Ik weet het niet meer. Rio240


TessaPrincessa

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2011
Berichten
237
Locatie
Noord Holland
Hoi Allemaal,

Ik heb in 2020 een rio240 aangeschaft om 3 goudvisjes in te houden. 1 goudvis was overleden en de vissen zijn verhuist naar een groter aquarium met meerdere goudvissen.
Mijn rio240 staat nu leeg. Ik wil er graag een mooie tropische bak van maken, echter is er 1 probleem. De bak staat, als de zon schijnt, in de volle zon. Het gevolg hiervan met mijn vervuilende vissen was een algenbak die ik 2x in de week moest verversen. Mijn goudvissen zijn er nu een maand uit en er komen vrijwel geen algen meer bij in de bak (de bak stond nog voor als het niet goed ging met de nieuwe huisvesting). Ik wil graag een tropische bak met vissen die minder vervuilen dan wat mijn monsters deden. Nu loop ik een beetje vast met wat leuk is en wat realistisch is. Ik wil absoluut niet meer een algenbak.

Ik heb nu op mijn dit wil ik sowieso lijstje staan:

15 x neon tetra
? x Corydoras Julii
2x Honing goerami
2x Indische modderkruiper.

Is dit visbestand al te vervuilend of kan er nog een leuk visje bij?
Hoeveel corydora moet ik aanschaffen?
Hebben jullie enig idee hoe ik dit nu verder kan aanpakken?
Hoe veel uur onderhoud zal ik per week ongeveer kwijt zijn aan mijn aquarium?

Ik heb in het verleden een paar keer een verkeerde opstart gemaakt met mijn aquarium. Nu wil ik het graag een keer echt goed doen.

Groetjes Tessa
 
Staat jou Rio nog steeds op die "volle zon" plek Tessa? Want wat voor aquarium je ook wilt opstarten, dit gaat geheid problemen opleveren namelijk vanwege de lichtintensiteit en duur. Dit nog even los van een visbestand en planten.

Gr. Ed
 
Op 240 liter is dit een vrij klein visbestand, maar als dat is waar je naar opzoek bent, geen probleem.
In dit formaat bak zou ik een harem honing gourami houden, 1 man met 2 vrouwen. Dat geeft net iets meer vulling.
Neons zou ik ook verhogen naar 20, dan heb je een mooie groep.
Corydoras wil je minimaal 6, maar wederom op zo'n formaat zou ik niet minder dan 10 doen.
Modderkruipers... tsja, ik had er 9 (begon met 10, jaren geleden) in een zelfde bak, en dat is een mooi aantal.
 
Staat jou Rio nog steeds op die "volle zon" plek Tessa? Want wat voor aquarium je ook wilt opstarten, dit gaat geheid problemen opleveren namelijk vanwege de lichtintensiteit en duur. Dit nog even los van een visbestand en planten.

Gr. Ed
Ja staat nog steeds op de zonnige plek. Is het algenprobleem met minder vissen en meer planten niet op te lossen?
 
Op 240 liter is dit een vrij klein visbestand, maar als dat is waar je naar opzoek bent, geen probleem.
In dit formaat bak zou ik een harem honing gourami houden, 1 man met 2 vrouwen. Dat geeft net iets meer vulling.
Neons zou ik ook verhogen naar 20, dan heb je een mooie groep.
Corydoras wil je minimaal 6, maar wederom op zo'n formaat zou ik niet minder dan 10 doen.
Modderkruipers... tsja, ik had er 9 (begon met 10, jaren geleden) in een zelfde bak, en dat is een mooi aantal.


Is er met jouw aantallen een lage belasting?

Misschien dat ik er ooit nog een ander visje bij wil doen.
 
Is er met jouw aantallen een lage belasting?

Misschien dat ik er ooit nog een ander visje bij wil doen.
Ja, dit is nog altijd een lage belasting.
De dieren die je erin wilt zijn geen grote vervuilers.
Ter vergelijking, ik had een 80cm (100 liter) aquarium met een vergelijkbaar bestand, dat ging prima.

Maar wat Ed zegt, wanneer je een aquarium op een zonnige plek hebt staan dan is er een groot risico op veel algen.
De bak verplaatsen of op een andere manier zorgen dat je geen/weinig zon krijgt is de enige manier om dat te voorkomen.
 
Kan je misschien een foto plaatsen van je bak en aangeven waar de zon erin schijnt? Dan kunnen we nog ff meer meedenken 😊.

Gr. Ed
 
Weet niet hoe de zon schijnt maar je zou de zijkanten van de bak dicht/zwart kunnen maken zodat daar in ieder geval de zon niet meer inschijnt;) .
 
Het lukt mij niet om de foto te plaatsen.

Bak staat gewoon in de volle zon. Enige oplossing is gordijnen dicht houden.

Dit word toch een grotere klus dan gehoopt. Er moet elektra komen in de tegenovergestelde muur.
 
Ja staat nog steeds op de zonnige plek. Is het algenprobleem met minder vissen en meer planten niet op te lossen?

Het feit dat je nu minder last hebt zal denk ik meer te maken hebben met de kortere/minder zonnige dagen op dit moment, dan het eruit halen van een paar vissen...waarschijnlijk zit je komende zomer dan weer met flinke algen. Aquarium en (direct) zonlicht is gewoon geen beste combinatie.
 
Het lukt mij niet om de foto te plaatsen.

Bak staat gewoon in de volle zon. Enige oplossing is gordijnen dicht houden.

Dit word toch een grotere klus dan gehoopt. Er moet elektra komen in de tegenovergestelde muur.

Kan me niet echt een beeld bij je woonkamer vormen maar heb je ergens een muur waar totaal geen electra in zit?
 
Misschien is het een idee een hele andere weg in te gaan slaan waarbij je juist algen nodig heb voor de visjes. @Patrix is deze weg ook in geslagen. Hele mooie kleurrijke visjes. Zullen ook wel wat grotere soorten zijn die je zou kunnen kiezen maar ik zelf heb geen verstand van chiclide.

 
Kan me niet echt een beeld bij je woonkamer vormen maar heb je ergens een muur waar totaal geen electra in zit?
Begrijpelijk. Wij hebben een open keuken en daardoor in ons woongedeelte 2 muren. 1 muur is tegenover de plek waar het aquarium staat.

Wij hebben net naar een holle ruimte gezocht en een stukje muur waar bijna zeker een dekplaatje zat voorzichtig opengebroken. Zit elektra in de muur. Geen randaarde. Blijkbaar ook niet in de keuken. Waarschijnlijk komt er in Januari iemand naar kijken. Aquarium word dus verplaatst.
 
Randaarde met een aquarium is niet zozeer een probleem, de meeste aquarium apparatuur is zonder randaarde.
 
Misschien is het een idee een hele andere weg in te gaan slaan waarbij je juist algen nodig heb voor de visjes. @Patrix is deze weg ook in geslagen. Hele mooie kleurrijke visjes. Zullen ook wel wat grotere soorten zijn die je zou kunnen kiezen maar ik zelf heb geen verstand van chiclide.

Dit gaat alsnog veel te hard hoor Michelle. Het klopt dat een bepaalde groep cichliden alg nodig heeft, maar je moet een aquarium ook lekker kunnen onderhouden. Elke dag of om de dag in je bak rommelen om het netjes te krijgen is niet fijn 😉. Direct zonlicht kan je bak ook nog eens extra opwarmen op die plek, dat is ook niet fijn.

De oplossing die Tessa voor ogen heeft is de beste denk ik zo 👍.

Gr. Ed
 
De bak gaat sowieso aan de andere muur staan.
Gister zijn wij als famillie uitje naar twee vissenwinkels gegaan. Ik had mijn vriend al gewaarschuwd dat het net snoepwinkels zijn.

Wij zijn met een extern filter, achterwand en met (fijn afgerond) grind naar huis gegaan. Ook hebben wij veel leuke vissen gezien.
Wensenlijstje is iets aangepast. Wij zouden graag nog roodkopzalmen willen hebben naast de neon tetra's is dit mogelijk? Wij zijn ook verliefd geworden op bijlzalmen. Kunnen deze er ook nog bij?
Ook wil ik graag geen wildvang vis dus denk dat ik voor een uitdaging kom te staan.
 
De bak gaat sowieso aan de andere muur staan.
Gister zijn wij als famillie uitje naar twee vissenwinkels gegaan. Ik had mijn vriend al gewaarschuwd dat het net snoepwinkels zijn.

Wij zijn met een extern filter, achterwand en met (fijn afgerond) grind naar huis gegaan. Ook hebben wij veel leuke vissen gezien.
Wensenlijstje is iets aangepast. Wij zouden graag nog roodkopzalmen willen hebben naast de neon tetra's is dit mogelijk? Wij zijn ook verliefd geworden op bijlzalmen. Kunnen deze er ook nog bij?
Ook wil ik graag geen wildvang vis dus denk dat ik voor een uitdaging kom te staan.

Haha herkenbaar 🙈😁
Welk filter is het geworden?
 
Algen zijn in de basis geen probleem voor de waterkwaliteit of voor de vissen.
een leefomgeving met stenen en algen in plaats van stenen en planten kan zonder meer.

wat wel een probleem kan zijn is dat de bak erg warm kan worden in de volle zon.
 
Hallo iedereen,
Aquarium is een lange tijd terug ingedraaid. Thermostaat staat op 25,5 maar de temperatuur blijft rond de 24.8 steken. Temperatuur rond de 25,5 is volgens mij ideaal voor mijn visbestand:
2x Honing goerami (vermoedelijk 2x een man)
10x Zwarte Fantoomzalm (3x vrouw, 7x man zal nog een paar vrouwen bij halen)
5x Pangio Kuhli (blijkbaar Pangio Semicincta)
10x Corydoras Sterbai
2x Corydoras Paleatus (zochten een nieuw huisje. Bij mij welkom omdat ik bang was dat ze in een minder fijn aquarium terecht zouden komen)


Iemand opmerkingen en tips?
 
Hoi Allemaal, Ik weet het nu nog minder.

De bak draaide vanaf eind mei tot en met begin april perfect. Alles ging goed, amper onderhoud echt helemaal prima in orde. De honinggoerami's deden het niet lekker en ik had wat slechte vissen gekocht die het niet hebben overleefd. Van mijn visbestand was niet heel veel over maar ik was dik tevreden en de vissen die er nog waren deden het heel goed. In april was ik hoogzwanger en dacht ik, ik heb nog nooit mijn filter schoongemaakt, laat ik mijn filter maar eens schoonspoelen want het water stroomt veel minder hard. Filter uit elkaar gehaald, met vers water omgespoeld en alles weer aangezet. Met mijn zwangere hoofd heb ik ook het licht aangezet maar niet meer op timer. Omdat ik iedere avond heel vroeg naar bed ging nog voordat het licht uit zou gaan heb ik dit weken lang niet doorgehad. Ik kreeg allemaal draadalgen die ik niet goed kon verwijderen in verband met mijn kleine armen en toen mega dikke buik. Vissen bleven in de draadalg hangen en gingen dood ik heb echt heel vaak gehuild en helemaal niet meer aan dit forum gedacht. Uiteindelijk kwam ik er halverwege maart achter dat mijn lichten 24/7 aanstonden.
Constant chaos met algen weghalen en vissen die er in bleven hangen en dood gingen.
In december dacht ik geen vis meer over te hebben. Alle planten gingen uit de bak. Temperatuur ging omlaag en licht bleef uit. Uiteindelijk had ik alle algen weg, dacht ik.

Ik wilde mijn bodem schoonmaken en kwam er achter dat ik nog 1 modderkruiper had. Modderkruiper lekker verwend met eten maar voor de rest niks gedaan.
Vorige week besloot ik wat planten en garnalen te halen. De garnalen konden de laatste stukjes alg opeten was mijn idee en ik wilde de bak weer rustig opbouwen, niks geks doen. Toen ik mijn pincet pakte zag ik dat mijn temperatuur veel te laag was. Thermostaat op 24 gezet en BAM! Alle algen terug. Na 4 dagen begon het weer.

Vandaag heb ik een klein bakje gekocht (tropical kit van superfish). Deze gevuld met zand en planten. Hierin doe ik over een paar weken de garnalen en de tijdelijk de modderkruiper. Daarna gaat de bak draaien met eenofander chemisch troepje die de algen echt zou mollen. Filter laat ik dan leeg draaien als dat kan. Bodem wil ik heel secuur schoonspoelen bak een tijd droog laten staan, alles nog een paar keer omspoelen en dan filter vullen met nieuw materiaal en helemaal opnieuw starten. Modderkruiper gaat weer terug als de bak goed draait en het kleine aquarium zal ik als garnalen/stekbakje houden. Hopelijk kan er nog een Beta vis in (vind manlief leuk) maar ik ga eerst goed onderzoeken of dat kan. Met het inrichten van mijn bakje vandaag dacht ik terug aan de oude tijden op dit forum en sloeg ik mijzelf voor mijn hoofd. Wat dom dat ik niet eerder hier advies heb gevraagd.
 
Als je toch weer een nieuw visbestand gaat opbouwen en je krijgt algen bij ene hogere temperatuur, kun je ook een visbestand op kamertemperatuur opbouwen. Scheelt misschien algen.
 
Als je toch weer een nieuw visbestand gaat opbouwen en je krijgt algen bij ene hogere temperatuur, kun je ook een visbestand op kamertemperatuur opbouwen. Scheelt misschien algen.
Zwarte fantoomzalm staat bovenaan mijn verlanglijstje dus kamertemperatuur word lastig.

Het zou in theorie toch moeten lukken 😞 Ik word nu geholpen door ik denk de eigenaar van een aquariumspeciaalzaak. Hoop dat het met zijn kennis en tips gaat lukken.
 
Uiteraard gaat het lukken. Het was alleen een tip. Maar je gaat rigoureus opnieuw beginnen, en als je dan goed op de balans let, komt het zeker goed! Go for it!😁
 

Terug
Bovenaan