Wat is er nieuw

In- en uitstroom buitenfilter

• Onderwerp starter Onderwerp starter Petra WM
  • Startdatum Startdatum
P

Petra WM

Guest
Eind van de week ga ik dan eindelijk mijn meter bak opzetten. (100x30x40)
Hiervoor heb ik de Eheim 2213 gekocht als filter.

Na wat onderzoek op dit forum en op internet ben ik van plan om de instroom aan de ene kant te maken, en de uitstroom (buis met gaatjes) aan de andere kant (op de 30 cm zijkanten).

Maar je ziet ook wel dat de in- en uitstroom aan 1 kant van een aquarium zit.
Wat is het beste?

Visbestand nu nog verdeeld over 2 bakken
(de guppen, ancistrussen en sprintslakken blijven overigens in de 60 bak)

6 kegelvlekbarbeel
2 kardinaaltetra's (restant van kleine school, misschien uitbreiding)
8 guppen
2 panaque maccus
2 antennebaarsjes
3 indische modderkruipers
3 appelslakken

&

1 gourami (vrouw is overleden, denk aan uitbreiding maar twijfel nog, het is de gevoelige electric blue dwerggourami)
3 koraalrode platy
2 ancistrus
1 panaque maccus
2 sprintslakken
2 oranje dwergkreeftjes

Ik kreeg hier het advies om de spraybar bv rechts aan de ruit te maken en de instroom ook zodat het water via de linkerruit wordt teruggekaatst en het vuil meeneemt naar de instroom.
Dus ik heb beide aan 1 kant.

Ok, dank voor je reactie.

Meer tips en reacties zijn welkom 😀

Verder geen tips... dan volg ik het advies op van Jessicapilon.

Haha kort maar krachtig dus.
ik had het vroeger ook andersom en kreeg van een zeer ervaren lid hier het advies zoals ik bechreef.
Dat komt dan vast wel goed en bij mij werkkt het ook prima hoor.

Om het vuil van de bodem te houden zou ik altijd een inlaat rechts onder hangen. Je krijgt in je bak door de uitlaten rechtsboven een stroming tegen de klok in en op je bodem dus van links naar rechts. Dan is het voor de vuilafvoer handig om rechtsonder een inlaat te hebben. Je kan dan het rechter filter iets meer richten op mechanische filtering en je linker op biologische filtering. Al zou ik ook in de rechter minimaal 1/3 biologisch filtermateriaal gebruiken

Bovenstaande heb ik ergens gevonden en dit is dus hetzelfde principe. Rechtsboven de uitlaat en rechtsonder de inlaat.

Controleer de stroming anders eens met een product als Easylife VFM, dit geeft een witte waas (tijdelijk natuurlijk) in het water. Spuit dit voor de uitlaat van het filter en controleer de gehele flow van het water. Zie je direct waar de inlaat / aanzuigkant van het filter moet komen 🙂...

Door planten/decoratie/hout kan dit wel eens anders zijn dan je aanvankelijk denkt.

In mijn evasion had ik in eerste instantie de uitstroom links en de instroom rechts. Op zich ging dit redelijk goed, maar het gaf toch een aantal dode hoeken, waar dus weinig of geen stroming is. Ik heb nu alles aan een kant en dat geeft toch echt een beter resultaat.

Heb nog niet echt evaring maar kan me dit wel voorstellen.
Als je een binnenfilter hebt zit de in en uitlaat ook aan dezelfde kant.

Dus als ik een grotere bak ga aanschaffen met buitenfilter ga ik ook aan 1zijde de inen uitlaat plaatsen.

Misschien geen toegevoegde waarde dit antwoord maar zo dacht ik er over.

Grt Peter :petjeaf:

Hoe doe je dat met een 1.60 m bak?
Ook alles aan 1 kant?
Dan kom je nooit de hele bak door.

Toch de uitstroom links en de instroom rechts gedaan.
Met Extra Eheim pick-up ,om toch andere stroming te cre-eren.

Heb op mijn 150 cm. aan de linkerkant spraybar en aanzuigpunt zitten..alles dus aan de korte kant. En aan de rechtsachterkant een eheimpick-up met venturi voor de extra stroming. Anders haalt die het niet. Bijna net zoals Bertus dus in zijn 160 cm 😉

Heb er links ook nog een Aquael UV-C bij draaien.
Nog meer stroming.

Haha..had ik ook. Heb dat filtertje eruitgehaald. Bewaar het voor probleemoplosser.

Laat ik gewoon mee draaien.
Als extra vuilfilter.
Moet je zien,wat die opzuigt.

Ik heb in mijn 150 cm bak alles aan een kant zonder pickup of wat dan ook. Stroming heb ik door de hele bak. Ik gebruik niet de gaatjes blokfluit, maar laat het water zo uit het pijpje stromen (wel met een 90graden hoek). De stroming aan de kant van de in en uitstroom is wel wat sterker dan aan de andere kant, maar over heb ik stroming.

Zo ziet dat er uit:
AvAfwrd8ychrLQNMkG3iBjuiOb-JKKnc.jpeg

Inmiddels heb ik het stukje slang wat er hier nog tussen zit helemaal ingekort, maar dat maakt voor het idee niet uit.

Ja Darter..er leiden meer wegen richting Rome 😉

Als er maar overal in de bak min of meer wat stroming is. En dat is natuurlijk op allerlei manieren voor elkaar te krijgen.

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik ga kijken hoe het werkt met de opstelling met in- en uitstroom aan 1 kant.
Het is niet zo'n grote bak h�, 1 meter.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan