Wat is er nieuw

info oranda

• Onderwerp starter Onderwerp starter christel 1975
  • Startdatum Startdatum
C

christel 1975

Guest
hallo iedereen graag zou ik wat extra info hebben of mijn aquarium geschikt zou zijn voor oranda's. mijn aquarium dat ik zelf in het orde aan het maken ben is 130x60x60 met bioloog 100x40x40 ik zou daar een zandbodem in doen en pebbelstenen met enkele plantjes anubias. nu is mij ergens gezegt dat het niet zo goed zou zijn voor oranda's wegens teveel bacterien in de bodem en in de bioloog. ik wil geen BB aquarium. ik zou elke week 60% verversen meerdere malen per dag eten geven. in de bioloog zou ook seachempuringen komen. ik had gedacht om er vissen in te houden om hun groepsgedrag mooi te kunnen aanschouwen. als jullie nog verdere info willen vraag je maar 😉 en raad is zeker welkom 🙂

Oranda's zijn sowieso erg gevoelig, hoe je ze ook houdt. Vanwaar de keuze voor Oranda's? Dit heb ik eigenlijk altijd op een teleurstelling zien uitlopen. Die beestjes zijn veel te ver doorgekweekt.

Waarom alleen wat Anubias? Paaien kan er hard aan toe gaan. Als het vrouwtje geen plekje heeft om zich terug te trekken (bijv. een bos planten) kan ze doodgedrukt worden.

1 omdat ik echt geen groene vingers heb
2 omdat ik voor een hardscape wil gaan
3 Anubias hastifolia is een makkelijke plant

vroeger als ik kind was stond bij mijn ouders een bak met demenkin, ranchu en oranda's. de oranda's en ranchu's waren mijn favorieten. de rachu's vinden de rest van mijn gezin niet mooi daarom dat dan de oranda nog overblijft 🙂

hoe houden dan sommige de oranda's in BB met dat paaigedrag?

Ik heb op dit forum wel eens voorbij zien komen dat een bioloog niet altijd een goede combinatie is met vissen met wengroei, ik heb daar zelf geen ervaring mee. Voor de rest denk ik dat je oranda's prima zonder al te veel planten kan houden. In planten kan ook snel viezigheid blijven zitten, dus minder planten (in combinatie met een zuurstofpompje) kan ook zijn voordelen hebben.

Wel is het misschien handig om na te gaan denken over de samenstelling van je vissenbestand. Een vrouwtje met twee mannetjes is bijvoorbeeld iets wat ik niet snel zou doen omdat het voor het vrouwtje vrij pittig kan worden.

is het geslacht al op jonge leeftijd te zien? ik had al gelezen allemaal vrouwen ook geen goed idee was omdat ze dan hun eitjes niet kwijt konden, weet niet of dat waar is? het is niet mijn bedoeling om te kweken dus of ik nu allemaal mannen of allemaal vrouwen heb speelt voor mij geen rol als het maar goed is voor de vissen.
snap niet goed waarom een bioloog geen goede optie zou zijn met vissen met wengroei. uiteindelijk is het toch net zoals een potfilter maar groter?

Geslacht bepalen is vrij moeilijk en bij jonge visjes eigenlijk onmogelijk. Ik zelf heb daarom eerst twee visjes aangeschaft en kijk nu hoe het ze onderling doen. Mijn ideaal is twee vrouwtjes en een mannetje erbij. Mocht het nu zo zijn dat er te veel gejaagd wordt dan kan heb ik nog de ruimte om een extra vis toe te voegen om de balans te veranderen.

1 mannetje is niet altijd genoeg om de eitjes eruit te krijgen. Daarom is het bij karpers zo geregeld dat er verschillende mannetjes achter hetzelfde vrouwtje aangaan. Maar in het wild kunnen ze zich verstoppen. In een (vrij) kale bak niet. Anubias gaan daar niet mee helpen. Daarbij wordt Anubias het best ergens opgebonden, maar hout en hoekige stenen zou ik niet gebruiken bij Oranda's omdat ze zich makkelijk verwonden.

Waarom een bioloog niet goed is vraag ik me ook af. Die doet hetzelfde als een potfilter, maar (veel!) beter.

er komen beatch pebbelstenen in zo van die ronde stenen als je die ziet ken je die wel. 😉
ik vraag me echt af wat ze dan doen met dat paaigedrag in een BB aquarium daar staat bijna niets in.

Dan wordt er weleens ��n doodgedrukt of flink toegetakeld. Ik heb het meerdere malen gezien.

goh nu weet ik het echt niet meer...ik had zo graag sluiertjes gehad maar blijkbaar zijn ze dus niet te houden 🙁

Ze zijn wel te houden, maar ze hebben een flinke gebruiksaanwijzing als je ze gezond wil houden.

wel ik vind nergens die gebruiksaanwijzing. ik ben me zeker al een half jaar aan het inlezen ik lees dat ze zwakker zijn en dergelijke maar hoe je ze wel goed kan houden is maar pover iets over te vinden 🙁

Op dit forum is toch heel veel info te vinden over het houden van sluiers? Of bedoel je specifiek info over oranda's? Heb je al eens gekeken op het goldfishkeepers forum? Misschien dat je daar wat kan vinden.

Wat betreft de planten ga ik met Jones mee. Het paaien kan er zo wild aan toe gaan, dat er echt verstopplekjes moeten zijn voor de vrouwtjes. Ik ben zelf al twee vrouwtjes verloren aan het paaien door twee dwaze sluiermannen en verkeerde inrichting van mijn bak.
Maar wellicht kun je ook verstopplekken cre�ren met de stenen, als ze groot genoeg zijn en misschien op een bepaalde manier opstapelt, zodat er spelonken ontstaan? Houdt er wel rekening mee dat sluiers nogal lomp zijn. Ze komen makkelijk klem te zitten tussen decoratie e.d.

ja ik bedoel dan echt info hoe je een aquarium goed inricht voor oranda's. ik ben lid van een goudvisforum. het probleem is dikwijls dat er in de fotoalbums niet ganse aquaria te zien zijn maar meestal de vissen alleen. het is helemaal niet mijn bedoeling om boem pats men bak te vullen en we zien wel...nee mijn bak moet zo goed mogelijk voor de vissen zijn. gezonde gelukkige vissen in een goed draaiend aquarium. dat maakt voor mij de hobby leuk 😉

christel 1975 zei:
goh nu weet ik het echt niet meer...ik had zo graag sluiertjes gehad maar blijkbaar zijn ze dus niet te houden 🙁
Ik heb zelf ook onlangs een oranda aangeschaft en ben daarom ook opzoek naar extra informatie. Wat mij opvalt is dat er overal genoemd wordt dat ze extra gevoelig zijn, ze krijgen sneller problemen bij vies water en zijn te zwak om goed in een vijver te houden. Aan de andere kant hebben ranchu's ook vaak extra problemen door hun wen, en demekins worden vaak blind op latere leeftijd. Het zijn nou eenmaal flink door gefokte beestjes.

Voor mij zelf was het geen reden om niet een oranda aan te schaffen, ik vind ze namelijk erg leuk. Maar goed, ze zijn een extra uitdaging maar de basics van de verzorging verschilt niet met die van andere sluierstaarten. Het is gewoon heel belangrijk dat ze schoon water hebben, genoeg ruimte en goed voedsel. Maar goed ik vind dit voor andere sluierstaart varianten net zo belangrijk, en als ik geen oranda had gehad was mijn verzorging denk ik het zelfde geweest.

Het punt blijft echter, als je ook op verschillende fora kijkt, dat oranda's vaak sneller sterven dan de andere varianten. Dus dat is wel iets waar je je van bewust moet zijn.

Oranda's blijken vaak wat gevoeliger dan de andere soorten, vooral wat betreft hun zwemblaas.
Bijna alle Oranda's die ik heb gehad, zijn overleden omdat ze problemen hadden met de zwemblaas of buikwaterzucht kregen.

Problemen met de wen heb ik echter bijna nooit gehad.

De inrichting van het aquarium voor oranda's is niet anders dan die voor andere sluier-soorten.

Ik zou het niet te vol zetten met bijv. allemaal beeldjes, stenen en hout. Gewoon her en der een groep planten.
Zo kun je de bak makkelijk schoon houden, kan het vuil zich niet overal ophopen en hou je zoveel mogelijk
zwemruimte vrij.

Je zou ook een dunne bodem in de bak kunnen doen en dan de plantjes in bakjes zetten, dan kan je af en toe
wat schuiven met de planten 😉

Als je voor een Oranda gaat kijken, zou ik erop letten dat de wen een beetje in verhouding is tot het lichaam. De wen is dus het beste niet te groot, dan is er namelijk minder kans dat de wen binnen no time over de ogen groeit. Ik zou zelf kijken voor een Oranda met een wat langer gerekter lichaam. Die bollere lichaampjes zijn heel schattig, maar de sluiers met een langer lichaam zijn minder vatbaar voor problemen met de zwemblaas (is mijn ervaring).

Ondanks hun problemen is de Oranda ��n van mijn favoriete soorten, hun uiterlijk is gewoon super koddig, en qua karakter vind ik
het toch ��n van de leukste sluiersoorten.

naar min ervaring heb ik alleen met ranchu's last gehad.
veel zwemblaas problemen. maar let erop hoe je de oranda koopt.
ik weet dat die kortlijvige dikkertjes het leukste uitzien maar deze gaan uiteindelijk dood aan de zwemblaas.
zorg dat je een oranda koopt die in verhouding langer is dan breed.
zorg ook dat ze wen nog klein is en de rug recht is.
orandas hoeven niet zwak te zijn. mijne kunnen veel hebben maar je moet ze vooral niet op een eenzijdig dieet zetten.
daar gaan ze uiteindelijk verstoppingen van krijgen wat de zwemblaas kan aantasten.
een gezonde oranda is eetlustig nieuwsgierig en heel erg sterk mits volgroeid.
prachtige vis als je weet hoe je ze moet verzorgen.
ze kunnen trouwens vrijwel alles in het aquarium hebben, trekken bij mij niks eruit en hebben zich nog nooit verwond.

Ow deze post geven me toch alweer wat moed. idd ik vind die ronde korte dikkerd ook het mooiste maar dan ga ik toch maar voor de iets langere. ik wou heel afwisselend voeren bv gelvoer dat ik zelf wil maken en diepvriesvoer. en waar ik de vissen wil kopen daar verkopen ze ook voer ik dacht dat het A+ was maar van welk merk weet ik niet. het zal dus geen hardscape worden maar een aquarium met bossen van planten. hartelijk dank voor jullie info

Hallo Christel,

Ik vind je manier van aanpak door eerst alles goed uit te zoeken voorafgaand aan het aanschaffen van de vissen te prijzen.
Een mooie grote bak met bioloog is ideaal voor de moeilijkere te houden Oranda's.
Ik raad anubias ook af uit eigen ervaring heb ik deze plantjes nooit echt lang goed kunnen houden.
Reden is het grote aantal liters water wat je steeds moet wisselen hierdoor krijg ik telkens weer last van bruinalg.
Mooi bosjes valisneria en snelgroeiers als hoornblad waterpest etc zijn beter te houden en bieden goede schuilmogelijkheden.

Ik heb helaas al diverse oranda's verloren. Deze had ik vrij groot gekocht en bleken allemaal al iets vergroeid te zijn.
Nu heb ik een jaar geleden een kleintje aangeschaft en dat gaat tot nog toe veel beter. De vis was binnen een jaar 15 cm gegroeid en is nu ruim 20cm.
Dus mijn advies is om kleine visjes aan te schaffen en zelf op te laten groeien.
Zeker in zo een grote bak met goede verversingen groeien ze snel uit tot grote mooie vissen zonder vergroeiingen.
Ik zou er max 5 indoen. Minder is nog beter.

Veel plezier met de hobby.

Pauolo

@ laura ik wil men vissen bij fancy goldfish (dino) halen. heb daar al verschillende goede comentaren over gelezen en mooie vissen gezien. het is een eind rijden maar tja dat moeten we er maar voor over hebben. dagje nederland kan nooit geen kwaad 🙂
@ pauolo ik wou eerst minder vissen nemen maar ergens anders zeiden ze dat als ze met meer zijn een leuker gedrag vertonen. en mss is het verkeerd van mij, maar ik denk dat bv tijdens het paaien dan minder de fixatie op 1 visje gaat?

Nee, bij het paaien gaan ze gewoonlijk allemaal achter dezelfde vis aan.

Zelf merk ik geen verschil of ze met drie�n of met vijven zijn. Met twee�n voelen ze zich wel minder prettig heb ik het idee.

christel 1975 zei:
@ laura ik wil men vissen bij fancy goldfish (dino) halen. heb daar al verschillende goede comentaren over gelezen en mooie vissen gezien. het is een eind rijden maar tja dat moeten we er maar voor over hebben. dagje nederland kan nooit geen kwaad 🙂

Dino is zeker een aanrader! Heb zelf mijn Oranda ook bij hem weg, toen ik daar een paar weken geleden was had hij hele mooie Japanse Oranda's zitten waar ik eentje van meegenomen heb. Ik ben er ook van overtuigd dat de kans op zwemblaas problemen een stuk kleiner is bij HQ visjes die niet vergroeid zijn.

Helaas is ook een HQ vis geen garantie op succes, ondervind ik zelf.
Twee van mijn drie HQ vissen hebben binnen 1,5 jaar ernstige zwemblaasproblemen ontwikkeld. Ook had een vis last van chronische vinrot, dit kwam elke twee a drie maanden terug. Mijn goedkope dierenwinkelvisjes doen het daarentegen uitstekend. Ik weet dat het niet zo zwart/wit ligt, hoor, maar ik ben toch behoorlijk teleurgesteld in hoe mijn HQ vissen het doen, in verhouding tot wat je er voor betaalt. Dus wat is dan HQ, vraag ik me af. Maar goed, dat is een andere discussie.
Dino is in ieder geval erg aardig en heeft veel keuze in mooie vissen. Veel plezier met uitzoeken. 🙂

ik wou eerst vissen die te klein gehuistvestigt zitten bij andere mensen opvangen maar daarna dacht ik...waarom moet ik boeten voor de fouten die zij gemaakt hebben. wel hier in de zowiezo dierenwinkel hebben ze er soms ook helemooie maar durf daar niets kopen van levende dieren. al zien de bakken daar er echt proper uit. het uitzoek zal nog even op zich laten wachten moet nog de opvoer van de opvoerpomp in orde maken dan indraaien en ja ge weet wel zo die kleinen dingen op orde maken 😉

Hoezo noem je dat boeten? Al mijn sluiers op 1 na komen uit zulke situaties en dat zijn hartstikke leuke en mooie vissen.

goh dat was mss verkeerd uitgedrukt van me maar wat ik daarmee bedoel dat sommige echt wel misgroeid zijn.

Ik weet niet waar je woont maar er zit een in tiel die fancy goldfish verkoopt , in diemen ,in helmond , enschede en amsterdam.

christel 1975 zei:
goh dat was mss verkeerd uitgedrukt van me maar wat ik daarmee bedoel dat sommige echt wel misgroeid zijn.

Dat zijn alle kweekvormen van een sluierstaart, ze zijn allemaal vergroeid.

Nee, je kan ze misvormd noemen, maar vergroeid (stunted) is heel wat anders. Dit wordt veroorzaakt door de omstandigheden waarin de vissen worden gehouden. Niet door de genen.

Stunted is een groei-achterstand,kan heel veel oorzaken hebben, de voornaamste inderdaad hoe vissen gehouden worden.Vergroeien is bijvoorbeeld de hoge rug op de ryukins, en dit is een erfelijke vergroeiing.Die beestjes worden gekweekt op eigenlijk een mismaakte wervelkolom.

En ik noem ze niet misvormd hoor, zeker niet.

als je zo denkt kunnen we over elk dier beginnen, maar het feit dat ryukins bijv. een van de sterkere soorten zijn bewijst dan ook weer dat de last van de rug er minimaal is.
als de vissen zo zijn gegroeid door de genen betekent het dat de vis (mits niet verkeerd geboren) zo uit hoort te zien.
MAAR als bijv. de vis stukken afgebonden krijgt of verandert door menselijke hand mag je het vergroeien noemen.

de vissen zijn inderdaad geholpen door de mens maar niet in een directe weg. bij geen enkele vis is de rug zo gebonden dat de ruggengraat vergroeit. uiteindelijk is dit allemaal gecreeert door genen te mixen.

vergroeien is niet bij de geboorte zichtbaar en ook niet als volwassenen.
vergroeien is als de vis GEDWONGEN wordt in een bepaalde richting te groeien.

zelf als je de vissen niet mooi vind zoals ze gekweekt zijn kan je altijd de minder extreme pakken. een oranda die lang is een ryukin met een lage rug (mijn honey) een ranchu met rugvin(ze zijn er nog )

let sowieso altijd op in de winkel. kies er niet 1 in een paar seconden. soms laten ze hun mankementen zien in de winkel. en HQ goudvissen wil niet zeggen een goede goudvis. de mooiste vissen die ik heb komen van een vijvercentrum en de hornbach (dobby en geronimo)
ga altijd op je eigen gevoel af. vaak kies je dan de vis waar je ook een ''band'' mee krijgt. ik heb 1 keer op schoonheid geselecteerd en ik kan geen band krijgen met deze vis.

Hallo,
Christel. Ik heb ook een grote oranda in een 150cm aquarium. Ik wist hiervan eerst niet dat oranda's gevoeliger zijn en dergelijke maar
ik heb 2 grote oranda's en ik heb er echt geen problemen mee.
Ik heb zelfs ruwe rotsen en hout in mijn aquarium staan waar er javavaren op groeien. Ik heb nog nooit gezien dat ze zich hieraan verwonden of in vast zitten. Nochtans zijn er bij mijn genoeg plekken waar ze vast kunnen zitten.
Ook heb ik een gewone zandbodem. Mijn vissen zijn nog nooit ziek geweest. Maar natuurlijk wat niet is kan nog komen.

Maar om eerlijk te zijn kan je ook je vissen overbeschermen vindt ik. Ik ken ook 2 mensen die enorm bezig zijn met geen scherpe dingen in het aquarium te doen en het duurste voer kopen en dergelijke en om het jaar hebben ze altijd zeker 1 die sterft. En mijn meter houd 2 sluiers (oranda's) in een 100cm en wordt maar 1 keer in de maand ververst met wat koi eten en decoratie (rotsen en beelden die ze mooi vindt en ook een zandbodem) Ze heeft ze al 9 jaar zonder ziek te worden en tot nu toe zijn ze nog altijd kerngezond.

Het is zoals op boerderijen vindt ik. De meeste troetel honden worden minder oud dan honden die op de boerderij meer hun plan moeten trekken en zelf moeten zoeken achter schuilplaatsen om te overleven. Ook krijgen troetelhonden alle soorten voer en soms duur voer. Maar op de boerderijen krijgen ze gewoon basis goedkope hondenbrokken. Toch leven de boerderij honden gemiddeld langer.

Ik zie zeker en vast mijn sluiers ook heel graag en ik geef ze zeker de ruimte die ze nodig hebben. Ook hebben ze bij mij allemaal een naam. Maar ik vertroetel ze niet zo door te zien of ze zich nergens aan kunnen verwonden ( tuurlijk kijk ik hier ook wel een beetje naar maar niet dat alles glad moet zijn of dat ze nergens kunnen vast zitten) Ook krijgen ze bij mij maar gewoon basis voer en niks speciaals. Mijn water ververs ik ook maar 2 keer in de maand en niet iedere week zoals velen zeggen want persoonlijk vindt ik dat op den duur de sluierstaarten nergens meer tegen kunnen.

ja dat is natuurlijk weer eens een nieuwe insteek. dank je voor ook u info mee te geven 😉 al ga ik zeker wel alle weken waterwissels doen want dat doe ik ook bij mijn ander aquaria dus 1 bak meer of minder...het materiaal ligt dan toch over heel het huis verspreid.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan