Wat is er nieuw

Indraaien nieuw aquarium.

Nico80

Well-known member
Lid geworden
19 maart 2025
Leeftijd
42
Ik heb een vraagje over het indraaien van mijn nieuwe bak.

Ik begrijp het hele ideetje van ammonia en. Nitriet, nitraat etc en dat de bacteriën elkaar eigenlijk opvolgen naar aanleiding van de nieuwe stoffen in de bak, zodat uiteindelijk een een veilige omgeving ontstaat, maar je kan het proces ook een beetje versnellen heb ik begrepen.
Bijvoorbeeld door sponsje uit het filter van een draaiend aquarium uit te knijpen in de nieuwe bak of een paar emmertjes water uit het draaiende aquarium in de nieuwe bak te gooien.

Maar dat is allemaal wel heel leuk en aardig, maar wat zou dan een indicatie zijn van het aantal weken dat je bak minder hoeft in te draaien?
Behalve dan dat ik elke dag met een teststrip erin kan gaan hangen... En heeft het überhaupt zin. Ik bedoel ik begrijp het als de reper direct vissen in moeten omdat het noodgeval is, maar in dit geval wil ik hem gewoon lekker laten in draaien en de plantjes later goeie en vissen die komen pas als allerlaatst.
De vraag is vooral nieuwsgierigheid.

Nou met het uitknijpen zou ik zelf gewoon die 4 wk aanhouden als je geen bewoners hebt. Dan zit je aan de veilige kant.
Dus ja je hebt geen haast en laat dan de natuur zn werk doen. Je kan wel een paar keer per week een klein beetje voer tussen 2 vingers erin doen voor de opstart.

Nou ja ik heb een heel klein beetje voer er gegooid de eerste dag. Alle planten die er in staan, die zaten over het algemeen eerst al in de draaiende bak en in het andere draaiende bakje dus, daar zat ook al het een en ander aan meegekomen spullen in zijn. Ook zijn er al een aantal slakken gespot.

Ja dat scheelt allemaal hoor.

Ja helaas maakte niet zo heel veel uit of hij je sneller gebruik kan worden want eigenlijk zijn de enige vissen die ik wil overzetten van deze bak de tetra's en ik zoek eigenlijk voor de gerami en de serie babyltjes zijn nieuwe thuis want ik vind Sherry mijn beeldjes niet zo leuk en die goerami die is in zijn eentje en dat een vrij grote zeg maar, volgens mij een Blue spot, een vrouwtje als ik het goed heb.

Hoe meer bacteriehoudende zaken je mee over kan nemen uit een andere bak hoe beter.
Zo krijg je sneller een breder spectrum aan bacterieleven.
Houd niet in dat de indraaitijd korter word, meer dat je minder gaat merken van indraaiverschijnselen

Oh ja ja dat is altijd voordelig natuurlijk. Sneller stabiliteit in de bak. Ik heb er ging nog wel een vraagje. Er komt toch bij de bodem eerst ammonia vrij waarna de bacteriën dat gaan omzetten in nitriet en later in nitraat?
Maar dat is toch alleen bij een voedingsbodem, ik heb er alleen veel te zand in gedaan en wat kleibolletjes en de eerste ammonia die erin gaat komen dat is van de vissen die uiteindelijk in de bak komen.
Ik begrijp even niet helemaal hoe die volgorde werkt op dit moment.

Bacterien zetten de nh3/4 om in no2 en weer in no3 en dat gebeurt in je bodem en je filter en door de bacterien die door de bak heen zijn genesteld.
Als jij wat voer verkruimelt dan zetten ze het om in nh3/4 enzovoorts.

En om het nog ingewikkelder te maken is, wanneer je een pH hebt lager dan 7 de ammonia (NH4) veel hoger is dan de ammoniak (NH3) en bij een pH van boven de 7 de ammoniak (NH3) veel hoger is, dan ammonia (NH4)
NH3 = zeer giftig
NH4 = 300 á 400 x minder giftig dan NH3

Thx. Alles wat dood gaat en rot veroorzaakt dus ammoniak.
Dat is wel jammer want ik krijg van bepaalde mensen het advies als je een bodem neemt zonder voedingsbodem om dan ook de blaadjes die door het minder goed doen of los zijn in de bodem te duwen zodat ze de bodem verrijken met de voedingsstoffen die er vrijkomen als als ze oplossen. Maar dan ontstaat er dus ammoniak.

Nou ja ik heb eigenlijk nog nooit ammoniak gemeten in mijn bak en ik probeer te zorgen dat ik uiteindelijk een 70-75% begroeiing heb, aan planten etc. En dan kan je er zelfs nog extra vissen in doen en zou je zelfs een aquarium kunnen neerzetten zonder filter want dat is ook nog mogelijk.

En filtermateriaal ik heb natuurlijk een grove spons erin en bovenin heb ik in een fijne, ik heb een bak met keramische kokos en ik heb een spons uitgehaald en gevuld met seoliet en wat actief Call dat dat samen in het potje maar er zijn ook nog andere biologische veelteren materialen toch?
Als je bijvoorbeeld over Turf filtert dan verlaag je ook je ph.

Mijn PH is eigenlijk continu tussen de 6.4 en 6.8 om erbij, het ligt vooral een beetje aan het tijdstip van de dag. En mijn water komt met die ph ook uit de kraan dus dat is ook een voordeel.

Dat is wel jammer want ik krijg van bepaalde mensen het advies als je een bodem neemt zonder voedingsbodem om dan ook de blaadjes die door het minder goed doen of los zijn in de bodem te duwen zodat ze de bodem verrijken met de voedingsstoffen die er vrijkomen als als ze oplossen.
Haal jij maar gewoon afgestorven blad uit je bak. Jouw plantenvoeding is voldoende.

Mijn gh is ook altijd iets lager dan zes gok ik heb gewoon heel zacht water uit de kraan. Heel zielig voor de appelslakken die ik gekregen heb, want die heeft gewoon niet genoeg calcium ter beschikking voor zijn huisje dus die moet weg. Maar de KH die is in de wat hogere waardes toch ook een stabiliteitsfactor voor je pH waarde? Mijn KH waarde zijn over het algemeen vrij laag naar mij mening.

Ik heb helaas nog steeds geen fatsoenlijke test materiaal dus ik gebruik alleen nog maar teststrips, van sera

Ja PH 6. 4 6.6 en gh 6 en lager en de k h zal ik wel niet hoog zijn als hij zo laag blijft bij mij.

Voor de slakken zou je een stukje sepia in de bak kunnen doen.

Sepia dat is gewoon kalk toch. Ik kan ook de slakkenschelpjes van malen of ken je die vogel steentjes die was zo snel scherpe dat ze eigenlijk de bek van een inktvis dat is ook gewoon puur kalk als je die erin ligt dan wordt de Ka ook vanzelf hoger of de gh

Thx weer wat geleerd.

Zover ik weet heeft leidingwater in Nederland altijd een pH waarde tussen de 7 en 9. Meestal tegen de 8 aan. een pH waarde van onder de 7 is wat aan de lage kant.

(Terug te vinden in het drinkwaterbesluit)

Bij mij is die 6.8 maar ik heb de Veluwe vlak boven me en de Postbank is hier vlakbij en de Rijn loop langs moet dorp en ik weet niet wat er redenen zijn om het water hier zo zacht is maar je kan toch wel op proeven want als ik ergens anders kom dan ja dan smaakt het water gewoon anders en in Rotterdam dan proef je gewoon het chloor.

Bij mij is die 6.8 maar ik heb de Veluwe vlak boven me en de Postbank is hier vlakbij en de Rijn loop langs moet dorp en ik weet niet wat er redenen zijn om het water hier zo zacht is maar je kan toch wel op proeven want als ik ergens anders kom dan ja dan smaakt het water gewoon anders en in Rotterdam dan proef je gewoon het chloor.
Chloor is al heel lang verboden. Dus sterk dat je dat proeft. Ik moet zeggen het duinwater van Dunea b.v. Is net iets lekkerder dan wat er bij ons in Delft uit de kraan komt.

Met de kennis van nu houden de meesten inderdaad rekening met 4weken indraaien.

Vroeger, oei ik ben oud aan het worden, werd daar niet over gepraat. Je zette een bak neer, voedingsbodem erin, actieve kool in je filter en gaan.. geen vissenuitval en prima plantengroei. Tegenwoordig moet er van alles toegevoegd en gemeten worden en o wee als er wat afwijkends te zien is, of een algje de kop op steekt. Dan gaan de alarmbellen af bij de meesten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan