Inrichten


J

Jack van Nispen

Guest
Nu mijn aquarium bijna af is wil ik alvast een beetje mij gaan verdiepen in het inrichten/ opstarten van het aquarium. Ik heb in het verleden vaker kleine bakjes gehad zonder al te veel poespas maar nu deze toch aanzienlijk groter is wil ik me graag behoeden voor foutjes.

Ten eerste heb ik een CO2 fles met bellen teller, magneet ventiel en reactor. Ik heb hier nog nooit mee gewerkt. Welke water testers heb ik nodig. Om de CO2 goed te kunnen afstemmen. Ik geloof dat de pH en pk van belang is.

Volgende is de bodem alleen grind of ook zand wel een voedingsbodem of niet. En hoeveel heb ik dan ongeveer nodig dat ik een indicatie heb het aquarium is dus 240*60*60

Verder ben ik nu aan het filteren over actieve kool om de laatste gifstoffen eruit te krijgen. Moet ik daarmee stoppen als ik hem inricht want wil bacteriën van zo een potje er in doen om het opstarten te versnellen.
 
Ik zou geen voedingsbodem nemen maar zo nodig werken met kleibollen of capsules. Met co2 is het beste om een continutest te kopen zodat je de kleur goed kan aflezen.

Kool is enkel nodig na bv medicatie of welke andere behandeling ook maar anders zou ik dat eruit laten.
 
Oké en dat heet ook zo continu test meet deze alleen het CO2 gehalte of ook andere zaken. Is dit digitaal of met strips want ik heb wat test strips hier voor de water kwqkkwali mee te testen en die verkleuren dan en moet je weer aflezen op het potje of dat overeenkomt maar bij sommige is het verschil amper te zien
 
Oké bedankt dan zal ik die gaan halen. Hoef ik verder de pH en KH niet te meten? Op hoeveel bellen per minuut zal ik hem moeten instellen? Hoelang zal het duren voordat de continue test aquraat meer 24u na plaatsing
 
alleen grind of ook zand
Dan hangt af van de bewoners die je kiest. Sommige soorten verlangen een zandbodem.
De hoeveelheid zand/kiezel is te berekenen, dat staat ergens op het forum maar kan het nu zo gauw niet vinden. Daar komt vast later nog iemand mee op de proppen.

Moet ik daarmee stoppen als ik hem inricht want wil bacteriën van zo een potje er in doen om het opstarten te versnellen.
Die spons met actieve kool kun je eruit halen. Bacteriën in een potje zijn onnodig (duur), dat geld kun je je besparen.
Goed indraaien duurt toch minimaal 3-4 weken, beter 4 of iets langer. Dat kun je doen door af en toe wat voer te verkruimelen in de bak zodat de bacteriën wat te eten hebben. Die bacteriën komen vanzelf in de bak, daar is geen potje voor nodig.

Het is ook nog discutabel of het werkt zoals beloofd.

want ik heb wat test strip
Vergeet alsjeblieft strips, die zijn vreselijk onnauwkeurig. Het best schaf je een set aan met druppeltesten. Deze https://www.azaqua.nl/waterkwaliteit/429-testlab-aquariumwater-testen.html is veel gebruikt.
Het was bij mij het eerste zoekresultaat dus mogelijk dat het nog goedkoper kan hoor.
 
Dan hangt af van de bewoners die je kiest. Sommige soorten verlangen een zandbodem.
De hoeveelheid zand/kiezel is te berekenen, dat staat ergens op het forum maar kan het nu zo gauw niet vinden. Daar komt vast later nog iemand mee op de proppen.


We hebben niet zo heel veel eisen aan wat we willen met vissen. Ik wil graag beginnen met neon kardinalen een schooltje van ongeveer 30 stuks, daarnaast heb ik een beetje over bevolking in mijn ander aquarium van black molly's dus daar gaan er een paar van in. En verder vinden we maanvissen mooi was aan een schooltje van 6-8 stuks aan het denken maar die wil ik als laatste toevoegen overigs vissen maakt niet zo uit als ze maar er bij passen wel vinden we sluier vissen mooi ik weet even geen ras naam
 
Oké bedankt dan zal ik die gaan halen. Hoef ik verder de pH en KH niet te meten? Op hoeveel bellen per minuut zal ik hem moeten instellen? Hoelang zal het duren voordat de continue test aquraat meer 24u na plaatsing

Hoeveel bellen is niet te zeggen want dat hangt af van je kraanwater en wat je doel is om te bereiken. Zo n test heeft een vertraging van enkele uren dus je moet wel enkele uren wachten alvorens je de juiste kleur te zien krijgt.
 
Ja maar ik neem aan dat er een beetje toch wel een richtlijn is waar je mee kan starten 1 bel per seconde of 1 per minuut


Welke grond heb ik nu overigens nodig want die wil ik graag gaan halen
 
Ondertussen meer kennis van zaken?
 

Terug
Bovenaan