Ik wil een Osmoseapparaat, maar ik heb beperkte ruimte


Joey kempvis

Well-known member
Lid geworden
17 juni 2015
Berichten
115
Locatie
Omgeving Oss
Hallo allemaal,

Ik heb besloten om Caridina garnalen te gaan houden in mijn nieuwe aquarium. Ik weet dat deze garnalen gehouden moeten worden op osmosewater en daar is een Osmoseapparaat voor nodig. Het enoge probleem is dat ik slechts een potentiële aansluiting heb en dat is onder de keukenkraan. De ruimte in dat kastje is redelijk beperkt, dus ik heb gezocht naar een kleine installatie die past. De installatie die ik op het oog heb is de OsmoPure 75 BR. Dit apparaat is bevestigd op een metalen plaat die ik op kan hangen. Ook heb ik een adapter gevonden die ik op mijn keukenkraan kan draaien en aan kan sluiten op mijn Osmoseapparaat. De vraag die ik nu heb is of ik de slangen gewoon los kan maken van het apparaat als ik hem niet gebruik (Ik heb namelijk mijn keukenkraan ook nog nodig voor andere dingen). Een andere vraag die ik heb is: kan ik de slang met afvalwater gewoon in de wasbak leggen? Ik ben namelijk bang dat er niet genoeg druk op die slang staat om het water van onder de wasbak naar boven te krijgen.
 
Op al je vragen is het antwoord JA van toepassing ;)), zorg er alleen voor dat het apparaat niet droog komt te staan.
 
Of je osmose moet gebruiken is nog maar de vraag want dat ligt eraan welke gradatie je neemt en waar ze op zijn gekweekt. Ik heb ze jaren gehad zonder osmose of een ph verlagende bodem maar dat waren de wat lagere gradaties CB. Tegenwoordig zijn er zelfs Taiwan Bee s die worden gekweekt op kraanwater zonder een ph verlagende bodem.
Ik zou dus ook kijken op welke waarde de garnalen zijn gekweekt.
 
Of je osmose moet gebruiken is nog maar de vraag want dat ligt eraan welke gradatie je neemt en waar ze op zijn gekweekt. Ik heb ze jaren gehad zonder osmose of een ph verlagende bodem maar dat waren de wat lagere gradaties CB. Tegenwoordig zijn er zelfs Taiwan Bee s die worden gekweekt op kraanwater zonder een ph verlagende bodem.
Ik zou dus ook kijken op welke waarde de garnalen zijn gekweekt.
Ook is de TDS van belang, deze variëren in Nederland tussen de 300 en de 1000.
 
Of je osmose moet gebruiken is nog maar de vraag want dat ligt eraan welke gradatie je neemt en waar ze op zijn gekweekt. Ik heb ze jaren gehad zonder osmose of een ph verlagende bodem maar dat waren de wat lagere gradaties CB. Tegenwoordig zijn er zelfs Taiwan Bee s die worden gekweekt op kraanwater zonder een ph verlagende bodem.
Ik zou dus ook kijken op welke waarde de garnalen zijn gekweekt.
De garnalen kweker waar ik ze van wil kopen heeft ze op osmosewater gekweekt.
 
Aha, dat is dan duidelijk inderdaad en goed dat je dat hebt nagevraagd. Werk je dan ook met een ph verlagende bodem?
 
Aha, dat is dan duidelijk inderdaad en goed dat je dat hebt nagevraagd. Werk je dan ook met een ph verlagende bodem?
Ja ik ga ook een pH verlagende bodem gebruiken namelijk de Glasgarten environment soil. Het fijne aan die kweker is dat hij alles verkoopt wat je nodig hebt om garnalen te houden inclusief slakkengif vrije planten en mossen.
 
Die gebruik ik ook en die bevalt prima en gaat lang mee is mijn ervaring. Hier gaat die bodem snel 2-3 jaar mee.
 
Als je maar weinig water nodig hebt kan je evengoed gewoon demi water kopen in de winkel (of osmose water bij een glazenwasser oid)
 
Als je maar weinig water nodig hebt kan je evengoed gewoon demi water kopen in de winkel (of osmose water bij een glazenwasser oid)
Ja dat zou inderdaad ook kunnen, maar ik investeer liever in een kleine installatie voor mezelf, zodat ik geen rekening hoef te houden met openingstijden en daar heen rijden etc. Ik vind dat een beetje veel gedoe.
 
Ja dat zou inderdaad ook kunnen, maar ik investeer liever in een kleine installatie voor mezelf, zodat ik geen rekening hoef te houden met openingstijden en daar heen rijden etc. Ik vind dat een beetje veel gedoe.
Ja dat ben ik met je eens en mocht er een keer onverhoopt iets misgaan dan heb je voldoende water heel snel gemaakt. De lfs hier verkoopt het ook voor ik dacht 10ct per liter maar ja dan moet je het wel steeds ophalen en ik maak liever wekelijks nieuwe osmose.
 
Ja dat ben ik met je eens en mocht er een keer onverhoopt iets misgaan dan heb je voldoende water heel snel gemaakt. De lfs hier verkoopt het ook voor ik dacht 10ct per liter maar ja dan moet je het wel steeds ophalen en ik maak liever wekelijks nieuwe osmose.
Hoe sla jij het osmosewater op? Gewoon een emmer of in zo'n speciaal osmosevat?
 
Een jerrycan op zolder vullen lijkt mij dan toch geen probleem? Ik zou voor een vaste oplossing voor je osmoseapparaat gaan en niet voor zo'n onhandig "ik wurm hem wel even onder mijn gootsteen af en toe", dat wordt gedoe en van gedoe komt uitstel en van uitstel komt afstel ;)

Ik wilde eigenlijk op je vorige topic nog reageren of het überhaupt wel een goed idee is om direct met dit soort garnalen te beginnen. Je bent nieuw in de hobby en voor je echt weet of je het leuk vind ga je al direct een vrij ingewikkelde kant op. Je hebt je verder goed ingelezen dus ik heb er wel vertrouwen in dat het goed zal gaan, echter is het zonde als blijkt dat de hobby toch niets voor je is. Lijkt het je niet beter om gewoon met een simpel, op kraanwater te houden garnaal te beginnen?
 
Ik wilde eigenlijk op je vorige topic nog reageren of het überhaupt wel een goed idee is om direct met dit soort garnalen te beginnen. Je bent nieuw in de hobby en voor je echt weet of je het leuk vind ga je al direct een vrij ingewikkelde kant op. Je hebt je verder goed ingelezen dus ik heb er wel vertrouwen in dat het goed zal gaan, echter is het zonde als blijkt dat de hobby toch niets voor je is. Lijkt het je niet beter om gewoon met een simpel, op kraanwater te houden garnaal te beginnen?
Ik heb al eerder een groot aquarium gehad met vissen en ik vond het echt erg leuk, alleen het probleem was dat ik nog veel te jong en onwetend was. Ik deed weinig research en er gingen veel dingen mis, omdat ik door mijn enthousiasme alles overhaast en niet goed uitgedacht deed. Het leidde tot sterfte van mijn planten en vissen en ik was zo verslagen dat ik uiteindelijk het aquarium weg heb gedaan. Toen ik wat ouder werd begon het af en toe weer te kriebelen om een aquarium te kopen maar mijn ouders vonden het geen goed idee in die tijd. Nu woon ik op mezelf en ik begon weer het een en ander op te zoeken over een aquarium en mijn vriendin kocht er dus een voor me. Ik ben er van overtuigd dat ik garnalen houden leuk ga vinden, omdat het naar mijn mening minder onderhoud heeft mits je tank eenmaal ingedraaid is. De beste plantjes voor garnalen zijn mossen en bijv. Anubias soorten wat makkelijke en traag groeiende planten zijn. Bovendien hoef ik het filter minder vaak schoon te maken en ik hoef het substraat niet te gaan stofzuigen als ik een voederschaaltje gebruik. Verder vind ik garnalen persoonlijk prachtig om naar te kijken en veel interessanter dan vissen. Ik ga ook zeker een topic maken over het opstarten van mijn aquarium als het zover is :)

 
@DanielHoogland Stel ik zou inderdaad gewoon voor neocaridinas (In specifiek de Blue dreams) gaan. Blijven de kleuren van de nakweek enigszins hetzelfde of worden sommige garnalen echt aanzienlijk fletser van kleur?
 
Ik heb al eerder een groot aquarium gehad met vissen en ik vond het echt erg leuk, alleen het probleem was dat ik nog veel te jong en onwetend was. Ik deed weinig research en er gingen veel dingen mis, omdat ik door mijn enthousiasme alles overhaast en niet goed uitgedacht deed. Het leidde tot sterfte van mijn planten en vissen en ik was zo verslagen dat ik uiteindelijk het aquarium weg heb gedaan. Toen ik wat ouder werd begon het af en toe weer te kriebelen om een aquarium te kopen maar mijn ouders vonden het geen goed idee in die tijd. Nu woon ik op mezelf en ik begon weer het een en ander op te zoeken over een aquarium en mijn vriendin kocht er dus een voor me. Ik ben er van overtuigd dat ik garnalen houden leuk ga vinden, omdat het naar mijn mening minder onderhoud heeft mits je tank eenmaal ingedraaid is. De beste plantjes voor garnalen zijn mossen en bijv. Anubias soorten wat makkelijke en traag groeiende planten zijn. Bovendien hoef ik het filter minder vaak schoon te maken en ik hoef het substraat niet te gaan stofzuigen als ik een voederschaaltje gebruik. Verder vind ik garnalen persoonlijk prachtig om naar te kijken en veel interessanter dan vissen. Ik ga ook zeker een topic maken over het opstarten van mijn aquarium als het zover is :)

Zo'n voederschaaltje is geen wondermiddel.
Afval zal nog steeds heel vlot in je bodem terecht komen, enkel geen/minder onverteerd voedsel.
Weet dat zelfs de makkelijkste garnaal vele malen moeilijker is dan de meeste vissen.
Ze vallen heel snel dood, zonder enige waarschuwing en kunnen zelfs weken nadien nog doodgaan aan iets wat al lang verdwenen is.
 
Zo'n voederschaaltje is geen wondermiddel.
Afval zal nog steeds heel vlot in je bodem terecht komen, enkel geen/minder onverteerd voedsel.
Weet dat zelfs de makkelijkste garnaal vele malen moeilijker is dan de meeste vissen.
Ze vallen heel snel dood, zonder enige waarschuwing en kunnen zelfs weken nadien nog doodgaan aan iets wat al lang verdwenen is.
Maar hoe ga ik mijn substraat dan schoonmaken zonder garnalen op te zuigen? Ik dacht juist dat het niet goed was om je substraat schoon te maken met garnalen zeker bij pH verlagende bodems.
 
@DanielHoogland Stel ik zou inderdaad gewoon voor neocaridinas (In specifiek de Blue dreams) gaan. Blijven de kleuren van de nakweek enigszins hetzelfde of worden sommige garnalen echt aanzienlijk fletser van kleur?

Met die garnalen soort heb ik zelf geen ervaring. Wel kan ik je uit ervaring vertellen dat nakweek in een gezond aquarium, zonder specifieke selectie en zorg bij mij altijd zorgt voor degradatie van de soort met betrekking op kleuren en vormen. Ook de minder mooie en wellicht minder gezonde vissen en garnalen zullen in onze kunstmatige leefomgeving vaak overleven en kunnen vervolgens ook weer voor nageslacht zorgen. Ik denk, maar opnieuw ik heb geen ervaring met die specifieke soorten dat je op den duur altijd uit komt op minder fraaie exemplaren en dat het een utopie is om te denken dat een bepaalde soort dit niet heeft. Ik zou mij daar niet zo heel druk om maken, je kunt altijd je kolonie weer wat aanvullen met vers bloed etc.

Wat ik bedoelde is om gewoon lekker te beginnen en dan zou ik de eerste (echte) bak niet te ingewikkeld maken. Als je het virus echt te pakken hebt komen er nog vele bakken bij ;)
 
Maar hoe ga ik mijn substraat dan schoonmaken zonder garnalen op te zuigen? Ik dacht juist dat het niet goed was om je substraat schoon te maken met garnalen zeker bij pH verlagende bodems.
Je moet zeker omzichtiger tewerk gaan.
Het opgezogen water en vuil laat je beter ff in een emmer staan zodat je eventuele opgezogen exemplaren terug uit kan vangen.
De zuiger vooraf laten gaan door iets anders, een stokje, een borstel of je hand, zodat de garnalen reeds weg gesprongen zijn kan ook helpen.
De bodem zuiver houden is belangrijk, zeker bij grovere soorten zoals de meeste soils.
Aquaria met enkel garnalen worden vaker geplaagd door verschillende soorten wormen en andere ongewenste gasten die het leven van je garnalen lastig kunnen maken.
Vuile bodems doen daar zeker geen goed aan.
 
Ik kom nooit met de slang bij of in de bodem en garnalen zijn opruimers dus dat komt vast wel goed. Niet teveel voeren is een pre.
 

Terug
Bovenaan