Inspiratie plantjes


Merethe

Well-known member
Lid geworden
23 oktober 2013
Berichten
735
Leeftijd
28
Locatie
Ede
Ik ben mijn 20L quarantainebakje aan het upgraden want er komen binnenkort tijdelijk wat nieuwe bewoners in en daarna gaan er garnaaltjes in. Het filter en alles is al in orde maar hij was nog leeg dus ik heb er een nieuwe bodem in gelegd en hem opgevuld met hout en steen. Er zitten nu wat plantjes in uit mijn grote bak. Ik werk meestal met grote planten dus ik kan wat hulp en inspiratie gebruiken voor dit kleine bakje.

Paar vragen:
- Hoe krijg ik javamos het beste vast aan lavasteen? Ik heb het nu vastgebonden met een touwtje, gaat dat werken en wanneer kan ik het dan losknippen?
- Kan Javavaren en anubias vlak bij het oppervlakte/gedeeltelijk bovenwater groeien?
- Hebben jullie leuke ideeën voor plantjes om half bovenwater te groeien, bovenop uitstekend hout met wortels onderwater?

Ondanks dat ik het zand een miljard keer heb uitgespoeld is het water alsnog troebel, maar een foto volgt later wanneer het helder is.
 
Javavaren hecht vanzelf aan de steen, duurt wel even. kan goed TEGEN de wateroppervlakte groeien maar niet eruit.
Anubias groeit graag in en uit het water, maar let op met de verlichting, boven water verbrandt Anubias gemakkelijk, het is namelijk een uitgesproken schaduwplant.!
Probeer eens een pluk Riccia, dat wil graag OP het wateroppervlak drijven en vormt boven water veel bredere "bladeren"dan in het water.
Onder water zou ik zeker gaan voor mosballen en Hemianthus mircranthemoides. Vaak is het veel mooier om te werken met weinig soorten maar dan wel veel daarvan.
 
Maar als je het inricht is het toch geen quarantainebakje meer?
 
Bedankt voor de tips!
Het is dan inderdaad geen quarantainebakje meer maar een garnalenbakje. Dit bakje is een beetje onhandig om helemaal goed schoon te krijgen nadat er bijvoorbeeld medicijnen of zieke vissen in hebben gezeten. Ik ga kijken voor iets makkelijkers als quarantainebakje.
 

Terug
Bovenaan