Inline Diffuser, mist


Z

Zanziee

Guest
Hallo allen,

sinds ik mijn CO2 set heb gekocht heb ik last van mist in de bak. Vooral in de avond is het erg en ik vind het zelf erg storend om naar te kijken.
Na wat research denk ik dat het aan mijn Inline diffuser ligt. Ik heb deze inline diffuser: http://www.co2art.co.uk/products/co2-aq ... -22mm-hose

Hier staat ook beschreven dat het een mist cre�ert met kleine bubbels van <0,1mm. Ik lees echter ook verhalen van mensen die hier geen last van hebben.

De werkdruk is rond de 40 psi (2,75 bar).

Waarschijnlijk kom ik, wanneer ik geen mist wil, aan een andere diffuser of reactor. Nu zijn er van die flippers, maar ook heel veel andere mogelijkheden.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen / meningen over inline diffusers en over wat jullie mij eventueel anders aanraden qua diffusers/reactors/flippers. Misschien heb je zelfs wel een tip hoe ik de mist kan stoppen, dat zou helemaal geweldig zijn.

Alvast bedankt.
 
Wat ik heb gemerkt bij mijn eigen systeem is dat ik in begin teveel CO2 toevoegde. De atomizer werkt veel efficienter. Dus kon ik het aantal bpm halveren.
Dit verklaard ook waarom jij er s avonds meer last van hebt. Het water bevat veel CO2 dus de belletjes lossen niet meer op.

Ik heb nu alleen een klein wolkje direct bij de uitstomers. Niet door heel de bak.
CO2 continue test is de hele dag lichtgroen.
 
Kan je simpel oplossen door de diffuser op de instroom van je filter te zetten ipv de uitstroom.
Enige nadeel is dat de diffuser sneller vuil kan worden.
 
Aha, dus het aantal bellen halveren zou misschien wel een goede oplossing zijn. Kan ik eens gaan proberen, mocht dat niet aanslaan ga ik de diffuser verwisselen van uit naar in. Kijken of dat dan werkt, bedankt voor deze tips alvast! :)
 
weet niet of co2 in je filter zo goed is voor de bacterie cultuur?
 
Dat durf ik ook niet te zeggen.. Het verminderen werkt tot nu toe nog niet echt, houd het wel even een paar dagen vol, anders toch maar omdraaien denk ik.
 
frankyman zei:
weet niet of co2 in je filter zo goed is voor de bacterie cultuur?

Dat is ook wat ik me afvraag en ook in een ander topic aan de orde kwam.
Misschien kan een expert als Backplay dat aangeven??
 
frankyman zei:
weet niet of co2 in je filter zo goed is voor de bacterie cultuur?
Waarom en voor welke bacteri�n zou het slecht zijn?
Dan ga je ervan uit dat het CO2 gehalte in het filter hoger word als in je aquarium?
Als dat zo was, zou ik geen levende kleine garnalen en visjes uit het filter halen tijdens het schoon maken.
Merk tussen filters waar het wel en niet gebeurt geen enkel verschil.
 
backplay zei:
Waarom en voor welke bacteri�n zou het slecht zijn?

Ik denk als je de co2 toevoegt vlak voor de instoom van het filter, dat je een stroom met een hoog gehalte co2 direct je filter instuurt, met dito verlaging van de pH. Dat zou een effect kunnen hebben (ik weet het niet). Als je elders in je bak co2 toevoegt, vermengt dit eerst met het overige water en komt een veel lager co2-gehalte in het filter. Dat is denk ik het verschil waar we het over hebben.
 
Maar of het schadelijk is voor de bacteri�n... Ik ga denk ik toch omwisselen van uit naar instroom, het wordt niet bepaald helder in mijn aquarium..
 
Tja ik heb er geen ervaring mee maar Backplay dus wel en die geeft aan dat het goed werkt.
Ik wilde het tzt ook proberen namelijk.
 
Omdat iedereen het toch steeds over die "mist" heeft, zal ik maar eens een paar foto's uploaden.
Zoals ik al vele malen gezegd heb, komt er idd een klein wolkje uit de uitstromers. Maar dit zie je alleen met je neus op het glas en direct onder de verlichting.

Uitstroom rechts:
421235biljoenblik_0_82_biljoenblik027.jpg


Uitstroom links (midden):
311214biljoenblik_0_82_biljoenblik026.jpg


Totaal beeld:
167126biljoenblik_0_82_biljoenblik025.jpg


Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
 
Dit bedoel ik met mist:

771746zanziee_0_82_20151008_21.jpg
 
Zanziee zei:
Dit bedoel ik met mist:

771746zanziee_0_82_20151008_21.jpg

Weet je zeker dat dit door de CO2 komt. Dit lijkt eerder op een lichte bacteriebloei. Heb ik ook gehad. Is in de avond erger dan in de ochtend.
Als je de CO2 een dag uitzet, heb je het dan ook?

Als het echt CO2 mist is, dan voeg je veel teveel toe. Het lost dan zelfs niet meer op in het aquarium.
 
Bacteriebloei zou een keer moeten stoppen lijkt mij? En het is niet een bak die net pas draait..

Heb paar dagen geleden de CO2 teruggedraaid, continu test is nu niet echt groen meer, neigt meer naar blauwe, blijft mistig.

Kan CO2 wel eens een dagje of twee uitschakelen, kan dit geen kwaad voor de vissen?
 
Inmiddels iets meer dan een dag de CO2 eraf. Continu test staat op blauw, te kort aan CO2, het is nog steeds mistig / wazig in de bak.
Zou het ook een andere oorzaak kunnen hebben?
 
Dan denk ik ook aan bacteriebloei. Dan krijg je ook wittig melkachtig water namelijk.
 
Kan het komen omdat ik iedere week de bodem deels afzuig? En water ververs (ongeveer 30/40 %)?
 
Bij bacteriebloei is het aquarium niet in evenwicht. Ik heb dit zelf onlangs gehad. Zie mijn aquatlantis in onderschrift.
De bodem heeft een (door vele onderschat) zeer grote rol in het bacteriele evenwicht van het aquarium.
Dus ik zou deze voorlopig met rust laten. Ook waterverversen moet je staken. Uiteraard ook je filter met rust laten.
Hierdoor zou de bacteriebloei moeten verdwijnen. Zelf had ik dat geduld niet. Heb toen een UV filter gebruikt.
Hierdoor sterven de zwevende bacterien (waterbloei) en krijgen de stationaire bacterien (filter, bodem) ksns om zich te ontwikkelen.
Mijn aquarium is nu gelukkig kraakhelder. Geen kaamlaag.

Veel succes en geduld gewenst.

PS Dus niet ten onrechte de atomizer de schuld geven.
 
Wat je beschrijft in je fotoboek is inderdaad wat ik heb.
Dan ga ik mijn CO2 set maar weer aanslingeren..

En voorlopig niet verversen / de bodem afzuigen (dus mag ik ook niet de rotzooi op de bodem wegzuigen? vind het zo slordig lijken.. )

Filter laat ik met rust.

Heb verder even meegelezen in je fotoboek, daar staat ook iets over de hoeveelheid voer dat je de vissen geeft. Nu gaan er lampjes branden bij mij.. Aangezien het 's avonds mistiger in de bak is en ik 's avonds voer geef, dit heeft vast iets met elkaar te maken.

Misschien moet ik maar eens spaarzamer gaan voederen, om de dag misschien?
 
Tot op heden trekt de mist nog niet weg. :(
 
Zanziee zei:
Tot op heden trekt de mist nog niet weg. :(

Kan heel lang duren. Ik ben geen geduldig type. Dus ik heb een UVC unit gebruikt.
 
Gebruik je die momenteel nog steeds? Of heb je die alleen tijdelijk gebruikt?
 
biljoenblik zei:
Zanziee zei:
Tot op heden trekt de mist nog niet weg. :(

Kan heel lang duren. Ik ben geen geduldig type. Dus ik heb een UVC unit gebruikt.

Gebruikt. Dus nu niet meer. Het was binnen 3 dagen kraakhelder.

Er zijn hier op het forum ook mensen die zo'n unit altijd gebruiken.
 
Aha, dus eenmaal kraakhelder heb je hem niet meer gebruikt? Misschien kan ik ook zo'n ding ergens huren / lenen, net zo handig.. Bij een grote zaak gedaan of bij klein lokale vishandel?
 
Zanziee zei:
Aha, dus eenmaal kraakhelder heb je hem niet meer gebruikt? Misschien kan ik ook zo'n ding ergens huren / lenen, net zo handig.. Bij een grote zaak gedaan of bij klein lokale vishandel?

Ik heb deze hier in Hoogerheide bij Bubbels gehuurd, ze hebben meerdere in de verhuur. Nou eigenlijk gewoon meegekregen zonder kosten.
Maar ik heb daar ook mijn complete aquarium gekocht. Dus extra service.
 
Ja dan heb je geluk gehad. Wellicht is er iemand in de omgeving bij de TS die hem wil uitlenen??
 
Hier even rond geweest bij de aquariumwinkels, wanneer ze al een UV-C filter hebben kosten ze de hoofdprijs (�100+). Uitleen doen ze niet aan.. Misschien iemand hier op het forum die het wil uitlenen tijdelijk, zal eens een gevraagd advertentie maken..
 
Troost je.
Helpt niet bij bacteriebloei.
Dat moet je zelf doen,met je filter.


Werkt wel bij algbloei. dood de 1 cellige algjes.
 
jessicapilon zei:

John,

Heb jij exact deze filter? Ik heb er zelf namelijk een aantal negatieve dingen over gelezen. Oa dat die uv led niets doet. Maar wellicht heb jij een andere ervaring?

Zelf heb ik meer vertrouwen in de oerdegelijke gasontladingslamp(TL PL name it)
 
Als ik jouw was zou ik zsm de tips van backplay volgen.
Anders blijft er dadelijk helemaal niks meer over van je planten.

Mocht je een andere reactor willen, dan heeft tunze een goede.
 

Terug
Bovenaan