Ik zoek een goeie bodemzuiger


A

Aam

Guest
Ik zoek een goeie bodemzuiger voor mijn 100 l aquarium. Een tijdje terug had ik er een die met een handpompje werkte maar die beviel heel slecht. Het vuil kwam nauwelijks van de bodem en het plastic was erg breekbaar. Ik heb 'm niet meer en ben het merk helaas vergeten.
Ik wil 'm vooral gebruiken om plantenresten op te zuigen. In het aquarium zit een grote pluk met mos waar geregeld dode stukjes van door de bak zweven. Verder doet het mos het overigens goed.
Kan iemand me wat aanbevelen?
 
Ja zo kan het natuurlijk ook. Bij het verversen van water zuig ik veel van de bodem schoon. Maar als ik geen water wil verversen en toch wat van de bodem wil opzuigen werkt een hevel niet. Of draai je daarna de hevel om zodat het water weer terug in de bak gaat ?
 
Nee een hevel werk maar 1 kant op :)

Maar ik snap nu wat je bedoeld.

Als je toch bezig bent zou ik meteen wat water verversen, maar wat je ook kan doen:

Je legt iets van een zeef (netje, panty, fijne filterzak ect) op de emmer, Het vuil blijft daarin hangen en het water stroomt de emmer in.
na afloop gooi je het water uit de emmer zo weer in de bak.

Wellicht iets omslachtiger maar het afzuigen van vuil werkt zo echt een stuk beter.
 
Ja dat bedoelde ik. Om de hevel om te draaien moet de emmer boven het water in de bak staan. Het is inderdaad wat omslachtig maar werkt natuurlijk wel.
Het enige dat ik van die oude zuiger heb bewaard is het kousje om het vuil in op te vangen. Als ik die aan de onderkant van de slang vastmaak heb ik een hele goedkopen oplossing. Bedankt!
 
Let er wel op dat je niet te vaak dit in je bodem doet want dan haal je deels ook goede bacterien weg.
 

Terug
Bovenaan