Wat is er nieuw

Ik zoek zoek zoek... een plant!

• Onderwerp starter Onderwerp starter nonnepot
  • Startdatum Startdatum
N

nonnepot

Guest
Beste forumers!!

Na tijden standaard onderhoud van mijn Cocoon G2 - 18,5 liter, waar ik voornamelijk m'n vuurtjes als konijnen hun werk liet doen, is het tijd voor een andere aanpak!
En jawel hiervoor ben ik op zoek naar een plant... als het kan onder bepaalde voorwaarden..

Het dekruitje van het aquarium is weg, kaduuk, de kat is erdoor gezakt :juggle:
Zonder dek-ruitje gaat het ook prima, de katten gaan er nu iig niet meer op zitten 🙂

De plant mag dus niet giftig zijn voor katten! Dat is a.

Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is een lange stijve/sterke plant, met bloem/zonder bloem maakt niet uit, die niet al te breed wordt, maar wel omhoog de bak uit groeit.

Omdat ik een Cocoon G2 heb, heb ik in de breedte in de bak niet zoveel ruimte, maar de hoogte in heb ik veel mogelijkheden.

Natuurlijk heb ik zelf al wat zoekwerk gedaan, maar ik heb niet veel ervaring met planten met dit soort eigenschappen en daarom is het moeilijk zoeken.

Ik ben benieuwd of jullie een interessante plant hebben voor mij 🙂

Groetjes Yvonne

Tja, Vallisneria doet het ook wel redelijk met niet teveel licht.

Wat zijn de maten van deze 'cocoon' g2 dan?
Welke verlichting zit hierbovn?

Klinkt meer als een varenbakkie zoals je het beschrijft?

Met nog geen 20 liter vrij klein Frank en ik denk weinig licht.
In de nano hier met garnalen doet de Vallisneria het niet slecht. Groeit niet hard maar doet het verder goed.
Maar ja smaken verschillen en je moet het mooi vinden natuurlijk.

@ jessicapilon
groeit valisnera boven het water uit dan?? ik dacht dat dat meestal zeg maar onder het wateroppervlak ging hangen... (voeg trouwens geen co2 toe in de cocoon)

Zojuist heb ik de AQUAEL DECOLIGHT 11 WATT gekocht voor boven het bakje... de huidige verlichting werkt niet meer goed... handmatig valt hij niet meer aan/uit te schakelen en 3 leds zijn kapot.

de maten zijn 25x25x30cm.

Ik heb er crystal black en rili's in zitten

Echt garnalenbakje dus. Leuk stukje hout dat wat hoger is en dan mos erop staat ook mooi hoor en dat waarderen de garnalen zeer zeker.

hout en mos zit er in en blijft erin 🙂

Ik vind het alleen mooi om wat boven het aquarium uit te hebben, helpt ook mee met de dieptewerking...

Ik zou gewoon een hoop drijfplanten en varens nemen.
Scheelt je een hoop algenproblen en varens zijn altijd leuk om naar te kijken.

Braziliaanse klimop?
Groeide hier zelfs uit de bak.

Misschien is de hygrophila corymbosa 'siamensis' wat?
Heb hem hier ook staan in een klein bakje, zonder problemen groeit deze hier ook boven water verder. Bloemen heb ik er nog niet in gehad maar moet wel mogelijk zijn.

Voor de rest is het voor wat ik hier zie een makkelijke en sterke plant.

JdeV zei:
Misschien is de hygrophila corymbosa 'siamensis' wat?

Dit is zeker een zeer eenvoudige plant, die je echt moet snoeien... werd bij mij wel minder gaaf boven water, maar die zet ik op mn lijstje als optie...

Een varen achtig idee spreekt me op zich ook nog wel aan, nadeel... het is net als de hygrophila corymbosa 'siamensis' net onkruid! hahaha

Valisnera vind ik op zich een optie, maar dat blijft niet recht op staan boven water volgens mij... of zijn er valisnera die dat wel doen?

franketrank zei:
Ik zou gewoon een hoop drijfplanten en varens nemen.
Scheelt je een hoop algenproblen en varens zijn altijd leuk om naar te kijken.

Groeit m'n mini bakje met varens dan niet in no time vol?
Algenproblemen, heb ik vrijwel nooit last van.. en als ik er last van heb, dan neem ik de oorzaak weg..

Varens zijn geen onkruid hoor, met minder licht groeit heet heel langzaam.
Bekijk voor de grap mijn bakkie met minimale verlichting.

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1593368#Post1593368/

Anubias Barteri
Chladophora Aegagropphila
Cryptocoryne Beckettii
Cryptocoryne Lucens
Echinodorus Bleheri
Echinodorus Latifolius (?)
Echinodorus Reni
Hygrophila Compacta Mini
Ludwigia Repens
Microsorium Pteropus
Microsorium pteropus Trident
Microsorium Windelov
Nymphaea Zenkeri
Salvinia natans
Taxiphyllum Sp

Dat lijkt inderdaad niet echt op te schieten 🙂

Nadeel is de ruimte die het in mijn nanobakje in beslag neemt... Ik denk een kwart zeker als ik hem tegen het glas aan zou zetten... iig voor de meeste echino's dan...
Anubia's zijn misschien ook nog een leuke optie, alleen zal ik dan meer met hout moeten werken, of misschien gedroogde liaan...dan kan ik het opbinden vanaf de bodem tot uit het aquarium...

Het nadeel is dat ik met een heel aantal planten geen ervaring heb, dus dan is het moeilijk om een plaatje te maken voor mezelf.

Nymphaea Zenkeri - heb ik momenteel in de bloei staan en een tweede knop die opkomt... jammer dat de bloemen door de kap gesloopt worden (ander aquarium)
Taxiphyllum Sp - heb ik staan en blijft ook zeker in m'n cocoon!

Lijstje als opties nu:

hygrophila corymbosa siamensis
Anubias Nana

hmmm blijf nog een beetje steken... en daar was ik een beetje bang voor, gezien hetgeen ik wil cre�ren... een plant die domweg gezegd alleen maar de lucht in gaat en vooral niet breed wordt ofzo..

Overigens moet ik zeggen, dat jullie genoeg aandragen! Dus bedankt daarvoor, maar het is nog niet echt wat ik zoek..

I know... zeg het maar :stars:

Wat zoek je dan? Meeste 'fijnere' planten zit je al gauw aan CO2 bemesting.

Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is een lange stijve/sterke plant
Lijkt mij dat je over javavarens praat. Of iets anders ;O :>

Microsorium Pteropus
Microsorium Windelov

Hoi Nonnepot,

Is vallisnera Torta een optie? Is een wat "stijvere" variant (al zul je uiteindelijk wel moeten snoeien)

Misschien hebben andere mensen nog suggesties voor stijve planten. 😀

franketrank zei:
Wat zoek je dan? Meeste 'fijnere' planten zit je al gauw aan CO2 bemesting.

Microsorium Pteropus
Microsorium Windelov

Ik kan wel plantenmest toevoegen, maar wil eigenlijk niet aan een co2 installatie voor dat minibakje..
Ik zie het liefst de planten van onder/halverwege het aquarium tot boven het aquarium uit zien groeien.. dat bedoel ik met lang...

Met stijf en sterk bedoel ik dat ze niet helemaal om gaan hangen, of op het wateroppervlak blijven liggen... de voorkeur gaat dus uit naar "rechtopstaand" boven het water uit... boven water mag het best wat groter, maar onderwater zo smal mogelijk... denk aan bijvoorbeeld 5 x 5 tot 10 x 10 cm

Bovenstaande Varens, heb ik nog even gecheckt in mijn zeer gewaardeerde literatuur... Ik dacht dat die submers waren... maar zolang de pootjes in natte grond staan, kan dat dus ook begrijp ik nu... :!

Hmmm weer een ander idee... plantenbakje maken langs de boven/achterkant van het aquarium.... zo hou ik nog meer ruimte over 🙂 De Microsorum staan ook op mijn lijstje 🙂

jullie zullen wel denken...

Thanks voor je doorzettingsvermogen Frank!

Doorzettingsvermogen? :O

Probeer je gewoon te helpen hoor
Planten die boven het wateroppervlak groeien heb je vrij weinig met minimale verlichting.

Ludwigia Repens groeit bij mij wel boven het water uit. Maar wat is de meerwaarde daarvan?

ik dacht iets van ruimte werking ... iets aparts... m'n hersenspinsel is moeilijk uit te leggen...

Ik ben erg blij met je hulp overigens... Want ik denk nu een geniaal idee te hebben, wat er in de praktijk misschien niet uit ziet...

en Ludwigia Repens staat ook op de lijst! Ik dank u vriendelijk!!! en het resultaat... komt als het lukt.... als het mislukt dan hebben we allemaal pech 🙂

Het forum is toch juist om je hersenspinsels uit te leggen.
En om dat door andere te ontmoederigen 😀

Ik heb zelf een open bak, als je een tijdje niet snoeit groeit alles boven water.
Maar uiteindelijk is dat wel leuk en schattig naar he je hebt er meer last dan gemak van.

Meeste moeras/stengelplanten proberen deze truuk.

O das zeker waar... maar heb het plan aangepast...

In ieder geval wilde ik een scape maken met veel mos, hout (nog nooit gescaped, dus dat is uitdaging 1)
Verder wilde ik m'n verwarmingselement verbergen en leek het me leuk dat te toen met een uberhoge plant die boven de bak uit komt.... maar als dat een beetje moeilijk is, zonder een kwart van het submerse gedeelte kwijt te raken... gaan we andere dingen bedenken..

Dus nu wil ik een soort van moerasje maken aan de achterkant van het bakje... voetjes nat...
Hiervoor moet ik wat in elkaar fixen... en daar komt dan mos aan de voorkant, dan nana's en heel misschien een iets hogere plant erachter... als dit nog past...

Dus heb ik wat om over na te denken 🙂

Tja lastig hoor.
Vallisneria komt zeker niet boven het water uit want de te lange bladeren gaan dan drijven.

Spathiphyllum ? Heb ik altijd in mn kikkerbak gehad. Mooie wortelgroei in de bak, bladeren en bloemen er boven.
Spotgoedkoop bij Intratuin volgens mij Yvonne.

Ik heb wel vallisneria die een meter lang wordt voor je hahaha.

AadMec zei:
Spathiphyllum ? Heb ik altijd in mn kikkerbak gehad. Mooie wortelgroei in de bak, bladeren en bloemen er boven.
Spotgoedkoop bij Intratuin volgens mij Yvonne.
Houdt er wel rekening mee dat deze planten vaak resten van bestrijdingsmiddelen bevatten.

Daar naast en dat is een beetje het "geheim" van de kamerplanten verkopers. Worden de kamerplanten voor verkoop behandeld met een glansmiddel en vervolgens met een doek worden de bladeren daarmee opgepoetst. Zelfs met ficussen met duizenden blaadjes wordt dit gedaan.

Mensen vinden planten met glanzende bladeren vaak erg mooi, en als je die planten dan mooi laat glanzen is de verkoop beter.

Ik zal Wim van de week even vragen naar de Spathiphyllum Aad!! vrijdags ben ik daar meestal..
Dat wat dat glansmiddel betreft Botia, dat klopt inderdaad, mijn ouders hebben jarenlang bloemnwinkels gehad, dus toevallig weet ik dat... Alsnog bedankt dat je er aan mee denkt!

Aad, ik hoop dit jaar nog ff langs te hoppen bij je op kantoor, maar ik kan niets beloven...

Plan voor mn cocoon is uitgestippeld...

Jullie horen hier nog over 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan