Inheemse bak met exoten


A

Adam River

Guest
Goedendag allemaal,

Ik ben voornemens een zeer kale ingerichte inheemse bak te creëren. Aangezien er in Nederland (Gelukkig!) strenge regelgeving bestaat ten aanzien van het houden van inheemse soorten wil ik het over een andere boeg gaan gooien.

Sinds een aantal jaar gaat een groot gedeelte van Nederland gebukt onder een ware plaag, de Amerikaanse rode signaalkreeft (Procambarus clarkii). Deze soort verdrijft de inheemse zoetwaterkreeft bijna geheel door het meebrengen een ziekte waartegen de soort zelf bestand is maar 'onze'rivierkreeft helaas niet. Het vangen van deze invasieve soort is, momenteel nog, flink aan banden gelegd door wetgeving en regulering. De hoop is dat dit de komende jaren zal afnemen en er gericht op deze soort mag worden gevist. De kreeften zijn in het Zuid-Oosten van Amerika een ware delicatesse, een 'Crawfish Boil' is iets wat ik zelf graag nog is wil meemaken.

In het verleden heb ik al eens zoetwater kreeften gehouden, ik wil nu graag de invasieve soort gaan houden in een aquarium.
- De bak zal een lengte krijgen van 120 cm - 200 cm;
- De bak zal gefilterd worden middels een extern filter(Canister filter);
- De bak krijgt een zandbodem (Aquarium filterzand?);
- De bak zal minimale beplanting krijgen, de kreeften zijn ware slopers en zullen de meeste planten niet de kans geven wortel te laten schieten. Eventuele beplanting zal bestaan uit inheemse planten; Mochten jullie hierin ideeën hebben dan verneem ik dit graag!
- de decoratie zal worden beperkt tot enkele stenen (leisteen), niet geheel 'inheems' te noemen maar het oog wilt ook wat. Daarnaast zal het de kreeften mogelijkheden geven zich te verstoppen wanneer ze vervellen/verschalen;
- Andere organismen zullen bestaan uit inheemse slakken (poelslak, posthoornslak); Mochten jullie hierin ideeën hebben dan verneem ik dit graag!

Momenteel heb ik nog geen geschikt aquarium hiervoor, dit 'project' zal dan ook niet tijdig van start gaan. Ik wil mij eerst gaan inlezen op het houden van deze dieren en ik wil een mooie natuurgetrouwe hardscape maken. Mochten jullie ideeën, tips, aanvullingen hebben dan verneem ik dit allemaal graag
 
Als je planten wilt zou ik hardere planten nemen zoals lelies. Als de kreeften het kapot maken heb je ook niet 100 stukjes bladeren in je bak. De wateren waar ze zitten in het meestal koud vol met stenen, schelpen en lelies. Of het zijn modderige poelen zonder planten. Ik heb zelf deze kreeften ook gehad voor langere tijden en er zelfs mee gekweekt. Het kweken gaat erg makkelijk. Bij mij deden planten het eigenlijk best goed. Ze lieten ze meestal met rust en de kleintjes zaten zelfs vaak in de planten. Leisteen zou ik niet gebruiken, het is niet de beste steen om verstopplaatsen mee te maken sinds ze zo dun zijn.

Het leuke van deze beesten is wel dat je ze nooit ziet sinds ze altijd verstopt zijn...:rolleyes:
 
Ik woon hier vlakbij de Spiegelplas in Nederhorst den Berg. Hier zand, riet en hoornblad. Allerlei waterleliesoorten, gele plomp enzo. Ik kom de kreeftjes ook wel eens tegen, ze lopen hier soms over straat, haha. Heb er van de zomer een aan mijn vinger gehad, dacht dat hij dood was, maar nee dus. :D Hij werd aangevallen door een meeuw en er was een schaar afgebeten door de meeuw, hij hield zich stil, ik pakte hem op en toen ik met mijn vinger tegen zijn schaar tikte om te kijken of hij nog leefde was het 'hap'. Ze zijn sterk! :D
Ik heb er zelf ook over nagedacht om zoiets te doen, omdat het mijn dochter wel leuk leek om er een te hebben, maar vanwege de temperatuur die binnen toch te hoog gaat worden toch maar niet. Als ik de kreeften in het water zie zitten ze meestal tussen de brokken steen die op sommige plekken liggen. Maar mijn dochter kwam ook een keer thuis van het strandje met het verhaal dat ze een kreeft was tegengekomen die onder water bij het strandje rondliep met opgetrokken scharen, klaar om te bijten!
Afgelopen zomer zag ik op dezelfde plek ook een soort grondel, klein beestje, zandkleurig, 5 cm lang. Heb het gegoogled, het was geen inheems dier in ieder geval. Maar blijkbaar ook gearriveerd in het midden van NL.
Ik ben heel benieuwd naar hoe het eruit gaan zien!
 
Laatst bewerkt:
Leuk idee, kweken zou ik er niet mee doen, want waar laat je die beesten. En de mensen aan wie je ze verkoopt gooien ze als ze ze beu zijn in de sloot.

Ik mag alleen hopen dat je ze nooit terug uitzet, maar je lijkt aardig te weten dat dat nooit de oplossing is.
 
Leuk idee, kweken zou ik er niet mee doen, want waar laat je die beesten. En de mensen aan wie je ze verkoopt gooien ze als ze ze beu zijn in de sloot.

Ik mag alleen hopen dat je ze nooit terug uitzet, maar je lijkt aardig te weten dat dat nooit de oplossing is.
ik at ze altijd op. Of gaf ze aan de schildpadden / axolotl's (eerst de scharen eraf halen)
 
Als je planten wilt zou ik hardere planten nemen zoals lelies. Als de kreeften het kapot maken heb je ook niet 100 stukjes bladeren in je bak. De wateren waar ze zitten in het meestal koud vol met stenen, schelpen en lelies. Of het zijn modderige poelen zonder planten. Ik heb zelf deze kreeften ook gehad voor langere tijden en er zelfs mee gekweekt. Het kweken gaat erg makkelijk. Bij mij deden planten het eigenlijk best goed. Ze lieten ze meestal met rust en de kleintjes zaten zelfs vaak in de planten. Leisteen zou ik niet gebruiken, het is niet de beste steen om verstopplaatsen mee te maken sinds ze zo dun zijn.

Het leuke van deze beesten is wel dat je ze nooit ziet sinds ze altijd verstopt zijn...:rolleyes:

Bedankt voor de tips! Het kweken van de dieren is in eerste instantie niet mijn uitgangspunt, mochten de dieren zich toch voortplanten dan zullen deze in mijn maag verdwijnen : ). Qua steenwerk/decoratie zit ik zelf nog te twijfelen wat handig is, mooi staat en wat (deels) natuurgetrouw zal zijn.
 
Ik woon hier vlakbij de Spiegelplas in Nederhorst den Berg. Hier zand, riet en hoornblad. Allerlei waterleliesoorten, gele plomp enzo. Ik kom de kreeftjes ook wel eens tegen, ze lopen hier soms over straat, haha. Heb er van de zomer een aan mijn vinger gehad, dacht dat hij dood was, maar nee dus. :D Hij werd aangevallen door een meeuw en er was een schaar afgebeten door de meeuw, hij hield zich stil, ik pakte hem op en toen ik met mijn vinger tegen zijn schaar tikte om te kijken of hij nog leefde was het 'hap'. Ze zijn sterk! :D
Ik heb er zelf ook over nagedacht om zoiets te doen, omdat het mijn dochter wel leuk leek om er een te hebben, maar vanwege de temperatuur die binnen toch te hoog gaat worden toch maar niet. Als ik de kreeften in het water zie zitten ze meestal tussen de brokken steen die op sommige plekken liggen. Maar mijn dochter kwam ook een keer thuis van het strandje met het verhaal dat ze een kreeft was tegengekomen die onder water bij het strandje rondliep met opgetrokken scharen, klaar om te bijten!
Afgelopen zomer zag ik op dezelfde plek ook een soort grondel, klein beestje, zandkleurig, 5 cm lang. Heb het gegoogled, het was geen inheems dier in ieder geval. Maar blijkbaar ook gearriveerd in het midden van NL.
Ik ben heel benieuwd naar hoe het eruit gaan zien!

Ik ben zelf woonachtig in Amstelveen waar de dieren in de zomer gewoon bij ons over straat lopen, ze vormen hierbij vaak een lekker hapje voor de meeuwen. De dieren kunnen inderdaad goed met hun scharen overweg heb ik met eigen ervaring ondervonden haha. Qua de grondel ben ik niet zeker of ik deze wil en kan huisvesten in dezelfde bak, maar wel super bedankt voor de tip en aanvulling!
 
ik at ze altijd op. Of gaf ze aan de schildpadden / axolotl's (eerst de scharen eraf halen)

Ik zal de beesten uiteraard niet weer terug zetten of weggeven. Ik wil juist een positieve draai geven aan het probleem en hoop dan ook dat uiteindelijk de beesten voor commerciële doeleinden worden gevangen. Ze smaken zeer goed en het zal fijn zijn als we ze kunnen laten verdwijnen uit onze sloten!
 
Bedankt voor de tips! Het kweken van de dieren is in eerste instantie niet mijn uitgangspunt, mochten de dieren zich toch voortplanten dan zullen deze in mijn maag verdwijnen : ). Qua steenwerk/decoratie zit ik zelf nog te twijfelen wat handig is, mooi staat en wat (deels) natuurgetrouw zal zijn.
als je er een man en een vrouw hebt. 100% zeker dat ze gaan voorplanten en daarna zal er geen stoppen meer aan zijn:D
Bereid je voor op iedere maand kreeft
 
Foto's van afgelopen juni:


3-6-2017 243.jpg
3-6-2017 244.jpg
3-6-2017 251.jpg
3-6-2017 252.jpg

Voorbij de lijn met de drijvers groeit hoornblad. Ik ga er wel eens onderwater zwemmen met een duikbril en dan zie je allemaal behoorlijk grote vissen, tot ongeveer 10 cm, verschillende soorten. Soort voorns met rode vinnen enzo. Mooi gezicht, helaas heb ik geen onderwater camera!
 
inprincipe kan je gewoon alles uit de wild halen :)
Zand en planten en vissen :)
 
Ging het niet om, jij zei dat je alles uit de natuur kan halen, daar was mijn reactie op

Ok.. Dan verander ik "Alles" naar "alles wat mag"

Maar even om het ander,

hoe en wie moet er achter komen wat jij hebt in je aquarium wat wel of niet mag?
 
Ok.. Dan verander ik "Alles" naar "alles wat mag"

Maar even om het ander,

hoe en wie moet er achter komen wat jij hebt in je aquarium wat wel of niet mag?

Moeten ze er dan "achter" komen dan? is het niet zo dat die regelgeving er niet alleen voor de brave burgers is en dat dat begint bij jouw door zelf de boel na te leven?
 
Moeten ze er dan "achter" komen dan? is het niet zo dat die regelgeving er niet alleen voor de brave burgers is en dat dat begint bij jouw door zelf de boel na te leven?

Gaat er niet om, juist gewoon een vraag in de zin als het niet mag, hoe kunnen ze ( wie ze ook zijn) achter komen wat jij in je aquarium hebt of niet,


Even buiten of je een brave of geen brave burger bent,


Ik bedoel als jij iets steelt heb je camera's politie of een burger of winkel personeel die je tegenhoudt.

Hoe zit het met dit dan?
 
Gaat er niet om, juist gewoon een vraag in de zin als het niet mag, hoe kunnen ze ( wie ze ook zijn) achter komen wat jij in je aquarium hebt of niet,


Even buiten of je een brave of geen brave burger bent,


Ik bedoel als jij iets steelt heb je camera's politie of een burger of winkel personeel die je tegenhoudt.

Hoe zit het met dit dan?

Daar zijn boa's voor
En de sportvissers zijn ook niet op hun mondje gevallen en melden met liefde misstanden, is ook een telnr voor
 
Dit is een interessant topic.

Je mag deze kreeften in ieder geval tegenwoordig zelf vangen met een hengel en opeten.
linkje hoe je dit kan doen met een soort strik

Een val met een paar hondenbrokken is het makkelijkste (maar dat mag niet).
ik denk dat er tegenwoordig maar heel weinig water is waar ze nog niet voorkomen.
ik woon aan een poldersloot en daar barst het van die kreeften.

De watertemperatuur binnen lijkt mij geen probleem afgelopen zomer was het water hier achter een stuk warmer dan het binnen ooit wordt
daar waren ze juist ontzettend actief bij.
Waar ze vandaan komen wordt het zo warm dat al het water in de zomer in veel plassen compleet verdampt daarom kunnen ze zo goed over straat trekken naar een andere sloot of plas
 

Terug
Bovenaan