Impeller/motortje los


Evaavd

Active member
Lid geworden
13 april 2022
Berichten
31
Hi allemaal,

In februari plaatste ik een forum dat mijn Aquaflow 200 erg trilde. Het leek toen te komen door de behuizing en dat hij even op moest starten. Het was dan ook lange tijd weg.
Nu is het weer begonnen. Het trilt echt heel hard. Ik heb de filter open gemaakt en zag dat het motortje los lijkt te zitten.

Valt dit te repareren? Of zal ik een nieuwe kopen en mijn filter overzetten?

Hoor graag jullie ideeën! Bijgevoegd een video van het motortje.
 

Bijlagen

  • VID-20240524-WA0015.mp4
    7.4 MB
Evaavd

Het is vrij normaal dat de rotor nu zo draait als aangegeven en trilt, maar hij gaat nu heen en weer omdat het deksel wat op deze pomp past een rubber lagertje bevat wat weer past in en op het asje wat je ziet net boven de rotor, nu slingert de rotor, maar met wat aandacht stop je de bovenzijde van het filter zodanig terug zodat het asje in het afdichtings deksel past.

Een rotor en een as van elke pomp is aan beide zijden gelagerd met altijd een rubbertje, misschien het rubbertje uit het afdichtings deksel halen en op het asje plaatsen is vaker wat makkelijker dan het deksel op de pomp te plaatsen en het asje precies in het rubber te stoppen.
Misschien is met schoonmaken van het pompje het rubberen lager wel door onvoorziene handelingen uit het deksel verdwenen?.
Het gaatje in het rubber lager is erg klein, bijna niet zichtbaar, dus met een beetje voorzichtigheid komt het weer goed.
 
Ik ben het met Frog eens. Heb je hem toevallig open gehad dat een rubbertje weg is of heb je hem goed schoongemaakt zodat hij weer een biofilm moet vormen?
 
Van de meeste merken kun je dit soort onderdelen nieuw bestellen, mocht het rubbertje toch verdwenen of kapot zijn.
 
Ben wel benieuwd naar de situatie nu.
 

Terug
Bovenaan