In hoeverre voegen vissen co2 toe aan het aquarium?


jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Berichten
119,681
Leeftijd
58
Locatie
Groningen
Veel leden voegen co2 toe voor een goede planten groei. De een gebruikt bio co2 en de ander gebruikt de gewone drukflessen hiervoor.
Maar in hoeverre voegen vissen co2 toe aan het aquarium en hoe groot is die invloed dan?

Geef hier je mening hierover over of deel je ervaringen, toon respect voor een ander zijn mening en discussieer constructief.
Veel plezier met dit topic.
 
Ze zullen op zijn minst wel wat CO2 uitstoten, zoals alle dieren dat doen.
De grootte van de vis zal bepalen hoeveel het is.
Of het een merkbaar verschil maakt op onze waterkolom wens ik te betwijfelen.
 
Ik denk dat een wat hoge bezetting gunstig in een low tech bak. Meten is weten en zie hier mijn experiment. Redelijke visbezetting in 60L zorgt voor donkergroene dropcheck. Zelfde bezetting (dus veel minder vis per liter) in 180L bak geeft lichtblauwe dropchecker. MAAR al veel lichter dan zonder visbezetting. Dus meer vis = beter voor de planten in een low tech bak?
20210926_172414.jpg
 
Ik moet zeggen dat ik die blauwe kleur niet herken van mn Colombo checker hier en meestal gaat die van donkerblauw en wat lichter naar groen toe maar deze kleur blauw herken ik niet. Misschien dat ik een tussenfasen hier niet zie want na enkele uren is de mijne al snel lichtgroen.
 
Zoals ik al zei, ik kan me indenken dat het wat verschil maakt, afhankelijk van bezetting maar ook grootte van de vissen die je hebt.
Een hogere bezetting heeft natuurlijk ook als keerzijde dat je bak eerder vervuild.
 
Ik moet zeggen dat ik die blauwe kleur niet herken van mn Colombo checker hier en meestal gaat die van donkerblauw en wat lichter naar groen toe maar deze kleur blauw herken ik niet. Misschien dat ik een tussenfasen hier niet zie want na enkele uren is de mijne al snel lichtgroen.

@Cornelius heeft dit eens geplaatst. Dat donkerblauw is de laagste CO2 concentratie:
kleurdKH.JPG.jpg
 
Ja die kaart ken ik maar ik ervaar de kleuren heel anders. Maar kleuren aflezen is een hele kunst en licht zal vast ook een rol spelen hierbij.
 
Volgens mij geeft de CO² footprint van vissen geen significante bijdrage aan plantengroei.
Volgens mij heb ik eens gelezen dat het visbestand in een gemiddeld aquarium een CO²-verhoging geeft van 0.5 - 1.0 ppm. Niet per vis maar totale bestand.
Ik zal weer eens moeten zoeken. Maar het is onderzocht.
 
De poep zal veel meer bijdragen.
 
De ontbinding van organisch materiaal is de bron van co² in een aquarium zonder co²-injectie. Niet de buitenlucht of de gaswisseling van de vissen. Wel zijn de vissen nodig om visvoer en plantresten om te zetten in compost.
Screenshot_20211001-110030_Google PDF Viewer.jpg
 
De ontbinding van organisch materiaal is de bron van co² in een aquarium zonder co²-injectie. Niet de buitenlucht of de gaswisseling van de vissen. Wel zijn de vissen nodig om visvoer en plantresten om te zetten in compost.
Bekijk bijlage 331937
Dus in feite zeg je dat hoe meer bacterie activiteit, hoe meer CO2 als restproduct. En bij een hogere bezetting krijg je meer bacterie activiteit en dus meer CO2 als restproduct. Ja je ziet ook dat de dropchecker nog steeds niet donkerblauw kleurt als de vissen zijn overgezet. Maar de bacteriele biomassa is wel kleiner of minder actief.

Ongeacht het mechanisme is er dus wel meer CO2 beschikbaar bij meer vis.
 
De ontbinding van organisch materiaal is de bron van co² in een aquarium zonder co²-injectie. Niet de buitenlucht of de gaswisseling van de vissen. Wel zijn de vissen nodig om visvoer en plantresten om te zetten in compost.
Bekijk bijlage 331937
Inderdaad krijg je door de activiteit van bacterien ook co2 in de bak maar ja hoeveel is dat. daarbij is het volgens mij wel zo dat door gasuitwisseling het water co2 opneemt uit de buitenlucht als bv de planten veel verbruiken. En andersom verdwijnt bij veel co2 in de bak door gasuitwisseling co2 uit het water.
 
Inderdaad krijg je door de activiteit van bacterien ook co2 in de bak maar ja hoeveel is dat. daarbij is het volgens mij wel zo dat door gasuitwisseling het water co2 opneemt uit de buitenlucht als bv de planten veel verbruiken. En andersom verdwijnt bij veel co2 in de bak door gasuitwisseling co2 uit het water.
Een en ander zal ook afhangen van de hoeveelheid CO2 in de lucht waar het aquarium staat.
Een slecht geventileerde woonkamer met 4 volwassenen zit je binnen mum van tijd op 1000-1200 ppm terwijl de buitenlucht “slechts” 400ppm bevat.
Je zou bij wijze van spreken een groene dropchecker kunnen krijgen als je een feestje geeft en slecht ventileert.
 
Een en ander zal ook afhangen van de hoeveelheid CO2 in de lucht waar het aquarium staat.
Een slecht geventileerde woonkamer met 4 volwassenen zit je binnen mum van tijd op 1000-1200 ppm terwijl de buitenlucht “slechts” 400ppm bevat.
Je zou bij wijze van spreken een groene dropchecker kunnen krijgen als je een feestje geeft en slecht ventileert.
Eh ja dat is wel zo. Met onderwijs naar metingen van energieverbruik zaten we met 6 studenten op 6 m2. Start CO2 0.03% (buitenlucht) en na 3 uur op ong 5%! Maar dit maakt geen deel uit van het ecosysteem, want tijdelijk.
 
Eh ja dat is wel zo. Met onderwijs naar metingen van energieverbruik zaten we met 6 studenten op 6 m2. Start CO2 0.03% (buitenlucht) en na 3 uur op ong 5%! Maar dit maakt geen deel uit van het ecosysteem, want tijdelijk.
Nee dat is zo, maar dit kan wel middels gaswisseling in je water komen
 
Die vraag is lastig te beantwoorden want afhankelijk van veel factoren. hoeveel vis, hoe groot, welke soort, welke temperatuur etc.

iets groter plaatje:

in evenwicht met de atmosfeer bevat water gemiddeld 0.5 ppm CO2. gemiddeld want het gehalte in de lucht schommelt ook,
uit onderzoek blijkt dat ruwweg 85% van meren en rivieren een hoger CO2 gehalte heeft. gemiddeld 1.5 ppm. Dat verschil wordt verklaard door biologische activiteit.

het leven in het water stoot per saldo zodanig veel CO2 uit dat het CO2 gehalte in het water in de meeste gevallen hoger is dan je op basis van het gehalte van de lucht zo verwachten. De variatie daarin is groot, meestal is het een paar tienden hoger, maar tijdens de regentijd als veel organisch materiaal in het water terecht komt zijn waarden van 10 of 15 ppm niet abnormaal.

De meeste biologische activiteit in de natuur en het aquarium bestaat uit bacteriën en andere microorganismen. Het overgrote deel van de co2 in het aquarium komt dus niet van de vissen. Al zorgt het toevoegen van vissen wel voor meer organisch materiaal dat afgebroken wordt (visvoer e.d.) direct en indirect verhogen vissen dus het co2 gehalte en het is best mogelijk dat je een effect kunt meten, mits je voldoende nauwkeurig kunt meten. het gaat echt niet om hoeveelheden die vergelijkbaar zijn met co2 bemesting, en ook niet om hoeveelheden die (potentieel) problematisch zijn.
 

Terug
Bovenaan