Ik plaats het maar hier, natuur hout iemand ervaring?


Watervrouw

Well-known member
Lid geworden
25 juli 2022
Berichten
544
Leeftijd
61

Ik heb vandaag tijdens een wandeling twee stukken hout mee naar huis genomen beiden van een Beuk, het ene stuk lag op de grond en het andere stuk was een droog stuk aan de boom.
Beiden takken heb ik nu in het water staan.
Heeft iemand ervaring met takken uit de natuur?
 

Bijlagen

  • MVI_2564.AVI
    6.2 MB · Weergaven: 88
Foutje bij deze een afbeelding:
 

Bijlagen

  • IMG_2565.JPG
    IMG_2565.JPG
    181.3 KB · Weergaven: 92

Zou het dus niet doen.
 
In de basis komt al het hout uit de natuur.
je kan het hout koken om de oplosbare stoffen er versneld uit te krijgen
of in de oven in een paar uur bij 100 graden steriliseren

of het lang mee gaat is een ander vraag
ik gebruik kokosnoten algeneters zijn er dol op en leggen er graag eitjes in
 

Zou het dus niet doen.
Kun je ook aangeven waarom niet?
 
In de basis komt al het hout uit de natuur.
je kan het hout koken om de oplosbare stoffen er versneld uit te krijgen
of in de oven in een paar uur bij 100 graden steriliseren

of het lang mee gaat is een ander vraag
ik gebruik kokosnoten algeneters zijn er dol op en leggen er graag eitjes in
Zo denk ik dus ook, alleen het hout van gisteren leek vanmorgen toch geen succes te zijn, veel te poreus.
Dus maar weer op zoek naar iets anders, overgens wel een goede tip van jou om eerst uit te koken of de oven gebruiken.
 
Koken is geen goed idee want dat kookt juist de structuur kapot.
Ik heb een stukje hout besteld via Ali Expres, ook daar staat in de gebruiksaanwijzing eerst even koken.
terwijl ik een stukje hout heb besteld via een Nederlandse site, en daar stond dat ik dat stukje hout niet moest koken.
Kan het per soort of afkomst al dan niet door bewerking (koken) van de leverancier verschillen?
 
Koken is geen goed idee want dat kookt juist de structuur kapot.
je hebt gelijk, ik las het artikel nog even na en ik citeer:

Ik heb bewust gezegd; ga gaan snoeien. Het is beter om geen takken te gaan gebruiken die reeds op de grond liggen. Je weet nooit wat er van parasieten, van diertjes, van bacteriën op zit, of wie weet welke honden of katten erop geplast hebben, of wie weet wat er allemaal gebeurd mee is met dat stukje hout. Het is beter om het (rapen van de grond) niet te gaan doen. Wil je (rapen) toch gaan doen dan kan je al heel veel problemen vermijden door het te gaan overgieten met kokend water. Ga het niet gaan koken, maar ga het liever gewoon gaan overgieten met water.

 
Ik heb een stukje hout besteld via Ali Expres, ook daar staat in de gebruiksaanwijzing eerst even koken.
terwijl ik een stukje hout heb besteld via een Nederlandse site, en daar stond dat ik dat stukje hout niet moest koken.
Kan het per soort of afkomst al dan niet door bewerking (koken) van de leverancier verschillen?
Lang niet alles wat op internet staat klopt en onze Chinese vrienden zijn niet goed op de hoogte denk ik.
 
Ik heb een stukje hout besteld via Ali Expres, ook daar staat in de gebruiksaanwijzing eerst even koken.
terwijl ik een stukje hout heb besteld via een Nederlandse site, en daar stond dat ik dat stukje hout niet moest koken.
Kan het per soort of afkomst al dan niet door bewerking (koken) van de leverancier verschillen?
Je kan hout in heel heet water maar beslist niet kokend leggen. Kokend water tast, zoals John hierboven ook al aangaf, de houtstructuur aan.
 
Ik denk dat je het hout best een paar minuutjes kan koken, heb ik ook altijd gedaan en blijf ik ook doen. Je moet het geen uur koken maar 3 tot 5 minuutjes is naar mijn mening gewoon prima.
 
alvast bedankt voor jullie gedachten, enne ik ga echt niet zomaar een stuk hout in mijn aquarium gooien, zonder me eerst goed te verdiepen, maar ik hou wel van een stukje experimenteren.
Zonet nog een stuk hout gekocht hier in de plaatselijke winkel met aquarium spullen en vissen, ook hier het advies om het niet te gaan koken.
Maar even te laten liggen in een emmer water totdat er geen kleur meer van afkomt.
Maar ik denk dat het zeker leuk is om eens iets anders te doen, een takje uit de natuur, zelf geplukt, maar ik ga dit niet zo maar doen.
Maar ik dacht dit onderwerp is wel eens leuk voor de leden onder ons die zo ook denken. :)
 
Ja bij dat advies zet ik ook vraagtekens want soms kan het weken tot maanden afgeven maar kwaad kan het niet. Zelf water ik het vaak in tot het zinkt en doe het dan in de bak en ja soms geeft het dan nog wat af maar door te verversen haal je die kleur deels wel weer weg.
Hoelang het afgeeft hangt ook af van het soort hout.
 
alvast bedankt voor jullie gedachten, enne ik ga echt niet zomaar een stuk hout in mijn aquarium gooien, zonder me eerst goed te verdiepen, maar ik hou wel van een stukje experimenteren.
Zonet nog een stuk hout gekocht hier in de plaatselijke winkel met aquarium spullen en vissen, ook hier het advies om het niet te gaan koken.
Maar even te laten liggen in een emmer water totdat er geen kleur meer van afkomt.
Maar ik denk dat het zeker leuk is om eens iets anders te doen, een takje uit de natuur, zelf geplukt, maar ik ga dit niet zo maar doen.
Maar ik dacht dit onderwerp is wel eens leuk voor de leden onder ons die zo ook denken. :)
Heb hier zelf takken van de kronkel hazelaar erin zitten. Van de winter gesnoeid een maand of 3 laten drogen, 1 week of 2 laten inwateren en toen het aquarium ingedaan. Tot op heden geen problemen en het hout ziet er nog goed uit. Voordeel van hout uit de natuur vind ik dat je beter kan variëren en meer verschillende takken heb
 
Je wilt ook de houtstructuur aantasten.
De cellen moeten namelijk kapot om de sappen er goed uit te krijgen.
Door het drogen gaan de cellen ook kapot het duurt alleen veel langer.

meubelmakers stomen hout voor bepaalde bewerkingen als het weer is afgekoeld is het van structuur veranderd maar daarom nog niet minder geworden.
bepaalde houtsoorten worden zelfs taaier van dat proces.
bijna iedereen kent de stofdorpel wel van gestoomd beuken.
 
Ik heb beukentakken meerdere malen gebruikt in een aquarium. Ze gaan ook redelijk makkelijk mee. In NL zijn we altijd voorzichtig, maar er is veel meer mogelijk dan men denkt.

In Polen, waar men het over het algemeen niet zo breed heeft, pakken ze naast hout zelfs modder uit het bos. Niet om te zeggen dat je dat moet doen hoor, maar niet alles uit onze eigen natuur is slecht. ;)
 
Ik gebruik altijd takken van de kronkelhazelaar, gaan jaren mee. Eerst goed laten drogen , inwateren, ontschorsen en klaar. Om het jaar even schoonschrapen ivm. verteren.
groetjes Agnes
 
Als je water uit de natuur/ tuin pakt: even checken of het niet giftig is. Zo uit mijn hoofd weet ik bijvoorbeeld dat goudenregen en 'devils broom stick' erg giftig zijn voor zoogdieren. Nou is dat niet altijd zomaar door te zetten naar vissen ed, maar ik zou het niet experimenteren.
Els, beuk, wilg, es, populier zie ik geen problemen mee.
 
Tja zelf zou ik het niet zomaar doen gelet op wat in mn eerdere link staat over sappen en dan moet het hout eerst erg lang drogen.
 

Terug
Bovenaan