Inkbird 306A review


janjdk

Well-known member
Lid geworden
11 juli 2019
Berichten
1,403
Locatie
Zuid limburg
Review van de temperatuur controller Inkbird 306A Wifi
Inkbird is toch geen echte onbekende, zeker als je wereldwijd gaat kijken zie je links en rechts toch wel lovende berichten.
Maar hoe goed is goed...… na het uitpakken werd al snel duidelijk dat de bouwconstructie super is. Goede kunststof is er gebruikt, soepele kabels, alles goed afgewerkt en zeer solide.

Dubbele Protectie: twee relais die onafhankelijk aangestuurd worden, je kunt de stroom op afstand stoppen. De inkbird wifi versie kan nl op afstand uitgelezen worden, en bediend worden. Relais 1 is gekoppeld aan de controller en2 tempertuurvoelers, bij een ingestelde temperatuur zal deze de stroom aan of uitzetten. Zou echter om een technische fout het relais de zaak niet stoppen komt er een alarm op je telefoon en kun je op afstand de gehele zaak uitzetten via relais 2.
Volgens mij is dit de enigste temperatuur controler die deze optie heeft. Noodzakelijk ??? Ja en Nee. In mijn geval Ja omdat ik een discus aquarium heb. De temperatuur bedraagt bij mij al standaard 29 graden en om dat te bereiken heb ik 2 elementen van 300 watt Eheim. Het bereik van die elementen kan niet echt veel hoger, ze draaien in feite dus op maximale bereik. En juist dan zou het eens fout kunnen gaan. Geeft mij dus een veiliger gevoel, zeker als je vissen niet iets standaards zijn.

Twee sensors: IPV een temepertuur voeler / sensor heeft deze er twee. Wederom een grote bedrijfszekerheid, daarnaaast komt er ook nog een alarm als het verschil tussen de temperatuur volers groter is dan 3 graden.
Voelers zijn gemaakt van kunstof, zijn goed reinigbaar en aangeelsageen kalk is minimaal en kan moeitelood verwijderd worden.
Nog een groot pluspunt, je kunt de voelers ijken, je kunt ze afstellen op de echte juiste temperatuur. Veel voelers hebben nl een verschil tussen werkelijke waarde en wat de meter aan geeft. Bij de inkbird kun je dit verschil aanpassen. Nu is 29 graden ook echt 29 graden en niet toch 30.
Voelers kunnen ook vervangen worden, deze optie zie je zeer zelden. Meestal is het bij een defecte voeler dat je alles moet vervangen.

APP Notificatie WIFI: Zoals al aangegeven heeft deze controller een wifi verbinding. pair de controller met het thuisnetwerk en krijg instant push meldingen op je telefoon via WIFI als er iets fout is.
Via het APP kun je de controler dus ook uitzetten, is een voordeel maar kan ook een andeeel zijn. Echt goed beveiligd is deze optie niet, zou dus eens per ongeluk kunnen gebeuren.
Ander nadeel, ben je een echte dummie op het gebied van je wifi netwerk thuis en heb je een monteur nodig om thuis je internet aan de praat te krijgen is dit dus niets voor je.
Doe je echter precies wat de handleiding in het engels en met plaatjes, maar ook via video te zien is kan iedereen dit instellen.
Praktijk, het werkt echt perfect. Bij het bereiken van bij de laagste of hoogste alarmtemperatuur komt er op mijn telefoon een alarm binnen. via de app kan ik dan kijken wat er aan de hand is en aktie ondernemen.

Plug and Play: The 1200w high-power aquarium temperatuur controller, twee stopcontacten waarin dus twee elementen van 600 watt per stuk kunnen worden aangesloten.

Prijs: niet overal te koop deze versie met wifi. Google op dit type en je zult ze vinden geleverd vanuit China waar ze gebouwd worden. https://inkbird.shop/products/itc-306a Prijs bedraagt dan 50 euro.
En dat is een belachelijk lage prijs voor een mooi stukje techniek.
Nadeel, het verzenden vanuit China had wel wat vetraging, ben ik als premium klant bij alieexpres niet gewend. In dit geval duurde het 6 weken. Verkoper gaf aan dat het mede kwam door het Corona virus probleem.
ITC-306A_EU_1800x1800.jpg


Screenshot_InkbirdSmart.jpg

inkbird 306Awifi.jpg
 
Ik had dit topic nog niet gezien, maar heb hem afgelopen week besteld. Bij Amazon.de is hij te koop voor 48.99 > Inkbird WLAN ITC-306A @ Amazon.de, ben benieuwd maar goed om hier een positieve review te lezen!
 
Update na 2 maanden in gebruik:
werking nog steeds uitstekend, de meetsonden zijn nog steeds zeer goed.
Het wifi alamr systeem werkt ook goed, 2 keer een alarm gehad waarbij ik een nadeel heb ontdekt.
Ik had 1 sensor iets te hoog in de bioloog geplaatst, nadat het waternivo onder de sensor was gedaald ziet hij dus een groot temperatuur verschil...er volgt een alarm.
Zoals het moet kreeg een bericht op mijn telefoon.
Het automatisch vulsysteeem vulde de bioloog weer bij, alarm ging uit MAAAAAR Inkbird schakelt dan de verwarmingen UIT.
Je moet deze dus weer manueel aanzetten en het alarm een bevestiging geven.....leer de thuisblijver of oppas dit bij vakantie !!
 
Mooi verslag.

Mvg ronald
 
Mooi om te horen, die 306A versie lijkt me in de toekomst een mooi vervanger voor mijn 306T!

Dat de verwarming uit gaat is denk ik wenselijk. Als namelijk echt een van de probes stuk is weet de inkbird niet meer welke klopt en volgens mij kun je (vaak) beter te weinig verwarmen dan te veel. Bedankt voor het delen in ieder geval.
 
Mooi om te horen, die 306A versie lijkt me in de toekomst een mooi vervanger voor mijn 306T!

Dat de verwarming uit gaat is denk ik wenselijk. Als namelijk echt een van de probes stuk is weet de inkbird niet meer welke klopt en volgens mij kun je (vaak) beter te weinig verwarmen dan te veel. Bedankt voor het delen in ieder geval.
Uiteraard is het wenselijk, daar is het ook voor ontworpen....maar hou wel rekening ermee dat anderen het ook moeten kunnen resetten en weer moeten activeren.
Had ik niet over nagedacht...oeps. Moet niet gebeuren met een discusaquarium als je een weekje weg bent.
 
Zo zie je maar.
Hoe meer je beveiligd hoe meer er mis kan gaan
 
Uiteraard is het wenselijk, daar is het ook voor ontworpen....maar hou wel rekening ermee dat anderen het ook moeten kunnen resetten en weer moeten activeren.
Had ik niet over nagedacht...oeps. Moet niet gebeuren met een discusaquarium als je een weekje weg bent.
Precies, dit is zeker het gewenste gedrag, maar ik zou dit ook zeker vergeten om te resetten! Goede reminder voor ons allen in de toekomst!

Thanks voor je update @janjdk!
 
Update:
Nog steeds is de werking perfect, de temperatuurregeling is subliem. Nauwelijks afwijking.
Wel een nieuw aandachtspunt:
WIFI alarm......na een update van de APP is deze losgekoppeld van je router waarmee hij het alarm doorstuurt naar je telefoon.
Linksboven brand een ledje bij het woord wifi als hij contact heeft, na de APP update was het ledje uit en moest ik opnieuw de procedure doorlopen om deze weer te verbinden met de router.
Stelt in feite niet veel voor maar is wel goed om te weten dat je af en toe en dan zeker na updates kijkt of het wifi lampje nog brand.
De temperatuurregling is altijd aktief, ook als je de APP niet gebruikt.
 

Terug
Bovenaan