IKEA Tradfri kleuren verlichting voor aquarium?


Erik80

Member
Lid geworden
24 april 2020
Berichten
21
Leeftijd
43
Ik ben nieuwsgierig of ik de TRADFRI Led-lamp E27 600 lumen (een stuk of 3/4 naast elkaar) zonder problemen kan gebruiken voor mijn aquarium. Of dat het luchtspectrum hiervan niet voldoet aan waar aquarium verlichting aan zou moeten voldoen. Deze lampen zijn namelijk goedkoop, dimbaar, in verschillende kleur spectra in te stellen en aan te sturen met mijn Home smart systeem. Wie weet hier meer van?!
https://www.ikea.com/nl/nl/p/tradfr...leur-en-wit-spectrum-globe-opaalwit-00408612/
https://www.ikea.com/nl/nl/p/tradfr...leur-en-wit-spectrum-globe-opaalwit-00408612/
https://www.ikea.com/nl/nl/p/tradfr...leur-en-wit-spectrum-globe-opaalwit-00408612/
 
Ja hoor, geen probleem.
De intensiteit zal wel wat laag zijn bij de niet-witte lampen omdat je dan niet alle LED's gebruikt om de juiste kleur te krijgen, maar voor sfeerverlichting (avond en ochtend) is dat ook niet zo'n probleem.
Verder lijkt me dat veel licht verloren gaat doordat hij in alle richtingen straalt, dus je moet wel iets van een lichtkap maken, idealiter met reflector.

Verwacht geen wonderen. Je planten zullen wel in leven blijven maar een volle plantenbak ga je er niet mee krijgen denk ik.
Er zal weinig licht de bodem bereiken, afhankelijk van hoe diep je bak is natuurlijk en hoe helder je water is.
 
Ja hoor, geen probleem.
De intensiteit zal wel wat laag zijn bij de niet-witte lampen omdat je dan niet alle LED's gebruikt om de juiste kleur te krijgen, maar voor sfeerverlichting (avond en ochtend) is dat ook niet zo'n probleem.
Verder lijkt me dat veel licht verloren gaat doordat hij in alle richtingen straalt, dus je moet wel iets van een lichtkap maken, idealiter met reflector.

Verwacht geen wonderen. Je planten zullen wel in leven blijven maar een volle plantenbak ga je er niet mee krijgen denk ik.
Er zal weinig licht de bodem bereiken, afhankelijk van hoe diep je bak is natuurlijk en hoe helder je water is.

Die lichtkappen is inderdaad wel op te lossen. Als ik het dan goed begrijp is het dus geen slecht idee om wit en gekleurd licht te combineren. bv. 2 witte tradfri lampen en 2 kleur tradfri lampen. Ik kan me alleen voorstellen dat de witte lampen niet het spectrum hebben wat goed is voor de planten en algengroei tegengaat. Mijn vraag was dus eigenlijk of dit met het spectrum van de gekleurde lampen gaat...
 
Daar is regelmatig discussie over op dit forum. Ik ben van het kamp: spectrum doet vrijwel niet terzake, het gaat erom wat jij mooi vindt. Planten zijn totaal niet kritisch, en als je planten goed groeien heb je vaak ook geen algen.

Combineren is altijd goed, kun je er een beetje mee spelen. Zelf heb ik witte, blauwe en rode lampen en daar maak ik ook combinaties mee.
Besef wel dat het witte licht waarschijnlijk sterker zal zijn en dus dominant zal zijn. Je verlies dan dus snel de kleureffecten, tenzij je de witte lamp in een lage stand zet. Maar wellicht is dat juist precies wat je wilt doen.
 
Dan denk ik dat ik het gewoon eerst eens ga proberen met de lampen die ik al heb en kijk wat het doet/of ik een mooie spreiding kan krijgen! Bedankt voor het advies ;)
 
Het mooie is natuurlijk dat ik een deel van de dag de witte lampen voluit kan zetten om de groei te bevorderen, en als er al veel licht is geweest die dag bv een mooi sundown sfeertje kan creëren in de avond. Waardoor ik het maximale aantal uur kan genieten van mijn bakkie ;)
 
Inderdaad, zo doe ik het ook. overdag staat alles aan (ook blauw en rood) maar overheerst het witte licht. Savonds gaat blauw en wit uit en krijg ik een zondsondergang.
 
Daar is regelmatig discussie over op dit forum. Ik ben van het kamp: spectrum doet vrijwel niet terzake, het gaat erom wat jij mooi vindt. Planten zijn totaal niet kritisch, en als je planten goed groeien heb je vaak ook geen algen.
Nja, spectrum heeft zeker wel een effect en het is niet echt iets waar je een mening over kan hebben. Het is gewoon zo. Maar ja de meeste witte lichten zijn voldoende om planten te laten groeien. Bepaalde lampen met bepaalde spectra zullen het beter doen, de vraag is alleen of je die extra groei echt nodig hebt en of je liever mooi licht hebt ten koste van plantengroei.
 
Nja, spectrum heeft zeker wel een effect en het is niet echt iets waar je een mening over kan hebben. Het is gewoon zo. Maar ja de meeste witte lichten zijn voldoende om planten te laten groeien. Bepaalde lampen met bepaalde spectra zullen het beter doen, de vraag is alleen of je die extra groei echt nodig hebt en of je liever mooi licht hebt ten koste van plantengroei.
Dan ben ik toch benieuwd waar je dat op baseert. Energetisch gezien: fotosynthese is een quantum-proces en dat wil zeggen dat 100 rood micromol/m2/s PARlicht of 100 blauw micromol/m2/s PARlicht voor evenveel beschikbare energie zorgt: het gaat simpelweg om het aantal fotonen. De kleur maakt weinig uit, er is een zeer klein verschil in efficientie van het gebruik van blauw en rood licht. Dat is in context van aquarium houden totaal niet relevant en ook niet meetbaar zonder geavanceerde apparatuur.

Ik heb er jarenlang wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, en de effecten op groei/productie zijn minimaal. Dus in de context van aquarium houden is het niet erg relevant. Het is een ander verhaal voor een komkommerkweker waar een paar procent hogere productie gewoon om veel extra inkomsten gaat.

Waar spectrum wél een rol bij speelt in bijvoorbeeld de tuinbouw is beinvloeden van o.a. bloemvorming op het juiste moment en ook de lengte/breedte van de bladeren kun je een beetje sturen.

Maar bij een aquarium maakt het qua spectrum totaal niet uit wat je kiest, als er maar een beetje van alles in zit en je niet 100% rood of 100% blauw licht gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
uhms, ja het kan.
gekleurde leds mengen is opzich prima, onder RGB-lampen groeien planten ook prima en dan heb je ook maar drie kleurtjes.
Bepaalde kleuren zijn in witte leds ook niet of nauwelijks aanwezig dus het idee dat witte leds veel beter zijn is ook maar betrekkelijk. mijn persoonlijke voorkeur is licht dat zo dicht mogelijk tegen natuurlijk dag/zon licht aanzit. Maar dat is hoofdzakelijk vanuit een esthetische voorkeur.

een erg goedkope optie vind ik het niet trouwens, een aantal van die lampen een bijbehorende hub, fittingen etc telt ook best wel op. Ik weet niet wat voor formaat aquarium je er mee wilt verlichten?
 
Die lichtkappen is inderdaad wel op te lossen. Als ik het dan goed begrijp is het dus geen slecht idee om wit en gekleurd licht te combineren. bv. 2 witte tradfri lampen en 2 kleur tradfri lampen. Ik kan me alleen voorstellen dat de witte lampen niet het spectrum hebben wat goed is voor de planten en algengroei tegengaat. Mijn vraag was dus eigenlijk of dit met het spectrum van de gekleurde lampen gaat...
Wit licht is een samenstelling van kleuren!
 
uhms, ja het kan.
gekleurde leds mengen is opzich prima, onder RGB-lampen groeien planten ook prima en dan heb je ook maar drie kleurtjes.
Bepaalde kleuren zijn in witte leds ook niet of nauwelijks aanwezig dus het idee dat witte leds veel beter zijn is ook maar betrekkelijk. mijn persoonlijke voorkeur is licht dat zo dicht mogelijk tegen natuurlijk dag/zon licht aanzit. Maar dat is hoofdzakelijk vanuit een esthetische voorkeur.

een erg goedkope optie vind ik het niet trouwens, een aantal van die lampen een bijbehorende hub, fittingen etc telt ook best wel op. Ik weet niet wat voor formaat aquarium je er mee wilt verlichten?

Een bak van 120 cm 216 liter. Waterdichte fittingen moet ik wel kopen inderdaad. Hub heb ik niet nodig gezien ik een Homey heb. Ik denk dat ik voor 150 euro wel klaar ben, wat ik niet heel veel vind. Maar wat ik misschien nog wel belangrijker vind dat ik het geheel kan automatiseren en sferen kan aanpassen aan activiteiten die ik in huis doe, en tegelijk automatisch kan laten bepalen of het aquarium te weinig of te veel licht krijgt, een daar ook weer op kan anticiperen (Smart Home is een andere hobby van me ;))
 
Wit licht is een samenstelling van kleuren!

Dat snap ik, maar dat wil niet zeggen dat alle belangrijke spectra/kleuren voor een optimale plantengroei er in een hoge mate in zit en de minder nodige spectra/kleuren geen overmaat heeft.
 
Ik zou toch echt voor een aquariumlamp gaan, al dan niet met schema's en die IKEA dingen als sfeerverlichting gebruiken, niet als hoofdverlichting.
 
als die dingen 25 euro per stuk kosten, en je geeft 150 euro uit dan heb je er 6, x 600 lumen is 3600 lumen, delen door 200 liter is 18 lumen per liter, dat is oke voor niet al te veel eisende planten.

ik zou dus ook voor een wat krachtigere basis verlichting gaan. met een driver die te dimmen is via triac of DALI zou je dat ook prima moeten kunnen integreren in je smart home gebeuren.
 
Het kan zeker maar moet je het ook willen. Als je een beetje mooie Ikea-setup maakt kan je voor dat budget ook al mooi aquariumlicht of een echte plantenleds kopen.
 
als die dingen 25 euro per stuk kosten, en je geeft 150 euro uit dan heb je er 6, x 600 lumen is 3600 lumen, delen door 200 liter is 18 lumen per liter, dat is oke voor niet al te veel eisende planten.

ik zou dus ook voor een wat krachtigere basis verlichting gaan. met een driver die te dimmen is via triac of DALI zou je dat ook prima moeten kunnen integreren in je smart home gebeuren.

Ik las dat 30 lummen per liter aangeraden is. Dat is dus 30 x 216 = 6480 lummen. Dan ga ik het met 150 euro niet redden inderdaad. ik denk dat het dan 4x 1000 lummen wit E27 + 4x 600 kleur E14 moet worden. Kleur voor sfeer in zachte stand en wit voor het versterken bij volle stand maakt 6400 lumen. Kosten 163,60 euro + draad, fitting en schakelmateriaal is tegen de 250. Wel helemaal wat ik wil in dat geval.

Als je heel goed je best doet kan dit met een 120cm aquarium misschien net wat goedkoper met licht uit de aquariumwinkel. Maar ga ik niet hetzelfde krijgen, Combo zoals je omschrijft is wel een optie idd.

Ik ga er over nadenken :p
 
Ik las dat 30 lummen per liter aangeraden is. Dat is dus 30 x 216 = 6480 lummen. Dan ga ik het met 150 euro niet redden inderdaad. ik denk dat het dan 4x 1000 lummen wit E27 + 4x 600 kleur E14 moet worden. Kleur voor sfeer in zachte stand en wit voor het versterken bij volle stand maakt 6400 lumen. Kosten 163,60 euro + draad, fitting en schakelmateriaal is tegen de 250. Wel helemaal wat ik wil in dat geval.

Als je heel goed je best doet kan dit met een 120cm aquarium misschien net wat goedkoper met licht uit de aquariumwinkel. Maar ga ik niet hetzelfde krijgen, Combo zoals je omschrijft is wel een optie idd.

Ik ga er over nadenken :p
Denk erover na en doe het dan niet zou mijn advies zijn. Er bestaat ook nog zoiets als licht doordringbaarheid in je water. Lampen verstrooien het licht. Het zijn geen gerichte bundels. Vaak zit er ook nog melkglas om, bij wijze van diffusie wat het ook niet beter maakt. Wanneer je 163 euro, of minder, uit wilt geven voor goede verlichting ga dan voor TL. Goedkoper en beslist goed. Wil je toch leds dan moet de keuze toch anders worden, ben ik bang. Hoewel die keuze uiteraard aan jou is.
 
@benvo dat is een goed punt inderdaad. Dit is bij uitstek een puntbron te noemen dus veel licht zal de verkeerde kant op schijnen en verloren gaan.
 

Terug
Bovenaan