Wat is er nieuw

ineens grote zuurstof productie?

Ronald_J

Well-known member
Lid geworden
12 september 2021
Leeftijd
49
Hallo Allemaal,

Vandaag zie ik voor het eerst in mijn bak allemaal belletjes aan de planten verschijnen. Het lijkt erop dat ze ineens flink zuurstof aan het maken zijn. Zie foto's.

Wat heb ik gedaan?

Ik heb aardig wat gesnoeid. De Hygrophila corymbosa hing flink aan het wateroppervlak. Daar heb ik een goed stuk afgehaald. Voor de rest nog wat plantjes weggegeven. Bealgde blaadjes weggehaald enz. verder standaard onderhoud.

Ik heb een waterwissel gedaan van 25%. Na de waterwissel was de watertemperatuur ongeveer 1 graad lager dan normaal.

Micro's toegevoegd. Dat is altijd een kleine dosis.

De CO2 calculator van Aquainfo zegt met mijn input (van voor de waterwissel):
pH: 7.5
KH: 9
Temperatuur: 23.7
dat het CO2 gehalte tussen 5.1 en 13.5mg/l zou moeten liggen.

Je zou denken dat het nieuwe water de CO2 eerder verlaagt dan verhoogt.

Nu ben ik dus benieuwd. Wat zou er dan voor zorgen dat de planten hier zo enthousiast op reageren?

Bijlagen

• IMG_20211219_134230~3.jpg
    IMG_20211219_134230~3.jpg
    176.2 KB · Weergaven: 132
  • IMG_20211219_134221~2.jpg
    IMG_20211219_134221~2.jpg
    133.5 KB · Weergaven: 147
Ik zie dat hier elke week maar dat komt door het toevoegen van kraanwater met een slang. Na enige uren zijn die belletjes weer weg.
Je co2 is niet bijster hoog dus ik zou gelet op je licht niet verwachten dat ze zomaar gaan assimileren.

Mijn bak zit er vol mee en er zit helemaal geen plant in.

Ik zie dat hier elke week maar dat komt door het toevoegen van kraanwater met een slang. Na enige uren zijn die belletjes weer weg.
Aha! Dus je denkt dat het eerder het extra zuurstof in het water is dat op de blaadjes langzaam vrijkomt?
Ik vul niet bij met een slang, maar door emmers erin te gieten. Maar ik denk dat dat eerder nog meer zuurstof zou mengen.

Je co2 is niet bijster hoog dus ik zou gelet op je licht niet verwachten dat ze zomaar gaan assimileren.
Wat bedoel je precies met "gelet op je licht"? Dat er te weinig licht is voor zichtbare assimilatie?
Het valt me wel op dat er in de twee dagen na waterwissel en toevoeging van de bemesting een duidelijk zichtbare groeispurt is. Ik dacht eigenlijk dat het het meest waarschijnlijk is dat dat van de micro's komt. Want voor de waterwissel is er wel altijd meetbaar NO3 en PO4 aanwezig.

Mijn bak zit er vol mee en er zit helemaal geen plant in.
Maar zie je die dan ook aangroeien totdat ze loskomen en dat er daarna weer nieuwe ontstaan?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan