In kaart brengen visbestand


levy muis

Active member
Lid geworden
5 september 2013
Berichten
37
Locatie
Vlaardingen
Mijn nieuwe aanwinst is een Juwel 60 bak. Deze bak heb ik draaiend bij mijn broer weggehaald i.v.m. een grotere bak.
Nu heb ik even hulp nodig bij het in kaart brengen van het visbestand.
Er zitten 4 vissen in:
Sluierstaart(foto)Shubunkin sluierstaart
Panda?(foto)
Chinese algeneter(foto)Gyrinocheilus aymonieri
Albino slangetje(foto)

Bak staat zonder verwarming te draaien(heb er wel 1 klaarliggen), interne pomp en zuurstofvulkaantje zorgen voor de nodige roulatie van het water.

ik heb een paar foto's en hoop dat jullie voor mij de exacte info hebben zodat ik verder kan gaan kijken wat ik wil.

hwo7.jpg

ehc8.jpg

pmoq.jpg

ohq9.jpg
 
De eerste vis is een Gyrinocheilus aymonieri albino (wordt veel te groot voor de bak en territoriaal)

De tweede een Corydoras maar welke soort weet ik zo niet (dit is een scholenvisje dus dient met minimaal 10 exemplaren gehouden te worden)

De derde is een calico fantail (heeft minimaal 50l. + 120 cm. zwemruimte en soortgenoten nodig)

De laatste weet ik niet.
 
1 Gyrinocheilus aymonieri minimaal een bak van een meter.
2 Corydoras maar eve gene idee welke.
3 Sluierstaart "Calico"vijver of aquarium vanaf 120cm.
4 Van de laatste weet ik even de naam niet maar wordt zeer vrij en erg oud. Ben je nu 40 dan gaat hij nog meemaken dat je met pensioen gaat. :p
 
Wow, wat een snelle reacties hier, super.

Hmm, gaat dus niet best met dit bestand. Heb al plannen voor een meterbak.
De info die ik tot nu toe heb, de namen van de vissen ga ik eens verder bestuderen, bedankt.

Wie weet de laatste?
 
Houd er rekening mee dat ze niet allemaal bij elkaar kunnen. De aymonieri is tropisch, de aal hoogstwaarschijnlijk ook. Een aantal Corydorassoorten zitten best op kamertemperatuur, anderen tropisch. Ze kunnen niet samen met sluierstaarten omdat ze een giftige stekel in hun rugvin hebben. Sluiers zien weleens kleinere vissen voor een snack aan wat eindigt in een dode Corydoras en in het gunstigste geval een sluier met een hele zere bek. Voor de aal zal hetzelfde gelden.
 
4 is denk ik een pangio oblonga, in ieder geval een kuhli-achtige (en dus geen aal). Zal een cm of 8 worden. Tropisch, 25-26', zacht lichtzuur water nodig, zachte bodem nodig. Is een vis die het veel beter doet met een aantal soortgenoten erbij.
Gevoelige vis, niet zomaar in een nieuwe bak gooien.

Komt erop neer: die sluierstaart moet er sowieso uit, dat is geen tropische vis en doet het ook veel beter in een vijver.

De kuhli is tropisch.

De corydoras is denk ik een Corydoras axelrodi, in ieder geval minimaal 5 soortgenoten nodig om zich happy te voelen (beter 9 erbij), en ook een wat grotere bak nodig. Verder zacht, lichtzuur water nodig en temperatuur 22-26 graden.

Past dus wel bij de kuhli.

Die Gyrinocheilus aymonieri wordt veel te groot (cm of 28) en veel te agressief, heeft een bak van 150cm+ nodig. Tropisch.


PS waarom geen verwarming?? Na morgen koelt het weer flink af, te koud voor de kuhli...
 
hmm, heeft alleen totaal geen strepen en is erg slank.

Wat ik hieruit opmaak,

De sluierstaart past bij geen van alle vissen,
de corydoras moet aangevuld worden met meer vriendjes maar kan wel prima in deze bak
Gyrinocheilus aymonieri is te groot voor deze bak, wat houdt het territoriaal in? hij zit constant op zijn plekje achter de plant alleen zit het slangetje daar ook vaak, houdt het in dat hij moeilijk met andere vissen is of dat hij alleen een eigen plekje wilt? Is een meter of 1,20 bak ook voldoende voor deze vis?
slangetje tropisch
 
levy muis zei:
Gyrinocheilus aymonieri is te groot voor deze bak, wat houdt het territoriaal in?

Dat hij 90% zeker alle andere vissen gaat slopen zodra hij wat ouder wordt.


Voor de rest heb je mijn post nog niet gelezen denk ik... 1.2m is nog steeds veel te klein voor een aymoneri. waarom denk je dat iedereen er vanaf wil..?
 
Slopen is overdreven, maar ze kunnen zeker vervelend doen als ze te klein gehuisvest zijn.

Een aymonieri van 28 cm heb ik overigens nog nooit gezien. Gewoonlijk halen ze de 20 cm. niet, al zijn ze groot gehuisvest. 120 cm. lijkt me prima.
 
1e pagina van google:

"This is the worst fish I've ever owned. Grew like a weed and got uglier and meaner the bigger it got. It either outright killed or bullied to death almost every fish I ever tried to keep with it. They can grow up to 12" and as they get bigger they tend to stop eating algae and instead outcompete all the other fish for fish food. I really would not recommend this fish. "

"i agree and feel this fish is not suitable for peaceful aquariums. they get large and stop eating algae. they have killed many fish in my aquarium, even larger ones. the albino ones do look nice when they get larger but i would stay far from them. "

"When small and fed extremely well these guys are peaceful. However, they do get aggressive if they're even the slightest bit hungry. I had one with koi long ago and these guys killed the koi. They like to eat the slime coat on bigger fish. And like someone mentioned before as they get bigger they stop eating algae. I think the change in diet might be due to some sort of preparation for breeding. They also get very lazy once they get large. I think these guys would do well with small fish like cardinals and other small quick tetras. Larger fish have larger bodies in which these guys can suck on and eventually kill. "

"The "algae" part of its name is really a misnomer since it eats very little algae. It is also truly one of the most evil fish, which makes me wonder why fish stores even sell these guys in the first place, especially as algae eaters. They will kill any fish they can attach their mouths to. "

"Hate this fish! Wiped out a good chunk of my tank when it got older. "

Tuurlijk zijn er ook bakken waarin het goed gaat... Maar dit is het resultaat van 1 google-opdracht :stars:


En volgens Seriously Fish dus max 28cm en 150m aquarium, dus dat verzin ik niet zelf...
 
Lijkt mij dat die vissen dan veel te klein gehouden werden (denk aan 60 cm. bakken). Mijn aymonieri (15 cm) zat in een meterbak en viel vissen lastig, maar maakte ze niet dood (heb ik hier op het forum ook nog niet gezien in grotere bakken, zeg 120 cm.).

Dat ze niet gecombineerd moeten worden met grote, trage vissen is zeker waar.

Waarom zie je mijn reactie als een aanval? Dat is het niet, mijn ervaring is gewoon anders.
 
wow, gezellig visje, toch heb ik een zwak voor dit beestje, vind hem eigenlijk wel heel erg gaaf.
jammer van zn rotkarakter. wil hem aan de ene kant niet weghebben maar aan de andere kant ook weer wel omdat hij gewoon vissen gaat eten waarschijnlijk.
 
Ik had ook een zwak voor de mijne hoor ;). Het was een fantastisch mooie vis. Corydoras en kleine visjes zoals guppen liet hij met rust, maar hij verdedigde wel zijn stekkie in een stuk hout.

Mocht je voor een 120 cm. bak gaan zonder trage vissen die +10 cm. worden dan zou ik 'm gewoon houden.
 
SaskiaZ zei:
4 is denk ik een pangio oblonga, in ieder geval een kuhli-achtige (en dus geen aal). Zal een cm of 8 worden. Tropisch, 25-26', zacht lichtzuur water nodig, zachte bodem nodig. Is een vis die het veel beter doet met een aantal soortgenoten erbij.
Gevoelige vis, niet zomaar in een nieuwe bak gooien.
Dit is geen Pangio oblonga. Maar echt een aaltje wat vrij groot wordt. De firma Ruinemans heeft ze van het voorjaar in grote aantallen verkocht. Als jong dier lijkt het op een Pangio maar dat is het dus echt niet.
 
Botia zei:
SaskiaZ zei:
4 is denk ik een pangio oblonga, in ieder geval een kuhli-achtige (en dus geen aal). Zal een cm of 8 worden. Tropisch, 25-26', zacht lichtzuur water nodig, zachte bodem nodig. Is een vis die het veel beter doet met een aantal soortgenoten erbij.
Gevoelige vis, niet zomaar in een nieuwe bak gooien.
Dit is geen Pangio oblonga. Maar echt een aaltje wat vrij groot wordt. De firma Ruinemans heeft ze van het voorjaar in grote aantallen verkocht. Als jong dier lijkt het op een Pangio maar dat is het dus echt niet.

Denk dat je gelijk hebt inderdaad. Dit zou dan een weeraal zijn: klik

Misgurnus anguillicaudatus

Grootte van de vis in aquariums (min-max):
20 - 25 cm
Ph:
6.5 - 7.5
Hardheid (GH):
2 - 12
Temperatuur:
21 - 25 �C

Om de aal te huisvesten moet toch een aquarium van 1m minimum genomen worden, watertemperatuur onder de 25�C, hogere temperaturen zullen zijn levenstijd drastisch verkorten, hij kan dus ook in niet verwarmde aquariums leven
 
bedankt voor de reacties,

ik heb besloten dat er drie vissen weggaan en dat alleen de corydoras mag blijven.
Topic mag dicht, danku.
 
Hier worden gene topics gesloten.

Daarbij ben ik erg benieuwd welk Corydoras soort je hebt. Ik ken er velen maar deze niet.
 
Denk dat dat een slimme beslissing is. Wel verstandig om even je woonplaats erbij te zetten, anders krijg je steeds die vraag via pm's.

Nu nog wat meer Corydoras axelrodi gaan scoren dan :D
 
Maar is het wel de Axelrodi? Als ik google vind ik diverse vormen die net niet opelkaar lijken en dat zou allemaal axelrodi zijn.
 
Ik heb een gegadigde voor de aymoneri, hij heeft er nog drie in een 1.20 bak. Lijkt mij een stuk beter dan bij mij in een 60 bak
 
Oei, dat gaat op een gegeven moment ook fout hoor. Als ze volwassen zijn tolereren ze geen soortgenoten.
 
hmm,

heb al diverse reacties gehad van mensen maar een enkeling lijkt te weten wat de goede zorg moet zijn voor de vissen.
ik biedt ze nu iig totaal niet de goede zorg maar wil ze dus zsm kwijt aan iemand die wel perfect voor ze zorgt.

De sluierstaart wil ik bij iemand zien opgroeien tot zo'n joekel en de andere twee mogen samen weg maar dan wel naar minimaal een meterbak en verstand van zaken.
 
aymoniri heb ik ook ruim 10+ jaren gehad, werd in mijn 1.80 bak een cm. of 15-16 en was alleen met eten soms wat opdringerig, maar met voeren op een paar plaatsen tegelijk, geen probleem.
Ik zou hem in ieder geval niet naar die persoon doen die er al 3 heeft, volgens mij kan je hem best in een meterbak houden hoor..
De cory vind ik wel magertjes, maar zou zeker een axelrodi kunnen zijn, deze leven graag in groepen, vind ik erg leuke vissen die zeer vreedzaam zijn en goed kunnen met de aymoniri...ze hebben graag voer met een groot deel vlees...
De sluier is inderdaad een vis die veel meer ruimte nodig heeft en ook andere waterwaardes en temperaturen, deze zou ik als aller eerste een plek voor gaan zoeken in een vijver of een hele fikse bak van minimaal 1.20...
 
SaskiaZ zei:
Denk dat je gelijk hebt inderdaad. Dit zou dan een weeraal zijn: klik

Misgurnus anguillicaudatus

Grootte van de vis in aquariums (min-max):
20 - 25 cm
Ph:
6.5 - 7.5
Hardheid (GH):
2 - 12
Temperatuur:
21 - 25 �C

Om de aal te huisvesten moet toch een aquarium van 1m minimum genomen worden, watertemperatuur onder de 25�C, hogere temperaturen zullen zijn levenstijd drastisch verkorten, hij kan dus ook in niet verwarmde aquariums leven


Die temperatuur klopt niet, ze zijn winterhard in Nederland en exemplaren die aquarianen niet meer willen en uit hebben gezet in sloten en beken zorgen in Nederland voor grote problemen bij de inheemse modderkruipers die kleiner blijven en zich minder snel voort planten. Voglens mij zitten ze al veel in limburg en/of brabant.
 
Dargine zei:
SaskiaZ zei:
Denk dat je gelijk hebt inderdaad. Dit zou dan een weeraal zijn: klik

Misgurnus anguillicaudatus

Grootte van de vis in aquariums (min-max):
20 - 25 cm
Ph:
6.5 - 7.5
Hardheid (GH):
2 - 12
Temperatuur:
21 - 25 �C

Om de aal te huisvesten moet toch een aquarium van 1m minimum genomen worden, watertemperatuur onder de 25�C, hogere temperaturen zullen zijn levenstijd drastisch verkorten, hij kan dus ook in niet verwarmde aquariums leven


Die temperatuur klopt niet, ze zijn winterhard in Nederland en exemplaren die aquarianen niet meer willen en uit hebben gezet in sloten en beken zorgen in Nederland voor grote problemen bij de inheemse modderkruipers die kleiner blijven en zich minder snel voort planten. Voglens mij zitten ze al veel in limburg en/of brabant.
http://www.sportvisserijnederland.nl/sp ... _neef.html Dit ondersteund je verhaal.
 

Terug
Bovenaan