Ik kan niet kiezen :(


R

Rami&Rezi84

Guest
Hoi allemaal. Ik ga binnenkort opnieuw beginnen met een aquarium op te starten.
Nu twijfel ik nog tussen 2 aquarium. De juwel rio 240 en de aquatlantis elegance 120. Ze hebben beide ongeveer dezelfde afmetingen.
Vroeger had ik een rio 180 en ik was hier wel tevreden over, maar ik vind persoonlijk aquatlantis net iets meer afgewerkt.
Wat zijn jullie meningen? Iemand positieve of negatieve ervaringen met 1 van de merken?

Grtz
 
heb je al na gedacht over wat voor verlichting je wilt gebruiken? want bij de aquatlantis is het moeilijk om een ander merk licht te gebruiken.
 
Ik denk zelf dat de Aquatlantis net iets beter afgewerkt is en zou daarvoor gaan maar ja dat is ook persoonlijk.
 
Behalve €100 prijsverschil in het voordeel van de Rio, zie ik niet heel veel verschillen. De Aquatlantis vind ik ook iets mooier afgewerkt, vooral incl. meubel. Maar dit is een kwestie van smaak. Ook is de Aquatlantis net iets hoger, wat ik ook weer iets mooier vind uitzien.
Ik zou persoonlijk altijd voor een extern filter kiezen, en ik weet dat die van Juwel relatief gemakkelijk te verwijderen zijn. Geen ervaring met de Aquatlantis.

Succes met de keuze, een lastige :thumbs:
 
Wij stonden voor dezelfde keuze alleen dan rio 450 of fusion 150.
Wij hebben gekozen voor de aquatlantis omdat deze mooier afgewerkt is. Ook de standaard verlichting was bij onze versie beter. Het filter zit overigens met zuignappen, als het bij de elegance ook een biobox is.

Succes met je keuze.
 
de elegance ook een biobox is

Sorry dat ik het zo direct zeg... 'en de biobox is ruk' :D

Groot ding, weinig biologisch filtermateriaal. Doosjes met filtermateriaal die je open moet frezen of om de haverklap moet vervangen wat niet goed is voor het biologisch evenwicht. Sponzen die door de doosjes niet zijn uit te knijpen en dergelijke.

Ik raad aan deze niet te gebruiken en meteen voor een extern filter te gaan. Dat gaat wat mij betreft trouwens ook op voor het interne filter van Juwel, met dat verschil dat je dat eruit moet slopen door kit los te snijden.
 
Als we het over de filter gaan hebben dan zou ik een buitenfilter nemen. Daarbij kun je de uitstroom, lees circulatie, vaak veel beter bij regelen. Ook is zo n intern filter niet mooi om te zien en door het formaat nemen ze onnodig veel ruimte in.
 
heb je al na gedacht over wat voor verlichting je wilt gebruiken? want bij de aquatlantis is het moeilijk om een ander merk licht te gebruiken.
Ik zou sowieso de standaard verlichting gebruiken die er inzit. Het is bij allebei led verlichting.
Ik dacht zelf dat ik ergens gelezen had da het nu bij Aquatlantis het nieuwe systeem van led verlichting is en dus ook dimbaar. Wat ik dan toch ook weer een pluspunt vind
 
Wij stonden voor dezelfde keuze alleen dan rio 450 of fusion 150.
Wij hebben gekozen voor de aquatlantis omdat deze mooier afgewerkt is. Ook de standaard verlichting was bij onze versie beter. Het filter zit overigens met zuignappen, als het bij de elegance ook een biobox is.

Succes met je keuze.
Zit bij Aquatlantis de filter er al in vast of wordt deze apart bij geleverd.
Ik ben toch van plan om met een externe filter te werken. Het hier ook vermeld geweest. Kan je beter je uitstroom met regelen.
 
Zit bij Aquatlantis de filter er al in vast of wordt deze apart bij geleverd.
Ik ben toch van plan om met een externe filter te werken. Het hier ook vermeld geweest. Kan je beter je uitstroom met regelen.

Bij ons is hij los bijgeleverd in een doos.
Wij hebben hem overigens ook niet in gebruik, maar gebruiken ook externe filters.
 
Bij de Fusion 120 ook in een doos erbij (heb alleen de verwarming eruit gehaald) :juggle:
 
Ik heb al 11 jaar een AquaAtlantis en nog steeds tevreden.

Ik zou dus gaan voor de Elegance , maar dan wel met een ander filter
 
De Fusion 120 staat qua verlichting met kop en schouders boven de juwel uit.
De standaard led verlichting van de juwel is niet dimbaar en zo fel daylicht 9600 k dat het bijna richting zee bak verlichting gaat.
Daar integen zijn de led balken van de fusion serie wel dimbaar te maken met of met de controller aquatlantis (optie) of met een tc420/tc421.
Sommige bakken van de fusion serie worden zonder filter geleverd zie http://utaka.nl/aquaria/
En https://www.aquatlantis.com/en/support/files/module/pdfs/file/FUSION_120x50_LED_2.0
 
Laatst bewerkt:
Dimmen met de TC420 gaat overigens perfect, heb ik zelf ook gedaan.
En dat voor € 18,- van aliexpress + € 2,- aan verlengkabeltjes.
 
Dank u voor de vele reacties.
Wat ik bij mezelf dacht is hier echt wel bevestigd.
Normaal zal ik de bak dit weekend gaan bestellen
 
Nog even voor alle duidelijkheid.
Bij Aquatlantis is de led verlichting dus standaard dimbaar? Kan je hiermee dan ook een zonsopgang en zonsondergang nabootsen (met de gepaste apparatuur natuurlijk), of is het enkel dimmen tot een bepaalde lichtsterkte?

Ik heb hier totaal geen ervaring mee en wil echt tot in de puntjes voorbereid zijn.
 
Nog even voor alle duidelijkheid.
Bij Aquatlantis is de led verlichting dus standaard dimbaar? Kan je hiermee dan ook een zonsopgang en zonsondergang nabootsen (met de gepaste apparatuur natuurlijk), of is het enkel dimmen tot een bepaalde lichtsterkte?

Ik heb hier totaal geen ervaring mee en wil echt tot in de puntjes voorbereid zijn.

Ik heb dus de Aquatlantis Fusion 150. Deze heeft 4 LED balken erboven hangen.
Deze kunnen prima gedimd worden. Dat kan middels de bijbehorende dimmers van Aquatlantis zelf, maar die kan je geloof ik niet fatsoenlijk programmeren.
Daarom heb ik gekozen voor de TC420 (n.a.v. tips op dit forum) en dat gaat prima.
Je kan hem dimmen tot hij bijna uit is (ik denk bijv. 5-10%), op een gegeven moment geven ze bijna geen licht meer en dan zijn ze ineens uit.
Maar voor mij is dat prima.
 
Je kan hem dimmen tot hij bijna uit is (ik denk bijv. 5-10%), op een gegeven moment geven ze bijna geen licht meer en dan zijn ze ineens uit.
Maar voor mij is dat prima.
Ik kan de balk van de Fusion dimmen tot 1%. Ik laat hem een paar uur 2% staan, en laat hem op het laatst nog 2 minuten op 1% staan.
 
Ik kan de balk van de Fusion dimmen tot 1%. Ik laat hem een paar uur 2% staan, en laat hem op het laatst nog 2 minuten op 1% staan.

Gebruik jij ook de TC420?
Ik heb hem in een uur aflopend van 100 -> 0.
Ik heb echter geen idee of het 1% is.
Het kan zijn dat het dan optisch lijkt dat het meer is dan 1%.
 
Gebruik jij ook de TC420?
Ik heb hem in een uur aflopend van 100 -> 0.
Ik heb echter geen idee of het 1% is.
Het kan zijn dat het dan optisch lijkt dat het meer is dan 1%.
Ja ik gebruikte de TC420, bak is afgebroken.

Moest even spieken. Laatste instelling was van
60 naar 25 in een uur, dan in een uur naar 2 en op het laatst nog even 1%. Zo bleef hij dus lang op 2% staan wat genoeg was voor de avond. Laatste minuutjes op 1 voor een soepele overgang naar 0.
 
Bij mij ook dimbaar tot 1% voor de aquatlantis elegance. Ik gebruik wel de Luminus controller. De planten doen het goed onder de standaard verlichting. Enige minpuntje van mijn aquatlantis: hij mocht groter zijn ;)
 
De Luminus controller kan ik echter afraden: 2 opeenvolgende lichtschema's volgen elkaar enkel op met 1 min tussentijd. Het is dus 1 min donker tussendoor
 
Die tc420 wordt blijkbaar veel genomen. Eens checken op het net of ik dat hier in België ook kan vinden. Bedankt voor de tip allemaal
 
De Luminus controller kan ik echter afraden: 2 opeenvolgende lichtschema's volgen elkaar enkel op met 1 min tussentijd. Het is dus 1 min donker tussendoor
Is dat die controller en app via Aquatlantis zelf? Dacht dat ik dat ergens gelezen had?
 
Misschien is een Akvastabil Fusion ook wat voor jou? Ook mooi afgewerkt en wat goedkoper dan een Aquatlantis Fusion.
 
Ja de Luminus is van aquatlantis zelf.
Thx voor de tip. Ik was echt van plan om dit te nemen, maar als het tussendoor donker is, is dit ook niet echt de oplossing he
 
Misschien is een Akvastabil Fusion ook wat voor jou? Ook mooi afgewerkt en wat goedkoper dan een Aquatlantis Fusion.
Ik ga het toch houden op de Aquatlantis elegance 120. Twijfel was een Juwel bak of een Aquatlantis. Maar toch bedankt om me die mogelijkheid ook mede te delen
 
Thx voor de tip. Ik was echt van plan om dit te nemen, maar als het tussendoor donker is, is dit ook niet echt de oplossing he
Graag gedaan, het stoort me ondertussen niet meer maar "natuurlijk" is het niet als je er net op kijkt... Mijn volgende bak wordt wellicht anders. Succes verder!
 
De bak is inmiddels besteld. Het is de Aquatlantis Elegance Expert 120 geworden. Deze is mooi afgewerkt en die led verlichting is dus standaard regelbaar wat voor mij echt wel de doorslag heeft gegeven. Eind deze week wordt hij normaal gezien geleverd.

Ga waarschijnlijk zo'n TC420 bestellen om de verlichting te kunnen regelen.

Voor de filter ga ik dan ook werken met een externe filter van Eheim. Ik had gedacht aan de professionel 4 350.

Dimmen met de TC420 gaat overigens perfect, heb ik zelf ook gedaan.
En dat voor € 18,- van aliexpress + € 2,- aan verlengkabeltjes.
Dus als ik deze TC420 neem moet ik er nog kabeltjes bij bestellen ook. Zit er een goede handleiding bij want ik ben echt geen handige als het aankomt op vlak van elektriciteit? En doe sluit je je verlichtingsbalk dan hierop aan?
 
ik zou deze eheim nemen de pro 4-600 kost op amazone de 199euro heb hem ook draaien op een 240 liter aquarium
 
Dus als ik deze TC420 neem moet ik er nog kabeltjes bij bestellen ook. Zit er een goede handleiding bij want ik ben echt geen handige als het aankomt op vlak van elektriciteit? En doe sluit je je verlichtingsbalk dan hierop aan?

Er zit geen goede handleiding bij, maar het is ook niet heel moeilijk. Als je kan solderen is het echter wel handig.
En je hebt een windows computer nodig waar je de TC420 aanhangt zodat je met de sotftware de tijdschema's in kan stellen.

Je hebt deze kabels nodig (overigens niet perse bij die shop):
https://www.ledstripxl.nl/led-dc-female-connector.html
https://www.ledstripxl.nl/led-dc-male-connector.html

Voor elke LED unit in de kap heb je dan 1x male en 1x female nodig.
Volgens mij zitten er 2 lampen in je aquarium.
Dat betekent dat je dan 2 trafo's hebt, dus 2x male en 2x female connector.

Ik zal kijken of ik morgenavond of iets het even uit kan tekenen voor je hoe je het moet aansluiten op de TC420.
 
ik zou deze eheim nemen de pro 4-600 kost op amazone de 199euro heb hem ook draaien op een 240 liter aquarium
Kan bij deze filter het debiet eigenlijk geregeld worden? Hiermee bedoel ik of je de uitstroom kunt regelen van zacht naar hard?
 
Er zit geen goede handleiding bij, maar het is ook niet heel moeilijk. Als je kan solderen is het echter wel handig.
En je hebt een windows computer nodig waar je de TC420 aanhangt zodat je met de sotftware de tijdschema's in kan stellen.

Je hebt deze kabels nodig (overigens niet perse bij die shop):
https://www.ledstripxl.nl/led-dc-female-connector.html
https://www.ledstripxl.nl/led-dc-male-connector.html

Voor elke LED unit in de kap heb je dan 1x male en 1x female nodig.
Volgens mij zitten er 2 lampen in je aquarium.
Dat betekent dat je dan 2 trafo's hebt, dus 2x male en 2x female connector.

Ik zal kijken of ik morgenavond of iets het even uit kan tekenen voor je hoe je het moet aansluiten op de TC420.

Solderen kan ik nog net wel ;) dat is dus toch al een pluspunt. En windows heb ik ook wel op de laptop staan dus dat ik ook al in orde.

Bedankt voor de links naar de kabeltjes die ik nodig heb om alles aan te sluiten.

Vrijdag wordt de bak geleverd en kan ik eens kijken hoeveel led units er zijn. Ik dacht 1 maar het kan net zo goed 2 zijn.

En er is geen haast bij hoor. Zal al blij zijn moest ik iets voor mij hebben dat het aansluiten toch net wat makkelijker maakt
 

Terug
Bovenaan