inrichting bak voor blauwe betta man en .....


sailjo

Well-known member
Lid geworden
21 januari 2020
Berichten
761
Locatie
Gauw
ik wil graag een bak voor mijn man gaan inrichten met in ieder geval 1 blauwe betta. Dit is de bak :
20200127_132652-jpg.288345



Nu de volgende vragen :

1: past het blauwe grind wel bij een blauwe betta betta.JPG zoiets dus ( we gaan voor een donkere bodem )
2: wat voor vis/garnaal zou er nog bij passen
3: wel of geen achterwand / poster
4: temperatuur wat is hier voor mogelijk te gebruiken ( bak is nu nog te koud )
5: wat voor beplanting
6: wat ik maar vergeten ben ???
 
Laatst bewerkt:
Betta's houden van weinig stroming in het water en van drijfplantjes. Een achterwand zorgt voor minder stress bij de vissen heb ik me laten vertellen. Op YouTube zie je soms mooie filmpjes met Betta bakken.
 
1: past het blauwe grind wel bij een blauwe betta zoiets dus ( we gaan voor een donkere bodem )
> Zou ook voor donker gaan
2: wat voor vis/garnaal zou er nog bij passen
> Japonica's, of bijvoorbeeld red cherry. Misschien een klein schooltje galaxy rasbora's. In ieder geval geen andere betta's.
3: wel of geen achterwand / poster
> dat is helemaal jouw voorkeur. Ik vind het prettig om er doorheen te kijken bij m'n huidige bak. Mijn volgende die al in staat te draaien, krijgt genoeg hardscape en planten erin dat ik de achterwand niet tot amper nog zal zien, dus een folie of iets heeft geen toegevoegde waarde voor mij.
4: temperatuur wat is hier voor mogelijk te gebruiken ( bak is nu nog te koud )
>kleine staafverwarming van 25 watt moet voldoende zijn, graadje of 24 en dan kunnen de meeste vissen/garnalen er ook in.
5: wat voor beplanting
>drijvers worden op prijs gesteld, en ik zou iets kiezen dat verstopplekken biedt. Javavaren, anubias. Zijn ook makkelijke soorten om te houden.
6: wat ik maar vergeten ben ???
> hierboven staat de basis wel redelijk. Of je voedingsstoffen/co2 etc toevoegt, is helemaal aan jou. Hou er wel rekening mee dat je of voldoende oppervlaktebeweging moet hebben, stengelplanten en/of een luchtsteen voor voldoende zuurstof (weet je wellicht al, maar gezien je bakje nog erg leeg is, vermeld ik het even).Oh en hou er rekening mee dat als je alle grind er nu uit haalt en vervangt, je wel je ammonia bij moet houden de eerste weken. Kan een behoorlijke impact hebben op je waterwaarden, ookal is je filter al wel (deels?) ingedraaid.
 
grind heb ik er vandaag net in gedaan, dus denk niet dat dat wat uit gaat maken qua ammonia waarden ( was al wat ouder grind, maar na diverse spoelbeurten zaten daar eigenlijk niks meer in volgens mij ), filter draait nu gewoon voor de circulatie van het water, zien wat dat gaat doen verder ), ik ga morgen even kijken naar grind kijken en eventuele plantjes
 
Je kan ivm de stroming later het uitstroombuisje eraf halen en desgewenst de uitstroom wat naar de achter of zijruit draaien. Ik gebruik deze filter zo ook bij een Betta in een 40cm bakje.
 
grind heb ik er vandaag net in gedaan, dus denk niet dat dat wat uit gaat maken qua ammonia waarden ( was al wat ouder grind, maar na diverse spoelbeurten zaten daar eigenlijk niks meer in volgens mij ), filter draait nu gewoon voor de circulatie van het water, zien wat dat gaat doen verder ), ik ga morgen even kijken naar grind kijken en eventuele plantjes
De bacteriën die helpen bij het omzetten van ammonia via nitriet naar nitraat, hechten zich aan een oppervlak. Dat kan dus zijn in je filter, maar ook zeker in je grind. Als je dat nieuw, of helemaal omgespoeld en wel, in een aquarium plaatst, zitten die bacteriën er nog niet in. Gevolg is dus dat ammonia nog niet wordt verwerkt en dus aanwezig kan zijn in je water.
 
Erg leuk en nu moet het nog even helder worden ;)
 
je kunt de javavaren (en anubias) beter op hout of steen binden ipv in de bodem planten. vaak rot de rhizoom in de bodem weg en blijft er niets van je plant over.
 
je kunt de javavaren (en anubias) beter op hout of steen binden ipv in de bodem planten. vaak rot de rhizoom in de bodem weg en blijft er niets van je plant over.

daar moet ik dus nog wat voor vinden, de anubis zit dus al achter op het hout, een deel van de javavaren zit achter het hout aan de beide zijkanten, ik wil nog iets van het overige in mijn andere bak, maar had even genoeg van het bezig zijn+ mijn andere bak is het licht al van uit. Is dus een werkje voor morgen.
 
ik heb nu de verwarming er ook in gedaan, kijken of ik de bak op temperatuur krijg. Is het nu al verstandig om de water waardes te gaan controleren of hoeft dat pas later? Wanneer is alles stabiel ? En wanneer en in welke volgorde zouden er vissen/garnalen in kunnen ?
 
Ik zou zonder bewoners pas na een week of 4 testen en daarna als alles goed is bewoners toevoegen. In dit geval eerst garnalen en dan de Betta.
 
Ik zou zonder bewoners pas na een week of 4 testen en daarna als alles goed is bewoners toevoegen. In dit geval eerst garnalen en dan de Betta.
maar garnalen zou je toch pas na 6 maanden in een nieuwe bak kunnen doen ?
 
Ik wacht bij garnalen soms 1 of 2 weken langer dan met vissen. Dus max 6 weken.
 
maar garnalen zou je toch pas na 6 maanden in een nieuwe bak kunnen doen ?
Nee hoor; als je waterwaarden goed en stabiel zijn; kun je ze erin doen. Denk alleen om je belasting, niet teveel vissen/garnalen in 1x toevoegen, dat gooit je nitraatcyclus uit balans.
 
Een hele andere optie . Ik heb een bakje met 2 cpo overgenomen. Is dit geschikt voor 1 betta. De bak draait al langer en is met regelbare pomp/ filter en verwarming.
40 lang x 20 breed x 24 hoog
 

Bijlagen

  • 20200209_204211.jpg
    20200209_204211.jpg
    104.2 KB · Weergaven: 126
  • 20200209_204224.jpg
    20200209_204224.jpg
    73.2 KB · Weergaven: 100
CPO's en een betta kunnen niet samen dan gaan zijn vinnen aan gort

ik hoor hier verschillende meningen over, ik wil niet een betta met een mega sluier hebben
 
Met een kortvinnige betta zou het best kunnen. Die kunnen wel snel genoeg wegkomen om vinschade te voorkomen. Echt langvinnige betta zou ik er niet bijhouden.
 
of zou ik de 2 cpo in geval van nood nog in de lido 120 kunnen doen bij de 3 ( of 2 ) blauwe waaierhand garnalen ?
 
of zou ik de 2 cpo in geval van nood nog in de lido 120 kunnen doen bij de 3 ( of 2 ) blauwe waaierhand garnalen ?
Dat is zo mogelijk nog rampzaliger, die waaierhands gaan geheid hun ledematen verliezen aan de cpo's (heb dat hier gehad door onwetendheid en toen kronkelde er alleen een lichaam door de bak, kan je zeggen dat ik er flink ziek van was toen ik dat zag)
 
Een kortvinnige betta kan overdag misschien wel wegkomen, maar vallen de cpo's niet vooral 's nachts aan?
 
Dat is zo mogelijk nog rampzaliger, die waaierhands gaan geheid hun ledematen verliezen aan de cpo's (heb dat hier gehad door onwetendheid en toen kronkelde er alleen een lichaam door de bak, kan je zeggen dat ik er flink ziek van was toen ik dat zag)

maar die waaierhands zijn stuk groter, maakt dat dan niks uit?
 
Ik heb ook slechte ervaringen met de cpo en visjes erbij. Hier gingen ze op een wat hoger stuk hout zitten en vandaar vielen ze de vissen aan en hapten stukken uit de staarten. Het zijn leuke beestjes maar ik zou ze niet meer met vissen houden.
 
de twijfel begint toe te slaan.... wel of niet een betta, mijn man vindt het allemaal wel goed. Indraaibak voor de betta, wat zijn leuke alternatieven, heeft iemand een idee ?
Ook zitten we nog te kijken naar het kleine bakje met de 2 cpo , kan hier nog wat bij in, zo ja, wat of is het misschien handiger de cpo in de indraaibak te doen ( als die klaar is ) en daar later andere visjes bij in te doen ( zo ja, ook daar wat kan er bij ) en de betta in het cpo bakje te doen ( deze is wel een stukje kleiner, maar nog steeds groot genoeg voor een betta volgens mij, 40x20x25 ) .
 
Mijn idee: betta naar je kleine bakje, cpo's naar de grote bak (hoe groot istie?) en dan wel je bodem vervangen voor zandbodem, groep sterbai's inzetten, leuk clubje dwerggarnalen (vuurgarnalen kweken leuk door dus die houden zichzelf wel in stand) en dan nog een scholenvis. Mijn ervaring met cpo's is dat ze prima in een gezeldschapsbak kunnen met genoemde soortjes, je moet alleen niet mutsen als ze afentoe ene garnaal pakken, maar dat doen de sterbai's ook
 
Mijn idee: betta naar je kleine bakje, cpo's naar de grote bak (hoe groot istie?) en dan wel je bodem vervangen voor zandbodem, groep sterbai's inzetten, leuk clubje dwerggarnalen (vuurgarnalen kweken leuk door dus die houden zichzelf wel in stand) en dan nog een scholenvis. Mijn ervaring met cpo's is dat ze prima in een gezeldschapsbak kunnen met genoemde soortjes, je moet alleen niet mutsen als ze afentoe ene garnaal pakken, maar dat doen de sterbai's ook
de indraaibak is 60x30x30 mijn al bestaande bak is 60x40x50 maar daar zitten 2 ( of 3 ) blauwe waaierhands garnalen in
 
Welke bak het beste is voor een betta ligt naar mijn mening aan het type betta. Een kortvinnige betta kan goed in een 60x30x30. Wat je bedoelt met indraaibak snap ik niet.

Een lang(er) vinnige betta zal beter op zijn plek zijn in een kleinere bak.

Geen van beide soorten betta's kan met cpo's, ongeacht het karakter/temperament van de betta en de cpo. Betta's zijn grondslapers, die slapen op de grond of op een blad, en de cpo zal dat altijd verstoren door de betta te pakken. Om die reden kan je cpo's dus beter niet combineren met bodemvissen (bijvoorbeeld corydoras) ook. Garnalen pakken ze ook, zeker wanneer ze vervellen, maar die kweken doorgaans snel genoeg om qua aantal goed op peil te blijven.

Een kortvinnige betta in een 60x40x50 kan, maar wanneer je daar voldoende stroming in hebt om de planten te voorzien van voeding en co2 kan dat snel teveel zijn voor de betta. Een langvinnige in zo'n aquarium is altijd een slecht idee wat mij betreft.

2 Cpo's gaan hier in een 60x40x40 prima met garnalen en een schooltje kleine vissen, maar wij hebben veel beplanting op alle niveaus en veel verstopplekken voor zowel de vissen als de cpo's.
 
Indraaibak is nog in opbouw. Hier zitten nog geen vissen in. Deze was in eerste instantie bedoeld voor de betta.
 
20200213_193707.jpg
20200213_193701.jpg
IMG-20200213-WA0009.jpeg


Is dit genoeg licht ?
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan