Ineens heeeel veel slakjes


M

Mamavan2

Guest
Sinds dat het aquarium een week draait zitten er 2 slakken in mijn bak. Vorige week zag ik nummer 3, die was nog klein.

Gisteren weer nieuwe plantjes gekocht, goed uitgespoeld.

Kijk ik net in de bak zitten er ineens heeeeel veel kleine babyslakjes op de ramen en de plantjes.

Ik heb alles van de ramen gevangen. Ik snap de nut van slakjes maar zooooveel is niet leuk meer haha. Kan ik dit het beste in toom houden door zo nu en dan een netje erdoorheen te halen en een overvloed eruit te halen?
Of zijn er andere opties? Mijn bak is te klein voor slaketende vissen en dan zou ik natuurlijk gelijk alle slakken kwijt zijn.

Hoe zit dit met slaketende slakken? Houden die de bodem ook een beetje schoon enzo?
 
Als de bak pas een week draait,ben jij 100 x sneller,om het opnieuw te doen.
 
De bak draait inmiddels meer dan een maand.

De eerste slakjes zijn verschenen toen hij een week draaide. Weken lang is het bij 2 gebleven, van de week de 3e gespot en nu zit de bak vol. Overal zie ik bewegende zwarte stipjes (zo klein zijn ze nog).

Heb het wellicht niet goed verwoord in het openingsbericht.
 
O,sorry, Las het verkeerd. Sinds de bak een week draait. Je zei het wel goed.
Dan met een grofmazig netje er doorheen halen.

Eitjes hebben dan aan de planten gezeten.
Ik doe ze zelf voor 4-10 minuten in heet water. zijn ze dood.
Dan koud water erbij.
 
voer je veel of veel rottend materiaal
 
Nee ik voer vrij weinig. Heb vandaag de plantjes verplaatst en wel een paar donker wordende blaadjes weggehaald, maar niet veel..
 
Zolang ze nog in de bodem blijven,laat maar gaan.
Ze houden de bodem ook open.

Beginnen ze langs het glas omhoog te klimmen.met netje omhoog halen,vallen ze erin.
 
Ja ik heb nu ook de ruiten leeggemaakt. De rest laat ik voor nu lopen. Heeft ook geen zin om alles af te gaan voor minislakjes. Is bijna niet te doen volgens mij.
Zou ik ze zo wel redelijk in toom kunnen houden door gewoon regelmatig de ruiten slakvrij te maken?
 
Met een gekookte spruit,of schijfje komkommer,gaan ze ook op zitten.
Schep je ze er zo uit.
 
Ok dan ga ik dat ook maar eens proberen.
 
Als er veel op je achterwand zitten of op het glas, tijdens het afhevelen slang langs de slakjes.
 
Ook goed de eitjes in de gaten houden. Zitten meestal op de bladeren van de planten of tegen het raam. Zodra je ze ziet meteen verwijderen. Ze planten zich in razend tempo voort en voor je het weet zit je hele bak vol.
 
Anatome helena erin doen :) is een kleine blijvende slak etende slak. Werkt perfect! :)
 
Had zelf ook een slakkenplaag maar heb hun schuilplaats gevonden tijdens het herinrichten ze zaten allemaal op mijn hout.Sindsdien geen enkele slak meer gezien :p
 
Mikn vader heeft nu ook een plaag en gaat dat met dat komkommer schijfje ook proberen :idea: :)
 
Ik heb een slakkenplaag gehad. Heb met hevelen tijdens wekelijkse verschoonbeurt veel kleine slakjes weggezogen. Daarnaast heb ik een paar slakkenetende Helena's aangeschaft. Gaat prima nu!
 
Ik zuig ze op met zo'n stofzuigertje. Werkt ook prima.
 
Eet de anentome helena niet mijn baby garnalen/ algeneters/ guppen op? Dan wil ik het ook wel eens proberen! Graag reactie
 
Waar laten jullie de slakjes die afgeheveld worden dan?

Mijn helena's laten alles met rust (behalve slakjes ;) )
 
En planten die Helena's zich dan niet snel voort? Dat je niet met een bak vol Helena's zit op den duur?
 
Ook zij planten zich inderdaad snel voort. Het is beter om de bak goed te onderhouden en niet teveel te voeren zodat de populatie onder controle blijft.
 
ze planten zich een stuk minder snel voort leggen per keer 1 ei ipv tientallen. En als je er teveel krijgt kun je ze voor een klein prijsje verkopen of vaak wel naar de dierenwinkel brengen (gratis).

Ik zou ze niet willen missen!
 
Ik heb in mijn 60 cm bak 1 enkele helena gedaan en sindsdien is de plaag bij mij over.
ook ben ik wat minder gaan voeren, het helpt allebei dus.

Ook heb je slakkenvallen maar hier zal ik niet aan beginnen want daar kunnen ook vissen in zwemmen
 
Ik heb in mijn 60 cm bak 1 enkele helena gedaan en sindsdien is de plaag bij mij over.
ook ben ik wat minder gaan voeren, het helpt allebei dus.

Ook heb je slakkenvallen maar hier zal ik niet aan beginnen want daar kunnen ook vissen in zwemmen
 

Terug
Bovenaan