Inspiratie nieuwe Lido 120


RobinKarow

New member
Lid geworden
13 december 2023
Berichten
4
Leeftijd
25
Beste allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en na vele jaren verscheidene maten aquaria gehad te hebben ga ik 2024 beginnen met de aanschaf van mijn droom aquarium: een nieuwe Juwel Lido 120.

Ik heb dit moment een 70L blackwater biotoop met tetra’s en siamese algeneters maar wil met de nieuwe bak toch weer terug over op lichter gekleurd water. Nu heb ik al veel rond gezocht op het internet, op pinterest, instagram etc op zoek naar inspiratie voor deze nieuwe bak maar bedacht me dat ik meer kans op inspiratie had hier op het forum!

Wat ik wel qua indeling zou willen is waarschijnlijk:
- lichte (zand)bodem
- mooie stukken kienhout
- stenen zijn mogelijk, geen must
- mooie planfen

Qua vissen (indien mogelijk
- tetra’s
- ramirezi’s
- maanvissen

Voor vraag is dus voor degenen die een Lido 120/200 hebben of een soort gelijkvormig aquarium of zij hun bak hieronder willen posten voor inspiratie!

Alvast bedankt!
 
Welkom Robin!

Ik ben blij voor je dat je eindelijk aan je droombak toe bent!

Ik ga meteen je droom bederven: maanvissen kunnen echt niet in een lido 120. Die worden daar veel te groot voor. Ik heb zelf een Juwel 350 en die is al aan de kleine kant voor ze. Ik heb dan ook 2 van mijn manen teruggezet in mijn 2m bak. Sorry....

Wat inspiratie betreft.....
Wat wil je voor planten: lowtech, medium, hightech?
Wil je een dichtbegroeide bak (hollandse bak) of juist wat meer open?
Biotoop correct?

Dat zijn alvast een paar keuzes om te maken en waar je op kunt googlen.
Als je googlet op 'aquacape' krijg je meestal ook prachtige bakken te zien waar je inspiratie uit kunt halen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tig
Welkom!

Zoals Lysia al zei is een Lido 120 voor maanvissen veel te klein, heb ze bij mij op 450l. Die worden veel te hoog een veel te groot.
Ook siamese algeneters worden voor 70l veel te groot, ze worden 15cm. Voor 60cm is dat niets!

En voor de rest ben ik het ook met Lysia eens dat het op de bak aankomt.
 
Dag Robin,

Mooi aquarium! Ik ben er net +/- 4 weken geleden mee gestart, dus de plantjes moeten nog gaan groeien en er moet nog wat bijkomen. Een week geleden stond hij er zo bij als in de bijlage. Ik heb na 3 weken voor een extern filter gekozen, dus vandaar dat er nu zowel een interne als externe draait. De interne gaat er dan over een paar weken uit. Verder heb ik de verlichting vervangen door een helialux met zonsopgang en ondergang.

Hoe ga jij hem draaien?

Succes en groetjes!
 

Bijlagen

  • 20231208_103149.jpg
    20231208_103149.jpg
    2.6 MB · Weergaven: 28
Welkom!

Zoals Lysia al zei is een Lido 120 voor maanvissen veel te klein, heb ze bij mij op 450l. Die worden veel te hoog een veel te groot.
Ook siamese algeneters worden voor 70l veel te groot, ze worden 15cm. Voor 60cm is dat niets!

En voor de rest ben ik het ook met Lysia eens dat het op de bak aankomt.
Mijn excuses, ik bedoelde de Vietnamese algeneter! Geen Siamese, die zijn inderdaad te groot.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tig
Dag Robin,

Mooi aquarium! Ik ben er net +/- 4 weken geleden mee gestart, dus de plantjes moeten nog gaan groeien en er moet nog wat bijkomen. Een week geleden stond hij er zo bij als in de bijlage. Ik heb na 3 weken voor een extern filter gekozen, dus vandaar dat er nu zowel een interne als externe draait. De interne gaat er dan over een paar weken uit. Verder heb ik de verlichting vervangen door een helialux met zonsopgang en ondergang.

Hoe ga jij hem draaien?

Succes en groetjes!
Ik ben van plan om de start met de inbegrepen binnenfilter te gaan doen en kijken hoe dat verloopt. Verlichting voor nu ook met de standaard inbegrepen lampen en een timer ertussen.

Super bak op de foto!
 
Welkom Robin!

Ik ben blij voor je dat je eindelijk aan je droombak toe bent!

Ik ga meteen je droom bederven: maanvissen kunnen echt niet in een lido 120. Die worden daar veel te groot voor. Ik heb zelf een Juwel 350 en die is al aan de kleine kant voor ze. Ik heb dan ook 2 van mijn manen teruggezet in mijn 2m bak. Sorry....

Wat inspiratie betreft.....
Wat wil je voor planten: lowtech, medium, hightech?
Wil je een dichtbegroeide bak (hollandse bak) of juist wat meer open?
Biotoop correct?

Dat zijn alvast een paar keuzes om te maken en waar je op kunt googlen.
Als je googlet op 'aquacape' krijg je meestal ook prachtige bakken te zien waar je inspiratie uit kunt halen.
Wat de maanvissen betreft, deze zijn van de baan. Bedankt allemaal voor de tips.

Ik zit verder qua inrichting te denken aan veel anubias aan het hout en lange (grasachtige) planten tegen de achtergrond.
Hoewel ik het hout wil bedekken met planten wil ik toch graag een meer open bak creëren met zwemruimte in het midden en takken aan de zijkanten
 

Terug
Bovenaan