Wat is er nieuw

Indraaien met starters?

Uiteindelijk zou je denken dat een goed filter voor beide groepen baccies voldoende ruimte biedt, toch? Dat krioelt toch wel door elkaar.
 
Uiteindelijk zou je denken dat een goed filter voor beide groepen baccies voldoende ruimte biedt, toch? Dat krioelt toch wel door elkaar.

Dat zou je denken.

Ik kan het goed verkeerd begrepen hebben 🙂 maar dit is wat ik er van begreep...
De bacteriën die we nodig hebben, ik hou het nu even op de heterotrofe en de nitrificerende, komen daar voor waar En de omstandigheden gunstig zijn, En er voer is, en in bijna alle gevallen is dat ergens in een glibberlaagje op een oppervlak.

De nitrificerende hebben graag zuurstof en een vorm van ammoniak of nitriet.
De heterotrofen zijn wat relaxter met de zuurstof, kan wel, kan minder, kan ook zonder? Verder eten ze graag organisch afval, maar ze zetten eventueel ook ammoniak om. En dat laatste kan dus het probleem zijn.

Wanneer in een glibberlaagje ammoniak of nitriet wordt aangeboden is er weinig reden voor heterotrofe bacteriën om zich daar te nestelen. Het glibberlaagje blijft mooi dun want je hebt aan heel weinig nitrificerende bacteriën genoeg om erg efficient ammoniak en nitriet om te zetten. Daarom is bewegend filtermateriaal ook zo efficient, het schuurt en houdt de laag dun, dus makkelijk veel zuurstof voor de efficient werkende nitrificerende bacteriën.

Maar wanneer er organisch afval is, dan zullen de heterotrofe bacteriën zich snel vermenigvuldigen, veel sneller dan de nitrificerende kunnen, en zal de glibberlaag snel dikker worden, waardoor de omstandigheden voor de nitrificerende bacteriën snel ongunstig worden. Dat is het moment dat heterotrofe bacteriën ook ammoniak om gaan zetten.
Dat lijkt geen probleem, alleen dat doen ze erg inefficient. Je hebt dan erg veel heterotrofen nodig om maar een fractie te doen van wat de nitrificerende bacteriën doen.

Dat is een voorname reden, lijkt mij, om wanneer je veel of grote vissen hebt, te richten op een goed bestand van nitrificerende bacteriën. En juist met de salmiakmethode kan dat.

Beperkende factor is dan natuurlijk wel dat het effect van indraaien maar zo lang duurt. Wanneer je na het indraaien alsnog veel organisch afval krijgt (overvoeren, slechte ehhmm is het c:n ratio?, slecht groeiende planten, gebrekkig filteronderhoud/indeling), dan denk ik dat er weinig overblijft van het goede begin.

Denk ik.
 
Ik snap je redenering. Maar ben je het nu misschien niet een beetje aan het "overdenken"? Ik denk dat moeder natuur deze zaken goed zelf kan regelen. 🙂 Zolang er voldoende oppervlak + voedsel beschikbaar is, zullen beide soorten bacteriën zich blijven delen. Van een vastgelopen stikstofcyclus bij een normaal draaiend filter heb ik nog niet gehoord. Van een tekort aan heterotrofen (indirect want het uit zich in bacterierijk water) dan weer wel.
 
Ik heb nooit geweten dat de heterotrofe ook nh3/4 omzetten. Ik dacht dat die alleen organische stoffen afbreken en omzetten naar nh3/4.
 
Ik snap je redenering. Maar ben je het nu misschien niet een beetje aan het "overdenken"? Ik denk dat moeder natuur deze zaken goed zelf kan regelen. 🙂 Zolang er voldoende oppervlak + voedsel beschikbaar is, zullen beide soorten bacteriën zich blijven delen. Van een vastgelopen stikstofcyclus bij een normaal draaiend filter heb ik nog niet gehoord. Van een tekort aan heterotrofen (indirect want het uit zich in bacterierijk water) dan weer wel.

Ah ja, overdenken 🙂

Ik heb geen zorgen 🙂

Voor het geval ik te diep de achterliggende (mogelijk juiste/onjuiste) theorie in ben gedoken, excuus aan topicstarter 🙂
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan