Ineens heel veel kleine belletjes in teller


Amir

Well-known member
Lid geworden
23 april 2022
Berichten
117
Leeftijd
42
Locatie
Breda
Gisteren zag ik mijn vissen allemaal bovenin de bak zwemmen, bleek de drop checker (die tot nu toe steeds maar blauwig bleef) ineens groen/geel, gauw de uitstroom maar even flink tegen het oppervlak gezet. De bellenteller gaf de afgelopen weken steeds dikke bellen (2 per seconden ofziets), maar nu plotseling een supersnelle stroom van mini belletjes, terwijl ik niet aan de knop heb gedraaid. Ik heb het systeem op marktplaats gekocht een aantal jaar terug, bij navullen laatst bleken de flessen inmiddels over datum. Dit is nog een oude fles, een volle nieuwe staat klaar.
De druk lijkt nog niet afgenomen, ik heb wel het idee dat de fles aan de lege kant is. Iemand een idee hoe dit ineens zo kan veranderen?
 

Bijlagen

  • IMG_20220519_091542.jpg
    IMG_20220519_091542.jpg
    414.4 KB · Weergaven: 94
  • IMG_20220517_211658.jpg
    IMG_20220517_211658.jpg
    520.8 KB · Weergaven: 91
De druk in de fles is net onder de 50 Bar maar vaak gaat het onder de 50 vrij hard. Je werkdruk is wel vrij laag maar misschien dat het voor dit systeem voldoende is.
 
Ja de werkdruk klopt niet meer, want ik heb er aan zitten draaien om te zien wat er aan de hand is. Ik heb het systeem even uitgezet sinds gisterenavond, drop checker is nog steeds lichter groen dan voorheen (ik weet niet hoe snel die meekleurt?). Ik weet ook niet wat de flesdruk eerder was, maar ik denk wel boven de 50 idd.
 
"soms kan het gebeuren dat de werkdruk ongewenst gaat stijgen bij een eentraps model wanneer de CO2-fles leeg loopt. Als je dan al heel veel CO2 toevoegt, kan dat wel eens gevaarlijk worden voor je aquarium vissen. Het tweede drukventiel zorgt ervoor dat de druk niet verder stijgt en àltijd constant blijft."
https://planted-box.com/blog/co2-bemesting/aquarium-co2-drukregelaar-tips/

Dit zal het wel zijn geweest. Een twee traps raket (drukregelaar) zou het op moeten lossen, maar ja zo kunnen we alles wel kopen natuurlijk.
Ik zie nu dat ik dit topic had moeten lezen: end of tank dump (klik)
 
Bij de TS zit er nog rond de 50 bar in de fles dus dan is dat volgens mij geen EOTD.
 
Ok, nou dan tast ik nog steeds in het duister. Ik heb hem teruggeschroefd en het lijkt wel goed te gaan nu met de hoeveelheid bellen, maar ik durf nu de CO2 eigenlijk niet aan te zetten terwijl ik niet thuis ben.
 
Inmiddels anderhalve maand en een hele 500gr CO2 fles verder, weer in de problemen!
Van de week kwam ik thuis en dreven er dode vissen in mijn bak. Dropchecker fel geel en CO2 fles leeg. Hetzelfde is dus blijkbaar weer gebeurd met de nieuwe fles! :confused:
Dus tegen het einde van de fles faalt de eentraps CO2 regelaar denk ik zoals hierboven beschreven. Ik voeg blijkbaar heel veel CO2 toe, want die fles is wel heel snel leeg!

Nu is de vraag, hoe zal ik verder gaan?
  • Eentrapsregelaar uitbreiden naar tweetraps? Is dat uberhaupt mogelijk?
  • Tweetrapsregelaar kopen? (Duur!)
  • Gewoon minder CO2 toevoegen en daarmee minder kans op zo'n EOTD? Moet ik dan iets met m'n water doen zodat de CO2 beter wordt opgenomen? Ik gebruik nu zo'n inline diffuser btw.
  • Stoppen met CO2 en evt. easy carbo toevoegen
  • .... vul maar aan met ideeen
Ik ben nu gewoon even gestopt dus, want de fles is leeg.

Alle hulp is welkom! :)
 
Ik zou in jouw geval dan voor een tweetraps gaan. Ik heb ook een goedkope eentraps en heb dit in 10 jr nog nooit zo extreem meegemaakt.
Of je gaat met een goedkope controller werken want die sluit de co2 af als die beneden de ingestelde waarde komt. Deze heb je al voor zo n 100 euro.
 
Die goedkope controller zie ik zo gauw nog niet. Ik las net wel toevallig een bericht van benvo dat hij zelf een controller heeft gemaakt, dat klinkt ook nog wel leuk. @benvo, heb je daar toevallig ergens een bechrijving voor?
 
Die goedkope controller zie ik zo gauw nog niet. Ik las net wel toevallig een bericht van benvo dat hij zelf een controller heeft gemaakt, dat klinkt ook nog wel leuk. @benvo, heb je daar toevallig ergens een bechrijving voor?
Mijn controller is gebaseerd op een Arduino. Voor verzorging van het licht, temperatuur en CO2 aansturing. En ik had ook een doseersysteem gebouwd, ook weer met een Arduino. Daarvoor moet je iets weten van electronica en programmeren, in dit geval in C. Weet je daar iets van?

IMG_20190929_122527.jpg
IMG_20190929_122540.jpg
 
Als ik dit zo lees word ik toch wel een stuk minder enthousiast: http://www.tspt.nl/CO2/pH.html
Tja opzich heeft Corne erg veel kennis in huis maar je hoeft het niet altijd eens met iemand te zijn en overal kleven denk ik ook wel nadelen aan. Als je normaliter een hele kleine hysterix van 0,05 instelt dan fluctueert de hoeveelheid co2 niet veel en mag je dat wel als stabiel bestempelen. Wanneer er door welke oorzaak dan ook een veranderde kh is dan heeft dat ook invloed op de hoeveelheid co2.
Dus ja een perfect systeem wat feilloos is bestaat denk ik niet maar ik heb 7 jaar zonder controller gewerkt maar ik vindt met fijner en stabieler.
Ik denk dat wanneer je een stabiele bak hebt dat je best met een controller kan werken en ook naar tevredenheid.
 
Mijn controller is gebaseerd op een Arduino. Voor verzorging van het licht, temperatuur en CO2 aansturing. En ik had ook een doseersysteem gebouwd, ook weer met een Arduino. Daarvoor moet je iets weten van electronica en programmeren, in dit geval in C. Weet je daar iets van?
Ik heb een paar jaar terug een heel klein beetje met Arduino gewerkt toen ik met race drones bezig was, dus ik weet wel iets, maar echt weinig hoor. Misschien toch wat te hoog gegrepen als ik jouw systeem zo zie. Dan maar op zoek naar een goedkope controller of een tweetraps drukregelaar.
 
Ik denk dat wanneer je een stabiele bak hebt dat je best met een controller kan werken en ook naar tevredenheid.

Stabiel is het nog niet helemaal, de algen zijn nog steeds behoorlijk aanwezig, maar wellicht dat een stabieler CO2 waarde daar verandering in kan brengen.
 
Ik doel dan meer op een stabiele kh want als die niet stabiel is dan zal de co2 ook wisselend zijn. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik tevreden ben met de controller.
 
Ok, bedankt voor de adviezen. Ik zal eens gaan op zoek gaan naar een betaalbare controller. Ik maak me nog een klein beetje zorgen over de volgende bijna lege fles CO2. Als er dan een controller op zit, dan gaat hij gewoon een aantal keer per dag aan en uit omdat de belletjes zo hard gaan tijdens de EOTD. Ik ben benieuwd of de regelaar snel genoeg kan reageren. De PH moet dan dus niet te lang naijlen op de CO2 toevoer, anders krijg ik alsnog een enorme overshoot.
 
Ik denk toch dat een wat ongelukkige samenloop van factoren is.

Zelf gebruik ik denk ik al zo’n 16 jaar co2 op verschillende bakken.
In eerste instantie altijd zonder controller.
En ik heb nog nooit bovenstaande rariteiten meegemaakt.

Ik heb zelf alleen maar single stage in gebruik. Een van aqua noa en een van dennerle (simpel eitje).

De dennerle regelaars (eitjes) zijn wat mijn betreft alleen geschikt voor kleine bakjes. Zeg tot 100 liter.
Dat komt omdat die regelaars een combinatie regeling hebben. Je stelt de bellen in met de knop.
Maar die knop is een combinatie van naaldventiel en druk regelaar.
Dus ga je richting het max van die regelaar (dus jou 2 bellen per seconde) dan staat deze dus bijna voluit open.
Er valt dus weinig meer te regelen.
Die dennerle regelaars zijn echt heel goed in weinig bellen per minuut. Zo’n max 60.

Dan komt dat ding ook nog van MP en weet je dus helemaal niet wat er allemaal mee is gebeurd.

Voor de grotere aquaria of waar veel bps nodig is. Zou ik een goede single stage kopen.
Bijvoorbeeld deze https://www.devisvoerwebwinkel.nl/aqua-noa-co2-drukregelaar-profi-met-magneet.html

Deze zijn erg goed in een grote range aan bps. Je stelt met de knop je werkdruk in.
Die druk hangt af van wat voor diffuser je gebruikt.
Ladders, reactors zijn lage druk systemen en hebben ongeveer 1 bar nodig.
Atomizers, diffusers met een ceramisch membraan hebben een hogere druk nodig 2 - 3 bar.

Met het naaldventiel regel je dan de hoeveelheid bellen.

Dit systeem werkt heel erg stabiel. Pas als de fles leger wordt, komen er wel iets meer bellen uit.
Dat zie je aan de werkdruk meter. Die gaat heel langzaam omhoog. Dan hoef je alleen de druk weer een tikje dicht te draaien.
Maar dat gaat niet zo extreem.

Verder is het met co2 wel aan te raden om daar een gewoonte van te maken om regelmatig even de druk te controleren.
Als het rond de 50 bar staat, blijft alles stabiel.
Gaat de druk zakken, zul je zeker om de dag even moeten kijken, en evt de druk bij te regelen.
Maar meestal als de fles leeg raakt, is dat 1 week.

Sinds een aantal jaren heb ik ook een ph controller. Dat houd de ph stabieler. En is ook een extra beveiliging.
Als je aantal bellen omhoog schiet, zal de ph sneller zakken. En zal de controller dus de co2 uitzetten.

Dat naijlen van de pH ligt aan je reactor. Als je een heel groot lomp ding hebt. Die dus veel co2 kan bevatten en het langzaam afgeeft. Dan kan de pH nog iets zakken. Maar dat is niet veel. Hooguit 0,05 pH eenheid.
Diffusers zijn veel directer, daar heb je dat niet.
 
Dan komt dat ding ook nog van MP en weet je dus helemaal niet wat er allemaal mee is gebeurd.
Laat dat helder zijn, de bijgekochte fles was ruim over de datum, dus zo oud is deze Dennerle regelaar minstens. Aan de andere kant, hij regelt precies zoals jij uitlegt, eigenlijk heel goed en precies, dus het lijkt erop dat het nog een prima ding is.

De dennerle regelaars (eitjes) zijn wat mijn betreft alleen geschikt voor kleine bakjes. Zeg tot 100 liter.
Dat komt omdat die regelaars een combinatie regeling hebben. Je stelt de bellen in met de knop.
Maar die knop is een combinatie van naaldventiel en druk regelaar.
Dus ga je richting het max van die regelaar (dus jou 2 bellen per seconde) dan staat deze dus bijna voluit open.
Er valt dus weinig meer te regelen.
Die dennerle regelaars zijn echt heel goed in weinig bellen per minuut. Zo’n max 60.
Ik heb een klein bakje (60x40x40), maar om de drop checker groen te krijgen moet ik toch wel een aantal bellen per seconde door mijn teller laten gaan. Dat is overigens bij lange na niet de max van de regelaar, die kan echt nog 10x zo ver uitgeschroefd worden.

Verder is het met co2 wel aan te raden om daar een gewoonte van te maken om regelmatig even de druk te controleren.
Als het rond de 50 bar staat, blijft alles stabiel.
Gaat de druk zakken, zul je zeker om de dag even moeten kijken, en evt de druk bij te regelen.
Maar meestal als de fles leeg raakt, is dat 1 week.
Dit gaat er wel echt bij inschieten. Het is een drukke boel hier met twee werkende ouders en een bende kleine kids. Ik ben al blij als ik de bak op tijd ververst krijg. De vorige keer was ik dus precies op tijd, deze keer volledig te laat. Ik denk ook dattie in 1 dag leeg gaat met EOTD, dus als ik op m'n werk zit, zie ik dat niet.
Dat naijlen van de pH ligt aan je reactor. Als je een heel groot lomp ding hebt. Die dus veel co2 kan bevatten en het langzaam afgeeft. Dan kan de pH nog iets zakken. Maar dat is niet veel. Hooguit 0,05 pH eenheid.
Diffusers zijn veel directer, daar heb je dat niet.
Ik gebruik inderdaad zo'n inline diffuser.

Al met al lijkt me de veiligheid van een controller dus toch wel prettig.
 
Ik zeg gelijk dat ik die van Hobby heb gehad en die beviel me niet echt en had een of andere storing maar ja dat kan pech zijn geweest. Ik heb nu die van Dennerle maar die is wel stukken duurder maar wel ideaal.
 
Ik heb een paar jaar terug een heel klein beetje met Arduino gewerkt toen ik met race drones bezig was, dus ik weet wel iets, maar echt weinig hoor. Misschien toch wat te hoog gegrepen als ik jouw systeem zo zie. Dan maar op zoek naar een goedkope controller of een tweetraps drukregelaar.
Nou ja, proberen kan je het altijd. Die Arduino's kosten nauwelijks iets. Zelf gebruikte ik daarbij wel Nextion schermen wat dan weer een andere programmeer wijze vroeg, Nextion heeft namelijk een eigen taal. Maar goed het werkte ook wel met de bijbehorende LCD schermpjes die ook weinig kosten.

 
Na heel wat lezen heb ik besloten eerst maar eens die gare drukregelaar te vervangen, zodat die EOTD überhaupt niet meer voorkomt. Ik las dat ook bij single stage regelaars dit nauwelijks nog voorkomt, maar soms wel bij mindere kwaliteit. Ik moest m'n CO2 bijvullen en heb zodoende met goed advies bij de LFS meteen deze aqua Noa profi MVR met ingebouwde magneet ventiel en terugslagklep gekocht. Niet goedkoop, en sommigen prefereren alles apart, maar het scheelt ook weer een hoop slangetjes en daarmee potentiële lekpunten. Ik ga dit eerst maar eens een flesje uitproberen en dan zie ik wel weer verder. Bedankt voor de hulp!
 

Bijlagen

  • IMG_20220709_164827.jpg
    IMG_20220709_164827.jpg
    256 KB · Weergaven: 64
Ik denk dat je daarmee een goede keuze hebt gemaakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Amir

Terug
Bovenaan