Inrichting Juwel Primo 110


betta346

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2023
Berichten
52
Hoi allen,

Ik ben van plan mijn 60cm bak te vervangen voor een Juwel Primo 110. Deze is 2ehands en ben ik momenteel aan het testen op lekkages. Ik heb enkele vragen over de inrichting...

Ik wil voor low-tech gaan. Ik heb momenteel een Twinstar B-line, deze gaat gewoon op de Primo 110. Ik gebruik geen CO2. Ik wil het aquarium inrichten met zwarte pebble stones en zwart zand. Ik gebruik momenteel een SERA fil BioActive 130. Is deze toereikend? Heb eventueel nog een JBL e701 (een oudje) staan. Planten moeten voornamelijk bucephalandra's worden, wat anubias, 1 mooie grote echinodorus en wat vallisneria. Is dit alles realiseerbaar?

De vissen die ik meeneem vanuit de 60cm zijn: 10x kardinaal tetra, 4x corydoras paleatus en 3x gastromyzon punctulatus. Ik heb nog 9 corydoras paleatus van ongeveer 5 weken oud, deze kwamen uit eitjes die ik aan het groot brengen ben. Deze komen er dan nog bij. Kunnen er nog wat kardinaal tetra bij of zit het daar al te vol voor?

Ik ben van plan om het grind wat nu in de 60cm zit in filterzakken te stoppen en deze op de bodem te leggen, daaroverheen het zand. Beetje geldbesparing maar voornamelijk ook met de gedachte om een bacteriekolonie te behouden. Is dat logisch?

Mocht je nog tips hebben graag, ik wil alles zonder CO2 draaiend kunnen krijgen. Nog tips voor de (nieuwe) opstartfase die de bak zal ondergaan als ik alles overzet?

Thanks alvast :D
 
Als je het filter overzet dan zou ik de eerste weken weinig voeren en je filter heeft een capaciteit van 300 liter dus daar hou je rond de 150 van over en een vetpot is dat niet op 110 liter.
Het licht zou ik niet te fel zetten want dan is de vraag naar voeding minder en zou zonder co2 wellicht mogelijk zijn. Anubia s moeten in elk geval al beschut staan of met weinig licht.
 
Je kan prima zo starten. Een ingedraaid filter is een prima idee, je kan dat verder even aankijken. Of je kan de JBL gebruiken met je ingedraaide filtermedium hierin.

Je tetra's kan je in de toekomst wel wat uitbreiden. Een stuk of 10 erbij zou moeten kunnen.

Substraat meenemen uit je oude bakje kan als je het idd goed afdekt met je nieuwe bodem. Het is idd zo dat je bateriën meeneemt naar je nieuwe bak. Je neemt echter ook stoffen mee in je bak, veel voedingstoffen maar mogelijk ook schadelijke stoffen zoals amonium en nitriet. Door het afdekken van je oude bodem voorkom je dat dit alles direct in je waterkolom terecht komt.

Hou wel goed je waardes in de gaten na de opstart en pas een waterwissel toe als dat nodig is buiten je standaard onderhoud om.
 
Als je het filter overzet dan zou ik de eerste weken weinig voeren en je filter heeft een capaciteit van 300 liter dus daar hou je rond de 150 van over en een vetpot is dat niet op 110 liter.
Het licht zou ik niet te fel zetten want dan is de vraag naar voeding minder en zou zonder co2 wellicht mogelijk zijn. Anubia s moeten in elk geval al beschut staan of met weinig licht.
Thanks! Raad je dan aan om de Jbl e701 te gebruiken?
 
Je kan prima zo starten. Een ingedraaid filter is een prima idee, je kan dat verder even aankijken. Of je kan de JBL gebruiken met je ingedraaide filtermedium hierin.

Je tetra's kan je in de toekomst wel wat uitbreiden. Een stuk of 10 erbij zou moeten kunnen.

Substraat meenemen uit je oude bakje kan als je het idd goed afdekt met je nieuwe bodem. Het is idd zo dat je bateriën meeneemt naar je nieuwe bak. Je neemt echter ook stoffen mee in je bak, veel voedingstoffen maar mogelijk ook schadelijke stoffen zoals amonium en nitriet. Door het afdekken van je oude bodem voorkom je dat dit alles direct in je waterkolom terecht komt.

Hou wel goed je waardes in de gaten na de opstart en pas een waterwissel toe als dat nodig is buiten je standaard onderhoud om.
Thanks! Raad je de Jbl dan aan ipv huidige filter? En zie je dit geheel slagen zonder co2? Ik gebruik overigens plantedbox all in one als voeding. Is dat prima?
 
Thanks! Raad je de Jbl dan aan ipv huidige filter? En zie je dit geheel slagen zonder co2? Ik gebruik overigens plantedbox all in one als voeding. Is dat prima?
Je kan eerst even kijken wat je oude filter doet. Je wilt voor low tech gaan, dus wellicht kan dit filter genoeg zijn.

Jou plan kan prima slagen zonder CO2, sterker nog met CO2 toevoeging valt jou nieuwe bakje al snel niet meer onder low tech 😉.
 
Je kan eerst even kijken wat je oude filter doet. Je wilt voor low tech gaan, dus wellicht kan dit filter genoeg zijn.

Jou plan kan prima slagen zonder CO2, sterker nog met CO2 toevoeging valt jou nieuwe bakje al snel niet meer onder low tech 😉.
Ik ga het idd wel proberen met de sera en anders kan ik de jbl er nog aan zetten, die is wat krachtiger. Hij heeft ooit wel gelekt dus die moet ik dan weer fixen.

Je noemde eerder dat ik nog 10 extra tetra erin zou kunnen doen. Graag zelfs! Maar dan kom ik op 20 tetra, 13 cory’s en 3 gastromyzon. Is dat niet te veel van t goede of kan dit wel?
 

Terug
Bovenaan