Wat is er nieuw

Ik heb het voor elkaar

• Onderwerp starter Onderwerp starter kastanje57
  • Startdatum Startdatum
K

kastanje57

Guest
Beste mensen,

verleden jaar september heb ik een paar vragen gesteld over de "Crystal gold garnaal" en de "Blue Panda bee".
Ik had deze eigenlijk in een opwelling aangeschaft en ze bleken ook nog eens nogal prijzig te zijn.

Afijn, ik had me bedacht dat de garnaaltjes maar hun best moesten gaan doen om aan natuurlijke omstandigheden te wennen.
Ik heb ze dus ondergebracht in 2 Aqua40 bakjes met een dikke grintbodem.
Deze is helemaal dicht begroeid met Cryptocoryne en wat Hygrophila. Tussen de planten bevindt zich een mengsel van javamos en Chladaflora dat in draden over de bodem groeit.

Het water in de bakjes staat stil en er wordt maandelijks een liter water ververst met kraanwater dat 24 uur van te voren is klaargezet in het licht.
Als medebewoners hebben de garnaaltjes watervlooien en slakken, van beide zo nu en dan heel veel.
De watervlooien hebben het afgelopen najaar en winter als visvoer gediend en de slakjes heb ik een paar dagen geleden met een hele hoop in de vlooienbak buiten gedaan om de algen te gaan bestrijden.

Ik had van elke garnalen soort 7 stuks besteld en een maand na aankoop waren er 4 Panda bee's en 3 Crystal's dood.
De anderen leken het goed te doen en zich steeds beter aan te passen.
Nu heb ik ze al met al zo'n 8 maanden sinds een week heb ik van beide jonkies mogen begroeten.
De jonge Crystal's lijken op hun ouders, de blue Panda's echter niet. Wat dat moet gaan worden weet ik nog niet, ze zijn nog te klein om de tekening en kleur op het lichaam goed te onderscheiden.

Ik ben hier heel erg blij van geworden en trots dat ik de garnalen op deze manier ook tot voortplanting heb weten te brengen. Die jonkies zien er heel mooi en krachtig uit, dat is een echt genot om naar te kijken.

Ik hoop binnenkort weer foto's te kunnen maken om mijn aanwinsten te laten zien.

Super leuk!
Altijd leuk om die kleintjes te zien opgroeien en ze viepen zich dus ook wel fijn!
Veel plezier 😉

Dank je wel Nickey,
Wat grappig dat je avatar bijna sprekend lijkt op mijn Betta man, die heb ik met een vrouwtje in een dichtbegroeid 54l. bakje zitten bij kamertemperatuur. Mijn man heeft precies dezelfde vinnen maar is helemaal rood. Het is een prachtige vis om te zien. Het vrouwtje is blauw met gele strepen.
Van hen heb ik een paar weken ook al eens jonkies gehad maar toen was het water nog te koud dus die zijn er niet meer. Straks in juli-augustus hoop ik ook daar jonge visjes van groot te brengen.

Eigenlijk vind ik dit bakje achteraf iets te klein voor een Betta koppel maar door de dichte begroeiing met planten zijn er voldoende schuilplaatsen voor beiden om te rusten. Ze maken een zeer krachtige indruk en soms krijg ik de indruk dat ze ook een kat en muis spel met elkaar spelen, elkaar uitdagen enzo.
Dat is leuk om naar te kijken.

Leuk!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan