Wat is er nieuw

In de praktijk: Koelen met verdamping / tafelventilator.

Was vanmorgen om 7 uur uit bed,te warm en binnen was het 29,5 gr.En buiten 20gr,

Meteen de vornado (ventilator) op het balkon gezet en naar binnen laten blazen,nu weer 27,5.

Ik had in ieder geval het gevoel alsof ik in een tropisch zwemparadijs was met als enige verschil een ontbrekende chloor lucht. Wellicht kan iemand zeggen of dit überhaupt kan?
De lucht in de kamer was gewoon verzadigd met vocht.
Maar in principe zouden alle woningen (in Nederland na 1990) mechanische ventilatie moeten hebben (al dan niet met WTW in geval van heteluchtverwarming).
De ventilatie op de hoogste stand zetten zou de vochtige lucht af moeten zuigen naar buiten en zo ervoor zorgen dat jij niet meer de zwembad ervaring hebt

De lucht in de kamer was gewoon verzadigd met vocht.
Maar in principe zouden alle woningen (in Nederland na 1990) mechanische ventilatie moeten hebben (al dan niet met WTW in geval van heteluchtverwarming).
De ventilatie op de hoogste stand zetten zou de vochtige lucht af moeten zuigen naar buiten en zo ervoor zorgen dat jij niet meer de zwembad ervaring hebt
Ja dat vermoedde had ik inderdaad al. Het was redelijk snel opgelost met de tuindeur open en een raam aan de andere kant. Mechanische ventilatie is natuurlijk ook aanwezig en stond op standje 2 van de 3. Hoogste stand is eigenlijk voor douchen en koken, niet aan gedacht om die hoger te zetten. Volgende keer zal ik hier wel aan denken 🙂

Ik zag al dit soort dingen, die zou je dan buiten in de schaduw kunnen zetten voor het beste resultaat..
Concept is uiteraard het beste, maar dit spul is allemaal ALI en Wish kwaliteit..
En ik zou er wel zelf een intercooler van maken dus geen bakwater door het ding heen laten lopen
Ik ga het zeker in de gaten houden, want een externe radiator die zelfs naar buiten kan is de mooiste oplossing

Koelbox

Er zijn natuurlijk aquarium koelers te koop en dat is gewoon een aircoprincipe die alleen het water koelt. Vaak gebruikt in zeewater aquaria omdat daar een stabiele temperatuur iets belangrijker is. Niet eens zo gek duur maar ik heb er niet echt de ruimte voor om zo'n ding onder mijn aquarium te zetten en voor die paar weken per jaar vind ik het toch wel zonde van de investering.

Als we DIY gaan knutselen voel ik meer voor de constructie bij Tuinkabouter, een koellus door je kruipruimte waar je water doorheen pompt.

Er zijn natuurlijk aquarium koelers te koop en dat is gewoon een aircoprincipe die alleen het water koelt. Vaak gebruikt in zeewater aquaria omdat daar een stabiele temperatuur iets belangrijker is. Niet eens zo gek duur maar ik heb er niet echt de ruimte voor om zo'n ding onder mijn aquarium te zetten en voor die paar weken per jaar vind ik het toch wel zonde van de investering.

Als we DIY gaan knutselen voel ik meer voor de constructie bij Tuinkabouter, een koellus door je kruipruimte waar je water doorheen pompt.

Jawel, alleen in een flat is dat algauw nog een heel eind naar beneden 🤣

Is het misschien een gek gegeven om het volgende te proberen?

Een koelelement uit de vriezer nemen en rond je externe filter binden? zo wordt de filter gekoeld en het water in de filter eveneens. Filter en koelelement in een bakje zetten voor de condens. Het water uit het filter wordt enorm gekoeld door het ijs, en het water wordt daarna in het aquarium geblazen, waardoor de temperatuur zal zakken. Het is niet echt een te controleren methode maar het koelt wel...

Is het misschien een gek gegeven om het volgende te proberen?

Een koelelement uit de vriezer nemen en rond je externe filter binden? zo wordt de filter gekoeld en het water in de filter eveneens. Filter en koelelement in een bakje zetten voor de condens. Het water uit het filter wordt enorm gekoeld door het ijs, en het water wordt daarna in het aquarium geblazen, waardoor de temperatuur zal zakken. Het is niet echt een te controleren methode maar het koelt wel...
Wel eens zelf gedaan? Ik wel namelijk, flesjes ijs en koelelementen in een bioloog gooien etc. Het werkt maar na een uurtje is de kou er vanaf en kun je weer van voor af aan beginnen. Als je de hele dag heen en weer wilt lopen naar een vriezer die je voor 50% van het volume gebruikt voor elementen dan werkt het zeker 🙂

Eens uitgerekend, een koelelement van 1 kg zou in mijn aquarium van 400 liter een verschil maken van 0,3 °C. Er van uitgaande dat alle warmte opgenomen door het koelelement van het aquariumwater afkomstig is en er ondertussen geen warmte bijkomt.

Bovendien bevriezen die koelelementen terug op een erg lage temperatuur en duur het dus vrij lang in de vriezer. Je moet dus al een hele voorraad aan koelelementen en waarschijnlijk meerdere vriezers hebben om dat bij te houden. Onbegonnen werk lijkt me. Bovendien gaan al die vriezers enorm veel warmte aan die koelelementen onttrekken en die warmte samen met de warmte die ze daar zelf voor produceren afgeven aan de omgeving. Heb je meteen al een airco nodig om de ruimte waar die vriezer staat te koelen. Dan kan je beter die arico gebruiken om de ruimte waar het aquarium staat te koelen.

Ook zo'n aquariumkoeler verbruikt energie en moet zijn warmte kwijt. Zo'n toestelletje van amper €80, daar stel ik mij dus echt vragen bij hoeveel warmte die aan het aquairum kan onttrekken. Hij verbruikt 72 Watt maar nergens staat hoeveel Watt hij aan het aquariumwater kan onttrekken. Het 3-voudige lijkt mij een goede schatting, dus 216W. Een aquarium van pakweg 400 liter daarmee pakweg 5 °C afkoelen (ervan uitgaande dat deze ondertussen niet opwarmt, wat in praktijk dus wel gebeurt) kost dus bijna 11 uur...

Voorkomen lijkt mij nog steeds beter dan genezen. Draai de thermostaat lager, zet de verlichting uit en zorg dat het in de ruimte waarin het aquarium staat zo koel mogelijk is (door 's nachts te verluchten en overdag deuren, ramen en luiken gesloten te houden). En dan heb je geen koeling meer nodig want dan heb je de oorzaak van het probleem aangepakt.

Echte aquariumkoelers beginnen rond de 300-500 euro . Verbruik +500W .
Koelen kost gewoon meer dan verwarmen .
Alles wat eronder zit zou ik me niet teveel van voorstellen .
En die dingen brengen VEEL warmte binnen , die zet je best niet binnenshuis .
Zelf ondervonden , dus ook weer zo buiten .

Echte aquariumkoelers beginnen rond de 300-500 euro . Verbruik +500W .
Koelen kost gewoon meer dan verwarmen .
Alles wat eronder zit zou ik me niet teveel van voorstellen .
En die dingen brengen VEEL warmte binnen , die zet je best niet binnenshuis .
Zelf ondervonden , dus ook weer zo buiten .

Ja zo'n aquariumkoeler is een warmtepomp. De warmte wordt dus verplaatst naar je woonkamer, Het apparaat voegt daarbij zelf ook nog eens aardig wat warmte toe. Net zoals een koelkast je kamer ook opwarmt.
Daarnaast zijn de aquariumkoelers relatief slechte warmtepompen, ze hebben een lage COP (efficientie), en je betaalt er inderdaad zo 500 euro voor.
Dan kun je beter voor 1500 euro een goede airco installeren in je woonkamer. Dan voer je de warmte echt naar buiten af, met zeer hoge efficientie. En je zit er zelf ook lekker fris bij!

Verbruik 500W dat lijkt me sterk overigens en sowieso niet continu. Koelen kost juist minder dan verwarmen aangezien je met een warmtepomp werkt. De efficientie (koeling/verwarmen t.o.v. energieverbruik) is dus flink hoger dan een verwarmingselement.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan