Hier zijn ze inderdaad nog erg klein, maar ze poepen en plassen wel veel, en dat kan de ammoniak/nitrietwaarden wel doen oplopen. Het ziet er wel heel leuk uit trouwens, maar de temperatuur wordt misschien toch wel wat hoog voor deze vissen. Die zitten namelijk het liefst tussen de 10 en 20 graden Celsius. Ik weet niet hoe groot je tuinvijver is, maar een koi heeft 1000 liter water per vis nodig. Ik kwam ook koi types tegen waarvan gezegd werd dat ze niet zo groot werden, maar dat kwam volgens mij omdat het zo lastig was om dit type langdurig in leven te houden. Een gewone koi kan 70-80 cm lang worden. Dus als je ruimte genoeg in je tuinvijver hebt, dan zou ik de overgebleven koi's snel daarheen verhuizen, en de goudvissen liefst ook. Alleen sluierstaarten verdragen temperaturen tot ongeveer 25 graden. En die hebben vaak vers water nodig en een hele goede filtering, omdat ze erg gevoelig zijn voor infecties.
Overigens: ik heb deze week ontdekt dat er bacteriesoorten zijn (zoals de Pseudomonas en de Aeromonas salmonicida) die graag bij temperaturen tussen de 22 en 27 graden zitten. Deze zijn standaard aanwezig in aquaria en vijvers, maar komen tot uiting bij verminderde weerstand door bijvoorbeeld hoge ammoniak/nitrietwaarden. Ook allerlei virussen en schimmels kunnen met planten /vissen meekomen en op dezelfde manier actief worden. Om onderzoek hiernaar te laten doen kost erg veel geld, je kunt dit soort toestanden beter voorkomen door je bestand aan te passen.