Ik krijg graag tips voor mijn garnalen aquarium! Thanks


Skeur

New member
Lid geworden
2 november 2022
Berichten
0
Leeftijd
27
Hallo allemaal! Ik ben nieuw op dit forum, en nieuw als aquarium bezitter.
Het aquarium is nog leeg, omdat ik het op zo’n goed mogelijke manier wil inrichten. Ik heb een dennerle nano cube van 20L gekocht. Ik wil er graag garnalen in houden. Een aantal vragen;
Ik heb gehoord dat een bodem van mest (bijv wormmest of kippenmest) erg goed is voor de groei van planten in het aquarium. Heeft iemand hier ervaring mee?
En ik zoek nog een goede pomp, filter, en verwarming. Geeeen idee wat ik moet kopen, er is zo veel!! Ik hoor erg graag wat jullie erover te zeggen hebben. Groetjes Daan
 
Welkom, nog nooit gehoord om wormenmest of kippenmest in een aquarium te gebruiken, zou dit zelf ook niet snel doen, zat aquariumplantenvoeding die er beter geschikt voor is.
Filter kun je een bob-sponsfilter gebruiken die word meestal in garnalenaquaria gebruikt, verwarming is onnodig als je caredinagarnalen of neocaredinagarnalen neemt, luchtpomp is nergens voor nodig
 
Bedankt voor je reactie. Dus jij zegt dat een filtertje genoeg is? Ja heb van 2 verschillende mensen gehoord dat mest goed werkt. Met daarop een bodembedekker. Schijnen planten erg goed van te groeien. Ik wil graag van die felle oranje/gele garnaaltjes. Geen idee welke dit zijn. Is een verwarming sowieso niet goed voor de tank?
 
Ja filter is genoeg, en die mensen die dat zeggen zou ik niet al te serieus nemen, beter gooi je niks in je aquarium wat er niet inhoort, plantenvoeding voor aquariumplanten werkt beter en is garnaalvriendelijker. Fel oranje garnalen en gele garnalen zijn neocaredinagarnalen.
Een verwarming is niet slecht voor een aquarium maar voor garnalen onnodig
 
Oke dan. Dus zo’n bob sponsfilter, plantenvoeding, bodembedekker, en dan ben ik er? Moet er dan gewoon kraanwater in? Of schoongemaakt? Welke temperatuur?
 
Let wel op met welke plantenvoeding je gaat kopen want vooral carbosoorten worden vaak als plantenvoeding verkocht maar is eigenlijk een anti-algenmiddel waar garnalen doorgaans het loodje van leggen. Bodembedekkers hebben juist extra voeding nodig (co2) anders verpietert het, en ook met co2 is garnalen vaak geen gelukkige combi. Qua water, gebruik je inderdaad gewoon leidingwater en dan laat je het aquarium eerst 4 weken draaien met filter/water/planten zodat het garnaalvriendelijk word en pas na 4 weken ga je de garnalen toevoegen
 
Superhandige tips. Thanks!! Ik kom hier een heel eind mee denk ik.
 
Welkom!
Ik heb zelf vuurgarnalen in een gezelschapaquarium, super leuk.
In dit topic staan veel tips:

 
Welkom!

Wij hebben blauwe neocaridina garnalen met blauwe,rode en zwarte nakomelingen en ik heb gisteren zelfs een zwarte met rode wenkbrauwen zien zitten in ons aquarium.

Zoals Nicolientje-W al zei doe aub geen kippenmest. Kippenmest bevat veel ammoniak (NH3 ).

Voor planten moet je ook wel wat voorzichtig zijn. Ze zijn dikwijls bespoten met slakken gif en hier kunnen garnalen niet zo goed tegen. Dus wacht zeker lang genoeg en doe genoeg waterwissels voor je de garnaaltjes in de bak zet.

Je weet dat bij een sponsfilter een luchtpompje hoort? En een lampje mis je ook nog voor de planten.

Eens het bakje is ingedraait en je gaat de garnaaltjes kopen is het misschien interessant om eens op markplaats of tweedehands te kijken. In winkels zitten ze dikwijls op osmose of half osmose water terwijl ze bij hobbykwekers al dikwijs gewoon zijn en gekweekt zijn op 100% kraanwater ( kan je ook altijd vragen ) en de prijs is er dikwijls nog niet de helft wan in de winkel.

En weet ook dat als je niet gaat selecteren de kleur niet gaat blijven. Wij vinden dit juist mooi al die verschillende patronen en schakeringen maar jij misschien niet.
 
Welkom op het forum!

Kwa plantenvoeding betreft is het puur afhankelijk van wat voor planten je hebt of er daadwerkelijk een noodzaak voor voeding is. Je moet je voorstellen dat elke voedingsstof die je in het aquarium stopt uiteindelijk ook een afvalstof gaat worden. Planten die groeien (of te snel groeien en daardoor delen afsterven of rotten) zullen dus ook in je aquarium afvalstoffen worden (als je het er niet optijd uit haalt)

Er zijn heel veel planten die geen voeding nodig hebben mits je bak stabiel draait. Een stabiele bak vraagt balans tussen licht, voedingstoffen en co2 (piramide, ze hebben hier op het forum dr een handige afbeelding voor) de ph en kh staan ook heel erg in verbinding met elkaar waar planten ook hun specifieke behoefdes in hebben (hoewel dat snel vergeven kan worden mocht dat niet helemaal kloppen geloof ik) en is het belangrijk de nh2 en no2 op 0 te hebben voor de gezondheid van de garnalen (wat een ingedraaide bak met gezonde bacterie cultuur in je filter en bodem kan bieden)

de no3 en po4 zijn 2 chemische verbindingen die als voedingstoffen gebruikt worden door de planten waarbij je de no3 vooral niet te hoog op moet laten lopen. De po4 zal hoogstwaarschijnlijk wel stabiel blijven denk ik maar dat alleen uit eigen ervaring, misschien kan iemand anders dat bevestigen. Ijzers en ander er voedingsstoffen kan je doormiddel van waterwissels opnieuw toevoegen (volgens mij).


Om zekerder te zijn dat je nieuwe aquarium stabiel en soepel zou verlopen. Zou ik vooral beginnen met niet of weinig voedingsstoffen en snel en makkelijk groeiende planten. Dit zijn dingen die mij heel erg geholpen heeft in het begin mijn aquarium stabiel te brengen. Door weinig voedingsstoffen toe te voegen krijg je minder last van afval stoffen. En door snel en makkelijk groeiende planten toe te voegen kan je de te veel aan voedingsstoffen omzetten in zuurstof en nieuwe plant.
Ook zorgt dat er voor dat algen minder snel een kans krijgen.

Ik ben best fan van hoornblad geworden. Zolang je accepteert en begrijpt welke voor maar ook nadelen deze plant heeft. Het is namelijk 1 van de meest snelgroeiende planten die bij mij ondertussen meer dan 1 cm per dag aan hoogte groeit. Dus zal deze ook vaak getrimd moeten worden waarvan je het liefste de bovenkant houd en de onderkant weg doet. Dat kan dus een gedoe zijn. Maar ook als drijfplant (wat het oorspronkelijk is) doet hij het ook heel goed. Deze plant is voor garnalen volgens mij ook heel erg fijn. En in mijn ogen is het de perfecte plant voor een opstartende aquarium zodat je je wat meer op de bacteriën kan focussen voordat voeding je bak uit balans haalt. En mos, dat werkt voor garnalen ook erg fijn!

Voor alles wat je van buiten haalt en in je aquarium stopt geld dat je nooit 100% kan garanderen dat het een positief effect zal hebben op je aquarium. Vooral als je dingen zoals vogelpoep in je aquarium zou toevoegen loop je een hoog risico op een bacteriële of parasitaire infectie bij je garnalen. Ik zou dat heel erg af raden. Persoonlijk gebruik ik niets in mijn aquarium wat van buiten komt omdat ik het risico niet aan durf. Maar om risicos zo klein mogelijk te houden, is het slim om dingen te pakken waar zo weinig mogelijk bacteriën en parasieten in kunnen zitten. Bij hout is dit dus niet van de grond maar rechtstreeks van een boom, bij bladeren het zelfde geval.

Meststoffen van buiten echt vermijden. Als je dingen wilt toevoegen goed afspoelen, ik zou zelf afspoelen met heet water, stenen uitkoken of bakken in de oven. Vers hout en bladeren volledig laten uitdrogen om het vervolgens 48 uur in de vriezer te plaatsen. Alleen dan zou ik zelf persoonlijk pas echt een wat geruster gevoel krijgen als ik het wil toevoegen.

Maar dit is ook helemaal persoonlijk in hoeverre de waardes met de risicos en consequenties afwegen. Een aquarium vergt vooral veel geduld om te stabiliseren heb ik op het forum snel mee gekregen als tip, maar het kan ook onwijs leerzaam en heel veel plezier met zich mee brengen. Ik wens je daarin het maximale! houd ons maar op de hoogte ben benieuwd wat het word 😄
 
Welkom Skeur op dit forum, ik heb ook een 20 liter bak met garnaaltjes (blauwe)
Al was mij wel gezegd dat ik er een verwarming in moest hangen, door de winkel.
Maar uit ervaring weet ik nu dat dit soms verkoop praatjes kunnen zijn.

Heel veel succes gewenst, en ik ben benieuwd naar het resultaat :)
 
Mijn tankje is inmiddels gevuld. (Sinds zaterdag) Hij ziet er top uit vind ik. Heb een 50w heater (zet ‘m op 25 graden),een klein sponsfiltertje, en een 15w led lamp voor zo’n 10 uur per dag. Heb hem goed beplant, en hoop dat hij lekker gaat cyclen. Ben van plan hem ongeveer 4wk te laten draaien voordat ik cherry shrimps erin stop. Heb laatst gelezen dat een actieve bodem (ik heb dennerle aquascape soil 5-6cm dik) niet persee heel goed is voor neocaridina shrimps. Hier ben ik natuurlijk te laat achtergekomen ☹️ Is dit een ramp? En heeft iemand tips voor het goed indraaien van mijn tankje?? Groetjes Daan
 

Bijlagen

  • FACD5AE9-8EFB-482C-888C-AF0D57A8F1BF.png
    FACD5AE9-8EFB-482C-888C-AF0D57A8F1BF.png
    2.2 MB · Weergaven: 75
Toch ervoor gekozen een heater te plaatsen? Wat voor visjes wil je bij je garnaaltjes gaan houden? Als je enkel garnalen houdt is het op z'n best zonde van de energiekosten.
 
Ben nog niet zeker of ik er vissen bij wil gaan doen, dus ik dacht; ik doe er gewoon een heater in, en laat de garnaaltjes aan de temperatuur wennen, mocht ik er ooit een paar visjes bij willen doen kan dat. En las dat garnalen wat gelukkiger zijn, en meer geneigd zijn om te fokken met hogere temperaturen. + planten groeien er beter op
 
Als de kamer waar je aquarium in staat rond de 19/20 graden is hoef je geen heater erin te stoppen, zonde van je stroom.
Daarnaast heb je een redelijk dikke bodem, helft was meer dan voldoende geweest.
Leuke scape! genoeg plekjes om te verstoppen, misschien nog een drijfplantje erbij?

I.v.m. grootte aquarium ben je denk ik wel beperkt in eventuele vissen welke hierbij passen.
 
Maar is 21 graden een temperatuur die neo garnaaltjes fijn vinden, en dat ze gaan fokken? Oke, dus planten leven minder lang des te hoger de temp? Wist ik niet. Hoe lang denken jullie dat ik de tank moet laten cyclen? Thanks voor alle info
 
Maar is 21 graden een temperatuur die neo garnaaltjes fijn vinden, en dat ze gaan fokken? Oke, dus planten leven minder lang des te hoger de temp? Wist ik niet. Hoe lang denken jullie dat ik de tank moet laten cyclen? Thanks voor alle info
Dat minder lang leven gaat over je garnalen. Die leven "sneller" als de temperatuur hoger is en gaan daarom ook eerder dood.
 
niet persee heel goed is voor neocaridina shrimps. Hier ben ik natuurlijk te laat achtergekomen
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd... Ik bedoel nu je garnalen er nog niet in zitten is het het beste om er nu iets aan te doen, maar zo gauw je garnalen er in zitten, kom je er pas achter of het ook echt slecht is. Beetje dubbel zo :S misschien dat iemand nog iets weet?
 
Ben van plan hem ongeveer 4wk te laten draaien voordat ik cherry shrimps erin stop
Moet een aquarium voor garnalen ingedraaid worden? Ze belasten het aquarium bijna niet, helpen bij het balanseren en ze kunnen op kraanwater.. enige rede zou vanwege de voedingsbodem zijn dat je wilt indraaien. Of heb ik het mis? Buiten dit denk ik dat het nooit kwaad kan en dat het zeker goed is eerst in te draaien voor je dieren toevoegd dat is niet waar ik aan twijfel. Ik vroeg het me gewoon vooral af 😄
 
Moet een aquarium voor garnalen ingedraaid worden? Ze belasten het aquarium bijna niet, helpen bij het balanseren en ze kunnen op kraanwater.. enige rede zou vanwege de voedingsbodem zijn dat je wilt indraaien. Of heb ik het mis? Buiten dit denk ik dat het nooit kwaad kan en dat het zeker goed is eerst in te draaien voor je dieren toevoegd dat is niet waar ik aan twijfel. Ik vroeg het me gewoon vooral af 😄

Garnalen zijn zeer gevoelig voor ammoniak en nitriet, en zelfs voor nitraat zijn ze gevoeliger dan gemiddeld.

Elk aquarium krijgt een nitrietpiek. Dit gebeurt wanneer de eerste bacteriebloei afsterft. En als je niet dagelijks een flinke wissel doet is er een redelijke kans dat je garnalen er aan onderdoor gaan.
 
Garnalen zijn zeer gevoelig voor ammoniak en nitriet, en zelfs voor nitraat zijn ze gevoeliger dan gemiddeld.

Elk aquarium krijgt een nitrietpiek. Dit gebeurt wanneer de eerste bacteriebloei afsterft. En als je niet dagelijks een flinke wissel doet is er een redelijke kans dat je garnalen er aan onderdoor gaan.
Das waar ook... Ongeacht de bewoners krijg je een piek natuurlijk :/ dat snap ik weer niet he garnalen worden beschreven als harde beestjes en toch zijn ze daar gevoelig voor!
 
Hard van buiten en week van binnen het. 😉
Ja ik denk ook dat bijvoorbeeld temperatuur en parasieten heel anders werkt dan de waterkwaliteit zelf. Zuurstof hebben ze nodig in slechte waardes zouden ze laten stikken of vergiftigen natuurlijk klinkt toch wel ergens logisch als je dat zo zegt 😄
 
Heb na 4.5 week een stuk of 15 cherry shrimps erin gedaan! Heb in de weken een klein beetje alg, en wat dode en losse bladeren opgespaard. Deze beestjes eten alles op toch? Moet ik ze dan ook nu gelijk garnalenvoer geven? Of kunnen ze hier wel even op teren? Merk dat ze ook graag in het hoekje zitten waar hoge flow is. Is dit normaal? Flow is redelijk laag in mijn tank. Thanks!!!
 
Bijvoeren van garnalen in zulke lage aantallen als in uw bak is nauwelijks nodig, en een flow vinden garnalen altijd wel fijn, hier zaten ze vaak in de directe flow van de uitstroom (was een extern filter)
 

Terug
Bovenaan