Indraaien met guppen?


Barbarossa

Active member
Lid geworden
6 mei 2013
Berichten
38
Leeftijd
39
Locatie
Nijmegen
Een nieuw aquarium moet je natuurlijk eerst een tijd indraaien voordat je er bewoners in doet. Over hoe lang precies verschillen de meningen, maar volgens mij is er in elk geval consensus over dat minder dan twee weken sowieso een slecht idee is.
Nu vertelde een behoorlijk ervaren aquariaan me dat hij dat ook doet (ongeveer 4 weken in zijn geval), op één uitzondering na: bij het opstarten van zijn laatste aquarium deed hij er al na enkele dagen guppen in. Want:
- Door het afval dat de guppen produceren ontstaat er sneller evenwicht.
- Guppen zijn oersterk, dus kunnen dit aan.
Hij combineerde dit met veel water verversingen: elke dag ongeveer 20%. En ondervond geen problemen.

Eerlijk gezegd heb ikzelf flinke twijfels bij deze methode, en heb ik het vermoeden dat hij flinke mazzel heeft gehad.

Maar hoe denken jullie erover?
De vraag is dus: bak indraaien met guppen erin: goed idee of niet?
 
Bij het indraaien van een aquarium heb je altijd een ammonia bron nodig daar heeft hij zeker een punt. Alleen een bak met water 4 weken laten staan is niet voldoende.
Deze ammonia bron kan gewoon puur ammoniak zijn die je toevoegt, een beetje rottend voer of inderdaad vis zelf.
Of guppen nou perse het beste zijn.. die waren vroeger inderdaad oersterk maar tegenwoordig valt dit erg tegen. Het is ook lastiger om een aquarium met vis in te draaien want je kunt de ammonia en nitriet waardes niet te hoog laten stijgen zonder de vis te beschadigen en hierdoor zal de bacteriecultuur minder snel op gang komen. Het heeft dus ook altijd de voorkeur om zonder vis in te draaien en gewoon een andere bron van ammonia te gebruiken. Bij een noodgeval kan het dus wel met vis maar zal je veel moeten meten en veel water moeten verversen.
 
Zo heb ik het ook altijd gedaan: indraaien met guppen, want als je er niks indoet wat de boel vervuilt al wacht je dan 8 weken, dan istie nog steeds niet ingedraaid. Overigens kun je dan wel beter endlerguppen nemen dan gewone guppen, endlers zijn sterker.

En dat vele verversen zoals hierboven word geopteerd is onzin, met indraaien moet je juist niet verversen, en ja die nitrietpiek overleven ze heus wel
 
Guppen zijn nu verre van oersterk meer en zijn door alle anti biotica dat is gebruikt eerder zwak te noemen. De manier om de bak te vervuilen met wat vis zie je inderdaad wel vaker en zo zorg je ervoor dat de bacterien te eten krijgen en sneller op volle sterkte komen.
 
Mijn huidige bak is ingedraaid met guppen (omdat ik ze toevallig had) heb iedere week 50% ververst omdat ik direct met de EI ben gestart.
De bak was na 3,5 week stabiel, hoogste nitriet waarde die ik heb gemeten zat nog onder de 0,5
 
En dat vele verversen zoals hierboven word geopteerd is onzin, met indraaien moet je juist niet verversen, en ja die nitrietpiek overleven ze heus wel
Haha over misinformatie verspreiden op internet gesproken. Pure mishandeling dit.

De reden waarom je dus zonder vis wil indraaien is omdat je het liefst niet wil verversen inderdaad. Maar dit is voor de vis niet goed en gewoon misdadig om te doen.
 
Dat ze het overleven klopt. Maar ja, een derdegraads brandwond overleef je ook, betekent niet dat je het graag hebt.

Zolang er manieren zijn om bakken op te starten zonder vissen ben ik het met @DanielHoogland eens, dit is pure mishandeling.

Vergelijking met een brandwond is trouwens niet voor niks, die zijn vergelijkbaar met het effect van ammonia op vissen.
 
Ik ben ook voor het indraaien zonder vis maar ja soms kun je moeilijk anders als er bv een oude bak lek raakt en de boel over moet. Dan is het een kwestie van goed meten en op tijd veel verversen.
 
AF is internet! dus klopt niks Daniel :D

Gewoon aquarium indraaien zonder levende wezens., is het beste. voor iedereen!

ik hoor 3,5 week boven zeggen. wacht je 0.5 week en dan is het ook klaar :)
 
Het indraaien gaat bij de een sneller dan bij de ander en hangt ook mede af van de ph. Gemiddeld is 4 weken vaak wel voldoende.
 
In Amerika doen ze vaak "fish-in cycling". In NL is het redelijk taboe.

De duur van de nitrietpiek en de hevigheid hiervan is bij iedere opstart anders. Gewoon goed meten. Meten is weten.
 
Ik draaide mijn tropische bakken ook in met guppen.
Ik richtte de bak in met toevoeging van flink wat waterpest en deed de eerste dag(en) een paar korreltjes visvoer in de bak, na 3-7 dagen voegde ik 1 gup toe en vanaf dat moment 2x/week een waterwissel van ong 30%.
Een week later de volgende gup erbij en dat herhalen tot je 4-5 guppen hebt zwemmen, daarna langzaam aan je beoogde bestand toevoegen en evt de guppen overzetten in een andere bak of wegdoen tenzij je ze graag in de bak wilt houden natuurlijk.
 
Ja dat was in mijn geval, geen nitriet meer kunnen meten daarna, eerste vis (Ancistrus) een paar dagen later toegevoegd.
Nee niks negatief hoor maar meer het verschil met een levend beest als zonder is niet echt noemenswaardig. Vandaar dat ik het zei
 
Even puur uit ervaring gesproken kan het indraaien met guppen of andere soorten vis prima afhankelijk van de gesteldheid en de weerstand van desbetreffende vissen. Als je puur vanuit het trouwe aquariumboekje werkt, dan zou je voor een langere tijd van indraaien kiezen zonder vis. Doch als je toch voor het gebruik van vissen kiest dan zou je meer moeten afweten van de te gebruiken vissen bij het sneller indraaien van de bak. Ja, guppen hebben een grote marginale tolerantie m.u.v. de zeer doorgekweekte soorten (die noot geef ik er wel bij). Hierbij is er geen enkel sprake van mishandeling mits je weet waar je mee bezig bent. Ik ben zelf een lang gediende binnen de aquariumhobby (vanaf de jaren '70) en zal er niet voor kiezen om larie te verkopen om een verhaal neer te zetten. Ook ik durf het aan om sneller met vissen te werken omdat ik ook weet welke soorten dit aankunnen. Doch kies ik dan wel voor de combinatie vissen en planten. Het biologisch balans komt niet enkel van de vissen.

Maar je kunt ook gewoon stellen om gerijpt water van een ander bak (voor zover er aan te komen valt uiteraard) in de nieuwe bak mee te laten draaien. Zelf zal ik niet snel naar een commercieel middel grijpen om het balans in orde te krijgen. Door de loop der jaren heen zijn er natuurlijk op commercieel vlak veel middeltjes op de markt gekomen die mijns inziens niet eens allemaal nodig zijn. De aquaristiek is bij mij met de paplepel ingegoten geworden. Toentertijd moesten we het ook doen met wat er was (veelal huis-, tuin- en keukenmiddeltjes). Dat hielp. En ik ben nog steeds in de veronderstelling dat wat toen werkte, op den dag van heden ook moet kunnen werken. Ik ben duidelijk "old school", doch ik vind dat de commercie de aquariumhobby veel vertroebelt met zoveel middeltjes en overtollige techniek.
 
Dat een dier ergens niet aan doodgaat is niet hetzelfde als diervriendelijk.

(Goedkope) vissen bewust blootstellen aan slechte waterwaarden om daarmee een proces te bespoedigen wat anders vanzelf ook zou gebeuren of wat ook op andere wijze zou kunnen zegt naar mijn mening doorgaans meer over mentaliteit dan over kennis.

Wij gebruiken planten en slakken. Planten, vooral degene die over moeten schakelen van emers naar submers produceren enorme hoeveelheden organisch afval. Daarnaast gebruiken we slakken die dat afval omzetten naar iets wat makkelijker omgezet kan worden. Maar we meten de waterwaardes en voeren waterwissels uit.

Dat we de waarden daarmee niet naar een piek kunnen drijven boeit ons niet zo. Het werkt tot nu toe erg goed hier.

Het verhaal over alle onnodige middeltjes van nu en vroeger werkte alles ook goed, maakt altijd dat ik me afvraag of die mensen graag weer terugwillen naar de tijd van bloedzuigers als voorname geneeswijze en operaties zonder verdoving.

Bij grote haast zijn er potjes te bestellen met bacteriën om het proces te bespoedigen, ja, naar het schijnt voor wat meer geld en met een pietsie meer moeite ook de nitrificerende bacteriën, maar hee, een paar guppen zujn wellicht goedkoper.
 
Dat een dier ergens niet aan doodgaat is niet hetzelfde als diervriendelijk.

(Goedkope) vissen bewust blootstellen aan slechte waterwaarden om daarmee een proces te bespoedigen wat anders vanzelf ook zou gebeuren of wat ook op andere wijze zou kunnen zegt naar mijn mening doorgaans meer over mentaliteit dan over kennis.

Wij gebruiken planten en slakken. Planten, vooral degene die over moeten schakelen van emers naar submers produceren enorme hoeveelheden organisch afval. Daarnaast gebruiken we slakken die dat afval omzetten naar iets wat makkelijker omgezet kan worden. Maar we meten de waterwaardes en voeren waterwissels uit.

Dat we de waarden daarmee niet naar een piek kunnen drijven boeit ons niet zo. Het werkt tot nu toe erg goed hier.

Het verhaal over alle onnodige middeltjes van nu en vroeger werkte alles ook goed, maakt altijd dat ik me afvraag of die mensen graag weer terugwillen naar de tijd van bloedzuigers als voorname geneeswijze en operaties zonder verdoving.

Bij grote haast zijn er potjes te bestellen met bacteriën om het proces te bespoedigen, ja, naar het schijnt voor wat meer geld en met een pietsie meer moeite ook de nitrificerende bacteriën, maar hee, een paar guppen zujn wellicht goedkoper.
Slakken zijn ook levende wezens, maar hé hypocriet zijn mag tegenwoordig
 
Slakken zijn ook levende wezens, maar hé hypocriet zijn mag tegenwoordig

Hypocriet zijn mag altijd bij mijn weten, en ik gebruik dat recht geregeld inderdaad.

Maar in mijn bericht zie ik dat niet zo.
Ik geef aan dat ik het niet diervriendelijk vind om vissen (etc) bewust bloot te stellen aan slechte waterwaardes terwijl er betere alternatieven zijn.

Wij wisselen veel water en testen het water geregeld zo in het begin. Waar ligt het probleem?
 
Hypocriet zijn mag altijd bij mijn weten, en ik gebruik dat recht geregeld inderdaad.

Maar in mijn bericht zie ik dat niet zo.
Ik geef aan dat ik het niet diervriendelijk vind om vissen (etc) bewust bloot te stellen aan slechte waterwaardes terwijl er betere alternatieven zijn.

Wij wisselen veel water en testen het water geregeld zo in het begin. Waar ligt het probleem?
Als je dat niet ziet is verdere discussie zinloos, en zoals je zelf al zegt: je bent zo hypocriet als de pest
 
Maar je kunt ook gewoon stellen om gerijpt water van een ander bak (voor zover er aan te komen valt uiteraard) in de nieuwe bak mee te laten draaien

In water zitten bar weinig goede bacterien dus dat zal niet heel veel helpen denk ik. Beter is om dan te kijken of je een goed ingedraaide filterspons zou kunnen inzetten om te enten.
 
Het is niet iedereen gegeven je moet er iets voor over hebben maar ik draai ze goed als nooit nog in, enkel bij garnalenbakjes.
Wat doe ik wel... dagelijks minimaal 50%verversen gedurende de eerste maand.
Zo krijg je nergens een piek van maar geleidelijk oplopende waarden en een al evenveel geleidelijk rijpende filter.

't is maar wat je er voor over hebt.
 
Het is niet iedereen gegeven je moet er iets voor over hebben maar ik draai ze goed als nooit nog in, enkel bij garnalenbakjes.
Wat doe ik wel... dagelijks minimaal 50%verversen gedurende de eerste maand.
Zo krijg je nergens een piek van maar geleidelijk oplopende waarden en een al evenveel geleidelijk rijpende filter.

't is maar wat je er voor over hebt.
Gewoon een vraag, maar waarom draai je niet in? Werkt dit beter voor je? Vind je indraaien onzin? Kost wel moeite/tijd om elke dag waterwissels te doen terwijl je bij indraaien bijna niks hoeft te doen. Of ben je snel een extra aquarium nodig ivm jonge dieren?
 
Als je al wat meer aquaria hebt staan zijn er wel een aantal leuke dingen die je kunt doen om e.e.a. te versnellen.
  1. Als je een actieve bioloog / sump filter hebt staan kun je daar extra filtermateriaal in onderbrengen zodat je bij de start van een nieuw aquarium al met ingedraaide filtermedia begint. Dit kan eventueel ook in een ander filter (potfilter) maar is daar wat lastiger, minder ruimte voor 'extra' filtermedia.
  2. Gebruik een aantal sponsfilters op lucht als 'extra' filter in je huidige aquaria. Bij de start van een nieuw aquarium kun je de sponsfilter(s) tijdelijk overzetten om alvast het indraaien een boost te geven.
Beide methodes zijn een 'boost' voor het indraaien en willen niet zeggen dat je aquarium automatisch ingedraaid is, dit zal nog steeds wat tijd kosten. Niet al je goede bacteriën leven alleen in je filter(media).
 
Gewoon een vraag, maar waarom draai je niet in? Werkt dit beter voor je? Vind je indraaien onzin? Kost wel moeite/tijd om elke dag waterwissels te doen terwijl je bij indraaien bijna niks hoeft te doen. Of ben je snel een extra aquarium nodig ivm jonge dieren?
het heeft idd grotendeels met tijdnood te maken.
Ook zit ik vaak met opgroeiende vissen die ik zowizo vaak moet verversen.
 
Dat zal nog wel meevallen hoor...
'Ingedraaid water' is eigenlijk iets van vroeger, toen de wetenschap nog niet zoveel ervaring had bij het houden van aquaria. Toen werd vaak gedacht dat het water in een ingedraaid aquarium iets speciaals was terwijl later ontdekt werd dat het juist de biofilm en bacteriën die erin leven is wat wij willen bewaren/bewaken. Biofilm vormt zich op oppervlaktes (alles in je aquarium, behalve water zelf) en daarin groeien dan de aerobe bacteriën (nitrificerende bacteriën). Zo ver we het nu begrijpen is alleen het water uit een aquarium gebruiken helemaal nutteloos. Wat wel helpt bij het opstarten is filtermedia, planten, hout, steen of substraat (bovenlaag) uit een ingedraaid aquarium te gebruiken.

Dit is in ieder geval hoe ik het begrijp en volgens mij is daar in de huidige wetenschap genoeg bewijs voor geleverd. Je bent overigens niet de eerste die hiermee komt en vaak zie je dat dit afkomstig is van de 'oude rotten' in het vak. Het zal vast geen kwaad kunnen om oud water te gebruiken, maar helpen doet het mijn weten niet.
 
Ik heb in een ander topic begrepen dat slechts max 7% van de goede bacterien vrij in het water zitten en de rest dus merendeels in de bodem en het filter.
 
Ik heb in een ander topic begrepen dat slechts max 7% van de goede bacterien vrij in het water zitten en de rest dus merendeels in de bodem en het filter.
Tja en waar komt dat "feitje" vandaan? Uit de dikke duim of is er een betrouwbare bron die dat dit beschrijft?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben net met de hobby begonnen en (op advies van de winkel) beginnen indraaien met een paar guppen en planten dus hieronder mijn pro met-guppen-indraaien mening:
Voor zover ik kon zien hebben de vissen zeker niet afgezien, ze waren doorheen het hele proces normaal en actief.

Wat hierboven staat dat volgens mij niet klopt is dat je de vissen vanaf het begin dumpt in water van slechte kwaliteit. De kwaliteit van het water is wel goed voor de vissen, maar het probleem is dat de ammoniak die ze produceren niet afgebroken wordt en geleidelijk blijft stijgen.
Eens de bacterien op gang komen begint de ammoniak te dalen en de nitriet te stijgen, maar dit is volgens mij sowieso al minder schadelijk dan de ammoniak die voor de afbraak bestond.
Wanneer het water vaak ververst wordt worden de pieken ook in toom gehouden. Als het aantal guppen klein is in vergelijken met het volume water valt dat ook nog mee.

Ik ga ervan uit dat wanneer men zegt dat een vis "er tegen kan" dat er weldegelijk bedoelt wordt dat ze er weinig last van ondervinden, (en niet enkel dat ze het overleven), Wat de vis voelt kan men niet weten maar ik ga ervan uit dat als er geen verschil in hun gedrag waar te nemen is dat ze waarschijnlijk niet aan het lijden zijn en dat er in rivieren waar ze wonen ook wel temperatuur/waterschommelingen voorkomen.
Als men zich zodanig zorgen maakt over het welzijn van de vis buiten het waarneembaar domein is het misschien zelfs niet ethisch om ze uberhaupt in een bak te houden.

Wat ik hiermee bedoel is dat volgens mijn mening indraaien met guppen weldegelijk een optie is, maar dat sluit niet uit dat het indraaien zonder vissen veiliger is, het risico blijft bestaan dat de pieken stijgen tot gevaarlijke niveaus en de vissen er het slachtoffer van worden, en het misschien gewoon beter is om universeel aan te raden zonder vissen te doen.

Een voordeel van indraaien met guppen die ik nog niet vermeld heb zien staan is dat je dan al van het begin van je aquarium kan genieten (ook al is het misschien niet de vissoort die je uiteindelijk wilt), met zwemmende vissen die je voor kan zorgen, en geen maand moet wachten met een lege aquarium (wat soms moeilijk is omdat men net een nieuwe bak met toebehoren gekocht hebben en dan ongeduldig bent)
 
Vaak zie je ook niet gelijk veranderingen in het gedrag. Een niet te hoog gehalte aan no2 is wel schadelijk maar dan meer op de langere termijn en dat zal voor een korte periode ook niet gelijk te zien zijn aan het gedrag. Toch is het niet goed voor de vissen ondanks dat ze geen ander gedrag vertonen.
Vergelijk het met mensen die met asbest werken. Doe je dat 3 weken dan zal dat niet tot de bekende ziekte lijden maar goed is het ook niet.
 
Het 'indraaien' van een aquarium is zo'n ondoorzichtig proces, dat is het vervelende. Je denkt dat het met vis allemaal goed is gegaan, je ziet er niks aan en toch beschadig je de vis.
Wat hierboven staat dat volgens mij niet klopt is dat je de vissen vanaf het begin dumpt in water van slechte kwaliteit. De kwaliteit van het water is wel goed voor de vissen, maar het probleem is dat de ammoniak die ze produceren niet afgebroken wordt en geleidelijk blijft stijgen.
Dit klopt inderdaad. Grappig dat je vaak leest 'Ik heb mijn aquarium 3 weken ingedraaid, water getest en alles is goed dus hij is klaar voor vis'. Als je water uit de kraan test is deze ook 'klaar voor vis'. Anyway..
Er zal inderdaad ammonia of als je PH 7 of lager is voornamelijk ammonium (wat minder schadelijk is) ontstaan zodra je het aquarium biologisch belast. Daarna komt natuurlijk zodra je aquarium op gang begint te komen de nitriet wat ook erg schadelijk is. En daar zit voornamelijk het probleem. De bacteriën om nitriet om te zetten naar nitraat komen langzamer op gang dan de bacteriën die ammonia omzetten naar nitriet, vandaar de bekende 'nitriet piek'. Dit zou je kunnen oplossen door dagelijks 50% water te verversen. Nadeel is dat je bacteriën daarmee een stuk langzamer groeien en het dus langer zal duren voor je aquarium 'ingedraaid' is. Je blijft dus dagelijks of misschien om de dag 50% verversen voor ongeveer 6 weken lang. Het 'voordeel' wat je hieronder beschrijft, het meteen kunnen genieten valt dan ineens enorm tegen.

Ik ga ervan uit dat wanneer men zegt dat een vis "er tegen kan" dat er weldegelijk bedoelt wordt dat ze er weinig last van ondervinden, (en niet enkel dat ze het overleven), Wat de vis voelt kan men niet weten maar ik ga ervan uit dat als er geen verschil in hun gedrag waar te nemen is dat ze waarschijnlijk niet aan het lijden zijn en dat er in rivieren waar ze wonen ook wel temperatuur/waterschommelingen voorkomen.
Tsja dit is helaas gewoon niet correct en je gaat er per abuis van uit. Wat de winkel bedoelt is dat je vis niet perse direct komt te overlijden (en dus de schuld niet komt verhalen bij hun). Het was mooi geweest als ik de onderzoeken die ik hierover gelezen heb kon terug vinden maar dat lukt helaas op dit moment niet. De uitkomst van de onderzoeken was erg duidelijk, vis blootstellen aan nitriet of hoge concentraties nitraat beschadigd de vis en verkort de levensduur enorm. De schade was ook te zien door de vissen onder een vergrootglas te leggen. Te vergelijken met derdegraads brandwonden bij mensen.

John beschrijft dit ook al mooi. Je merkt niet zo zeer aan de vis zelf of het fout gaat (behalve bij erg hoge concentraties nitriet), pas later als hij na een paar maanden 'op onverklaarbare wijze' dood is gegaan. Dan is de reden vaak onduidelijk en schrijf je het af op iets anders, de vis was al oud toen ik hem kocht etc.

Een voordeel van indraaien met guppen die ik nog niet vermeld heb zien staan is dat je dan al van het begin van je aquarium kan genieten (ook al is het misschien niet de vissoort die je uiteindelijk wilt), met zwemmende vissen die je voor kan zorgen, en geen maand moet wachten met een lege aquarium (wat soms moeilijk is omdat men net een nieuwe bak met toebehoren gekocht hebben en dan ongeduldig bent)
Tsja, als je zo ongeduldig bent moet je niet aan een aquarium beginnen en het voordeel heb ik hierboven eigenlijk teniet gedaan. Of water verversen moet ook een hobby van je zijn. Eigenlijk met alles wat je in een aquarium doet zie je pas na een aantal weken het effect van. Een van de redenen dat het ook wel eens fout gaat bij mensen. Oh ik heb alg? Goedje X toevoegen. 3 dagen laten nog steeds alg! Hup ander goedje toevoegen. Geduld is best vaak de oplossing, er veel van hebben is een pre in onze hobby.

Wekelijks kom ik op dit forum topics tegen van 'starters' met problemen, ook na het indraaien van het aquarium. Vaak wordt het filter te goed en vaak schoon gemaakt en ontregel je de boel en krijg je allerhande problemen. Ook alg kan hier de oorzaak van zijn, als ammonia te lang blijft hangen maakt de alg daar gretig gebruik van.

Het indraaien gaat overigens ook geregeld fout hoor, gewoon een bak met water vullen en 4 weken laten staan is niet voldoende. Je zal actief 'voeding' (ammonia) moeten toevoegen in een vorm zodat de bacteriën kunnen groeien, behouden blijven tot je vis toevoegt.

Nouja ik kan er bijna een boek over schrijven maar je hebt waarschijnlijk al door dat ik tegen het indraaien met vis ben.

Edit: Laatst kwam ik in het topic van Janjdk een mooi verhaal/log tegen van het opstarten van een aquarium zonder vis. Daar kan ik wel achter staan. Mocht je je daar in willen verdiepen: https://aquaforum.nl/threads/amazone160x60x60-janjdk.164239/post-2066159
 
Laatst bewerkt:
Hypocriet zijn mag altijd bij mijn weten, en ik gebruik dat recht geregeld inderdaad.

Maar in mijn bericht zie ik dat niet zo.
Ik geef aan dat ik het niet diervriendelijk vind om vissen (etc) bewust bloot te stellen aan slechte waterwaardes terwijl er betere alternatieven zijn.

Wij wisselen veel water en testen het water geregeld zo in het begin. Waar ligt het probleem?

Het gaat even niet om een hypocriete uitspraak, ik kan je gewoon zeggen als je echt zo'n dieren lief hebber bent en geen dieren leed wil of dieren bloot wil zetten aan risico's dan moet je ook geen Aqaurium beginnen en vissen daar in stoppen, het is het zelfde in de vissport wereld om een grote vis te onthaken op een onthaakmat om beschadigingen aan de vis te voorkomen.
Ook zulke vissers reageren op anderen die soms geen onthaakmat gebruiken en de vis in hoog gras leggen om hem te onthaken, terwijl ze zelf niet door hebben dat ze de vis al beschadigd hebben door een haak in hun bek te haken en de vis in de stress aan een lijn in het schepnet te krijgen.
Maar dan opeens is een onthaakmat die een ander niet op dat moment gebruik de dierenmishandelaar ? dus komt overeen wat jouw uitspraak is over opstarten met vissen in een aquarium en dierenleed terwijl je zelf een aquarium bezit en vissen opgesloten houd in een glazen bak en er ook alles fout kan gaan door menselijk falen of uitval van cruciale hulpmiddelen zoals het filter of verwarming cq stroom uitval.

Maar indraaien met vissen kan prima alleen je moet wel weten waar je mee bezig bent en nooit een heel bestand toevoegen maar beginnen met 2 a 3 visjes op 100liter water dan zal de nitriet piek ook niet zodanig hoog worden dat vissen overlijden of schade oplopen tenzij je 10 of 20vissen in één keer bij het opstaren toevoegd en ze graag dood wil hebben dan is het antwoord ja das onverantwoord met vissen omgaan.
 
Het gaat even niet om een hypocriete uitspraak, ik kan je gewoon zeggen als je echt zo'n dieren lief hebber bent en geen dieren leed wil of dieren bloot wil zetten aan risico's dan moet je ook geen Aqaurium beginnen en vissen daar in stoppen, het is het zelfde in de vissport wereld om een grote vis te onthaken op een onthaakmat om beschadigingen aan de vis te voorkomen.
Ook zulke vissers reageren op anderen die soms geen onthaakmat gebruiken en de vis in hoog gras leggen om hem te onthaken, terwijl ze zelf niet door hebben dat ze de vis al beschadigd hebben door een haak in hun bek te haken en de vis in de stress aan een lijn in het schepnet te krijgen.
Maar dan opeens is een onthaakmat die een ander niet op dat moment gebruik de dierenmishandelaar ? dus komt overeen wat jouw uitspraak is over opstarten met vissen in een aquarium en dierenleed terwijl je zelf een aquarium bezit en vissen opgesloten houd in een glazen bak en er ook alles fout kan gaan door menselijk falen of uitval van cruciale hulpmiddelen zoals het filter of verwarming cq stroom uitval.

Maar indraaien met vissen kan prima alleen je moet wel weten waar je mee bezig bent en nooit een heel bestand toevoegen maar beginnen met 2 a 3 visjes op 100liter water dan zal de nitriet piek ook niet zodanig hoog worden dat vissen overlijden of schade oplopen tenzij je 10 of 20vissen in één keer bij het opstaren toevoegd en ze graag dood wil hebben dan is het antwoord ja das onverantwoord met vissen omgaan.

Ik kan niet goed uit je bericht opmaken wat je probeert te zeggen.

Voor wat betreft mijn bericht hier...

Ik word er van beticht hypocriet te zijn.
Ik vul nu in dat degene die dat zei dat zei omdat ik blijkbaar lijk te zeggen dat het getuigt van een slechte mentaliteit om vissen te gebruiken om een aquarium in te draaien, maar dat ik het zelf blijkbaar geen probleem vind wel slakken daarvoor te gebruiken.

Maar dat was niet wat in mijn bericht stond. Daarom was ik er verder ook niet meer op in gegaan. Het heeft weinig zin je te verdedigen voor wat je niet zegt.

Bewust aan slechte waterwaarden blootstellen. Ik zeg in mijn bericht dat dat meer zegt over mentaliteit dan over kennis.

Wat ik bedoel zijn mensen die zeggen hee, ik moet mijn aquarium indraaien. Ik gooi er een paar vissen in, zeg 5. Dan gaat dat mooi pieken enzo. Ja maar, zou je dan geen waterwissels doen enzo? Dat is toch sneu voor die vissen? Neeee joh, dan duurt het allemaal maar langer, kunnen ze wel tegen. En anders koop ik nog een paar nieuwe, kosten bijna niets deze. Ze gaan straks toch de wc in dus wat maakt het uit. Nee, straks komen de echte vissen er in.

Dat, is naar mijn mening een mentaliteitskwestie.

Ieder heeft zijn eigen grenzen over wat acceptabel is denk ik. Ja, ik ben me er goed van bewust dat de situatie in onze aquaria ook niet zo ideaal is als de natuur. Maar het maakt me wel wat uit. Ja wij gebruiken slakken en planten om in te draaien, maar we testen en doen waterwissels. Ook bij slakken. We gaan niet zeggen, ohhh, joh, ik heb zat slakken,

Wat mij betreft vallen mensen die redeneren als ik hiervoor beschreef over het indraaien met vissen onder dezelfde categorie mensen die een gevangen forel in een kwekerij rustig naast hun stoel laten spartelen terwijl ze snel verder vissen en mensen die met veel plezier naar stierengevechten kijken waar een stier wordt doorboord met speren want dan reageert hij zo lekker boos.

Ieder heeft zijn eigen grenzen in wat onder dierenleed valt en hoeveel ervan je mag veroorzaken in je eigen belang, waarbij belang dan nog wel een ding is waar je over kan discussieren natuurlijk.

Maar goed, ja ik ben hypocriet. Ik eet soms vlees, en met plezier, terwijl je me met geen 100 stokken een slachthuis inkrijgt. Ja, ik stop vissen in een verre van natuurlijke omgeving in ons huis zodat wij er naar kunnen kijken. En er zijn nog veel meer dingen waarin ik vreselijk hypocriet ben.
Maar bij al die dingen vind ik dat je een zorgplicht hebt voor dieren, met name voor dieren die je in huis neemt, of waarmee je interactie hebt voor je eigen plezier of belang. Als je een dier houdt, doe het dan binnen je mogelijkheden zo diervriendelijk mogelijk. Bedenk goed of dat wat mogelijk is ook in algemene zin acceptabel is voor het dier. En als een dier dood moet, doe het dan zo snel en pijnloos als binnen je mogelijkheid ligt.

Als iemand niet maalt om dierenleed wat hij of zij veroorzaakt, omdat zijn of haar plezier of gemak belangrijker is, dan zegt dat voor mij iets over iemands mentaliteit.
 

Terug
Bovenaan