Indeling Biomaster filters


Romeo

Well-known member
Lid geworden
19 april 2020
Berichten
286
Leeftijd
46
Hoi,
Ik zit al een tijdje na te denken over hoe ik mijn Biomaster het beste in kan delen qua filtermedia.
Correct me if Im wrong maar de stroming loopt van onder naar boven en daarbij mn eerste vraagteken want het mechanische gedeelte bevind zich in de laatste fase, niet vooraan.

Ik heb t nu zo ingedeeld dat ik na het voorfilter twee bakjes Seachem Matrix heb en daarna drie bakjes Substrat pro van Eheim. Op t end een bakje witte watten en in t halve bakje de rode spons.

Ik heb/had wat last van zweefvuil maar na veel spelen met de stroomrichting en nu de extra watten in t filter, is t al aardig minder. Zit n beetje in de fase van afwachten wat de komende tijd brengt maar vroeg mij hierbij meer af hoe andere gebruikers hun Biomaster gevuld hebben.

Tnx
Romeo
 
Hallo Romeo,
Heb de Biomaster 600 Thermo en in het voorfilter 6 rode sponzen 30 ppi en in het filter van onder naar boven 2 bakjes met siporax, 3 bakjes met blauwe sponzen 45 ppi en als laatste bakje met rode spons 30 ppi., groet.
 

Bijlagen

  • 20221023_103401_HDR.jpg
    20221023_103401_HDR.jpg
    247.9 KB · Weergaven: 73
  • 20221023_105310.jpg
    20221023_105310.jpg
    223 KB · Weergaven: 72
  • 20221023_103446.jpg
    20221023_103446.jpg
    280.9 KB · Weergaven: 73
Tnx!!
Zijn die blauwe sponzen de originele of waar heb je die weg? Volgens mijn info zijn de originele 'maar' 20ppi.

Je hebt n mooie bak!
 
Hallo Romeo, de blauwe zijn de originele maar er zat ook een setje rode bij zijn qua dichtheid tussen de blauwe en zwarte sponzen zitten.
 
De blauwe zijn 20ppi en rood meen ik 35, maar dan ook gelijk n stukje dunner.
Nu ik n bakje met watten gevuld heb zie ik al gelijk verschil. Wil die uiteindelijk wel vervangen voor spons.
 
Hier vindt je ook informatie over filterschuim van Oase
Tip van @tuinkabouter .

 
Ik heb die site gezien idd.. vind de verzendkosten iets buitensporig maar bedankt!
 
Hallo Romeo,
Heb de Biomaster 600 Thermo en in het voorfilter 6 rode sponzen 30 ppi en in het filter van onder naar boven 2 bakjes met siporax, 3 bakjes met blauwe sponzen 45 ppi en als laatste bakje met rode spons 30 ppi., groet.
Je bak staat er erg mooi bij
 
Hallo Romeo,
Heb de Biomaster 600 Thermo en in het voorfilter 6 rode sponzen 30 ppi en in het filter van onder naar boven 2 bakjes met siporax, 3 bakjes met blauwe sponzen 45 ppi en als laatste bakje met rode spons 30 ppi., groet.
Mooie bak hoor, kraakhelder lekker fris šŸ‘
 
Er wordt toch altijd geadviseerd het biologisch filtermateriaal als laatste in een filter te stoppen?
Dus eerst de sponsen om het vuil uit het water te halen en vervolgens pas het biologisch materiaal.
Als je na het biologisch materiaal nog filterwatten toevoegt (net voor de filter uitlaat) dan gaat daar toch vuil ophopen en zal er ook vuil op het biologisch filtermateriaal gaan zitten, waardoor de poriƫn daarvan dichtslibben en bacteriƫn daarin minder kans gaan maken.

Zo heb ik in ieder geval mijn biomaster ingericht: onderste bakje voorzien van sponsen, alle bakjes daarboven biologisch filtermateriaal.
 
Ach valt best mee. De tip is inclusief btw en verzendkosten.:deal:

Had me vergist met n conculega.. daar kost t verzenden bijna 9 euro.. Maar heb n matje besteld vandaag, morgen in huis!
 
Er wordt toch altijd geadviseerd het biologisch filtermateriaal als laatste in een filter te stoppen?
Dus eerst de sponsen om het vuil uit het water te halen en vervolgens pas het biologisch materiaal.
Als je na het biologisch materiaal nog filterwatten toevoegt (net voor de filter uitlaat) dan gaat daar toch vuil ophopen en zal er ook vuil op het biologisch filtermateriaal gaan zitten, waardoor de poriƫn daarvan dichtslibben en bacteriƫn daarin minder kans gaan maken.

Zo heb ik in ieder geval mijn biomaster ingericht: onderste bakje voorzien van sponsen, alle bakjes daarboven biologisch filtermateriaal.

Nou ja en daar komt mn vraag ook vandaan want ik heb de BM850 en die wordt zo afgeleverd dat de onderste twee mandjes biologisch zijn en de rest mechanisch.
Heeft dat n bepaalde reden?
 

Terug
Bovenaan