een aquarium, maar in een vijver
- Een sluierstaart heeft per vis minimaal 50 liter water nodig
- Een aquarium voor het houden van sluierstaarten moet minimaal 1 meter lang zijn
- Goudvissen, en dus ook sluierstaarten, zijn groepsdieren
- Schoon water is heel belangrijk, ververs minimaal eens per week een aanzienlijk deel

Als je een normale meterbak hebt is die rond de 160 liter. Daar kunnen dan dus maximaal 3 sluierstaarten in (geen gewone goudvissen).
Ik snap wel dat ze in je kommen rustig zijn, want ze hebben daar ook niet de ruimte die ze nodig hebben.

Het is allemaal niet het beste nieuws zoals je ziet. Maar leuker kan ik het helaas ook niet maken.

Heb je wel de ruimte voor een groter aquarium?

~ Ivo

Ik heb een bureau waar wel wat op past.

Stan14 zei:

We zullen jou in de WC opsluiten, kijken hoe lang je het volhoud. 😉 Wedden,1 DAG?

Bertus zei:
Stan14 zei:

We zullen jou in de WC opsluiten, kijken hoe lang je het volhoud. 😉 Wedden,1 DAG?

Met ipad, oplader, houd ik het langer vol? En ja ik snap het.

Bertus zei:
Stan14 zei:
Ik heb een bureau waar wel wat op past.

Een 1 m bak? met 200 kg?

Ik heb werkelijk waar geeen idee. En ik wel de ruimte daar. Of het kwa gewicht kan, geen idee. Ik ben 14 en heb stel niet al te veel geld beschikbaar. Ik dacht zelf aan een 60x30x30 bak. Ik zag namelijk een iets op marktplaats.

Marktplaats

Dat is ten eerste veel te veel geld voor dat bakje! Met wat geduld vind je een keurig 60cm bakje voor 2 tientjes. Niet gevuld, maar dat kun je dan helemaal zelf doen.

Alleen als ik eerlijk ben denk ik dat voor jou echt het beste is om een vijver te zoeken voor de goudvis en een vijver of grote bak bij iemand voor je sluierstaart en dan in een 60cm bakje bijvoorbeeld wat kleine visjes.

~ Ivo

Ik heb een vriend die had de goudvis in een vijver gedaan en die is nu echt groot...

Mijn sluierstaart is niet erg groot, ik denk 5cm ofzo?

Ik ben een grote spammer, sorry :d

Hoi Stan,

Wat goed dat je op zoek wilt naar een betere oplossing voor je vissen.
Helaas voor jou sta ik helemaal achter de informatie die Mascha&Ivo heeft gepost.
Als je echt het beste voor je vissen wilt, moet je voor je goudvis op zoek naar een vijver met soortgenootjes.
Voor je sluier heb je echt minimaal een meterbak nodig. Dat is niet alleen belangrijk voor de zwemruimte, maar ook omdat sluiers groepsdieren zijn en ze niet gelukkig worden in hun eentje. Een bak van 1 meter heeft meestal een inhoud van 180 liter. Volgens de minimumregel van 50 liter per vis kun je daar dus drie vissen in houden, en dan heb je een groepje.

Als dat voor jou nu niet haalbaar is, wat ik me goed voor kan stellen aangezien je 14 bent, zou ik een ander thuis voor je sluier zoeken. Je zou dan een bakje van 60 cm ofzo kunnen kopen en daar andere visjes in houden. Elders op het forum kunnen ze je daar leuke idee�n voor geven.

Eigenlijk niet nee, want minimaal is een bak van een meter en dit is 80cm. Natuurlijk is het een hele verbetering vanaf jouw vissenkommen nu, en een tijdje zou misschien ook wel kunnen, maar voor je het weet worden ze ook te groot voor 80cm en dan zit je met het volgende probleem.

Uit heel veel ervaring blijkt nu eenmaal dat 60 of 80cm bakjes eigenlijk gewoon onhoudbare situaties zijn en daar willen we je graag voor behoeden.

Anders is de lol er snel vanaf voor je ben ik bang.

~ Ivo

Ik kan wel even laten zien waar ze nu in zitten, ik heb vandaag het water verschoont want het was een beetje erg vies. Ze zijn wat enthousiaster nu heb ik het idee.

En ik wil best wel een 1m bak kopen, alleen is het dan alleen die 3 sluierstaarten of kan ik er nog een vis bijdoen?

Ik vind guppys wel erg leuke vissen, en anders welke vissen zouden er bij kunnen?

Gr stan.

Die 3 sluierstaarten hebben elk druppeltje water in die meterbak hard nodig. Niets erbij dus, alleen die sluierstaarten.

~ Ivo

Dus dan kan ik wel 2 sluierstaarten doen, en wat andere vissen?
Bijvoorbeeld de goudvis erbij doen?

Want mijn moeder wil de goudvis eigenlijk niet wegdoen, om dan aan te geven, koop dan maar een grotere bak.

Als dat plaatsje strk genoeg is.

En,Stan,is dat bij je in de buurt?

Benzine kost ook geld,he.
Plus wat er bij komt.
De bak is redelijk.

Bedenk dat goudvissen wel 40 cm worden,he.

Ik sluit me helemaal aan bij het verhaal van Mieke! Je maakt de goudvis erg blij met een vijver. En voor de sluierstaart kun je misschien een goed huis vinden. Zeg dat maar tegen je moeder dat je het zielig vind voor het beestje. En als ze dat eenmaal weet kun je misschien vragen of je ipv de sluierstaart een 60cm bakje mag hebben en dan doe je daar guppy's in. Deze planten zich wel heel snel voort. Je bureau moet dan wel groot genoeg zijn zodat je je huiswerk ook nog kunt maken. ( die vraag ga je namelijk zeker weten krijgen van je moeder) hihihihi.
Als je dat geregeld krijgt dan is een aquarium zoveel leuker dan een vissenkom.

Nee, voor een gewone goudvis is dat veel te klein. Ook als je alleen twee sluiers in een meterbak zou houden zou ik er niet meer vis bijzetten. Het is al krap.

Wil je eigenlijk wel goudvissen/sluierstaarten? Het klinkt alsof je liever meer variatie hebt. Dan gaat de intensieve verzorging die deze vissen nodig hebben je snel opbreken. De beste optie voor jou lijkt me om een mooie vijver voor je huidige vissen te zoeken en een leuk 80 cm. bakje te kopen waar je verschillende vissoorten in kan houden.

Ik heb mijn meetlat erbij gehaald en de vissen ff opgemeten,

De goudvis is nu 5cm met staart is het 2cm erbij.
De sluierstaart is ong 3 a 4 cm.

Zouden deze 2 wel bij elkaar kunnen in die bak?

En om even terug te komen, ik heb genoeg plek om dan nog mijn huiswerk te maken, en dan heb ik nog gezelschap ook 🙂 vind ik helemaal toppie!

Bertus zei:
Als dat plaatsje strk genoeg is.

En,Stan,is dat bij je in de buurt?

Benzine kost ook geld,he.
Plus wat er bij komt.
De bak is redelijk.

Bedenk dat goudvissen wel 40 cm worden,he.

Ik dacht dat ik erbij zag staan dat het levering was. En ik kan altijd nog opzoek naar een bak, die ik bijvoorbeeld wel kan ophalen. Want anders is het inderdaad veel te ver, zo'n 200 km!

Stan14 zei:
Ik dacht dat ik erbij zag staan dat het levering was.
Dat woordje levering staat daar zodat de verkoper daar kan aangeven of het moet worden opgehaald of kan worden verzonden bijvoorbeeld.
Er staat nu niks, dus je kunt ook niets afleiden. Ga er maar vanuit dat iemand niet 200 km zijn bak komt brengen.

Stan14 zei:
Zouden deze 2 wel bij elkaar kunnen in die bak?
Nee, want een goudvis hoort in de vijver.

~ Ivo

Er zijn toch genoeg mensen die ook een goudvis in een aquarium hebben? of ben ik nou gek?

Stan ik denk dat je de goudvis echt moet loslaten. Ik wil niet vervelend zijn integendeel. Maar ik denk dat je niet weet waarom je vis nu nog maar 5 cm is. De goudvis kan namelijk niet groeien omdat hij te klein woont. Daarom blijft hij klein. Maar niet klein in een gewone staat. Eigenlijk wil hij groter worden maar hij kan niet... Als jij nu voor altijd in een glazen huis zou gaan wonen waar je nu net inpast, zou jou lijf ook gewoon willen doorgroeien tot je 20 bent. Maar omdat dat niet kan gaat je lichaam van binnen allemaal rare kronkels uithalen om toch maar in dat kleine huis te kunnen blijven. Je krijgt een kromme rug, je benen gaan krom staan etc etc etc... Daarom is je vis nu nog zo klein. Ze passen zich niet vrijwillig aan de omgeving aan. Een ander aquarium moet echt heel groot zijn. Daarom is een vijver beter. Guppy's kun je wel in 60cm bewaren omdat ze van nature niet groter worden dan 5-6 cm. Succes

Stan14 zei:
Er zijn toch genoeg mensen die ook een goudvis in een aquarium hebben? of ben ik nou gek?
Nee, jij niet. De mensen die goudvissen (niet sluierstaarten) in kommen of een aquarium hebben wel 😉
Ik begrijp dat het verwarrend is, maar kijk even naar wat Cala zegt. Die legt het ook nog prima uit hierboven,

~ Ivo

Ik heb mijn goudvis nu een precies een week! En ik omdat mijn sluierstaart een dikke buik had dacht ik dat ie misschien zwanger was, toen kwam ik erachter dat een vissenkom eeeeeeeeeeeeeerg slecht is voor de vis. Dus ik gelijk tegen mijn moeder zeggen 😀 en toen zei ze: Dus er moet een nieuwe bak komen? ik: JA! we zijn dieren aan het mishandelen, dat mag niet dat is slecht.

Ik ben erg eeeeeeeeeeeeeeeeeeerg tegen dierenmishandeling!

Sluierstaarten horen een dikke buik te hebben. 🙂

Inderdaad, 😀 daar ben ik achter inderdaad.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan