inrichten /opstarten juwel rekord 800


woutDR

Well-known member
Lid geworden
7 november 2015
Berichten
1,112
Binnenkort brengt de "Sint" dit aquarium voor men oudste zoon ( die staat nu dus in de doos op zolder)

Ik heb ondertussen al veel gelezen door het forum hier en toch al veel opgestoken.
eens de sint lang geweest is zullen we deze bak dus opstarten.

Als bodem zou ik de zwarte Hornbach zandbodem nemen, geen voedingsbodem. ( woon in belgie maar tilburg is vlakbij)

De 1e vraag betreft planten : ik heb begrepen dat er planten zijn die het voeding uit het water opnemen en dat er zijn waar je toch in de bodem voedingsbollen moet bijplaatsen.

Wat ik niet kon vinden was welke planten bij wel groep horen?
liefst vlot groeiende planten gezien weinig ervaring.



De 2e vraag is welke testset ik best koop voor de waterwaarden?
geen strips dus , koop ik best een set met alles erin ( Ph, KH,DH,NO2/NO3) of deze elk apart? zijn deze waarden voldoende of...


De 3e vraag : welke LFS in de buurt zijn goed? voor planten? voor vis? voor toebehoren? ik vond pentazona tilburg, Coenen Best , Heevis en budgetvis in eindhoven, maar de commentaren hierover op het forum zijn steeds als enkele jaren oud dus niet echt uptodate? Of online winkels voor planten/vis?

Over het visbestand zal ik het later wel hebben, aangezien het toch enkele weken duurt voor alles ingedraaid is en men zoon hierover ook wel zen zeg zal willen doen

dank bij voorbaat
 
Ik denk dat je al je antwoorden kunt vinden als je je een beetje inleest op het forum. Ook qua online winkels zijn er goede topics.

Ik heb mijn planten besteld voor 123aquariumplanten oid. Snelle service en altijd een presentje bij je bestelling. Je kunt daar ook prima startsets kopen voor jouw formaat bak. Ze vertellen er ook bij of je kleikegels nodig hebt voor de planten die voeding uit de bodem halen.

Ik heb zelf ene uitgebreide testset, maar heb het moeiteloos 25 jaar zonder gedaan. Mocht ik echt aan het begin staat, dan zou ik gewoon strips kiezen en af en toe je water laten testen bij een winkel.

Over gewone winkels weet ik niets in jouw regio. Ik raad je wel aan je in te lezen over wat je wilt hebben voor je naar een winkel gaat. Niet zwichten voor impulsaankopen.

Je bodem is prima.
 
WElkom Wout op het Af.

Allereerst, water erin. Zuurstofplanten erin. Hoornblad, cabomba en waterpest.
Met water verversen, komen er al genoeg stoffen in de bak.
ER zijn ook moerasplanten, die vragen een kleibolletje ,met lateriet.=ijzer.

Voor de gewone planten, kan je profito kopen.
Zorg dat het filter goed werkt.
Laat de bak 3-4 weken indraaien, voor er vis in zet.
 
De maxizoo in Turnhout heeft mensen die weten wat ze doen op de aquariumafdeling.
Ze hebben veel soorten planten van goede kwaliteit en een hele hoop vissen.
Ik heb er al heel vaak vissen gekocht, 1 keer pech gehad met een ziek visje dat de rest van de bak aanstak. Ik ben met mijn water naar hen gegaan, zij hebben alles gratis getest en mij gratis medicatie gegeven.
 
jawel de sint bracht een aquarium
bodem en water erin
pomp draait verwarming/verlichting aan

straks plantjes

20151205_140901.gif
 
20151208_182752.jpg


zo ziet ie er na 4 dagen uit
morgen komen er nog planten en hout bij
het heldere water van bij de start is nu licht wazig wit ( het lijkt waziger op de foto dan in het echt)
en bovenop de licht witte bedekkende laag op het oppervlak

nog geen waterwaarden getest
 
20151210_180046.jpg
[/URL]


20151210_180118.jpg
[/URL]

zo ziet er nu uit dag 5
water is vrij helder
nog extra planten erin en hout ligt te weken in een emmer
vanavond eens wat waarden testen
 
Ph 7.5
Gh 11
No2 0.0
 
Met het meten kun je net zo goed tot dag 14 wachten hoor en nu alvast een beetje voer verkruimelen. Na de 14e dag kan de nitrietpiek komen.
 
ik weet het maar kon het niet laten

voer heb ik reeds verkruimeld op dag 2
 
Wat heb je er voor bodem in?

Is ook wel erg dik ,hoor.
Kans op verstikking van de bodem.
 
woutDR zei:
jawel de sint bracht een aquarium
bodem en water erin
pomp draait verwarming/verlichting aan

straks plantjes

20151205_140901.gif

Ik denk dat als de bodem glad is er rond de 4 cm bodem in ligt en dat heb ik ook hier. Af en toe even met een vork erdoor.
Zo heb je wel meer bodem om de planten goed in te kunnen zetten.
 
Bertus zei:
Wat heb je er voor bodem in?

Is ook wel erg dik ,hoor.
Kans op verstikking van de bodem.


20kg aquariumzand van Hornbach 0.5-0.8mm

hoogte vari�rend tussen 3 en 6 cm
 
Zijn er nog anderen die niet zo'n lekker gevoel hebben bij het overstekende stukje aquarium daar links?
 
Is geen aanrader idd maar vind ik van heel de plek waar de bak staat.
Had Ludger al een goede vraag over gesteld ook.
 
20151213_131543.jpg
[/URL]
 
Hoe zit het nu dan met dat overstekende stukje van de bak??
Zelf zou ik de bodem wat egaler maken maar je moet het doen zoals jij het leuk vindt natuurlijk ;).
 
hij staat ondertussen op een andere tafel waar hij volledig oppast en ook volledig vlak is
vind het reli�f in de bodem wel mooi
staat vandaag 1 week
pas volgende zaterdag terug waterwaarden checken?
wanneer 1e maal profito/carbo toevoegen?
 
Ik geef altijd vanaf de opstart al voeding als er voldoende planten instaan.
vanaf dag 14 zou je kunnen kijken of er ook no2 in je water zit.
Als je dat zo mooi vind dan moet je dat zeker zo laten hoor ;).
 
op dag 14:
Ph 7-7.5
Gh 11-12
Kh9
No2 0
No3 0

druppeltest sera

20151219_115544.jpg
[/URL]
 
De no2 is nog 0 dus die zal misschien snel wat stijgen. Beetje voer verkruimelen helpt ook hoor.
 
Ondertussen staan de elodea en cabomba al bijna allemaal aan het wateroppervlak
volgend wekend misschien al eens knippen

geef nu 1 ml easy carbo/dag
2.5ml profito per week
 
Profito mag je per week wel 10 ml geven op 100 liter hoor. Mooi dat de Cabomba al zo snel groeit.
 
ik ben voorzichtig begonnen met zowel de carbo( 1/2 van aanbevolen hoeveelheid) als de profito (1/4),
 
ik zou vrijdag 25/12 de waterwaarden nog eens testen, als deze goed zijn, zou ik zaterdag de eerste vissen P. titteya erin zetten ( dan draait de bak 3 weken)

zou ik nog op voorhand al een waterwissel van 25% doen of niet?
 
Zou geen waterwissel doen op voorhand.
Eerst testen en meet je dan nog geen no3 gewoon nog een week wachten.
Meet je wel no3 eventueel wat verversen en voorzichtig vissen toevoegen.
Is wat ikzelf zou doen maar zijn ook andere meningen natuurlijk.
 
vandaag dag 21

Ph 7-7.5
Gh 11
Kh 8
NO2 0
No3 5

ook de cabomba en elodeo al gesnoeid

morgen 12x P. titteya erin. ?
 
Na 3 weken vind ik wat vroeg en anders zou ik eerst met een paar visjes beginnen ipv een hele school. Dan kun je een week later de school nog uitbreiden.
 
morgen 6 en de week erna waarden controleren, eventueel 20% wissel en dan volgende 6 erbij?
 
Tja, ik zou zelf echt 4 weken wachten voor alle zekerheid hoor. Maar als je geduld op is zou ik met zo min mogelijk starten en dan steeds een paar vissen bijplaatsen de komende weken.
Wel even de waarden in de gaten houden als je nu al gaat visjes kopen.
 
wacht ik nog wel een weekje :)
 
En dan niet teveel achter elkaar, wout.

Geef het filter de tijd om bij te benen, met bacterie.
Teveel vis ineens, geeft een terugslag op je filter.
 
het uiteindelijke bestand wordt

12 P. Titteya
3 C. chuna



kan er moeilijk minder dan 6 P. titteya als eerste inplaatsen toch?
 
vandaag een 1e bewoner ontdekt poelslakje :)

ik zou er sowieso wel enkele slakken in willen maar natuurlijk niet een plaag poelslakken

zijn een 5-tal Helena's voldoende voor deze bak

of zou ik gewoon een 5 tal appelslakken houden en de poelslakken , handmatig onder controle houden?
 

Terug
Bovenaan