Ik snap het niet meer...


G

GuitarDion

Guest
Hallo allemaal,

Het gaat over mijn maanvissen. Ik had een mooi groepje van vijf. Paar maanden geleden was er helaas ��n overleden. Dit kwam omdat die niet meer wou eten en waarschijnlijk het pispaaltje was. Nu vertoont ��n van de andere maanvissen ook rare symptomen. Hij wil niet meer eten, ademt snel en heeft rare witte plekken op zijn lichaam.

De vorige die was overleden wou ook niet meer eten en ademde ook snel. Hij had geen witte plekken. Het lijkt wel sinds die weg is, deze maanvis de nieuwe pispaal is geworden. Hij groeit ook niet zoals de rest, hij is echt een stuk kleiner. De andere maanvissen zijn al heel groot en zien er gezond uit.

Ik geef gevarieerd voedsel. Diepvries, levend, vlokken en pellets. Verschoon elke week ongeveer 30-35% van het water.

Hier een foto van de zieke maanvis. Hopelijk kunnen jullie me wat meer info over geven, want ik vind het echt zonde als die mooie maanvissen dood gaan.

519567guitardion_0_82_img_1953.jpg
 
astrid j zei:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=124545#Post124545
Zou je dit lijstje zoveel mogelijk in willen vullen, dan krijgen we een nog beter idee.
Het ziet er niet best uit, maar vul eerst het lijstje zover mogelijk maar in.

Hierbij, astrid

Wat is je bakmaat ?
121x41x55

Wat zijn je waterwaarden ?
PH zal iets onder de 7 zijn. Afgelopen maand laten testen, toen was het 7. Ik moet er wel bij zeggen dat het turf toen aan vervanging was. NO2 is 0.

Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze.
Tetratec EX 700. 700 l/u.

Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
Elke week ongeveer 30/35%.

Om welke vis(sen) gaat het ?
��n van de maanvissen.

Wat zijn de medebewoners ?
4x maanvis
12x kardinaaltetra
2x apistogramma cacatuoides
3x platy
5x siamese algeneter

Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ?
De inrichting een klein beetje veranderd. Alhoewel toen dit probleem ook al was.

Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk)
De maanvis ademt snel, eet niet of heel weinig, heeft witte plekken op zijn lichaam.

Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)
Nog niks, eerst advies hier vragen.

Hoelang heeft de vis het al ?
Ongeveer 4 dagen.

Heb je de vis al lang ? of betreft het een nieuwe vis ?
Zo'n vijf maanden nu.

Heb je een foto van de symptomen?
Zie hierboven
 
Ik kan me niet voorstellen dat er niemand is die deze symptomen niet herkent. Even afwachten dus Dion.

Wel kan ik zeggen dat ik je gedachtengang over een nieuwe pispaal na het wegvallen van de oude pispaal zeker niet onlogisch vind.

~ Ivo
 
De witte plekken lijken mij beschadigingen van bekvechten. Snel ademen en niet eten kan duiden op wormen,hetzij kieuw of inwendige wormen. E.e,a komt mogelijk voort uit het feit dat de "groep"manen te klein is.
 
Mondeo zei:
De witte plekken lijken mij beschadigingen van bekvechten. Snel ademen en niet eten kan duiden op wormen,hetzij kieuw of inwendige wormen. E.e,a komt mogelijk voort uit het feit dat de "groep"manen te klein is.

Bedankt, Mondeo. Een groepje van vijf is normaal neem ik aan? Toch vind ik de orde binnen de maanvissen maar raar. Ze willen graag in een groep zijn, maar ze verstoten steeds ��n soort. Er is altijd ��n de pispaal. Waarom? Zo word de groep als maar kleiner. Ik kan ook geen nieuwe maanvissen toevoegen, want dan word het weer vechten. Maar zo schiet het ook niet op. Stel dat deze maanvis het niet overleefd, word een nieuwe een pispaal. Zo word de groep steeds kleiner.
 
astrid j zei:
Die witte plekken, zijn dat ook een soort van gaatjes?

Sommige witte plekken lijken inderdaad op gaatjes, Astrid. Vooral bij de kieuwen en midden in het lichaam.
 
~De plekken lijken inderdaad op "bekschade" door een andere vis. Mijn discussen hebben ook wel soortgelijke schade soms.

Dat het dier ziek is naast deze witte plekken ( en verbeter mij vooral wanneer het wel gaat om een specifieke ziekte die deze vlekken veroorzaakt) is duidelijk. Hoe is de ontlasting van de vis?
 
GuitarDion zei:
Mondeo zei:
De witte plekken lijken mij beschadigingen van bekvechten. Snel ademen en niet eten kan duiden op wormen,hetzij kieuw of inwendige wormen. E.e,a komt mogelijk voort uit het feit dat de "groep"manen te klein is.

Bedankt, Mondeo. Een groepje van vijf is normaal neem ik aan? Toch vind ik de orde binnen de maanvissen maar raar. Ze willen graag in een groep zijn, maar ze verstoten steeds ��n soort. Er is altijd ��n de pispaal. Waarom? Zo word de groep als maar kleiner. Ik kan ook geen nieuwe maanvissen toevoegen, want dan word het weer vechten. Maar zo schiet het ook niet op. Stel dat deze maanvis het niet overleefd, word een nieuwe een pispaal. Zo word de groep steeds kleiner.

Een groep van 5 is niet echt een groep,liever zie je 7 of meer. Het kan goed gaan met 5,ikzelf had er ook eens 5.Maar dat is meer geluk dan wijsheid.Nadeel van een te kleine groep,is idd bekvechten.Nieuwe vis bij plaatsen geeft vaak het zelfde beeld.Manen zijn echte knokkers.
 
Misschien nog iets aan de inrichting van je bak veranderen, zodat indien nodig een vis zich kun terugtrekken en het gevecht kan ontwijken. Hout, planten zodanig neerzetten dat zichtlijnen worden doorbroken. Beetje wirwar van hout maken, zodat een vis eronder of erachter zich tijdelijk aan het zicht kan onttrekken.
 
Sterrekind zei:
~De plekken lijken inderdaad op "bekschade" door een andere vis. Mijn discussen hebben ook wel soortgelijke schade soms.

Dat het dier ziek is naast deze witte plekken ( en verbeter mij vooral wanneer het wel gaat om een specifieke ziekte die deze vlekken veroorzaakt) is duidelijk. Hoe is de ontlasting van de vis?

De ontlasting is heel dun. Wel gewoon de donker normale kleur.
 
Mondeo zei:
GuitarDion zei:
Mondeo zei:
De witte plekken lijken mij beschadigingen van bekvechten. Snel ademen en niet eten kan duiden op wormen,hetzij kieuw of inwendige wormen. E.e,a komt mogelijk voort uit het feit dat de "groep"manen te klein is.

Bedankt, Mondeo. Een groepje van vijf is normaal neem ik aan? Toch vind ik de orde binnen de maanvissen maar raar. Ze willen graag in een groep zijn, maar ze verstoten steeds ��n soort. Er is altijd ��n de pispaal. Waarom? Zo word de groep als maar kleiner. Ik kan ook geen nieuwe maanvissen toevoegen, want dan word het weer vechten. Maar zo schiet het ook niet op. Stel dat deze maanvis het niet overleefd, word een nieuwe een pispaal. Zo word de groep steeds kleiner.

Een groep van 5 is niet echt een groep,liever zie je 7 of meer. Het kan goed gaan met 5,ikzelf had er ook eens 5.Maar dat is meer geluk dan wijsheid.Nadeel van een te kleine groep,is idd bekvechten.Nieuwe vis bij plaatsen geeft vaak het zelfde beeld.Manen zijn echte knokkers.

Dus eigenlijk kan ik nu vrij weinig doen? Ik kan er geen manen bij plaatsen om de groep groter te maken want dan word het alsnog knokken. Maar nu komt er steeds een andere pispaal.
 
peterdenhaag53 zei:
Misschien nog iets aan de inrichting van je bak veranderen, zodat indien nodig een vis zich kun terugtrekken en het gevecht kan ontwijken. Hout, planten zodanig neerzetten dat zichtlijnen worden doorbroken. Beetje wirwar van hout maken, zodat een vis eronder of erachter zich tijdelijk aan het zicht kan onttrekken.

Dat dacht ik dus ook, Peter. Ik heb wat hout vanaf boven naar onder geplaatst. Allemaal zigzag door elkaar. wat valisneria in het midden etc.
 
Wat is de temperatuur van het water?

Kieuwwormen is mogelijk maar dan moet je ff als er weer een dood gaat de vis ff bekijken onder een microscoop.

Nieuwe vissen introduceren kan prima. Ook in het wild komen ze andere soortgenoten tegen.
Doe het alleen als het donker is dan gaat dit prima. Zet er wel ongeveer even grote jongens in.

succes.
 
Tja, moeilijk hoor, ze zijn behalve het bekvechten ook ziek, wormen kunnen explosief zich uitbreiden als de vis zwak wordt van of bekvechten of ziekte. ( stress)
Zolang ze zwaar ademen zou ik nog niks toevoegen aan nieuwe vissen, eerst weten hoe of wat.
Let eens op de kieuwen of die bij ademhalen open blijven staan, dus niet goed meer sluiten, want dan kan je er donder op zeggen dat ze kieuwwormen hebben.
 
Moonchild zei:
Wat is de temperatuur van het water?

Kieuwwormen is mogelijk maar dan moet je ff als er weer een dood gaat de vis ff bekijken onder een microscoop.

Nieuwe vissen introduceren kan prima. Ook in het wild komen ze andere soortgenoten tegen.
Doe het alleen als het donker is dan gaat dit prima. Zet er wel ongeveer even grote jongens in.

succes.

De temperatuur staat op 25 graden. Ik heb geen microscoop dus dat word moeilijk. Over nieuwe maanvissen introduceren bij een bestaande groep zijn de meningen verdeeld. Er zijn verschillende tegenstrijdige berichten. Stel als deze dood gaat, moet ik maar is gaan nadenken of er misschien een koppel gaat vormen of ik de groep naar 7 moet brengen. Dit dan inderdaad met het licht uit. Het gaat wel moeilijk worden om van dezelfde grootte maanvissen te vinden. Diebo heeft altijd hele kleintjes.
 

Terug
Bovenaan