Eens uitgerekend, een koelelement van 1 kg zou in mijn aquarium van 400 liter een verschil maken van 0,3 °C. Er van uitgaande dat alle warmte opgenomen door het koelelement van het aquariumwater afkomstig is en er ondertussen geen warmte bijkomt.
Bovendien bevriezen die koelelementen terug op een erg lage temperatuur en duur het dus vrij lang in de vriezer. Je moet dus al een hele voorraad aan koelelementen en waarschijnlijk meerdere vriezers hebben om dat bij te houden. Onbegonnen werk lijkt me. Bovendien gaan al die vriezers enorm veel warmte aan die koelelementen onttrekken en die warmte samen met de warmte die ze daar zelf voor produceren afgeven aan de omgeving. Heb je meteen al een airco nodig om de ruimte waar die vriezer staat te koelen. Dan kan je beter die arico gebruiken om de ruimte waar het aquarium staat te koelen.
Ook zo'n aquariumkoeler verbruikt energie en moet zijn warmte kwijt. Zo'n toestelletje van amper €80, daar stel ik mij dus echt vragen bij hoeveel warmte die aan het aquairum kan onttrekken. Hij verbruikt 72 Watt maar nergens staat hoeveel Watt hij aan het aquariumwater kan onttrekken. Het 3-voudige lijkt mij een goede schatting, dus 216W. Een aquarium van pakweg 400 liter daarmee pakweg 5 °C afkoelen (ervan uitgaande dat deze ondertussen niet opwarmt, wat in praktijk dus wel gebeurt) kost dus bijna 11 uur...
Voorkomen lijkt mij nog steeds beter dan genezen. Draai de thermostaat lager, zet de verlichting uit en zorg dat het in de ruimte waarin het aquarium staat zo koel mogelijk is (door 's nachts te verluchten en overdag deuren, ramen en luiken gesloten te houden). En dan heb je geen koeling meer nodig want dan heb je de oorzaak van het probleem aangepakt.