Wat is er nieuw

Ik snap er de ballen van... Nitro en fosfo vraag

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bumblebiekje
  • Startdatum Startdatum
B

Bumblebiekje

Guest
Ik ben vaak aan het meelezen met de plantenbemesting maar ik stel liever de vraag over de situatie van mijn bakken...

Hieronder ff de waterwaardes van de bakken en de bemesting die ik doe... Ik gebruik bij geen enkele bak co2 en er is ook geen voedingsbodem aanwezig.
Gisteren water ververst en plantenvoeding toegediend. Bruissteentjes heb ik in de bak maar die staat alleen in de nacht aan.

Waterwaardes bak 100 liter:
No3: 25
Gh: 7
Kh: 4
Ph: 7
Fe: 1
Po4: 1

Bij de planten die voeding via de wortels opnemen zitten jbl kleiballetjes, na waterwissel voeg ik 25 florena toe, 10 ml ferro en 10 ml kalium.
Temperatuur 24 graden.
1 lamp: tropical sun: brand van 13.30 tot 22.30u.
Staandaard filter, zat ingebouwd in aquarium, uitlaat naar beneden gericht

Probleem: valisneria wil niet aanslaan, javamos ook niet, een andere traaggroeier ook niet en heb zwarte pluisjes op het kienhout.
Wel goed: rode lotus en snelgroeiers gaan als gek!

Waterwaardes bak 200 liter:
No3: 25
Gh: 6
Kh: 4
Ph: 7
Fe: 1
Po4: 1

Bij de planten die voeding uit de bodem opnemen zitten jbl kleiballetjes, na waterwissel voeg ik 20ml profito toe, 20 ml kalium en 20 ml ferro.
Temperatuur 25 graden
2 lampen (t8, 30 watt) tropical special plant en solar color: branden van 14.00 tot 22.30.
Extra: deze lampen heb ik minder lang opstaan omdat ik wat last heb van baardalg.
Filter: crystalprofi i200 (spraybar opgezet gericht op achterwand
Filter: superfish zelfde capaciteit als die hierboven, staat naast de andere uitlaat, recht voorrui

Probleem: bleheri en andere traaggroeiers last van matige baardalg.
Wel goed: snelgroeiers, lotus, ook javavaren gaan heel erg goed, ook de bleheri en de valisneria gigantea maken erg goed nieuwe scheuten en nieuwe blaadjes.

Ik vraag me nu dus af of mijn po4 en no3 waardes wel goed zijn, of eigenlijk alle waardes met het zicht op gezonde plantengroei. Zelf denk ik de no3 waardes goed zijn maar de po4 te laag. Ik heb nitro en fosfo staan van easy life maar nog niet gebruikt. Hebben mijn bakken het nodig adhv de waterwaardes boven en zal het dan ook positief effect hebben op de traaggroeiers en de eventuele alg?

Iemand die reageert mag gewoon jip en janneke taal gebruiken hoor, anders snap ik het nog niet... Dank alvast.

Edit: in al mijn bakken zitten ook drijfplanten, zoals riccia gaat ook ontzettend goed, ook heb ik in een bak javavaren staan waarbij bovenaan de top bruinige plukjes zijn, zijn dit dan uitlopers of ook alg?

Je licht duur kan zowiezo al korter.

En ik betwijfel of je lamp wel mee werkt voor je planten groei

Po4 moet geloof ik ongeveer 2 zijn

maar dat laat ik aan de slimme mensen over

Hoi straatklinker,

Ik wacht ook nog ff af, maar op de gebruikshandleiding van fosfo staat: 10ml op 500l verhoogt de po4 met 0,1. Dus dan zou ik in de 100 liter ongeveer 20ml moeten doen om hem op 2 te krijgen en op de 200 liter ongeveer 40ml toch?

Als je dus 2.0 wil toevoegen dan is dat dus 20x die 0.1.
Dus 20x10 ml=200ml, maar dat is voor 500 liter. Jij hebt 100liter en dat is 1/5 en 1/5 van 200 is 40ml.
Ik voeg voor mijn 100 liter bak ook 40ml toe.
En in de 200 liter bak doe ik dus 80ml.
Je licht staat dan 8,5 uur aan toch?. Dat is wel ok.
Je voegt ook profito toe lees ik en daar moet je volgens de fles toch 10 ml per 100 liter van geven?
Je doseerd 20ml dus dat moet voldoende zijn en daar zit ook al ijzer in hoor. Dus of extra nodig is betwijfel ik.
Ik zou per 100 liter gewoon die dosering aanhouden en anders toch wat meer doseren als je denkt dat daar tekorten door ontstaan.

Je gebruikt geen co2 en ook niet erg lang licht dus de groei zal niet explosief zijn verwacht ik.
Dan zal de opname en vraag van de voeding ook meevallen.
Anders moet je eens de waarden meten vlakvoor de nieuwe toediening van de stoffen.
Wellicht dat de po4 een beetje in het gedrang kan komen als de wwarde op 1,0 zit maar dat hangt ook van de bak af. het kan misschien ook wel genoeg zijn. Eigenlijk mag er vlak voor de nieuwe toediening ooknog wel een 1,0 inzitten hoor. je moet niet het risico lopen dat het 0 gaat worden en je dus tekorten krijgt.
Dus wellicht komt de baardalg wel door een tekort die er is vlak voor het verversen en toedienen.
Als je in die ene bak baardalg hebt zou je wat meer profito kunnen geven.
De zwarte plukjes is penseelalg en dat komt in de regel door een co2 tekort. Echter op dode voorwerpen zoals hout of steen komt het vrij snel dus als het niet op de planten is zou ik me daar niet te druk om maken.

Hey John,

Mooi, dus gewoon doen die fosfo toedienen dan maar en kiekn wat deut? Als nou gewoon die baardalg een keertje weg zou willen gaan van een paar planten, ben ik helemaal in mijn nopjes en kan ik echt ten volle genieten van de bak.

Ik zal dan ook stoppen met de ferro toe te dienen en kijken of mijn fe waarde netjes 1 blijft (is het hoogst op de sera kleurenschaal), als hij zakt, kan ik nog steeds wat toevoegen misschien...

Nitro en fosfo zijn niet nadelig voor garnalen trouwens? Ik heb deze middelen nog nooit gebruikt dus ben beetje onzeker...

Ja een Fe van 1 is ook niet nodig hoor. De helft is al meer dan voldoende hoor.
Baardalg kan door een voedingstekort komen en ik denk dat wellicht je po4 tegen de tijd dat je nieuwe gaat toevoegen op is. Dan kun je het beste even meten als je weer gaat toevoegen om te zien wat er nog inzit.
Tja dat ligt ook aan de soort garnaal. De makkelijke vuur garnaal is makkelijker dan bv een Cr gradatie SS.
Ik zou de no3 niet verder laten oplopen dan de 25mg.
Over de fosfaat durf ik weinig te zeggen. Dan zou je wellicht bij het garnalentopic een vraag kunnen stellen daarover. ik hou de garnalen daarom ook apart en zonder toevoegingen.
En als je geen penseelag op de planten hebt dan zou ik me niet te druk maken om een enkel plukje dat bv op het hout zit hoor. Dat hou je omdat dit de dode voorwerpen zijn.
Ik heb ook weleens een enkel plukje op het hout gehad. Of op de uitstroombuis, maar niet op de planten.

Ok, hartelijk bedankt John, dan ga ik het ook niet gebruiken in mijn 60l bak waar de garnalen inzitten, dan hou ik het daar alleen op florena.

Heb net fosfo wel toegevoegd bij de 100 en 200 liter, ik meet vanavond of zaterdag de po4 nog een keer en dan hoop ik dat ik beterschap zal zien mbt de baardalg en de staat van mijn traaggroeiers na een tijd. Ik ververs wekelijks en zal ook wekelijks de no3 en po4 op peil houden om te testen of alles goed gaat.

Super bedankt John!

Ja ik zou bij de garnalen echt geen risico nemen hoor en anders eerst goed info vragen wat wel of niet kan. Ik heb een 60cm met cpo en geef daar ook niks aan voeding.
Er zit gewoon de 15W tl boven en dat is voldoende voor de plantjes daar.

De topic starter heeft het toch over easylife?

Volgens mij word daar niet uitgegaan van 500 liter.

Of ik ben gek ?

Bumblebiekje zei:
Hoi straatklinker,

Ik wacht ook nog ff af, maar op de gebruikshandleiding van fosfo staat: 10ml op 500l verhoogt de po4 met 0,1. Dus dan zou ik in de 100 liter ongeveer 20ml moeten doen om hem op 2 te krijgen en op de 200 liter ongeveer 40ml toch?

Dit gaat toch over de fosfaat en de dosering zoals erop staat geeft de TS zelf aan. Dus zal dan wel op 500 liter zijn he 😉

Volgens mij zit het met de waarden wel goed, maar mis je de benodigde CO2. Deze wordt door de snelgroeiers gebruikt. Vandaar baard en penseelalg. Ipv deze middelen zou ik dus eens easy Carbo gebruiken.

AadMec zei:
Volgens mij zit het met de waarden wel goed, maar mis je de benodigde CO2. Deze wordt door de snelgroeiers gebruikt. Vandaar baard en penseelalg. Ipv deze middelen zou ik dus eens easy Carbo gebruiken.

Klopt helemaal wat Aad hier zegt, maar ja als je geen co2 wil gebruiken zou je dus met carbo kunnenw werken.
baardalg kan ook door een ander tekort ontstaan en als er ergens een tekort van is dan denk ik dat de po4 dat bij je kan zijn. Daarom zou ik ook regelmatig meten want van 1,0 naar 0,0 is geen grote stap.
Maar het kan zoals Aad aangeeft ook door te weinig co2 komen. Eigenlijk moet je dus zorgen voor een situatie dat alle voedingsstoffen voldoende voorhanden zijn.

Maar goed, ik zou bij de garnalen in ieder geval goed oppassen of niks gebruiken.

Bij de garnalen alleen florena plantenvoeding, daar ben ik ook overuit 🙂

Ik kan ook eens testen door dagelijks carbo in mijn 100liter bak te doen en nog niet in mijn 200 liter en dan de verschillen te bekijken na een tijd. Als ik zie dat de 200 liter "achter" blijft, kan ik het ook daarbij gaan gebruiken. Hoop alleen dat mijn valisneria niet kapot gaat...

Dus ik ga gewoon verder met profito / florena zoals in start bericht, geen ferro meer, wel kalium, po4 en no3 aanvullen wanneer nodig en dan bij de 100 liter bak ook easy carbo doseren.

Ben benieuwd 🙂

Bedankt voor de reacties!

ik begrijp dat je de vallisneria wilt sparen, maar als de rest het nu beter doet dan moet je misschien toch overwegen om 1 plant op te offeren of weg te doen.
Dat is een keuze die jij moet maken natuurlijk.

Of bij mijn garnalen te plaatsen 🙂

Whoepss..en dan is t nog geen eens weeekendddd

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan