Myrrob

Active member
Lid geworden
23 oktober 2016
Berichten
25
Locatie
Zuiden van het kikkerland
Goedenavond!

We hebben vorig jaar een vijver van zo'n 35.000 liter overgenomen van de vorige bewoners, een prachtige vijver en opgezet volgens de methode van Ada Hofman.

Alleen.. Vorig jaar was het water zo groen, dat je geen vis kon zien zwemmen. Ik heb er GH plus in gedaan, en na een paar weken werd het weer helder en de planten deden het goed.
Begin dit seizoen heb ik een dosis maerl in het water gedaan om de hardheid te verbeteren, tijdelijk heeft toen de GH waarde op 10 gezeten.

Nu is het echter zo, dat mijn zuurstofplanten verslijmen, niet goed willen groeien en langzaam afsterven. Alleen waterpest groeit nog, heeeeel traag. Ook de waterlelies zijn geel en bruin geworden.

Ik heb dus twee weken geleden een Oase 5 Vijverstofzuiger gekocht en alle slib van de bodem gehaald, om te voorkomen dat het water verzuurt. Hierbij is ook een waterverversing van zo'n 20% gedaan en uitzonderlijk veel slib weggehaald. Ik heb uiteraard niet alle slib verwijderd, dus niet alle bacterien zijn weg.

Hierna heb ik ook GH plus en Mineral Clay toegevoegd om de waardes goed te houden. En na de waterverversing heb ik bacterien van Bacterial en van Moerlings toegevoegd, en vier zakken vijversubstraat zodat bacterien beter kunnen nestelen.

De PH waarde is sochtends 7 en savonds 7,5.
KH is 8
GH is 7

Ik weet nu eigenlijk echt niet meer wat ik moet doen. Gebruik ik te weinig? Gebruik ik het verkeerd?

Een kanttekening: ik wil geen pomp in mijn vijver. Dat is natuurlijk de easy way out, maar het heeft niet mijn voorkeur. Een natuurlijke balans zou mogelijk moeten zijn, ik weet alleen even niet hoe..

Als iemand nog tips heeft, ik hoor ze graag! Super bedankt!

Groetjes Myrthe
 
Hier nog even een foto, waarbij je ziet dat de oeverplanten het wel best prima doen. En onze goud- en blauwwindes(tot wel 60cm).
20220804_200306.jpg
 
Zonder wat beweging in het water gaat het m.i. nooit wat worden.
wat is je probleem met een filter/pomp?
 
Veel mensen zijn in de veronderstelling dat je een filter nodig hebt voor een biologisch evenwicht, maar dit is niet het geval. Alle planten en organismen in de vijver werken met elkaar samen, zodat deze een biologisch evenwicht vormen. Dwz, voldoende planten, vijversubstraat en bacteriën. Ik ken meer mensen zonder filter en zij hebben een prachtige heldere vijver.
Ik ben daarom op zoek naar advies en ervaringen hoe ik het biologisch evenwicht kan herstellen.
 
Kun je wel met een flinke aanplant van gele lis bijvoorbeeld langs de oevers laten groeien, die pakken heel veel op.
 
De vijvermethode van Ada Hofman werkt met een vijver zonder pomp of filter maar met veel zuurstofplanten en beslist geen karperachtigen.
Ze werkt vooral met Glanzend Fontijnkruid, Gedoornd Hoornblad, Waterpest, Waterviolier en Aarvederkruid.
Afhankelijk van de watersamenstelling doen bepaalde soorten het goed of juist niet. Fontijnkruid en Waterviolier verlangen harder water tov Waterpest, Hoornblad en Aarvederkruid.
In de natuur komen Fontijnkruiden en Waterviolier voor in water dat gevoed wordt door kwelwater (grondwater dat ijzer en andere mineralen bevat).
Ik kan je niet uitleggen waarom je vijver geen biologisch evenwicht bereikt.
Besef dat Waterlelies en moerasplanten minder afhankelijk zijn waterkwaliteit maar vooral van de samenstelling van de vijveraarde in de manden waarin je planten zijn gepoot.
Vaak werkt het positief als je de vijver met rust laat en niet veel meer doet dan het toevoegen van Maerl als dit nodig is.
Weerinvloeden zoals warmte en felle zon kunnen ook een rol spelen.
 
Ik heb mijn antwoordt gebaseerd op het behoorlijk aantal vrij grote vissen in de vijver.
ik denk dat het gouwwindes zijn op zich wel de juiste soort voor de Ada methode.

ik zie ook de schaduw van een grote boom op het water
die kunnen veel organische materiaal in een vijver brengen misschien dat daar het slib vandaan komt.

Zit er een dichte bodem in de vijver?
 
Laatst bewerkt:
Kun je wel met een flinke aanplant van gele lis bijvoorbeeld langs de oevers laten groeien, die pakken heel veel op.
Goeie tip Edwin, ik ga hier mee aan de slag.

De vijvermethode van Ada Hofman werkt met een vijver zonder pomp of filter maar met veel zuurstofplanten en beslist geen karperachtigen.
Ze werkt vooral met Glanzend Fontijnkruid, Gedoornd Hoornblad, Waterpest, Waterviolier en Aarvederkruid.
Afhankelijk van de watersamenstelling doen bepaalde soorten het goed of juist niet. Fontijnkruid en Waterviolier verlangen harder water tov Waterpest, Hoornblad en Aarvederkruid.
In de natuur komen Fontijnkruiden en Waterviolier voor in water dat gevoed wordt door kwelwater (grondwater dat ijzer en andere mineralen bevat).
Ik kan je niet uitleggen waarom je vijver geen biologisch evenwicht bereikt.
Besef dat Waterlelies en moerasplanten minder afhankelijk zijn waterkwaliteit maar vooral van de samenstelling van de vijveraarde in de manden waarin je planten zijn gepoot.
Vaak werkt het positief als je de vijver met rust laat en niet veel meer doet dan het toevoegen van Maerl als dit nodig is.
Weerinvloeden zoals warmte en felle zon kunnen ook een rol spelen.
Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord. De waterlelies zijn dit jaar geplaatst in nieuwe Lelite, dus waarom die niet zo lekker gaan, snap ik dan niet helemaal.

Ik ga in ieder geval scherper zijn op de waterhardheid en deze in ieder geval ophogen. Als de juiste waarde is bereikt zal ik kijken of ik de benoemde waterplanten er in kan plaatsen.
Ondanks dat de vijver is aangeplant volgens de methode van Ada door de vorige bewoners, zie ik weinig van je genoemde planten.. Ik heb ze ook nooit horen praten over Maerl. De aanleg kan wel volgens haar methode zijn, maar als het onderhoud er niet is, heeft het weinig zin.

In ons grondwater zit overigens ijzer, maar ik durfde de vijver hier niet mee te vullen ivm giftigheid voor de vissen. Ik begrijp uit jouw verhaal dat dat dus wel kan?

Er zit trouwens ook geen substraat onderin de vijver, raad je dat wel aan? Ik zat ook al te denken om hier twee kuub van toe te voegen, grof genoeg substraat om de sliblaag nog wel enigszins weg te kunnen halen met de vijverstofzuiger in het diepste gedeelte van de vijver. We zijn omringd door bomen dus dat werkt niet echt mee..

Ik heb mijn antwoordt gebaseerd op de vissen in de vijver.
karperachtigen zijn overigens wel sterke vissen het probleem is alleen dat ze het water zwaar belasten.

Maar je kan inderdaad ook een mooie vijver hebben met een paar kikkers, salamanders en stekelbaarsjes
en mischien nog een schooltje bittervoorentjes (en wat zwanenmossels)

ik zie de schaduw van een grote boom die kunnen veel organische materiaal in een vijver brengen
Begrijpelijk. Daarom hebben we ook maar 15 stuks op een vijver van 35 kuub. Meer dan dit gaat er niet in. Er zaten ook nog honderden zwarte goudvissen in, we hebben er al zo'n 90 uit gevist. Er zitten er nog ongeveer 10 in, die moeten we er nog uit zien te krijgen.
Klopt, we zitten omringd door bomen. Zodra de eerste blaadjes vallen leggen we een net over de vijver om het blad in op te vangen. Als de meeste bladval geweest is, halen we het net er af om te voorkomen dat de vissen in het net vast komen te zitten. Ik heb daarnaast nu ook een vijverstofzuiger om het restant er uit te zuigen, in januari als de vijver nog in rust is.
 
Veel bomen geven in het voorjaar als de blaadjes open gaan en ze bloeien ook heel veel fijn organische materiaal en stuifmeel af.

je kunt een vijver met een afgesloten bodem niet vergelijken met natuurlijk water met een open bodem.
ik zou geen ijzerhoudend water toevoegen omdat de concentratie als je het verdampte water aanvult steeds hoger wordt.
in natuurlijk water blijft het niveau min of meer gelijk door uitwisseling met het grondwater.


vang die goudvissen.
1 keer paaien en je hebt weer een vijver vol jong spul
 
Veel bomen geven in het voorjaar als de blaadjes open gaan en ze bloeien ook heel veel fijn organische materiaal en stuifmeel af.

je kunt een vijver met een afgesloten bodem niet vergelijken met natuurlijk water met een open bodem.
ik zou geen ijzerhoudend water toevoegen omdat de concentratie als je het verdampte water aanvult steeds hoger wordt.
in natuurlijk water blijft het niveau min of meer gelijk door uitwisseling met het grondwater.


vang die goudvissen.
1 keer paaien en je hebt weer een vijver vol jong spul
Okay, geen grondwater dus!

Tsja, ik kan die bomen prima omzagen. Zou wel fijn zijn voor de portemonnee met de stookkosten in de winter :) Maar ik laat die joekels liever staan.

Ja die goudvissen gaan we nog vangen, zoals ik al zei. Gelukkig hebben we dikke windes die ook wel een klein babyvisje lusten.
 
Ik heb een natuurlijke (zwem)vijver met pompen en een moeraszone. Die krijgen hun water uit skimmers, en worden dus vooral gevoed met oppervlaktewater. Bijvulling is uit de kraan en met hemelwater.
Er zit geen 'los' filter in, en er wordt niet met chemicaliën gewerkt, maar wel een filterzone met lava.
Het voordeel van een pomp is, dat je water meer in beweging is, waardoor er A) geen dode zones ontstaan (of in iig minder) en B) je planten, vissen en bacteriën krijgen meer zuurstof en de voeding komt beter bij je planten.

Verder ben ik n.a.v. je vraag losjes in de AH methode gedoken, en er vallen me een paar dingen op tov de theorie van AH en mijn eigen ervaring.

Wat ik zo op de foto zie (en zeker in combinatie met de hoeveelheid vissen!) zijn veel te weinig filter en/of zuurstofplanten. Die grote vissen produceren een hoop poep en gebruiken veel mineralen en zuurstof en dat moet weggewerkt en aangevuld worden. Verder is Maerl een aardig product, maar zo gauw er een flinke regenbui langskomt, is het effect weer weg.
In mijn nieuwe huis en tuin ga ik (weer) een zwemvijver op min of meer dezelfde manier aanleggen, maar daarbij ga ik zorgen voor een paar kuub schelpen(kippen) grit in mijn moeraszone, waar het water dus langs stroomt. Als je het alvast durft, kun je een paar zakken schelpengrit in een paar grote vijvermanden neerzetten. Dan kun je ze er altijd weer makkelijk uit halen. Als je zou besluiten om toch een pomp te installeren, zet ze dan zo dicht mogelijk bij de uitstroom.

Wat betreft het aantal vissen: (ik citeer)
Vissen
Om het evenwicht niet te verstoren, mogen er niet te veel vissen in de vijver. Ada houdt na jaren experimenteren de volgende maximumnorm aan: voor de eerste 5 m2 wateroppervlak twee vissen per m2. Iedere volgende 5 m2 wateroppervlak twee vissen. In een vijver met een wateroppervlak van 20 m2 mogen dus maximaal 5x2 (voor de eerste 5 m2) en 3x2 (voor de overige drie 5 m2), is samen zestien vissen. Met deze norm gaat ze uit van een normaal aangelegde vijver en vissen van ongeveer 10 cm lengte.

Hoe groot de oppervlakte van je vijver is, kan ik zo niet zien, daarvoor zul je zelf aan het meten en rekenen moeten. Ik heb wel alvast de indruk dat jouw goudwindes groter dan 10 cm zijn.

Ik weet natuurlijk niet of je wilt vast houden aan AH, of dat je op dat vlak een paar kleine toegevingen wilt doen. Zoja, dan kun je overwegen om het aantal filterplanten te verhogen.
Goede filterplanten zijn:
gele lis,
kalmoes,
dwerglisdodde (DWERG!, andere lisdoddesoorten gaan door de folie heen),
grote egelskop,
waterdrieblad,
waterweegbree,
lidsteng,
russen (bijv pitrus) (ik weet niet hoe die met folie zijn),
zeggesoorten,
en in het algemeen alle snelgroeiende planten.

Dit voor nu, als je wilt weten hoeveel je pompdebiet moet zijn, of hoeveel filterplanten of nog andere dingen wilt weten, zeg je het maar.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een natuurlijke (zwem)vijver met pompen en een moeraszone. Die krijgen hun water uit skimmers, en worden dus vooral gevoed met oppervlaktewater. Bijvulling is uit de kraan en met hemelwater.
Er zit geen 'los' filter in, en er wordt niet met chemicaliën gewerkt, maar wel een filterzone met lava.
Het voordeel van een pomp is, dat je water meer in beweging is, waardoor er A) geen dode zones ontstaan (of in iig minder) en B) je planten, vissen en bacteriën krijgen meer zuurstof en de voeding komt beter bij je planten.

Verder ben ik n.a.v. je vraag losjes in de AH methode gedoken, en er vallen me een paar dingen op tov de theorie van AH en mijn eigen ervaring.

Wat ik zo op de foto zie (en zeker in combinatie met de hoeveelheid vissen!) zijn veel te weinig filter en/of zuurstofplanten. Die grote vissen produceren een hoop poep en gebruiken veel mineralen en zuurstof en dat moet weggewerkt en aangevuld worden. Verder is Maerl een aardig product, maar zo gauw er een flinke regenbui langskomt, is het effect weer weg.
In mijn nieuwe huis en tuin ga ik (weer) een zwemvijver op min of meer dezelfde manier aanleggen, maar daarbij ga ik zorgen voor een paar kuub schelpen(kippen) grit in mijn moeraszone, waar het water dus langs stroomt. Als je het alvast durft, kun je een paar zakken schelpengrit in een paar grote vijvermanden neerzetten. Dan kun je ze er altijd weer makkelijk uit halen. Als je zou besluiten om toch een pomp te installeren, zet ze dan zo dicht mogelijk bij de uitstroom.

Wat betreft het aantal vissen: (ik citeer)
Vissen
Om het evenwicht niet te verstoren, mogen er niet te veel vissen in de vijver. Ada houdt na jaren experimenteren de volgende maximumnorm aan: voor de eerste 5 m2 wateroppervlak twee vissen per m2. Iedere volgende 5 m2 wateroppervlak twee vissen. In een vijver met een wateroppervlak van 20 m2 mogen dus maximaal 5x2 (voor de eerste 5 m2) en 3x2 (voor de overige drie 5 m2), is samen zestien vissen. Met deze norm gaat ze uit van een normaal aangelegde vijver en vissen van ongeveer 10 cm lengte.

Hoe groot de oppervlakte van je vijver is, kan ik zo niet zien, daarvoor zul je zelf aan het meten en rekenen moeten. Ik heb wel alvast de indruk dat jouw goudwindes groter dan 10 cm zijn.

Ik weet natuurlijk niet of je wilt vast houden aan AH, of dat je op dat vlak een paar kleine toegevingen wilt doen. Zoja, dan kun je overwegen om het aantal filterplanten te verhogen.
Goede filterplanten zijn:
gele lis,
kalmoes,
dwerglisdodde (DWERG!, andere lisdoddesoorten gaan door de folie heen),
grote egelskop,
waterdrieblad,
waterweegbree,
lidsteng,
russen (bijv pitrus) (ik weet niet hoe die met folie zijn),
zeggesoorten,
en in het algemeen alle snelgroeiende planten.

Dit voor nu, als je wilt weten hoeveel je pompdebiet moet zijn, of hoeveel filterplanten of nog andere dingen wilt weten, zeg je het maar.
Wat een super antwoord, waarvoor hartelijk dank!

Ik ga nu gelijk naar de zaak om alvast wat kittengrit kopen en wat manden in de vijver zetten, dat kan ongetwijfeld geen kwaad. Goede tip!

Ook de vijverplanten is zeker een goede aanvulling.. Daar moet ik ook echt even een plan voor maken. In deze periode zijn vaak de vijverplanten in de aanbieding dus ik ga gelijk even kijken in het tuincentrum.

En daarnaast, wellicht toch een vorm van een pomp voor de beweging in het water. Ik ga het even op me in laten werken en stap voor stap veranderingen toepassen. Eerst even de oesterschelpen en vijverplanten proberen.
 
kittengrit kopen
Ik hoop wel dat je met kippengrit ipv kittengrit thuiskomt.....
Ook de vijverplanten is zeker een goede aanvulling.. Daar moet ik ook echt even een plan voor maken. In deze periode zijn vaak de vijverplanten in de aanbieding dus ik ga gelijk even kijken in het tuincentrum.

En daarnaast, wellicht toch een vorm van een pomp voor de beweging in het water. Ik ga het even op me in laten werken en stap voor stap veranderingen toepassen. Eerst even de oesterschelpen en vijverplanten proberen.
prima. Kijk ook bij buren met een vijver, die hebben vaak planten over of kunnen je iig wat stekjes geven!
 
Ik hoop wel dat je met kippengrit ipv kittengrit thuiskomt.....

prima. Kijk ook bij buren met een vijver, die hebben vaak planten over of kunnen je iig wat stekjes geven!
Hahahah ik bedoelde inderdaad kippengrit xD

Ik ben lid van de Groei en Bloei.. Heb de leden hiervan al een appje gestuurd :)
 
Ik zou zeker geen grondwater in de vijver gebruiken, maar in een natuurlijke situatie ververst een beekje of een sloot zich continu met grondwater met de daarin behorende mineralen. Een aangelegde vijver is een gesloten systeem dat kunstmatig voorzien moet worden van de benodigde mineralen. Ik bedoelde te zeggen dat waterplanten bepaalde eisen stellen aan het water waarin ze leven. Sommige soorten doen het goed in een voedselarm en zuur milieu, terwijl andere soorten harder water verlangen met daarin opgeloste mineralen. Eigenlijk is net zoals in een aquarium: bepaal je plantenkeuze op basis van de watersamenstelling in je aquarium of vijver.
Wil je planten houden die een zuur milieu verlangen, dan zal je het water zuurder moeten gaan maken. Of andersom: wil je planten houden die harder water verlangen, dan zal je het water harder moeten gaan maken.
 
Tja, waarschijnlijk is je waterkwaliteit prima in orde. In de voetsporen van Ada: schei uit met bepaling van waterwaarden, en het toevoegen van allerlei middeltjes. Voeg in april voldoende kalk (Maerl) toe en dat is het dan. De kwaliteit van het water kan je het beste op 2 manieren beoordelen. Haal wat slib boven en ruik. Ruikt het fris, dan zijn er voldoende aerobe bacterien werkzaam, stinkt het, dan heb je een probleem. Tweede is het gedrag van de vissen: zijn ze levendig dan is dat een goed teken, zijn ze loom dan is er een probleem.

De waterlelie heb je dit jaar aangeplant. Heb geduld, de mijne deed er 4 jaar over om tot volle bloei te komen, en ik vermoed dat hij het pas goed ging doen toen de wortels uit het mandje kwamen, en in het slib verder groeiden.
Ik kan niet beoordelen of de overige planten al jaren in een mandje staan, maar ik vermoed het. Dan zit het mandje vol wortels.is de aarde verdwenen en is er gewoon een gebrek aan voedingsstoffen. Levert een kwijnende plant op,en dat is mij gebeurd jaren geleden met mijn pontederia.
Bij herplant gebruik ik geen mandjes meer, maar gooi de planten gewoon in het water met een verzwaring bij de wortels. De groeikracht van de plant in het bodemslib neemt enorm toe en de dikte van de sliblaag blijft beperkt en de sliblaag krijgt samenhang. Een kleine, nog kwetsbare plant, net gekocht in een plantencentrum doe ik wel in een mandje en plaats deze met een touwtje vooralsnog hoog in de vijver.

En verder: een belangrijke eigenschap van een vijveraar is geduld.
Als je zoekt op de site vind je wel een foto van mijn vijver, en inderdaad: geen pomp en geen filter.
Succes
 
Ik heb niet alles gelezen, gezien het gewoon lange stof is :)
maar mocht niemand het nog hebben aangehaald, is het wellicht de moeite waard om te lezen over de wet van liebig. Hiermee probeer je de juiste balans te hanteren door te kijken (na enige ervaring natuurlijk van hoe reageert alles) en te meten.

een korte quote, De plantengroei wordt bepaald door de voedingsstof die relatief het minste aanwezig is.

 

Terug
Bovenaan