Ineens doden vissen in mijn vijver!


R

raytevree

Guest
Hoi allemaal. Ik heb op mijn balkon een vijver van 1x1 en 80cm diep half in de zon. Zitten 5 kooi 15cm en 10 grotere goudvissen 10cm in, zuurstofplanten goede bio-filter en luchtpomp. Nu gaat er sinds kort ongeveer om de 2 dagen wel een vissie dood. PH is 7 en Ammoniak 0,1 dus beiden goed. Heb gisteren Zeolite toegevoegd aan de filter.. Best veel draadalgen de laatste 2 weken en wat drap op de grond. Ik weet niet meer wat te onderzoeken en/of wat te doen?

Iemand enig idee wat ik nog kan doen?

BVD...
 

Bijlagen

  • 20200620_192924.jpg
    20200620_192924.jpg
    189.8 KB · Weergaven: 208
Ik zou eens de nitriet meten. Hoe lang staat die vijver al? Ik heb niet zo veel verstand van koi maar is dat niet wat klein? Die zie je vaak in een veel grotere vijver.

En even een gewetensvraag, kan je het balkon wel belasten met 800 kilo water + de rest van de vijver op die ene vierkante meter?
 
Ik heb zo het idee dat jouw visbestand en jouw vijver niet goed bij elkaar passen. Zowel koi als goudvis zijn gebouwd op snel zwemmen, en op een vierkante meter gaat dat niet zo goed. Normaal gesproken heeft een goudvis zo'n 60-70 liter water per stuk nodig, en een koi nog veel meer (een sluierstaart zit op 50 l per vis). Voor 4 sluierstaarten reken je minimaal 200l, en jij zit op 15 vissen van minimaal 60 l per stuk is 900l. Overbevolking en daarmee gepaard gaande stress kunnen tot bacteriele infecties leiden.

Een balkonvijver is leuk, maar ik zou op dat oppervlak het aantal vissen drastisch terugbrengen, en voor de koi een grote vijver zoeken. Een goudvis kan 24 cm groot worden in zijn eerste jaar en een koi haalt makkelijk 30 cm.
 
Vijver staat op balkon, maar balkon is het platte dak(beton) van de buren dus dat is totaal geen probleem. vijver staat nu ongeveer 3 maanden half in de zon en dus wordt het water ook niet echt warm.. kooi is gekweekt soort dat niet groter dan 20cm wordt. Op de foto lijkt het wat klein maar geloof me dat is schijn, is behoorlijk en nee stress van de drukte absoluut niet dat weet ik zeker. Ze liggen altijd met zijn alle lkkr in het zonnetje bij elkaar in een groep goudvis en kooi door elkaar.. 15 vissen is toch nog wel te doen?

2 koois die eerst goud van kleur waren zijn nu ook ineens erg donker van kleur, bijna zwart zelfs. Maar de andere die dood zijn gegaan waren gewoon normaal van kleur...
 
Misschien is het toch verstandig om de ammoniak- en nitrietwaarden te meten. Nu het wat warmer wordt, en de vissen in paaistemming komen, kan het zijn dat ze last gaan krijgen van bacteriele infecties. Check vooral de kleur van de kieuwen en kijk of je rode plekken ziet. Hoe test jij je water trouwens?
 
Helaas is het zo dat je koi niet klein blijft, er bestaan geen kweekte koi die kleiner blijven dan 20 cm zit hem meer in de ruimte die ze hebben maar dat is niet gezond. Dat ze van kleur veranderen heeft met de kwaliteit van de koi en water te maken en soms met je voer. Een lage kwaliteit koi zijn mooi als ze jong zijn maar raken hun kleur kwijt naarmate ze ouder worden. Bij kwaliteitskoi is het andersom. Ben benieuwd hoeveel bio je echt hebt in je filter?! Op mijn 6000 liter vijver met wat danios en andere vissen duurt het bijna een jaar voordat er een beetje bio in zit, of te wel hoeveel indraai tijd heb je gegeven aan je filter zonder vissen?
 
15 vissen is toch nog wel te doen?
Nouja ik heb even e.e.a. opgezocht maar er zijn een aantal regels waar je aan zou moeten voldoen voor een koi vijver.

1) minimaal 150cm diep maar liever nog 200cm
2) 1 koi per 1000 liter water
3) Goede biologische filtrage

Punt 3 geef je zelf aan dat dit in orde is en ga ik dan ook even vanuit maar punt 1 en 2 voldoe je totaal niet aan. Jij hebt dus 5 koi en 10 goudvissen in een vijvertje die nog niet eens groot genoeg is voor 1 koi. Net als goudvissen zijn er naar mijn weten geen kweekvormen die kleiner blijven, elke koi wordt uiteindelijk minimaal 70 tot 80 cm lang en kan zich in jouw vijver dan ook amper meer omkeren.

Waarom ze nu dood gaan? Ik vermoed dat de waterkwaliteit helemaal niet zo goed is als dat jij zelf verwacht en zou dus nogmaals eens goed meten. NH3/4 - NO2 en NO3.
 
Momenteel nog maar 3 kooi ipv 5 ivm 2 doden. Vandaag zoals jij mij adviseerde nog eens ph en ammoniak gemeten. Ph 7 (teststrips)en Ammo 0.1(. De filter heeft ongeveer 1 maand gedraaid zonder vissen en met toevoeging van goede bacterie. Vissen zijn momenteel klein en volgens de erkende kweker worden ze echt niet veel groter dan 20cm maar goed dat maak ook verder niet uit omdat als ze te groot worden gaan ze over naar mijn andere grotere vijver. Ik denk nu zelf dat het toch iets met de tempratuur van het water te maken heeft. Nu een week geen extreem warm weer en de vissen zien er happy uit. Zal morgen nog even een foto maken waarop de vissen duudenlijker te zien zijn en dan zal je zien dat de ruimte voor de vis echt wel okee is ondanks dat het nu niet zo lijkt..
 
Ik lees overal dat teststripjes niet echt betrouwbaar zijn. Zelf heb ik een paar losse druppeltests, maar ben er nu achter dat hetvoor goudvisachtigen belangrijk is om uitgebreid te testen. Ze zijn nogal vervuillend en met oplopende temperaturen groeien bacterien snel. Dus heb ik inmiddels een testkoffer besteld, zodat ik Ammoniak en nitriet kan meten, maar ook nitraat, zuurgraad en hardheid. Zeker als je koi hebt kan ik dat aanraden. Ook handig om er achter te komen waarom je algengroei hebt.

O ja, de term "erkende kweker" zegt niet zo veel hoor. Veel verkopers van vissen zeggen maar al te graag datgene wat de klant wil horen, allen maar om te kunnen verkopen. En dan is er ook nog het bekende fabeltje dat een goudvis zich aan de behuizing aanpast. Dat doet-ie inderdaad, maar wel met inwendige vergroeingen en dus veel pijn.
 
Is toch best te doen zo ... Ga vandeweek ook z'n kit test halen. Had vorige week Zeolite toegevoegd aan filter, merk nu al dat draadalg begint af te nemen.
 

Bijlagen

  • 20200622_201359.jpg
    20200622_201359.jpg
    213 KB · Weergaven: 173
  • 20200622_201436.jpg
    20200622_201436.jpg
    197.4 KB · Weergaven: 170
  • 20200622_202331.jpg
    20200622_202331.jpg
    258.8 KB · Weergaven: 177
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier zijn ze inderdaad nog erg klein, maar ze poepen en plassen wel veel, en dat kan de ammoniak/nitrietwaarden wel doen oplopen. Het ziet er wel heel leuk uit trouwens, maar de temperatuur wordt misschien toch wel wat hoog voor deze vissen. Die zitten namelijk het liefst tussen de 10 en 20 graden Celsius. Ik weet niet hoe groot je tuinvijver is, maar een koi heeft 1000 liter water per vis nodig. Ik kwam ook koi types tegen waarvan gezegd werd dat ze niet zo groot werden, maar dat kwam volgens mij omdat het zo lastig was om dit type langdurig in leven te houden. Een gewone koi kan 70-80 cm lang worden. Dus als je ruimte genoeg in je tuinvijver hebt, dan zou ik de overgebleven koi's snel daarheen verhuizen, en de goudvissen liefst ook. Alleen sluierstaarten verdragen temperaturen tot ongeveer 25 graden. En die hebben vaak vers water nodig en een hele goede filtering, omdat ze erg gevoelig zijn voor infecties.

Overigens: ik heb deze week ontdekt dat er bacteriesoorten zijn (zoals de Pseudomonas en de Aeromonas salmonicida) die graag bij temperaturen tussen de 22 en 27 graden zitten. Deze zijn standaard aanwezig in aquaria en vijvers, maar komen tot uiting bij verminderde weerstand door bijvoorbeeld hoge ammoniak/nitrietwaarden. Ook allerlei virussen en schimmels kunnen met planten /vissen meekomen en op dezelfde manier actief worden. Om onderzoek hiernaar te laten doen kost erg veel geld, je kunt dit soort toestanden beter voorkomen door je bestand aan te passen.
 
Denk inderdaad een combinatie van te veel vis (te kleine vijver) en de hoge(te) temperatuur.
Zitten ze in verhouding meer bovenin de vijver? Heb je veel stroming/werveling in de vijver?
 
Veel te veel koi's voor de inhoud van je vijvertje. Als je koi's goed wil houden en ze voldoende ruimte wil geven neem je toch minimum 1,5 a 2 m2. Ook uw temperatuur zal te hoog oplopen. Hetgeen je voorlopig kan doen om je vissen te redden is er met een darm constant water laten bijlopen op een zeer laag pitje. Tracht intussenje zo snel mogelijk je vissen te verplaatsen naar een degelijke vijver
 
Gisteren en vannacht met die warmte was het water 27° .... en vanmorgen weer een dode vis.. dus dan toch de warmte denk ik? Ging heel de week verder goed...
 

Bijlagen

  • 15931562251132403949369049273269.jpg
    15931562251132403949369049273269.jpg
    208.9 KB · Weergaven: 122
Tweede foto, de Senecio rowleyanus, is geen aquarium/vijverplant. Ze is zelfs giftig.
 
Goed opgemerkt van die erwtenplant, die is inderdaad giftig. Zou best eens iets met die sterfte te maken kunnen hebben. Als je kan, plant verwijderen en tijdje over kool fileren of water verversen en kijken hoe het gaat.

Het is een leuk vijvertje en groot genoeg voor een leuk groepje sluierstaarten bijvoorbeeld. Helemaal omdat het in de winter wellicht ook wat warmer blijft zo hoog van de grond. Maar ik blijf van mening dat die kois en zelfs de gewone goudvissen hier niet thuis horen, gewoon te klein.
 
Hoi bedankt voor je reactie, die plant is geen vijverplant maar hangt door zijn groei nu in het water. Ik heb er ook aan zitten denken dat het daar door zou kunnen komen. Heb hem net gelijk weggehaald daar. Zit nu nog 2 kooi in maar ga ze eruit halen en gewoon goud en sluier dan maar.. de zuurstifplant staat er trouwens onder in het water maar zie je op de foto heel slecht!
 
de zuurstifplant staat er trouwens onder in het water maar zie je op de foto heel slecht!
Ik had hem gespot, zal waterpest zijn? Heerlijke snack voor je Koi en goudvissen.

Gisteren en vannacht met die warmte was het water 27° .... en vanmorgen weer een dode vis.. dus dan toch de warmte denk ik? Ging heel de week verder goed...
Die temp verbaast me we @raytevree
Hier zelf een kuipje staan, zal niet meer dan 75 liter netto zijn schat ik
Staat op het NNO en vangt amper een zonnestraaltje. Temp was gisteravond 24 graden.

Hoeveel zon krijgt jouw balkon? Blijft de warmte er onder de overkapping hangen?
 

Terug
Bovenaan