In- en outset jbl e1902 past niet goed in aqua.


F

Fiskje

Guest
Hallo,

Ik heb een bak van 528 liter voor fancy goldfish staan met een jbl e1902 gevuld met 5,5 kg biohome die ik graag wil gaan indraaien maar mijn aquarium heeft zo'n glazen rand rondom aan de bovenkant met 2 glazen dwarsbalken en de set die het water de pomp moet inzuigen past nét (maar niet echt mooi) en de bocht die het water het aquarium weer in moet leiden past helemaal niet. De slangen voor deze pomp zijn maat 19/27 en daar is weinig in te vinden van jbl.

Nu is mijn vraag. Zouden de eheim 19-27 onderdelen zoals een verloopstuk 19-27/12-16 of een bocht 19-27 of anderen ook passen op de jbl 19/27 hoe kan ik dit probleem oplossen?
 
Heeft JBL zelf die verloopstukken niet, voor de zekerheid van passen? Ik meen dat zowel de site van JBL als bv een retailer als Aquastore XL een uitgebreide catalogus hebben van dit soort losse onderdelen.
 
Ik keek op aquastore xl en die hebben als ik zoek op 19-27 alleen de luchtslang.
 
Soms past het gewoon niet lekker en kun je met allerlei verloopjes aan de gang of je pakt gewoon wat PVC en maakt het op maat. Dat laatste heeft mijn voorkeur.

Bijvoorbeeld op de site hieronder kun je voordelig wat drukpvc kopen en dmv een slangpilaar aansluiting uiteindelijk de flexibele slang van je filter aansluiten. Zo kun je zelf even een schets maken met de lengte aan pvc die je nodig denkt te hebben, het aantal bochtjes etc.

 
Als zich hier onverhoopt niemand meldt met ervaring met dit soort Eheim stukken op JBL: misschien de moeite waard om het uit te proberen inderdaad dan.
 
Hoe zouden dit soort verloopstukken je kunnen helpen? Dat reduceerstuk heb je niets aan want dat zou de stroming heel erg beperken. Dat T-stuk zie ik ook het nut niet van in?
 
Ik heb even bij mij gekeken hoe het zit, bij een aquarium waar een dikke achterwand in zit had ik ook problemen met die standaard hulpstukken. Ik heb daar de flexibele slang gewoon direct op een spraybar gedrukt. Zou dit bij jou ook niet kunnen? Ditzelfde zou je dan kunnen doen voor de inlaat van de filter, dan druk je de flexibele slang gewoon direct op die pijp met het korfje en laat je de hulpstukken weg?
 
Ik ga er even mee puzzelen. De slangen zijn héél erg stug maar ik denk dat ik even ga proberen ze eerst goed heet te maken en ze dan even buig.

Thanks voor het meedenken 😅
 
Inderdaad even in een emmer met warm water 5 minuten laten weken. Voordeel van stugge slangen is dat zodra ze afkoelen ook weer in de juist vorm blijven staan.
 
Volgens mij lekt de pomp. Hij draait en ik heb hem in een plastic bak staan en die loopt super langzaam vol :'-(
 
Waarschijnlijk zit de kop er dan niet goed op. Komt vaak voor als de bakjes niet goed in elkaar vallen (te vol?). Kwestie van open maken en even goed naar die bakjes kijken. Een filter hoort helemaal niet te lekken dus direct iets aan doen. In een bak zetten en afwachten of het over gaat is in ieder geval niet de juiste stap ;)
 
Als je verloop gaat gebruiken neemt de druk en dus de snelheid toe en het debiet neemt af

Zelf maken is beste oplossing, volgens mij past de slang 27mm precies in pvc buis 32mm

Even goed lijmen met Pattex Power Fix polymeer (Action 4.99) non toxic
 
Nou voorlopig neem ik dus helemaal niks want er zit een scheur in de bodem. Ik heb hem tweedehands en dit is eigenlijk al de tweede miskoop. De eerste was een eheim die een ander type was dan wat ik vroeg.

Dus nu heb ik hier 2 verkeerde pompen staan.
 
Nou voorlopig neem ik dus helemaal niks want er zit een scheur in de bodem. Ik heb hem tweedehands en dit is eigenlijk al de tweede miskoop. De eerste was een eheim die een ander type was dan wat ik vroeg.

Dus nu heb ik hier 2 verkeerde pompen staan.

Woon je in de buurt van Sneek ?
Zo ja ken ik iemand die dat zeer goedkoop voor jou kan repareren..

Bij interesse stuur je maar ff een P-emmetje
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb een bak van 528 liter voor fancy goldfish staan met een jbl e1902 gevuld met 5,5 kg biohome die ik graag wil gaan indraaien maar mijn aquarium heeft zo'n glazen rand rondom aan de bovenkant met 2 glazen dwarsbalken en de set die het water de pomp moet inzuigen past nét (maar niet echt mooi) en de bocht die het water het aquarium weer in moet leiden past helemaal niet. De slangen voor deze pomp zijn maat 19/27 en daar is weinig in te vinden van jbl.

Nu is mijn vraag. Zouden de eheim 19-27 onderdelen zoals een verloopstuk 19-27/12-16 of een bocht 19-27 of anderen ook passen op de jbl 19/27 hoe kan ik dit probleem oplossen?
Eheim heeft ook het e.e.a. in de maat 19/27 mm. Er bestaat in ieder geval een reductie stuk van 19/27 naar 12/16 maar dat vind ik wel een erge vernauwing. Beter zou zijn een reductiestuk van 19/27 naar 16/22 mm. Of anders even zoeken op een knelkoppeling. Dan moet je deels met slang werken.
 
Wat een ellende dat de bodem gescheurd is...
Denk dat je moet stoppen met de 2e hands pompen en morgen gewoon jezelf moet trakteren op een nieuwe...
Bij de Hornbach zijn die JBL's meestal wel scherp geprijsd.
 

Terug
Bovenaan