Ik zoek een externe filter die je zo goed als niet hoort


Drew

Member
Lid geworden
25 februari 2022
Berichten
18
Leeftijd
40
Hoi allen. Kheb een topic uit 2016 gevonden over externe filters die het minste geluid maken. Daar kwam ik uit ok een eheim 2224. Alhoewel we nu in 2022 zitten is eheim en andere merken ook mee geëvalueerd met de tijd. Ik heb nu de jbl e1502 maar die moet de deur uit want maak een zoom geluid. Niet erg hard maar je hoort het wel duidelijk.

Dus bij deze graag wil ik weten (uit ervaring) wat een echte aanrader is voor een stille externe filter pomp.
 
Ja lastige vraag want je leest vaak dat de een een filter we hoort en de ander niet. Ik heb de JBL1502 en zit 2 meter van de bak en hoor hem niet en zelfs niet met het deurtje open. Maar ja, er zijn ook andere geluiden te horen soms.
Heb je geen last van resonantie?
 
Heb je geen last van resonantie?
Durf ik niet te zeggen. Ik heb ook gehoord dat 9 op de 10 jbl 1502 geen geluid maken. En af en toe 1 wel. Mss ben ik de gelukkige. Ik zal hem wel uit het kastje halen. wie weet
 
Kijk eens of de slangen vrij lopen en niet ergens tegenaan komen want dat kan ook resonantie geven.
 
Zoom geluid is wel minder, nu ik hem uit het kastje heb gehaald. Scheeld de helft
 
Eheim 2275 is lekker stil.

De JBL 1501 die ik een paar weken gehad heb, maakte ook een enorm kabaal.
Vandaar ook maar een paar weken.
 
Nou dan heb ik geluk met een erg stille of mn gehoor is niet meer wat het moet zijn.
 
Heb hier de Eheim 2217. Staat op een microvezeldoek en je hoort hem niet. Is wel een wat grotere capaciteit van de 2224.
 
  • Leuk
Waarderingen: Drew
Ik denk dat je ieder filter iets hoort als je dichtbij staat maar op 1 meter afstand kan ik de 1502 niet horen met het kastdeurtje open. Er draait per slot van rekening een motor dus helemaal niks horen is denk ik ondenkbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Drew
Ik denk hoe harder de filter werkt(hoe meer liters p/h)des te meer geluid, lijkt mij. Kan er ook naast zitten.

Ik merk wel dat het veel uitmaakt waar je je externe filter neerzet. In mijn kastje maakt tie wel meer herrie dan als ik hem ervoor zit. Door trilling en een lichte galm door het houten kastje dat het gezoem duidelijk te horen is.
 
Durf ik niet te zeggen. Ik heb ook gehoord dat 9 op de 10 jbl 1502 geen geluid maken. En af en toe 1 wel. Mss ben ik de gelukkige. Ik zal hem wel uit het kastje halen. wie weet
Ook ik heb JBL filters maar ook Eheims gebruikt zonder lawaai problemen. Altijd heb ik mijn filters als extra voorzorg op rubber gezet. Resonatie is iets waar alle filters voor kunnen zorgen. Dus slangen moet je vrij hangen of daar waar ze ergens tegenaan hangen voorzien van een stukje schuimrubber. Resoneren kunnen sommige filters ook via de water invoer of uitvoer op je aquarium zelf. Een stukje schuimrubber of rubber onder de in- of uitlaat pijp doet wonderen.
 
Ik heb de Aquatlantis Cleansys pro in mijn kastje staan. Als je er wat karton of nog beter anti-tril materiaal onderlegt, is hij zo goed als geruisloos.
 
  • Leuk
Waarderingen: Drew
Ben bang dat wat de 1 niet opvalt qua geluid de ander hinderlijk vind.
En terecht opgemerkt je hebt te maken met draaiende delen dat zal altijd geluid veroorzaken.
Resoneren is te voorkomen door de kast goed te isoleren en Siliconenslang te gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Drew
mijn fluval 307 is veruit de stilste filter die ik ooit gehad heb. mijn vorige bak stond naast de zetel waain we tv keken, was geruisloos. de aquatlantis cleansys pro die ik nu er nu samen heb in zitten ( op andere locatie), maakt veel meer kabaal.

maar al bij al vallen de meeste degelijke potfilters wel mee van lawaai. Het zijn vooral die bruissteentjes die kabaal maken. blijf daar van weg als je een stil aquarium wilt. stromingspompjes zijn ook luider dan een filter.
 
  • Leuk
Waarderingen: Drew
Ik heb verschillende stromingspompjes gebruikt in de zeewaterbak maar nog nooit 1 gehoord. Wat je wel vaak hoort zijn de luchtpompjes voor een sponsfilter.
 
  • Leuk
Waarderingen: Drew
Ik wacht nog even met een nieuwe filter kopen. Eerst wat isolatie regelen zoals fipper34 aanraad. Ik ben wel erg enthousiast over de eheim 350.(2274 en 2426) dat zou stille filters moeten zijn. Maar ik heb resonantie. Eerst dat verhelpen.

Zit er een verschil in? In de 2 eheim modellen. Behalve de noodknop?
 
Ik zou eerder dan de Eheim 2273 of 2275 nemen. Deze zijn erg stil.

Ik houd niet van dat electronic gebeuren van de 2274.
 
  • Leuk
Waarderingen: Drew
In ieder geval geen fluval fx6 dan 🙈 Ik gooi de Oase Biomaster er nog ff in, heb de 600 gehad en nu de 800, en beide vrijwel geluidsloos.
 
  • Leuk
Waarderingen: Drew
Al een poosje bekijk ik deze al of niet interesse tips op een ander gebied. Zouden de genoemde raadgevingen ook handig zijn voor, beter tegen, de dames? Alleen op een rubber mat zetten helpt niet, roep ik maar vast. Oh, sorry dit valt vast buiten dit topic. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Drew
Wel afgezien van de problemen van die Biomasters zoals ik hier nogal eens lees?

Met de 600 had ik het helemaal niet, daarom de 800 aangeschaft en die heeft af en toe wel wat geprutteld, maar de laatste maanden helemaal niet meer, op een heel sporadisch zuchtje na.
 
  • Leuk
Waarderingen: Drew
En laat iedereen is met zijn telefoon meten, op de kop geplaatst verticaal en allen met dezelfde app. Geen feit, wel een goede indicatie
 
Oase ook goede recenties. Wel aan de prijs ook.
ook heb ik onderzocht naar aquael ultra filter 1400 schijnt een zeer goede filter te zijn. Ik denk dat ik deze ergens op de kop gaat tikken. Ben nog research aan het doen. Ik heb minimaal 1300 L/H nodig.
 
Ik heb verschillende stromingspompjes gebruikt in de zeewaterbak maar nog nooit 1 gehoord. Wat je wel vaak hoort zijn de luchtpompjes voor een sponsfilter.
ik gebruik eheim 3500+ stromingspompjes en die gaan toch wel tot 30 DB, terwijl mijn filter met de kast dicht 25 DB produceert. Het is niet zozeer het pompje zelf dat veel lawaai maakt, maar de stroomkabel van het pompje die ligt te trillen tegen het behang, glas, flap,....

om dit tegen te gaan zet ik zuignappen tegen de achterwand van mijn aquarium en laat ik de buizen er doorlopen voor de filters, maar met trilende stroomkabels is dat al wat moeilijker :)
 
Wat geluid maakt in zo'n filter, is de motor. Soms ook lucht wat er nog in zit. De geluidsbron zit in dat potfilter, dat is de 'eerste behuizing' om het maar even zo te zeggen. Onderdelen van dat potfilter zullen meetrillen met de beweging die de motor veroorzaakt. Vaak zet je dat ding dan in je onderkast. Een aquarium onderkast vormt dan een mooie klankkast. Denk aan een gitaar; als je een gitaarsnaar 'los' spant en er even aan plinkt, dan hoor je het eigenlijk niet, maar span je hem op een gitaar, dan maakt het ineens geluid.
Dan heb je nog de ruimte waarin dat potfilter ín die klankkast staat. Die kamer is op zichzelf ook al een klankkast. Als deze kamer ingericht is met bijvoorbeeld een aantal grote open boekenkasten, zal het geluid in de ruimte minder weerkaatsen dan wanneer je bak in een minimalistisch ingerichte ruimte staat. Dat heeft te maken met de manier waarop geluidsgolven zich in een ruimte gedragen (akoestiek).

Deels maakt het dus uit wat voor filter je hebt, omdat een onderdeel van je geluidsoverdracht al bepaald wordt door wat er binnenin dat filter gebeurt en hoe het is bekist. Maar deels ligt hoe erg je hem hoort dus ook heel erg aan de omstandigheden waarin dat filter is aangesloten. Waar hij geplaatst is, wat er onder staat, hoe de slangen lopen, etc. Waarbij je aquarium onderkast een klankkast is, maar de kamer waarin je aquarium staat, ook. Het is een soort geluidsoverdrachtsmatroesjka :p.

Dat kan verklaren waarom de ene persoon met een JBL 1502 nooit iets hoort, maar iemand anders met hetzelfde filter wakker ligt van het geluid.

Geluidsproblemen oplossen (isoleren) bestaat eigenlijk uit het proberen te voorkomen dat geluidsgolven (geluid = trillingen in de lucht) zich verder kunnen verplaatsen. Dat kan door bijvoorbeeld een bekisting te bouwen, waarbij je trillingen absorbeert, waardoor dat contactgeluid niet meer kan ontstaan. Voor sommigen is het al genoeg om er even een kurken onderzetter onder te leggen ofzo, om contactgeluid te stoppen. Of slangen even anders te hangen dat het niet meer in contact staat met een ander oppervlak en er niks overgedragen kan worden.
In ieder geval; de oplossing is maatwerk. Waarbij het doorgaans het beste is, om geluidsgolven zo dicht mogelijk aan de bron te counteren.

Daarom zou ik zelf eerst het filter uitzoeken dat je nodig hebt, en daarna kijken hoe je dat het beste kunt isoleren. Andersom kan, maar dan ben je mogelijk dubbel bezig, want je weet pas wat je uiteindelijke overlast wordt als dat ding geïnstalleerd staat en draait.
 
Kheb nu de aquael ultra 1400 gehaald, tot nu toe 3 weken aan het draaien. Kheb mijn jbl e1502 eruit gehaald en zeker meer als de helft minder gezoom. Ben er tevreden mee tot nu toe. 5 kilo biohome ultimate erin en wat filter materiaal. Hoor een lichte werking van de pomp nog maar.
Wellicht dat ik er in de toekomst nog wat bij zet.
 

Terug
Bovenaan