In- en outflow


Joff

Well-known member
Lid geworden
12 mei 2020
Berichten
1,456
Locatie
Beverwijk
Had me het twee weken geleden gevraagd wat een skimmer was en ik had je raar aangekeken.
Nu zit ik alweer te kijken wat de beste skim-oplossing voor mijn 70l bakje zou kunnen zijn. Ik ben een echte pietlut als het gaat om vuiltjes en stofjes in het water.
Gelijk komen er een aantal beginnersvragen naar boven die ik eerst beantwoord moet hebben om überhaupt aan een skimmer te denken.

Is een skimmer op een of andere manier af te raden? Voor mij zou het puur gaan dat ik me stoor aan frutjes die drijven aan de oppervlakte van het water.

Ik heb bij mijn pomp een spraybar en een soort geknepen spuitmond gekregen voor de waterinlaat.
Ik heb ze beiden gebruikt en ze hebben allebei voor en tegens. Sowieso wil ik de in- en outflow upgraden dmv glazen exemplaren maar zijn er bepaalde regels wanneer je of een spraybar of een spuitmond moet gebruiken.

Nog bedankt voor de tip om filterwatten te gebruiken in het waterfilter ??? fantastisch resultaat!
 
Volgens mij kleven er aan een skimmer geen of weinig nadelen behalve dat ze geen sieraad voor het oog zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Eheim heeft een erg goede skimmer kan ik je uit persoonlijke ervaring vertellen.

Je zou hem tegenover de uitlaat, uit het zicht natuurlijk, kunnen plaatsen.
 
Die heb ik ook en werkt verder prima inderdaad.
 
ik gebruik een lily pipe set met skimmer als je die goed afsteld heb je bijna geen verlies met co2
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Als je ze continue aan hebt staan, kunnen ze je co2 uit je bak trekken.

Ja dat klopt maar af en toe een uurtje kan geen kwaad en die Eheim trekt een rustige flow aan wat weinig of geen oppervlaktebeweging geeft.
 
gewoon de uotflow zo afstellen dat hij de oppervlakte niet beweegt,want de skimmer zorgt al voor een goede gasuitwisseling
 
Ja dat klopt maar af en toe een uurtje kan geen kwaad en die Eheim trekt een rustige flow aan wat weinig of geen oppervlaktebeweging geeft.
Zeg dat dan ipv 'ze hebben geen nadelen'., dat is toch precies waar TS om vraagt?
 
Zeg dat dan ipv 'ze hebben geen nadelen'., dat is toch precies waar TS om vraagt?

Ik schreef ook geen of weinig nadelen en dat ligt mede aan het gebruik. Ik zei niet dat er helemaal geen nadelen aan zitten in elke situatie ;).
 
Ik schreef ook geen of weinig nadelen en dat ligt mede aan het gebruik. Ik zei niet dat er helemaal geen nadelen aan zitten in elke situatie ;).
Ja, daar is TS vast mee geholpen John. Filosofische antwoorden met onvermelde mitsen en maren.
 
Ja maar goed het hangt van de omstandigheden af en de soort skimmer denk ik want je hoort verschillende geluiden. Als je co2 toevoegt dan zal het minder gevolgen hebben en ook de uitstroom van de filter speelt een rol dus je kan geen klink en klaar antwoord geven denk ik. Het zal dus per bak verschillen en dan kun je geen garantie geven dat er wel of geen negatieve gevolgen zijn en wat de impact daarvan is.
Daarom ook dat ik schreef "volgens mij" want hier bemerk ik geen nadelen ;). Kortom je kan niet meer doen dan de oppervlaktebeweging beperken maar met de Skimmer die ik heb heb je maar een hele kleine stroming en dus weinig oppervlaktebeweging.
 
Ja maar goed het hangt van de omstandigheden af en de soort skimmer denk ik want je hoort verschillende geluiden. Als je co2 toevoegt dan zal het minder gevolgen hebben en ook de uitstroom van de filter speelt een rol dus je kan geen klink en klaar antwoord geven denk ik. Het zal dus per bak verschillen en dan kun je geen garantie geven dat er wel of geen negatieve gevolgen zijn en wat de impact daarvan is.
Daarom ook dat ik schreef "volgens mij" want hier bemerk ik geen nadelen ;). Kortom je kan niet meer doen dan de oppervlaktebeweging beperken maar met de Skimmer die ik heb heb je maar een hele kleine stroming en dus weinig oppervlaktebeweging.
TS vraagt letterlijk "Is een skimmer op een of andere manier af te raden? " Je geeft letterlijk nul dingen mee in je reactie waar hij rekening mee zou kunnen of moeten houden. Je hebt 103.000 posts hier, als jij dan tegen een volkomen nieuweling zegt 'komt wel goed joh' en hij heeft dat ding al gekocht omdat ie denkt, iemand met zoveel posts zal d'r wel verstand van hebben.. Komt ie straks misschien van een koude kermis thuis. Is misschien moeilijk ofzo, maar reageer dan gewoon niet...
 
Lara je kan op alle slakken zout leggen maar ik begin in mn eerste reactie met de woorden volgens mij. Als men dit goed interpreteert dan weet je dat dit geen garantie maar mijn mening of visie. Wat bij de een goed werkt hoeft niet bij de ander goed te werken.
Ik vindt het ook onzin om te zeggen dat iemand met 103000 er wel verstand van zal hebben want iemand die veel posten heeft of al lang lid is kan best minder know how hebben dan een lid dat net binnen is en slechts 10 posten heeft.
Maar goed, we kunnen er lang over doorgaan en dat zet geen zoden aan de dijk dus ik blijf bij mn eerste opmerking dat het volgens mij weinig of geen slechte invloed heeft ;)
 
Prima John, om dan in jouw stramien te blijven: volgens mij doe je er beter aan af en toe eens 2x na te denken voordat je een reactie plaatst. Dat was sowieso al de strekking van mijn reacties op de jouwe.
 
Nadeel van skimmers is dat ze niet 100% veilig zijn voor met name garnalen en kleine (oppervlakte) visjes. Vooral garnalen willen nog weleens via de bovenkant een skimpijp inkruipen en dat is meestal 1-richtingsverkeer......

Met een skimmer verlies je co2 mogelijk iets sneller, maar een bubbels per minuut meer of paar ppm minder is voor de meeste mensen geen probleem.

verder kun je kiezen voor een glazen skimmer op de inloop van je filter, die zijn het mooist maar ook vrij prijzig en kwetsbaar.
Of een losse skimmer, ADA heeft een mooie van RVS,(die uiteraard een klein vermogen kost) die van Eheim is een stuk goedkoper en oa GreenAqua verkoopt daar garnaal veilige koppen voor.
Voordeel van een losse skimmer is dat je ze bijv een paar keer per dag een halfuurtje kunt laten draaien, dat is vaak genoeg voor een schoon oppervlak maar vermindert wel de nadelen.

Imo kies je voor een spraybar als je pomp aan de lichte kant is voor je aquarium. (minder dan 5 keer de bakinhoud bruto per uur) Als je pomp maar weinig liters water per uur verplaatst kun je die met een spraybar toch goed over je bak verdelen zodat je overal een redelijke goede circulatie hebt.
Nadeel is dat ze niet de meest fraaie oplossing zijn zeker in open bakken, en als je er juist een relatief krachtige pomp opzet je vrij veel turbulentie krijgt doordat het water met een hoge snelheid door de gaatjes de bak in wordt gedrukt.

Heb je een relatief krachtige pomp (meer dan 10 keer de bakhinhoud bruto per uur) zou ik dan ook altijd voor een lillypipe gaan, (of poppypipe spinpipe etc afhankelijk van de omstandigheden) door de brede uitstroommond verplaats je veel water maar krijg je geen hoge snelheden zoals bij een rechte uitstroom of spraybar. Door de krachtige pomp en dus grote hoeveelheid water heb je een goede circulatie maar een trage stroming waar planten en vissen geen hinder van ondervinden.

In het middengebied is het afhankelijk van je eigen voorkeur en omstandigheden wat je neemt, ook rechte uistroombuizen of geknepen spuitmonden zijn dan een optie maar geven vaak een minder gelijkmatige circulatie door de bak dan een spraybar of lillypipe.

Zelf houd ik van een zo krachtig mogelijk filter en kies ik dus voor een lillypipe-achtige oplossing, ook omdat ik die het mooist vind/minst storend. Maar er zijn hier ook mensen die zweren bij een spraybar,
 
ik gebruik een rvs set met skimmer van aliexpress werkt prima koste nog geen 35euro
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Ja, daar is TS vast mee geholpen John. Filosofische antwoorden met onvermelde mitsen en maren.

@jessicapilon geeft hier, volgens mij, een eigen ervaring aan. Iets wat ik ook regelmatig doe. Een eigen ervaring is geen wetmatigheid en kan natuurlijk per situatie wel degelijk anders uitpakken. Maar zo'n ervaring kan natuurlijk wel behulpzaam zijn. Immers spreken we niet allemaal graag uit eigen ervaringen?
 
@jessicapilon geeft hier, volgens mij, een eigen ervaring aan. Iets wat ik ook regelmatig doe. Een eigen ervaring is geen wetmatigheid en kan natuurlijk per situatie wel degelijk anders uitpakken. Maar zo'n ervaring kan natuurlijk wel behulpzaam zijn. Immers spreken we niet allemaal graag uit eigen ervaringen?

Helemaal juist Ben en soms heeft een ander andere ervaringen maar goed dat even terzijde en maar weer ontopic ;)
 
Maar om toch nog een duit in het zakje te doen. Als ik al eens een skimmer gebruik, wat dus zelden voorkomt, doe ik dat met een eigenbouw dingetje zoals op de foto. Maar je zou zelf ook even op YouTube kunnen kijken. Het staat vol met voorbeelden hoe je zelf zo'n ding in elkaar flanst van een plastic fles en wat watten, bijvoorbeeld. Voor zo'n klein bakje zal je niet vaak zo'n ding nodig zijn, lijkt me. Als was het alleen al omdat het je bak niet mooier maakt.
IMG_20190124_132221.jpg
IMG_20190124_132236.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff

Terug
Bovenaan