Wat is er nieuw

Ik zoek meer informatie over Rivierkreeften (Cherax soort)

ricosiano

Well-known member
Lid geworden
21 september 2020
Leeftijd
37
Bij de lfs hebben ze een prachtige kreeft (Cherax Papuanus) staan en ik zou graag willen weten wat er nodig is om hier een aquarium voor in te richten.

Ik lees veel tegenstrijdige informatie op het internet qua aquariumgrootte en wat er bij kan.

Zou je deze soort in een 80cm (125L) aquarium kunnen houden? En zo ja, wat kan er dan bij?

De ene bron zegt geen kleine vissen, de andere zegt kleine snelle vissen. Lees ook dat het wel met cichliden kan, maar ergens anders ook weer niet. En eigenlijk geld hetzelfde voor garnalen, de ene site zegt kan prima en de ander zegt van niet.

Enige ervaring aanwezig hier?

Geen ervaring met deze specifieke sport, maar wel ervaring met andere kreeften.

80cm, is voldoende in mijn opinie mits voldoende schuilplekken.
Medebewoners zijn altijd een beetje een gok, dat hangt een beetje van kreeft tot kreeft af of er actief wordt gejaagd.

Dwerggarnalen zoals neocaridina gaan doorgaans wel goed. Wat vissen betreft zou ik geen cichliden of andere bodem georiënteerde soorten kiezen maar vissen die zich in de boven/midden laag ophouden.

Geen ervaring met deze specifieke sport, maar wel ervaring met andere kreeften.

80cm, is voldoende in mijn opinie mits voldoende schuilplekken.
Medebewoners zijn altijd een beetje een gok, dat hangt een beetje van kreeft tot kreeft af of er actief wordt gejaagd.

Dwerggarnalen zoals neocaridina gaan doorgaans wel goed. Wat vissen betreft zou ik geen cichliden of andere bodem georiënteerde soorten kiezen maar vissen die zich in de boven/midden laag ophouden.
Bedankt! Zeg een tetra, rasbora of danio soort zou bijvoorbeeld wel kunnen dan?

Ik zou voor een 1 meter bak gaan.
Genoeg schuilplaatsen maken .
Houdt er rekening mee dat kreeft graven en planten die in de weg staan slopen.
Vissen op de bodem worden door midden geknipt en opgevreten.
Garnalen zou ik voor een snel kweekend soort gaan, zeker met vissen erbij.

Ik zou voor een 1 meter bak gaan.
Genoeg schuilplaatsen maken .
Houdt er rekening mee dat kreeft graven en planten die in de weg staan slopen.
Vissen op de bodem worden door midden geknipt en opgevreten.
Garnalen zou ik voor een snel kweekend soort gaan, zeker met vissen erbij.
Goed. Straks maar eens even bespreken hier in huis wat mogelijk is.

Ik zit filmpjes te kijken over diverse aquaria met kreeften, maar ik zie redelijk wat mensen voorbij komen die zo'n Cherax kreeft houden met cpo kreeften. Dat gaat dan toch helemaal niet? Of laten die elkaar wel met rust?

Tja youtube is een typisch voorbeeld van hoe het vooral niet moet, ladingen amateurs die daar zomaar wat uploaden omdat het zo leuk wegkijkt zonder dat je ze een jaar later er nog eens naar vraagt hoe het werkelijk gegaan is want meestal is dat tegenovergesteld van wat op de video te zien is, maar daar hoor je ze dan niet over.
Met social media is dat al even dramatisch en iedereen papegaait het maar na want ja "op youtube gezien" of "op facebook gezien"

Anyway: niet doen (cpo's combineren met grote kreeften)

Tja youtube is een typisch voorbeeld van hoe het vooral niet moet, ladingen amateurs die daar zomaar wat uploaden omdat het zo leuk wegkijkt zonder dat je ze een jaar later er nog eens naar vraagt hoe het werkelijk gegaan is want meestal is dat tegenovergesteld van wat op de video te zien is, maar daar hoor je ze dan niet over.
Met social media is dat al even dramatisch en iedereen papegaait het maar na want ja "op youtube gezien" of "op facebook gezien"

Anyway: niet doen (cpo's combineren met grote kreeften)
Was mijn gedachte ook. Maar ook echt accounts die gefocussed zijn op Crayfish die meerdere grote kreeften bij elkaar houden of Cherax en CPO samen. Of met een L-nummer heb ik ook voorbij zien komen. Jij hebt een enkele CPO samen met garnalen toch?

1 exemplaar kan makkelijk in een 80cm aquarium in mijn opinie, ook een koppel zou moeten lukken. Tenzij je natuurlijk ongeluk hebt met erg agressieve exemplaren.
Natuurlijk is meer bodemoppervlakte altijd beter.
Cpo's zou ik niet doen, Amerikaanse kreeften kunnen drager zijn van kreeftenpest, waar cherax niet tegen kunnen.

Als je er vissen bij wil, zou ik kiezen voor snelle kleine vissen die niet in de buurt van de bodem gaan slapen. In mijn herinnering doen neon tetra's dat bijvoorbeeld wel eens.

Misschien nog wel even toevoegen, als je kiest voor een paartje in 80cm, dan zou ik er persoonlijk geen andere bewoners tenzij wat neocaridina bijzetten.

Was mijn gedachte ook. Maar ook echt accounts die gefocussed zijn op Crayfish die meerdere grote kreeften bij elkaar houden of Cherax en CPO samen. Of met een L-nummer heb ik ook voorbij zien komen. Jij hebt een enkele CPO samen met garnalen toch?
Ik heb een hele kolonie cpo's samen met garnalen zitten, mijn hoofdbewoner van die bak is de cpo en als die de garnalen opeten heb ik er geen moeite mee

Ik zit filmpjes te kijken over diverse aquaria met kreeften, maar ik zie redelijk wat mensen voorbij komen die zo'n Cherax kreeft houden met cpo kreeften. Dat gaat dan toch helemaal niet? Of laten die elkaar wel met rust?
Zou ik zeker niet doen.
Een kreeft is op z'n zwakst na het verschalen.
En als op 1 meter bak naast een koppel Cherax, ook nog CPO's of andere gaat toevoegen, is dat vragen om problemen.
Voor schuilplaatsen kan je ook groene of bruine hemelwater buis gebruiken.
Stenen nooit op het grind.
Eerst stenen en dan pas grind.

1 exemplaar kan makkelijk in een 80cm aquarium in mijn opinie, ook een koppel zou moeten lukken. Tenzij je natuurlijk ongeluk hebt met erg agressieve exemplaren.
Natuurlijk is meer bodemoppervlakte altijd beter.
Cpo's zou ik niet doen, Amerikaanse kreeften kunnen drager zijn van kreeftenpest, waar cherax niet tegen kunnen.

Als je er vissen bij wil, zou ik kiezen voor snelle kleine vissen die niet in de buurt van de bodem gaan slapen. In mijn herinnering doen neon tetra's dat bijvoorbeeld wel eens.
Neon tetra's heb ik geknipt gezien

corydora's bleven trouwens wel heel.
Dit verbaasd me dan weer, mijn cory's zijn echt lompe sukkels die niemand uit de weg gaan.

Ik heb een hele kolonie cpo's samen met garnalen zitten, mijn hoofdbewoner van die bak is de cpo en als die de garnalen opeten heb ik er geen moeite mee
Ook tof. En voor mijn beeldvorming hoe groot is je kolonie en in wat voor maat aquarium?

Laatst bewerkt:
Ook tof. En voor mijn beeldvorming hoe groot is je kolonie en in wat voor maat aquarium?
Ja of ik nou een goed voorbeeld ben is maar de vraag, ik kweek voor verkoop en verkoop ze pas vanaf 8 maanden oud en laat alles bijelkaar in de bak zitten, wel zijn er ladingen schuilmogelijkheden in de bak in de vorm van losliggend mos en hout, maar de bak is 100 breed 40 diep 35 hoog en ik schat dat er een stuk of 35 kreeften inzitten waarvan er dus geregeld een stel verhuizen naar andere eigenaren, komende zondag gaan er 20 weg en is de kolonie dan gehalveerd, dus het fluctueert wel.
Maar als je voor voldoende schuilplekken zorgt en een stevig filter is dit geen enkel probleem en ze eten elkaar niet op (wel zo fijn 😆 )

Laatst bewerkt:
Ik denk dat het 1 meter gaat worden met 1 of als ik het kan krijgen een paartje Cherax. En dan kijken of dat samen gaat met een snelle schoolvis. En zo niet blijven ze alleen.

Ik denk dat het 1 meter gaat worden met 1 of als ik het kan krijgen een paartje Cherax. En dan kijken of dat samen gaat met een snelle schoolvis. En zo niet blijven ze alleen.
Wat voor cherax moet het gaan worden?
Ik ben benieuwd, naar foto's mocht je zover zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan