ik lijk mijn aquaruim niet onder controle te krijgen!

Wat drijft daar linksvoor voor bruine massa? Is dat voer?
Jap zoals aangegeven, hebben ze net automatisch voer gehad om 19:00 (moment van de foto) dit omdat ik niet altijd thuis ben in de avond ivm ploegendiensten en zo hebben ze wel iedere dag om de zelf tijd voer
 
Jap zoals aangegeven, hebben ze net automatisch voer gehad om 19:00 (moment van de foto) dit omdat ik niet altijd thuis ben in de avond ivm ploegendiensten en zo hebben ze wel iedere dag om de zelf tijd voer

Dat is veel te veel voer. Wat binnen een tweetal minuutjes niet op is haal je er beter uit. En je dosering aanpassen. Zoveel voer vervuilt het water.
 
Dat is veel te veel voer. Wat binnen een tweetal minuutjes niet op is haal je er beter uit. En je dosering aanpassen. Zoveel voer vervuilt het water.
Ze hebben het binnen een kwartiertje op en het probleem is dat ik dit niet minder kan doseren alleen minder vaak deze hoeveelhijd 😬kan kiezen tussen 24 48 72 u interval tussen de voedingen en en ik ben soms weken ( in de avond) van huis dus zonder is geen optie
 
Ze hebben het binnen een kwartiertje op en het probleem is dat ik dit niet minder kan doseren alleen minder vaak deze hoeveelhijd 😬kan kiezen tussen 24 48 72 u interval tussen de voedingen en en ik ben soms weken ( in de avond) van huis dus zonder is geen optie
Dit snap ik niet, die voedersystemen vul je zelf met voer dus kun je die vakjes ook minder vol doen lijkt mij
 
Dit snap ik niet, die voedersystemen vul je zelf met voer dus kun je die vakjes ook minder vol doen lijkt mij
De Juwel smartfeed niet. Die werkt met een worm waarbij je in kunt stellen hoeveel rondjes die worm moet draaien. Maar je hebt dus altijd minimaal de inhoud van 1 omwenteling.
 
Het is de juwel smartfeeder 2.0 op de laagste stand van de 8 en dat zou goed moetten zijn. lijkt mij anders een belachelijk apparaat ontwikkeld voor deze aquarias
 
Ja, ik had er een van sera. Zelfde werkingsprincipe. Werd zelfs verkocht met een potje voet. Zelfde probleem. Je kon kiezen tussen veel, veel, veel en veel. We hebben het ding terug gebracht. Had voor ons geen zin.
 
Het is de juwel smartfeeder 2.0 op de laagste stand van de 8 en dat zou goed moetten zijn. lijkt mij anders een belachelijk apparaat ontwikkeld voor deze aquarias
Ik gebruik hem zelf ook, maar tik dan een beetje voer uit de worm zodat er niet zoveel meer in zit.
 
Ik gebruik hem zelf ook, maar tik dan een beetje voer uit de worm zodat er niet zoveel meer in zit.
Hoe bedoel je?
16706145219356423331116369821088.jpg
 

Bijlagen

  • 16706143862093189375068950380107.jpg
    16706143862093189375068950380107.jpg
    75.7 KB · Weergaven: 56
  • 1670614410181272948517792056779.jpg
    1670614410181272948517792056779.jpg
    131.5 KB · Weergaven: 56
Ik heb nog geen waterwissel uitgevoerd omdat de waardes dus in orde waren
Één van de grootste fouten die mensen naar mijn mening maken; vertrouwen in watertestjes waarvan men soms niet eens weet wat men test en met foutmarges terwijl het naar mijn idee vaak aan de vissen te zien us als er iets niet goed is.

en een waterwissel de waardes zou verstoren en de vissen stress zou geven
Onzin.

Mijn advies: ga je snel inlezen in het houden van een aquarium want ben bang dat het anders op een teleurstelling gaat uitdraaien.
 
Bij ons lijken de vissen de waterwissel wel fijn te vinden. Bij het vullen met. Nieuw water komen ze onder de straal zwemmen.
 
Vers water is feest, de uitstroom van het filter ook trouwens. Als je zorgt dat de temperatuur niet al te veel afwijkt, hoef je niet snel bang te zijn dat je te veel waterwissels doet.
Verder, met alle respect voor je dierenwinkel, klinkt dit niet als 'vermoeidheid', maar echt als waterwaardes die niet in orde zijn.

Waar testen ze op? Hoe oud zijn die tests? Wat zijn de waardes? Wat zijn het voor tests?
En echt minder voer, dat voer gaat rotten, en dat is niet dodelijk voor ze. Desnoods voer je om de twee dagen, dat is dan nog beter dan te veel voeren.
Verder heb je nepplanten, waarom geen echte? Die doen veel goed voor je bak, die produceren zuurstof, nemen afvalstoffen uit het water op. Plastic doet niets, dat neemt alleen maar ruimte van water in. Ja echte planten is meer onderhoud, maar voor het evenwicht in je bak maken ze dat ruimschoots goed.
Bovendien vinden veel vissen het heerlijk om een beetje an het groen te knabbelen, dat geeft ze wat te doen en (zeker als je ze eens in de 2 dagen voert) een aanvulling op hun menu.

Verder zouden je vissen het zeer waarderen als je zorgt voor wat beschutting boven hun koppies. Voor vissen komt het meeste gevaar van boven, dus een drijver bovenin maak je ze erg gelukkig mee.

Succes en goed dat je ermee bezig bent. Alle begin is moeilijk en schaam je niet om te vragen en toe te geven dat je iets niet weet. Zo zijn we (bijna) allemaal hier begonnen.
 
Jap zoals aangegeven, hebben ze net automatisch voer gehad om 19:00 (moment van de foto) dit omdat ik niet altijd thuis ben in de avond ivm ploegendiensten en zo hebben ze wel iedere dag om de zelf tijd voer
Nou dat is inderdaad veel te veel voer en dat gaat problemen geven.
 
Vers water is feest, de uitstroom van het filter ook trouwens. Als je zorgt dat de temperatuur niet al te veel afwijkt, hoef je niet snel bang te zijn dat je te veel waterwissels doet.
Verder, met alle respect voor je dierenwinkel, klinkt dit niet als 'vermoeidheid', maar echt als waterwaardes die niet in orde zijn.

Waar testen ze op? Hoe oud zijn die tests? Wat zijn de waardes? Wat zijn het voor tests?
En echt minder voer, dat voer gaat rotten, en dat is niet dodelijk voor ze. Desnoods voer je om de twee dagen, dat is dan nog beter dan te veel voeren.
Verder heb je nepplanten, waarom geen echte? Die doen veel goed voor je bak, die produceren zuurstof, nemen afvalstoffen uit het water op. Plastic doet niets, dat neemt alleen maar ruimte van water in. Ja echte planten is meer onderhoud, maar voor het evenwicht in je bak maken ze dat ruimschoots goed.
Bovendien vinden veel vissen het heerlijk om een beetje an het groen te knabbelen, dat geeft ze wat te doen en (zeker als je ze eens in de 2 dagen voert) een aanvulling op hun menu.

Verder zouden je vissen het zeer waarderen als je zorgt voor wat beschutting boven hun koppies. Voor vissen komt het meeste gevaar van boven, dus een drijver bovenin maak je ze erg gelukkig mee.

Succes en goed dat je ermee bezig bent. Alle begin is moeilijk en schaam je niet om te vragen en toe te geven dat je iets niet weet. Zo zijn we (bijna) allemaal hier begonnen.
Hoi Throne.

Ik heb een paar tips en een vraagje voor je. Ik zou er wat decoratie uit nemen, nepplanten en groffe steentjes en dergelijke. En vervolgens zou ik er heel veel waterpest in zetten en/of hoornblad. Dat is eigenlijk overal te verkrijgen, echte snelgroeiers en kosten zijn te verwaarlozen.

Verder een vraagje zoals gezegd. Zijn er meer bewoners in huis die de vissen ook kunnen voeren? Dan zou dit denk ik een handige manier zijn.
Dosering via click systeem. 1 klik is voer voor 5 vissen.

 
Voer je vissen zelf zodat je het kan doseren. Het is geen enkel probleem als je vissen een dag geen eten krijgen in een gezond aquarium.
 
En een vast tijdstip is wel prettig en voorspelbaar voor ze, maar ze eten ook echt wel als dat niet het geval is. Dus als je de ene week 's ochtends voert, en de andere week 's avonds is dat geen reden om zenuwachtig te worden.
 
De blokken houd heb ik er uit gehaald inverband met de zwarte stippen er op en vond het niet meer mooi ik heb het een en ander bij de bak gekegregen bij het kopen (2ehands) daar zat het ook in het aquarium ik ben ook vanplan meer planten maar aangezien die niet blijven leven ben ik nu op het punt dat ik niets koop tot het stabiel en levend blijft want heb geen zin honderden euros weg te gooien continu. Die schelpen zijn beeldjes van steen dus geen kalk en de plastic planten heb ik meer voor de kleur toevoeging omdat ik alles groen niet mooi vind.
Ook die bamboestokken zijn een pakettje nepplanten en komen recht uit de dierenwinkel en lijkt mij dus geschikt voor een aquarium🐠🦑
Je bak zal eigenlijk niet eerder stabiel draaien dan wanneer je zorgt voor het juiste balans maar ook door toevoeging van de juiste echte waterplanten. Bepaalde planten komen vaak in emerse vorm bij je aan en zullen daarom eerst aan moeten passen naar submerse vorm. Maar planten zoals hoornblad, cabomba of waterpest, sterrenkruid zijn goeie snelgroeiers en kunnen zorgen voor meer balans in je bak. Wat je nu heb is een bak met alleen maar belasting van de vissen en een filter die dit moet oplossen in combinatie van waterwissels. Dus je blijft steeds terug gaan naar af op deze manier.

Ik zou echt overwegen om echte planten in de bak te doen. Planten zoals bovengenoemde soorten wil men nog wel eens gratis aanbieden op marktplaats of via het forum.
 
Ik heb nog wel wat plantjes die je gratis mag op komen halen, mocht je daarvoor kiezen.
 
Terug
Bovenaan