Ronald_J
Well-known member
- Lid geworden
- 12 september 2021
- Leeftijd
- 49
Hallo Allemaal,
Vandaag zie ik voor het eerst in mijn bak allemaal belletjes aan de planten verschijnen. Het lijkt erop dat ze ineens flink zuurstof aan het maken zijn. Zie foto's.
Wat heb ik gedaan?
Ik heb aardig wat gesnoeid. De Hygrophila corymbosa hing flink aan het wateroppervlak. Daar heb ik een goed stuk afgehaald. Voor de rest nog wat plantjes weggegeven. Bealgde blaadjes weggehaald enz. verder standaard onderhoud.
Ik heb een waterwissel gedaan van 25%. Na de waterwissel was de watertemperatuur ongeveer 1 graad lager dan normaal.
Micro's toegevoegd. Dat is altijd een kleine dosis.
De CO2 calculator van Aquainfo zegt met mijn input (van voor de waterwissel):
pH: 7.5
KH: 9
Temperatuur: 23.7
dat het CO2 gehalte tussen 5.1 en 13.5mg/l zou moeten liggen.
Je zou denken dat het nieuwe water de CO2 eerder verlaagt dan verhoogt.
Nu ben ik dus benieuwd. Wat zou er dan voor zorgen dat de planten hier zo enthousiast op reageren?
Vandaag zie ik voor het eerst in mijn bak allemaal belletjes aan de planten verschijnen. Het lijkt erop dat ze ineens flink zuurstof aan het maken zijn. Zie foto's.
Wat heb ik gedaan?
Ik heb aardig wat gesnoeid. De Hygrophila corymbosa hing flink aan het wateroppervlak. Daar heb ik een goed stuk afgehaald. Voor de rest nog wat plantjes weggegeven. Bealgde blaadjes weggehaald enz. verder standaard onderhoud.
Ik heb een waterwissel gedaan van 25%. Na de waterwissel was de watertemperatuur ongeveer 1 graad lager dan normaal.
Micro's toegevoegd. Dat is altijd een kleine dosis.
De CO2 calculator van Aquainfo zegt met mijn input (van voor de waterwissel):
pH: 7.5
KH: 9
Temperatuur: 23.7
dat het CO2 gehalte tussen 5.1 en 13.5mg/l zou moeten liggen.
Je zou denken dat het nieuwe water de CO2 eerder verlaagt dan verhoogt.
Nu ben ik dus benieuwd. Wat zou er dan voor zorgen dat de planten hier zo enthousiast op reageren?