Ik heb genoeg van m'n dwerggourami !


R

Roeffel

Guest
Allen, sinds een tijdje heb ik een mannetjes dwerggourami en 2 vrouwtjes. Het probleem is dat hij telkens op nieuw schuimnestjes maakt (heb trouwens 1x mogen aanschouwen hoe hij precies de eitjes uit het vrouwtje "perst" en ze vervolgens in het nestje spuugt. Het probleem is dat hij nu alle bovengrondse wortels van mijn plant plukt voor zijn nest (ben de naam even kwijt rode blaadjes stengekachtig). Zelf zo gretig dat de planten zelfs worden uitgetrokken :O.

Komt erop neer dat ik wel wat spijt heb van de aankoop ...

Er zitten best wat otocinlussen in die ik jammer genoeg niet veel zie ...
10 kardinaaltetras

wat garnalen

Zou graag een "grotere" vis hebben die we tenminste wat meer zien rondzwemmen ... dat mss aan die kegelvlekbarbelen ? maar ook een schoolvis, stoort dat met de neons ?

Thx

Raf
 
Ik heb hier een 200 liter bak met 3 sluierstaarten en een ancistrus. Normaal gesproken heeft dat ook consequenties voor je planten. Ik heb het zo opgelost: Javavarens achterin met turfplaten eronder en ronde maaskeien ervoor zodat ze niet bij de wortels kunnen. Ook wat waterpest erin. En heel veel drijfplanten: drijfbamboe, kroos-varen en braziliaanse kikkerbeet. Mijn bak is dus goed begroeid en groen. Daar houden gourami's ook erg van...
 
Een rode plant die kapot getrokken wordt vind ik eerder klinken als een dode plant. Veelal worden rode planten op te weinig co2 licht en voeding gehouden waardoor ze niet groeien/dood gaan. Knappe goeramie die een goed groeiende plant eruit trekt.
 
Maar wat als je nu de wortels eens goed in de bodem drukt? Ik neem aan dat je wortels bedoeld die niet goed in de grond zitten toch?
 
Hoe groot is je bak eigenlijk?
 
Aqualantis vision 100
L 102,2 x B 40,4 x H 60 cm
 
Het moet zijn: Aquatlantis Fusion 100
Allen, sinds gisteren trotse eigenaar van een 2dehands Aqualantis vision 100 met Oase thermo 350 filter. Uiteraard heb ik nu een heleboel vragen en schuim ik de fora en youtube af voor inspiratie en informatie. Na lang twijfelen toch maar besloten om 't "rustig" aan aan te pakken en een "gezelschapsaquarium" in te richten .

Ik zou superblij zijn met een schuimnestje in mijn aquarium.
De vissen hebben het dan naar hun zin.
 
Thx voor de vele reacties :) , temperatuur is netjes op 25 graden, heb er een dennerle co2 controller bij nu op 6.8 Ph ingesteld, waterwaardes zijn normaal (colombo test kit)

De wortels zijn in feite de bovengrondse wortels van de althernanthera reinickii 'mini'

Heb wat foto's toegevoegd !

thx

Raf
 

Bijlagen

  • IMG_20191216_065519.jpg
    IMG_20191216_065519.jpg
    151.3 KB · Weergaven: 102
  • IMG_20191216_201922.jpg
    IMG_20191216_201922.jpg
    185.2 KB · Weergaven: 134
  • IMG_20191216_202051.jpg
    IMG_20191216_202051.jpg
    43.4 KB · Weergaven: 112
  • IMG_20191216_201944.jpg
    IMG_20191216_201944.jpg
    100.9 KB · Weergaven: 98
ik zou iets meer drijfplantjes toevoegen, vinden die gourami best fijn
niet teveel, dus niet de hele oppervlakte
 
  • Leuk
Waarderingen: Bov
Voor die gourami mag je wel wat drijfgroen toevoegen daar houden ze van! ik denk dat je dan wel een eind van je probleem af bent
 
Dat is inderdaad de root-cause, daarna ga je van je goerami genieten, let maar op.
 
Hebben jullie suggesties ? ben een leek ;-)

thx

Raf

ps : ook advies ivm wat meer groen achteraan altijd welkom ;-)
 
Braziliaans kikkerbeet makkelijk plantje gaat lekker snel
 
Braziliaans kikkerbeet makkelijk plantje gaat lekker snel
Kan maar voor je het weet is de hele opp dicht, dus blijven uitscheppen.
Je kan ook een klein blijvende valisneria nemen, die gaat ook drijvers maken.
 
Die Echinodorus gaat ook nog flink groeien in de hoek lekker bolletje of 2 klei erbij
 
Hydrocleys nymphoides – HN – Zuid-Amerikaanse waterlelie
 
  • Leuk
Waarderingen: Bov
Even terugkomen op de temperatuur, gouramies komen in de paar stemming bij 25 graden, dus 2 graden minder en je bent weer een probleem kwijt ;)k
 
Kan maar voor je het weet is de hele opp dicht, dus blijven uitscheppen.
Je kan ook een klein blijvende valisneria nemen, die gaat ook drijvers maken.
Is wel makkelijk beperkt te houden toch? af en toe wat eruit halen. Ze kunnen we mooi tussen de wortels zwemmen
 
Ja klei bolletjes voor de voeding.
Die Echinodorus haalt de voeding uit de bodem.
De bolletjes klei geven steeds een beetje benodigdheden af ze gaan een maand of 4 mee
 
Leven die otto s uberhaupt nog? Aquarium ziet er erg nieuw uit. Volgens mij zijn dat vissen die in een rijp aquarium horen ivm eten.
 
Cool hier kan ik al mee verder :)

Nu ik toch bezig ben , sinds kort deze vervelende witte schimmel/alg in m'n bak , heel glibberig ! enig idee wat het is ?

Trouwens nog ideeen voor medebewoners ? iets dat wat meer zwemt ? of eender wat :)

Thx guys !
 

Bijlagen

  • IMG_20191216_065449.jpg
    IMG_20191216_065449.jpg
    24.4 KB · Weergaven: 94
  • IMG_20191216_202023.jpg
    IMG_20191216_202023.jpg
    47.3 KB · Weergaven: 93
Bij mij doen de drijfplantjes ( waaronder die Braziliaanse kikkerbeet) het zo goed, dat ik wekelijks een hele bak ( rechthoekig zwart plastic van magnetronmaaltijd) er uit haal. Perfect drijfgroen voor je gourami's.
 
Leven die otto s uberhaupt nog? Aquarium ziet er erg nieuw uit. Volgens mij zijn dat vissen die in een rijp aquarium horen ivm eten.

Had in't begin enorm veel bruine alg, de hele achterwand was bedekt ... na 2 dagen alles proper , bladeren en achterwand ... Nu geef ik op advies van de speciaalzaak groene spirulina tabletten van sera ! Hopelijk voldoende !

Aquarium van juli in dienst !

Ik tel er wel geen 10 meer , max 6-7 !

Alle tips qua voeding voor ze is welkom !

Raf
 
Cool hier kan ik al mee verder :)

Nu ik toch bezig ben , sinds kort deze vervelende witte schimmel/alg in m'n bak , heel glibberig ! enig idee wat het is ?

Trouwens nog ideeen voor medebewoners ? iets dat wat meer zwemt ? of eender wat :)

Thx guys !
Die ken ik ook, bij mij zit dat er al jaren in. Is een waterschimmel, en breidt zich steeds uit, ook al zit er nog maar een klein stukje in. Wat helpt( bij mij althans) is een goede aanzuiging van de filter, en ik gebruik een rubber kwastje ( keukengerei, bij Blokker gehaald) om dat spul tussen de stenen vandaan te halen als ik de bak verschoon met de bodemzuiger . Dan zuig ik het op en gaat het via de tuinslang de tuin in. Als het warmer is groeit die schimmel harder, maar het schijnt niet schadelijk te zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bov
Geef je ook nog vloeibare planten voeding?
 
Ik heb vandaag nog een hele emmer kikkerbeet uit mijn aquarium gehaald. Het staat nog buiten je mag het zo hebben.
 

Terug
Bovenaan