Wat is er nieuw

indraaien van mijn aquarium

Ronsterr

Well-known member
Lid geworden
21 september 2019
Leeftijd
36
Website
aquaforum.nl
Goedemorgen

Sinds gisteren heb ik mijn aquarium draaiend staan.
Inhoud van de bak is 125 liter. Heb er 2 stukken wortel hout/spider wood inzitten en 12 planten. (Javavaren, groene waterklerk, hygrophila corymbosa,echinodorus bleheri en wat Java mos, ik weet niet alle NL namen sorry :sorry:)
Plantjes heb ik, op de javavaren en javamos na, allemaal bij de wortels een pilletje gegeven - ijzer met klei.
Ik heb een CO2 bio set opgestart die zou morgen uiterlijk bellen moeten geven. Heb nog nooit met C02 gewerkt dus ben erg benieuwd!

Maar mijn vraag in deze, moet er nu tijdens de indraai periode nog iets toegevoegd worden aan het water of kan ik de bak gewoon 3-4 weken laten draaien?
Hebben de planten nog extra (vloeibare) voeding nodig?
Moet ik voor de bacterie groei nog iets toevoegen?

Waterverversen lijkt me in deze periode niet nodig, heb ik daar gelijk in?

Ben nog een beetje onzeker in deze zaken.

Bedankt voor jullie hulp alvast!

Groeten Ronnie

Water verversen is inderdaad niet nodig, qua opstarten kun je er een klein beetje voer in doen éénmalig zodat de bacteriën wat te doen hebben, ikzelf gebruik slakken om in te draaien zodat er iets inzit wat vervuilt want dat werkt naar mijn mening beter, het idee daarachter is : zolang er niks inzit wat vervuilt komt er niks op gang en zal je geheid ellende krijgen zodra je vissen gaat toevoegen wnat dna krijgt je filter teveel voor zijn kiezen in 1 keer.
Plantenvoeding ben ik geen voorstander van maar is afhankelijk van watvoor planten erin staan (een foto helpt daarbij)
co2 ben ik onbekend mee dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen

Goedemorgen,
Wat leuk dat je weer begonnen bent met je aquarium, teminste, dat had ik ervan begrepen.

Wat verlichting betreft, als ik in jouw situatie zat zou ik zorgen voor 2 lampen zoals juwel ze er oorspronkelijk ook in had, ik dacht daylight en nature maar dat weet ik niet zeker. Werkt hier erg goed. Naar mijn mening ook mooi en neutraal maar niet koud licht.

Wat leuk dat je bio co2 gaat gebruiken. Wij gebruiken dat al een hele tijd en met veel plezier en goed resultaat. De enige die het wat minder vinden zijn onze slakken, die hadden nog maar erg weinig te eten toen de planten het zo goed gingen doen.
Gebruik je gist of die ehhm citroenzuur - combinatie ofzo?
Wij gebruiken gist.

Als je je filter indraait wil je bacteriën kweken die afval kunnen omzetten naar " betrekkelijk veilige" nuttige stoffen. Die bacteriën krijg je vanzelf wanneer je de juiste omstandigheden biedt, en dus ook voedsel, dus afval.
Je planten zullen daar voor gaan zorgen gedeeltelijk. Vooral in het begin hebben die wat tijd nodig om zich aan te passen en geven ze dus meer afval dan normaal. Dat is goed om je filter in te draaien.

Dit proces heeft wel tijd nodig. Flesjes bacteriën uit de winkel geven meestal alleen bacteriën die het eerste stapje van het proces uitvoeren.
Je kan het gaan meten, maar meestal zal het met een week of 4 tot 6 een heel eind zijn.

Ik heb hier goede ervaring met het toevoegen van wat voer dagelijks aan het aquarium. Ongeveer de helft van wat je denkt te gaan voeren. Zo kweek je al bacteriën die die hoeveelheid voer kunnen afbreken. Dan is je aquarium goed voorbereid op toekomstige bewoners.
Dat geeft wel een behoorlijke piek.
Wij doen tijdens de indraaiperiode ook gewoon waterwissels alsof er al vis inzit.
In de hoop dat het aquarium en wij vast in het ritme komen 🙂

Als je co2 gaat toevoegen zal je naar mijn mening ook zeker plantenvoeding moeten gaan toevoegen.
Elke plant heeft een bepaalde hoeveelheid licht nodig. Hij zal het beste (gaan) groeien als hij daarvoor alle bouwstenen tot zijn beschikking heeft. Dat is dus de benodigde hoeveelheid licht, voldoende co2 en voeding.
Vaak gebruik je in een aquarium voeding zonder nitraat en fosfaat omdat je wanneer je vissen hebt, die stoffen al via de vissen in je water krijgt. Nitraat en fosfaat zijn erg belangrijk voor planten.
Omdat je nog geen vissen hebt en ook nog geen bacteriën die het kunnen produceren, heb je nu nog geen nitraat. Wij geven de eerste weken meestal sowieso een voeding waarin ook nitraat en fosfaat zit om de planten een goede start te kunnen geven.

Een voorbeeld van plantenvoeding zonder nitraat en fosfaat is bijvoorbeeld profito.
Een voorbeeld van plantenvoeding met nitraat en fosfaat is bijvoorbeeld All in One. Beide kant en klare vloeibare voedingen. Wij gebruiken hier een combinatie ervan.

Een heel verhaal, sorry. Kijk maar of er iets bijzit waar je wat aan hebt.

Heel veel plezier met je aquarium 🙂

Goed verhaal,

Direct complete voeding is wel aan te raden idd, ik heb 4 weken ook een bakje opgestart en die draait nu prima, geen gezeur met algen en gezonde plantjes.
Het indraaien heeft bij mij precies drie weken geduurd, iets teveel voer gebruikt waardoor er een erg hoge nitriet piek was, maar dat is alleen maar goed lijkt me.

Goed verhaal,

Direct complete voeding is wel aan te raden idd, ik heb 4 weken ook een bakje opgestart en die draait nu prima, geen gezeur met algen en gezonde plantjes.
Het indraaien heeft bij mij precies drie weken geduurd, iets teveel voer gebruikt waardoor er een erg hoge nitriet piek was, maar dat is alleen maar goed lijkt me.

3 weken is best snel, zeker als je voer toevoegt dagelijks. Bij ons ging het ook best snel met voer.

Had jij materialen uit je andere aquarium gebruikt die al bacteriën bevatten?
Wij hebben hout en planten gebruikt uit een andere bak, en hebben de indruk dat de bacteriën daarop het proces van indraaien hebben versneld.

Ik zou zoals al is gezegd een beetje voer wekelijks verkruimelen en wel starten met voeding want ook de planten willen eten en bij een voedingsgebrek zullen ze niet of nauwelijks nog groeien met kans op algen.
In de regel adviseetd men 4 weken indraaien zonder water te verversen want daarmee neem je weer eten voor de goede bacterien weg.

Goedemorgen,
Wat leuk dat je weer begonnen bent met je aquarium, teminste, dat had ik ervan begrepen.

Wat verlichting betreft, als ik in jouw situatie zat zou ik zorgen voor 2 lampen zoals juwel ze er oorspronkelijk ook in had, ik dacht daylight en nature maar dat weet ik niet zeker. Werkt hier erg goed. Naar mijn mening ook mooi en neutraal maar niet koud licht.

Wat leuk dat je bio co2 gaat gebruiken. Wij gebruiken dat al een hele tijd en met veel plezier en goed resultaat. De enige die het wat minder vinden zijn onze slakken, die hadden nog maar erg weinig te eten toen de planten het zo goed gingen doen.
Gebruik je gist of die ehhm citroenzuur - combinatie ofzo?
Wij gebruiken gist.

Als je je filter indraait wil je bacteriën kweken die afval kunnen omzetten naar " betrekkelijk veilige" nuttige stoffen. Die bacteriën krijg je vanzelf wanneer je de juiste omstandigheden biedt, en dus ook voedsel, dus afval.
Je planten zullen daar voor gaan zorgen gedeeltelijk. Vooral in het begin hebben die wat tijd nodig om zich aan te passen en geven ze dus meer afval dan normaal. Dat is goed om je filter in te draaien.

Dit proces heeft wel tijd nodig. Flesjes bacteriën uit de winkel geven meestal alleen bacteriën die het eerste stapje van het proces uitvoeren.
Je kan het gaan meten, maar meestal zal het met een week of 4 tot 6 een heel eind zijn.

Ik heb hier goede ervaring met het toevoegen van wat voer dagelijks aan het aquarium. Ongeveer de helft van wat je denkt te gaan voeren. Zo kweek je al bacteriën die die hoeveelheid voer kunnen afbreken. Dan is je aquarium goed voorbereid op toekomstige bewoners.
Dat geeft wel een behoorlijke piek.
Wij doen tijdens de indraaiperiode ook gewoon waterwissels alsof er al vis inzit.
In de hoop dat het aquarium en wij vast in het ritme komen 🙂

Als je co2 gaat toevoegen zal je naar mijn mening ook zeker plantenvoeding moeten gaan toevoegen.
Elke plant heeft een bepaalde hoeveelheid licht nodig. Hij zal het beste (gaan) groeien als hij daarvoor alle bouwstenen tot zijn beschikking heeft. Dat is dus de benodigde hoeveelheid licht, voldoende co2 en voeding.
Vaak gebruik je in een aquarium voeding zonder nitraat en fosfaat omdat je wanneer je vissen hebt, die stoffen al via de vissen in je water krijgt. Nitraat en fosfaat zijn erg belangrijk voor planten.
Omdat je nog geen vissen hebt en ook nog geen bacteriën die het kunnen produceren, heb je nu nog geen nitraat. Wij geven de eerste weken meestal sowieso een voeding waarin ook nitraat en fosfaat zit om de planten een goede start te kunnen geven.

Een voorbeeld van plantenvoeding zonder nitraat en fosfaat is bijvoorbeeld profito.
Een voorbeeld van plantenvoeding met nitraat en fosfaat is bijvoorbeeld All in One. Beide kant en klare vloeibare voedingen. Wij gebruiken hier een combinatie ervan.

He GJC,

Bedankt voor je reactie!

Wat je zegt over de verlichting klinkt goed, de voorste lamp die ik me heb laten aansmeren is echt geen gezicht haha. Ik ga vanmiddag even kijken voor een andere lamp en google even wat de standaarden zijn van Juwel.
CO2 heb ik een setje aangeschaft van Dennerle, dat is met gist. Gisteravond zag ik al wat vordering in de bellen teller, ik ben benieuwd hij vanavond al bellen gaat geven.

Als ik je goed begrijp zou ik dus wat moeten voeren, de bacterien van rottend voer en van het afval van de planten zal genoeg moeten zijn?
Dus elke dag wat voer er in.. maar hoeveel, ik weet nog niet hoeveel voer ik nodig ga hebben wanneer er bevolking is.. lastig.

Planten voeding dus beste nu All in One met nitraat en fosfaat, zodra de vissen er zijn over naar de profito. Gebruik jij gewoon de dosering die op de verpakking staat?
All in One van welk merk is dat?

Bedankt!

Ik zou zoals al is gezegd een beetje voer wekelijks verkruimelen en wel starten met voeding want ook de planten willen eten en bij een voedingsgebrek zullen ze niet of nauwelijks nog groeien met kans op algen.
In de regel adviseetd men 4 weken indraaien zonder water te verversen want daarmee neem je weer eten voor de goede bacterien weg.

Oke duidelijk, dank je wel!
Ik ga vanmiddag wat voer verkruimelen. En doe het dan per week weer.

1x voer verkruimelen is genoeg, er is niks wat het opeet dus belast je de bak onnodig als je dat wekelijks zou doen

Klopt Antje en het is ook vaak de vraag wat is een beetje. Ik doe echt een paar keer een heel klein beetje terwijl dat voor een ander weer veel is. Ik denk ook niet dat het op een paar kruimels aankomt want bij een te hoge nitraat na het indraaien kun je altijd wat verversen.

1x voer verkruimelen is genoeg, er is niks wat het opeet dus belast je de bak onnodig als je dat wekelijks zou doen

Wij voegen na de eerste week dagelijks wat voer toe. In het begin echt heel weinig, later iets meer. Dat wordt verteerd en verwerkt. Door de bacteriën.
Wanneer ik vissen toevoeg ga ik ook dagelijks voeren dus vind ik het prettig als mijn aquarium daar vast op is voorbereid.

Maar zoals vaak zijn er denk ik veel (goede) manieren om iets te doen met een aquarium.

Klopt Antje en het is ook vaak de vraag wat is een beetje.
iig niet wat ik er ingegooid heb, schoot een beetje uit 😳
Maar alsnog was de bak met 3 weken ready to go, ondanks de hevige piek die toch zeker 4 mg was.

Lol dat heb ik ook gehad hier. Bij de 60x40.
Heb met een lange pipet het voer gedeeltelijk weer uit de bak gezogen 🙂
Maar het lijkt goed te zijn gekomen.

Ik sluit mijzelf volledig aan bij jouw verhaal. Dit zijn de reacties waar dit forum rijker van wordt!

Heb met een lange pipet het voer gedeeltelijk weer uit de bak gezogen
Ik niet, met dit als resultaat.
dag 13.JPG

Maar een weekje later...

P9180002.JPG

• Leuk
Waarderingen: GCJ
Vandaag is dag 12. Ik meet nog steeds geen ammonia, geen nitriet en uiteraard ook geen nitraat. Ik heb op dag 2 wat vlokken verkruimeld. Glas en achterwand hebben last van bruinalg en wortelhout schimmelt lekker door, de haren wapperen in de wind :br:
Plantjes hebben ook een bruin laagje.

Glas houd ik netjes schoon en voor de rest laat ik de bak met rust.

Klopt het dat er nog geen reactie is, moet ik meer voer toevoegen? Ik word een beetje ongeduldig...

Planten groeien goed! Wel wat slechte bladeren bij een paar plantjes

Bijlagen

• 84C37288-0D6B-4D61-BBAC-737AD08294D4.jpeg
    84C37288-0D6B-4D61-BBAC-737AD08294D4.jpeg
    47.1 KB · Weergaven: 293
Er geen reactie is? er is van alles gaande in je bak en je hebt volop reactie (bruinalg, schimmel, groeiende planten) je bak doet stinkend hard zijn best 😀 kwestie van een lange adem

Verkruimel nog maar wat voer, niet te veel klein beetje. Klopt denk ik dat je nog geen nitriet of nitraat meet, dat zou komende week moeten gaan ontstaan.

Nog even geduld hebben idd, nitriet kwam bij mij na 12 dagen maar dat kan per bak verschillend zijn, ik had er ook behoorlijk wat voer in gegooid :S

Geef je ook plantenvoeding op het moment? ik doe dat wel altijd en dat scheelt veel (opstart) alg problemen.

Mooi ingerichte bak overigens:thumbs:

Laatst bewerkt:
Ik heb na een week ook bijna geen nitriet. 0,1mg/l.

Ik heb gelezen dat de bacteriën sneller groeien bij hogere temp. Gan nu naar 28 graden voor een paar dagen.

Nog even geduld hebben idd, nitriet kwam bij mij na 12 dagen maar dat kan per bak verschillend zijn, ik had er ook behoorlijk wat voer in gegooid :S

Geef je ook plantenvoeding op het moment? ik doe dat wel altijd en dat scheelt veel (opstart) alg problemen.

Mooi ingerichte bak overigens:thumbs:
Oké 12 dagen, misschien vandaag of morgen voor mijn bak. :thumbs:
Ik geef ook plantenvoeding: Profito en FloraGrow pro (met nitraat en fosfaat)
Denk maar gewoon nog even geduld hebben!
Bedankt voor het compliment- ik ben ook erg tevreden over de inrichting 😀

Ik heb na een week ook bijna geen nitriet. 0,1mg/l.

Ik heb gelezen dat de bacteriën sneller groeien bij hogere temp. Gan nu naar 28 graden voor een paar dagen.
Hoe meet jij zo nauwkeurig? Heel lichtrose ofzo?

Hoe meet jij zo nauwkeurig? Heel lichtrose ofzo?
ik heb een test met poeder, en die start bij 0,05 mg/l, en gaat tot 5 mg/l.
het is echt heel licht roze, maar mijn bak draait nog maar een week. De vraag is dan natuurlijk.... is de piek al weg, of moet die nog komen.

De vraag is dan natuurlijk.... is de piek al weg, of moet die nog komen.
Als je 'vers' bent begonnen, dus zonder ingedraaide media is het niet echt een vraag, mocht je hem toch willen stellen is het antwoord; De piek moet nog komen. Je zal echt geduld moeten hebben, de bacteriën die zorgen voor nitrificatie heb je niet in een week, ook niet als je de temperatuur op 28c zet. Meest efficient is trouwens 25c maar je kunt beter naar de PH kijken. PH van 8.5 is voor de groei van nitrificerende bacteriën het efficiëntst. Al zou ik iedereen sterk aanraden om vooral in te draaien met de temperatuur en PH waarde wat de bak uiteindelijk moet worden. Bij verschillen hierin krijgen de bacteriën ook een schop waardoor je e.e.a. weer verstoort. Dus het beste is echt indraaien met de temperatuur en PH die je uiteindelijk voor ogen hebt in het aquarium. Je cultiveert die bacteriën voor jouw aquarium waarden.

Als je meer wil weten over nitrificatie kan ik je onderstaand artikel aanraden.
https://www.aquainfo.nl/ammoniak-naar-nitriet-nitrificatie/

Ik geef ook plantenvoeding: Profito en FloraGrow pro
:thumbs: de Profito is wellicht overbodig.

En een paar slechte blaadjes heb je altijd in het begin, ik zie Cryptocorynes, deze veranderen nog helemaal, de oude bladeren worden lelijk en vergaan op den duur, die kan je dan ook beter wegknippen.

Dank U. Goed artikel dat ik,zelf nog niet gevonden had.
Ik heb wel een vuil filterwatten kunnen adopteren in mijn bak, en er staan behoorlijk wat planten in die groeien als kool. Heb bij het planten direct plantenvoeding toegevoegd, en vandaag opnieuw.
Vandaag meet ik minder nitriet dan gisteren. We gaan dat woensdag nog eens testen.

CO2 staat aan sinds woensdag, en het hoornblad groeit de bak uit.

Vanavond weer de waardes gemeten en ja ik meet:
Nitriet - <0,5mg
Nitraat - <10mg

Heel fijn 😀

Ik merk alleen wat meer alg ontwikkeling in de bak, zie foto’s. Is dit erg? Kan/moet ik daar wat aan doen?

Groeten Ronnie

Bijlagen

• 634FFB7A-6A70-4AA0-8B2D-C80A67C25916.jpeg
    634FFB7A-6A70-4AA0-8B2D-C80A67C25916.jpeg
    123.8 KB · Weergaven: 157
  • FFCF8A2C-14CF-431F-B0EF-70745578A60E.jpeg
    FFCF8A2C-14CF-431F-B0EF-70745578A60E.jpeg
    31.7 KB · Weergaven: 175
  • 0392E6A7-BF37-48A6-AF87-B9D066ACE980.jpeg
    0392E6A7-BF37-48A6-AF87-B9D066ACE980.jpeg
    109.2 KB · Weergaven: 157
Die alg kan komen omdat de boel nog aan het stabiliseren is, een paar snelgroeiende planten kunnen daarbij wel helpen.
Ik heb 6 weken geleden ook nog een bakje opgestart, alleen maar met snelgroeiers en tot nu toe geen spoortje van alg.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan