Wat is er nieuw

In de praktijk: Koelen met verdamping / tafelventilator.

DanielHoogland

Well-known member
Lid geworden
12 juni 2019
Omdat het nu toch echt wat te warm werd in mijn aquarium heb ik de kap open gezet en er een tafelventilator van 40cm bij gezet die op volle kracht over het wateroppervlakte blaast. Ik dacht het is wel leuk om even te meten wat het nu echt met de temperatuur van het water doet en dit met jullie te delen.

Begin situatie: Aquarium van ~250L met een JBL 900 filter met de uitstroom via een spraybar op een zijruit over het wateroppervlakte en een bruissteen met 200 l/u aan lucht. Resultaat met de kap dicht 28,7c.

Vanmiddag om 13:00 ben ik begonnen met de ventilator en hierbij de resultaten per uur:
Verlichting (LED) heb ik aan laten gaan om 15:00 en heeft zo te zien geen verschil gemaakt.

Screenshot_9.png

Temperatuur is uiteindelijk van 28,7° naar 26,9° gegaan over een tijd van 8 uur. Het is wel een mooie daling maar ik had er iets meer van verwacht. Artikelen op aquainfo bijvoorbeeld hebben het over 6 tot 8 graden koelen. Wellicht als ik die ventilator de hele week zo laat staan maar dan heb ik wel schimmel in huis denk ik zo.

Ook zie je rond 18:00 even een uur geen daling en dit komt - volgens mij - omdat ik alle ramen en deuren gesloten had en hierdoor de lucht al verzadigd was met vocht. Het is een theorie.. Ik had in ieder geval het gevoel alsof ik in een tropisch zwemparadijs was met als enige verschil een ontbrekende chloor lucht. Wellicht kan iemand zeggen of dit überhaupt kan? In ieder geval, na het tegen elkaar open zetten van deuren en ramen rond 18:00 zie je dat de daling weer door zet.

Wat mij betreft is het nadeel van deze manier van koelen dat de lucht super vochtig wordt. Het werkt in ieder geval wel!

Ook zie je rond 18:00 even een uur geen daling en dit komt - volgens mij - omdat ik alle ramen en deuren gesloten had en hierdoor de lucht al verzadigd was met vocht. Het is een theorie.. Wellicht kan iemand zeggen of dit überhaupt kan? In ieder geval, na het tegen elkaar open zetten van deuren en ramen rond 18:00 zie je dat de daling weer door zet.
Ik zal deze theorie omzetten in waarheid 😊. Hoe meer vocht je in een ruimte krijgt, hoe verzadigder hij is en steeds minder vocht kan opnemen in deze ruimte. Koeling is o.a. gebaseerd op afvoeren van vochtige lucht. De ruimte kan dat niet meer en zal uiteindelijk weer opwarmen bij verzadiging. Dit zie je ook terug in onze aquariums met dichte bakken. Open bakken reageren wat trager op opwarming, wel afhankelijk van de ruimte en weer verzadiging in deze ruimte.

Gr. Ed

Hier koelen de fans de cubes ook maar max 3 graden hoor
Bedankt voor de toevoeging! Gezien mijn eigen ervaring nu en de extra informatie van Ed zou ik zeggen dat dit inderdaad de max is die je kunt halen in een gesloten ruimte. Wellicht dat met extra ventileren van de ruimte nog wat winst te behalen is?

Mooie significante daling toch
Jawel hoor, het is in ieder geval een stuk beter dan dat het was!

k zal deze theorie omzetten in waarheid 😊. Hoe meer vocht je in een ruimte krijgt, hoe verzadigder hij is en steeds minder vocht kan opnemen in deze ruimte. Koeling is o.a. gebaseerd op afvoeren van vochtige lucht. De ruimte kan dat niet meer en zal uiteindelijk weer opwarmen bij verzadiging. Dit zie je ook terug in onze aquariums met dichte bakken. Open bakken reageren wat trager op opwarming, wel afhankelijk van de ruimte en weer verzadiging in deze ruimte.
Top hartstikke bedankt voor deze extra informatie. Ik vermoedde al zoiets maar fijn om dat nog even bevestigd te zien. Extra ventileren van de ruimte waar je aquarium in staat (om het vocht in de lucht kwijt te raken) zou dus bijdragen aan nog wat extra verkoeling.

Dus je moet de vochtige lucht afvoeren. Een fan richten op het raam of deur om het naar buiten te blazen. Wel in de richting van de tocht mee blazen.

Extra ventileren van de ruimte waar je aquarium in staat (om het vocht in de lucht kwijt te raken) zou dus bijdragen aan nog wat extra verkoeling.
Klopt.

Dus je moet de vochtige lucht afvoeren. Een fan richten op het raam of deur om het naar buiten
En klopt ook, je moet het kwijt. Als er wind staat helpt deuren tegen elkaar open zetten ook. Moet wel kunnen met overige huisraad en bewoners 😊. Vooral in de ochtend dan.

Gr. Ed

Werkt prima hoor met zo een simpele ventilator , ik heb zo zonder enig probleem 1800 liter gekoeld de vorige jaren (met een berg verlichting erop met heel veel wattages 1.5kW over minstens 10uur )
Echter zeg je het zelf , ik voer dan constant vochtige lucht af door een muurventilator .
Ik kon toen 1.5-2graden koelen op die bak op +- 2 uur (1800 liter!)
Het is heel belangrijk hoe je de ventilator positioneert tov het wateroppervlak (beetje schuin)
Er ging toen 20-30 liter verdamping per dag door .
Ik ben wel stiekem blij dat ik dat dit jaar niet hoef te doen , nu pomp ik gewoon koud grondwater erin van 12-14 graden .
Dan zakt ie gelijk 2 graden .

Dus je moet de vochtige lucht afvoeren. Een fan richten op het raam of deur om het naar buiten te blazen. Wel in de richting van de tocht mee blazen.
Of een ventilatie systeem hebben in huis wat vocht uit de lucht haalt.

Uiteraard is het koelen gelimiteerd door de hoeveelheid vocht wat je kwijt kunt......de genoemde daling is haalbaar maar dan wel met afvoer van vocht uit de ruimte zoals je al hebt gemerkt.

Maar op zich is dit wel de meest efficiënte manier van koelen.....2 graden met een eenvoudige ventilator....binnen een paar uur. Naarmate het water koeler wordt, gaat de verdamping minder snel en gaat ook de temperatuur minder snel naar beneden. Er ontstaat dan ook weer een evenwicht omdat het verschil met de omgevingstemperatuur toeneemt.

Zou je aan het begin van de hittegolf al met de ventilator zijn gestart, dan hoef je hem niet zo heel veel te laten koelen (blazen)....dan heb je ook minder verdamping en dus minder vocht in huis.

edit......250 liter water koelen vraagt overigens heel veel energie 😉 2 graden is dan al best veel in een paar uur tijd.

Leuk experiment. Dan maar een vochtvreter in huis zetten 🤣 ?

Dat is een traag proces als je een vochtvreter op basis van calciumchloride bedoelt .
In mijn oud auto heb ik dat wel in de winter , werkt goed tegen aandampende ramen .

edit......250 liter water koelen vraagt overigens heel veel energie 😉 2 graden is dan al best veel in een paar uur tijd.

Dat valt wel mee hoor , mijn ventilator verbruikte 60W op hoogste stand .
En hij draaide ook niet constant , ik denk max. 12 uur per dag (stond geschakeld op temp.controller)
Dat is heel weinig verbruik voor dit formaat aquarium . Dus voor een aquarium van 250 liter , reken maar om .
Het koelen werkte het best tussen 4 uur morgens en 10 uur morgens . In die uren maakte ik een extra buffer voor overdag .
Ik had die trouwens niet op het aquariumgericht , maar op het pompvak van de bioloog (vak van 45x25cm), het water is daar dan zeer turbulent .

Dat valt wel mee hoor , mijn ventilator verbruikte 60W op hoogste stand .
En hij draaide ook niet constant , ik denk max. 12 uur per dag (stond geschakeld op temp.controller)
Dat is heel weinig verbruik voor dit formaat aquarium . Dus voor een aquarium van 250 liter , reken maar om .
Het koelen werkte het best tussen 4 uur morgens en 10 uur morgens . In die uren maakte ik een extra buffer voor overdag .
Ik had die trouwens niet op het aquariumgericht , maar op het pompvak van de bioloog (vak van 45x25cm), het water is daar dan zeer turbulent .

😉 ik bedoel ook niet de energie van de ventilator maar de energie die nodig is voor de daling van de temperatuur. De ventilator gebruikt niet al te veel stroom maar er is veel energie nodig om water te koelen. Door de ventilator maak je handig gebruik van een natuurlijk proces waardoor je heel efficiënt het water koelt. De verdamping onttrekt heel veel energie aan het water waardoor het koeler wordt.

Even een misschien rare vraag. Kan die verkoelde lucht aan het oppervlakte net niet te koel zijn voor bijvoorbeeld een Betta?
Hier is nu het water over de dagen van 25 naar 27 grade gegaan.

Uiteraard is het koelen gelimiteerd door de hoeveelheid vocht wat je kwijt kunt......de genoemde daling is haalbaar maar dan wel met afvoer van vocht uit de ruimte zoals je al hebt gemerkt.

Maar op zich is dit wel de meest efficiënte manier van koelen.....2 graden met een eenvoudige ventilator....binnen een paar uur. Naarmate het water koeler wordt, gaat de verdamping minder snel en gaat ook de temperatuur minder snel naar beneden. Er ontstaat dan ook weer een evenwicht omdat het verschil met de omgevingstemperatuur toeneemt.

Zou je aan het begin van de hittegolf al met de ventilator zijn gestart, dan hoef je hem niet zo heel veel te laten koelen (blazen)....dan heb je ook minder verdamping en dus minder vocht in huis.

Je hebt helemaal gelijk hoor, het is inderdaad al heel wat om 250L water twee graden koelen in een paar uurtjes tijd.

Even een misschien rare vraag. Kan die verkoelde lucht aan het oppervlakte net niet te koel zijn voor bijvoorbeeld een Betta?
Hier is nu het water over de dagen van 25 naar 27 grade gegaan.
Ja, voor een betta zou ik mij ook niet zo druk maken om de watertemperatuur. Die Betta heeft een speciaal orgaan waarmee hij lucht kan happen en is dus niet zo afhankelijk van het zuurstofniveau in het water. Mijn Betta bak is de enige bak zonder bruissteen en hij zwemt met 30c nog rustig rond 🙂

@DanielHoogland nee daar maak ik me ook niet echt druk om. Alleen koelt alles af behalve het aquarium. Binnen lekker 24 Grade en de bak 27 grade. Dus was even aan het overwegen of ik deze methode ga proberen op mijn bakje.

@DanielHoogland nee daar maak ik me ook niet echt druk om. Alleen koelt alles af behalve het aquarium. Binnen lekker 24 Grade en de bak 27 grade. Dus was even aan het overwegen of ik deze methode ga proberen op mijn bakje.
Een aquarium zal altijd wat trager zijn met veranderen, zowel verwarmen als verkoelen. Komt wel goed de komende dagen. Ik zou aan een aquarium op 27 graden nu niets doen.

mooi experiment, tip voor de volgende keer om het compleet te maken kijken of je de luchtvochtigheid kan meten....moet je wel de beschikking hebben over zo'n meter, maar ik vermoed
dat je daar enorme verschillen gaat zien...

Of een ventilatie systeem hebben in huis wat vocht uit de lucht haalt.

Heb ik ook voor in de winter , echter produceert dat ook warmte 😉

Een ventilatie systeem produceerd nauwelijks warmte.
voor het hele huis verbruikt mijn WTW ventilatie gemiddeld over de dag nog geen 50 Watt, als het buiten warmer is dan binnen, wordt de lucht intern gecirculeerd, en haalt 's nachts ook nog eens koele buitenlucht naar binnen
Als je de luxe hebt dat je huis de buizen hiervoor heeft liggen, en je een goed WTW ventilatie systeem heeft, is vocht in huis geen probleem.

Wellicht als ik die ventilator de hele week zo laat staan maar dan heb ik wel schimmel in huis denk ik zo.
Er zijn apparaten die vocht uit de lucht halen. Als je van je aquarium last krijgt van vochtige lucht, dan kan je overwegen om zoiets aan te schaffen. Daarnaast kan je ook van die bakjes kopen met een blok erin dat vocht opneemt. Dat is een stuk goedkoper maar wel minder effectief. Werkt wel prima als het niet echt een heel groot probleem is, maar niet goed genoeg voor bijvoorbeeld een badkamer.

mooi experiment, tip voor de volgende keer om het compleet te maken kijken of je de luchtvochtigheid kan meten....moet je wel de beschikking hebben over zo'n meter, maar ik vermoed
dat je daar enorme verschillen gaat zien...
Inderdaad, was mooi geweest als ik ook de luchtvochtigheid in de gaten had gehouden. Voor een volgende keer 🙂

Vandaag nog een soort testje gedaan.

Gisteravond de ventilator verwijdert en de kap weer dicht gedaan. Vanmorgen stond de teller weer op 27,5 ° en de kamertemperatuur op 26,0 °. De temperatuur van het aquarium begon weer te klimmen en toen die op 27,7 ° stond heb ik een van de twee deksels van de kap open gezet maar geen ventilator. Sindsdien is de temperatuur stabiel op 27,7 ° terwijl de kamertemperatuur inmiddels op 28,5 ° staat.

Alleen deksel open doen helpt dus ook al enorm!

poeh, jullie hebben warme bakken, die van mij is gelukkig nog niet boven de 25 graden uitgekomen.

Vandaag nog een soort testje gedaan.

Gisteravond de ventilator verwijdert en de kap weer dicht gedaan. Vanmorgen stond de teller weer op 27,5 ° en de kamertemperatuur op 26,0 °. De temperatuur van het aquarium begon weer te klimmen en toen die op 27,7 ° stond heb ik een van de twee deksels van de kap open gezet maar geen ventilator. Sindsdien is de temperatuur stabiel op 27,7 ° terwijl de kamertemperatuur inmiddels op 28,5 ° staat.

Alleen deksel open doen helpt dus ook al enorm!
Dat merk ik bij het open Home bakje. Het koelt ‘s nachts twee graden meer af dan kamertemperatuur. Er draaien dan geen ventilators maar er is wel veel oppervlaktebeweging.

Dat merk ik bij het open Home bakje. Het koelt ‘s nachts twee graden meer af dan kamertemperatuur. Er draaien dan geen ventilators maar er is wel veel oppervlaktebeweging.
Ja inderdaad, dat moet de natuurlijke verdamping zijn door die oppervlaktebeweging. Ik laat de kleppen bij mij ook even open staan de komende dagen.. wel met risico op een paar springers maar dat is niet anders.

Ja inderdaad, dat moet de natuurlijke verdamping zijn door die oppervlaktebeweging. Ik laat de kleppen bij mij ook even open staan de komende dagen.. wel met risico op een paar springers maar dat is niet anders.
Voor volgend jaar een mooi frame maken met daarin een fijnmazig gaas of een insectendoek voor de allerkleinsten in de bak.

Ik heb hetzelfde probleem maar ik ga er dit weekend een netje boven maken, kan nooit teveel moeite zijn denk ik.

bij mij vandaag 31,1 Gr,Via digitale meting,4 uur de tijd genomen om een langzame verversing door te voeren,tja je moet er maar de tijd voor hebben,en die heb ik.Na verversing weer 28 gr.maar voor hoelang,zie het wel.Volgens de weerraradar gaat het vanavond in zuid-holland regenen,en waarschijnlijk afkoelen.
gr.bert

bij mij vandaag 31,1 Gr,Via digitale meting,4 uur de tijd genomen om een langzame verversing door te voeren,tja je moet er maar de tijd voor hebben,en die heb ik.Na verversing weer 28 gr.maar voor hoelang,zie het wel.Volgens de weerraradar gaat het vanavond in zuid-holland regenen,en waarschijnlijk afkoelen.
gr.bert
Ik help het je hopen, dat heb je wel nodig. Anders wordt het niet lekker slapen voor je, met de bak in je achterhoofd.

gr.bert
Vandaag beter gegaan Bert? Hier gelukkig wel, binnen nu weer een acceptabele 24,5c.

Daniel,gelukkig zakt de buitentemperatuur iets,maar de waterverversing heeft maar deels geholpen en staat nu weer op 29.1 en daar doen we het dan maar mee.De binnentemperatuur blijft vrij hoog,het is buiten koeler.De kunststof dekplaten heb ik naast de bak gezet,alle beetje's moeten maar meewerken.

De flatwoning waar ik in woon is 2 jaar geleden gerenoveerd,waarbij elk aanwezig raam nu dubbel glas is,nu is het zo goed geisoleerd dat de warmte in huis lang blijft hangen,maar daar zullen meer mensen mee te maken hebben.
gr.bert

Daniel,gelukkig zakt de buitentemperatuur iets,maar de waterverversing heeft maar deels geholpen en staat nu weer op 29.1 en daar doen we het dan maar mee.De binnentemperatuur blijft vrij hoog,het is buiten koeler.De kunststof dekplaten heb ik naast de bak gezet,alle beetje's moeten maar meewerken.

De flatwoning waar ik in woon is 2 jaar geleden gerenoveerd,waarbij elk aanwezig raam nu dubbel glas is,nu is het zo goed geisoleerd dat de warmte in huis lang blijft hangen,maar daar zullen meer mensen mee te maken hebben.
gr.bert
Mooi dat er in ieder geval een dalende lijn in zit! Ik heb alles in de nacht tegen elkaar open gezet en dan koelt het gelukkig snel af, zit nu op 24c binnen. De bak is echter nog 26,7c

Ik zette vroeger een ventilator op de zijkant van het aquarium. Dat werkte uiteraard veel minder efficient dan bij verdamping van het water, maar ik zat niet met het vochtprobleem.

Nu maak ik gebruik van het principe: voorkomen is beter dan genezen. Bij hittegolven gaat de verlichting uit. Als die tl-lampen geen warmte produceren blijft de temperatuur van het aquarium redelijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan