Instelling kleur led verlichting (niet merk afhankelijk)


Johan1978

Well-known member
Lid geworden
6 augustus 2023
Berichten
52
Leeftijd
45
Locatie
Voorburg
Hoe stellen jullie je controller in?
Ik heb zelf sinds kort een Juwel spectrum welke ik geheel zelf kan instellen.
Ik weet wat ik mooi vind, maar vraag me af of het echt ook helpt, of misschien juist averechts werkt.

Ik gebruik de standaard 'aquascape' instelling, dus een rode langzaam opkomende zon en dezelfde ondergang.
Echter heb ik hier de gehele nacht een heel klein blauw lichtje aan toegevoegd, ter simulatie van een maan.

Hoe staan jullie hierin?
Onzin, of als je leuk vindt doen, of zeker niet doen ivm....
 
Zover ik weet hebben algen wel iets aan het blauwe en weinige licht dus zelf doe ik het niet in de nacht.
Als ik me goed herinner heeft lid @Cornelius daar eens iets over gepost.
 
Algen bezitten een bepaald pigment die planten niet hebben: phycobillin. En dit absorbeert effectief straling uit het blauwe spectrum.
Het kleine beetje licht dat word gegeven door de 'nachtbelichting' is niet genoeg voor de planten op te groeien maar wel genoeg voor alg om zich verder te ontwikkelen in je bak.
 
Ik heb gelezen dat het vissen wel helpt om hun natuurlijke ritme aan te houden.
Maar als het alg veroorzaakt gaat het weer uit.
 
Of je zelf iets al of niet mooier vind kan op zich ook minder belangrijk zijn. Je hebt nog niet s verteld over het al of niet aanwezig zijn van planten. Want voor planten zijn bepaalde kleuren belangrijker als andere.
 
Algen bezitten een bepaald pigment die planten niet hebben: phycobillin. En dit absorbeert effectief straling uit het blauwe spectrum.
Het kleine beetje licht dat word gegeven door de 'nachtbelichting' is niet genoeg voor de planten op te groeien maar wel genoeg voor alg om zich verder te ontwikkelen in je bak.
Dank voor je uitleg en dit bedoelde ik dus ook.
 
Volgens mij is het blauwe of rode spectrum iets anders dan de kleur die je uit je lamp ziet komen. Er zijn grafieken te vinden van je lamp waar het spectrum op staat weergegeven. Ik gebruik zelf dezelfde lamp en gebruik de witte leds voor de lichtintensiteit en varieer daarnaast met de gekleurde leds tot een totaaltje wat ik mooi vind, en een zonsopkomst en ondergang. Wat resulteert in dit:
20231029_121433.jpg
 
Dit bedoelde ik:
20231029_124815.jpg
 
Of je zelf iets al of niet mooier vind kan op zich ook minder belangrijk zijn. Je hebt nog niet s verteld over het al of niet aanwezig zijn van planten. Want voor planten zijn bepaalde kleuren belangrijker als andere.
Ik heb veel planten in mijn bak, waaronder ook rode, die hebben toch ander licht nodig volgens mij.
De standaard LED balken van Juwel geven m.i. een iets te koud licht voor deze planten.
Daarnaast vind ik het zelf wel prettig om geen aan/uit stand te hebben, maar een mooi verloop van licht naar donker en andersom.
Zo'n rode gloed bij zonsopkomst en bij onder gaan ziet er wel tof uit.
Vandaar de aanschaf van dit systeem.

Misschien dat ik het blauwe maanlicht dan alleen nog laat branden zolang ik het kan zien, en dat het laat en 's nachts gewoon uitgaat.
 
Hoe staan jullie hierin?
Onzin, of als je leuk vindt doen, of zeker niet doen ivm....
Als je het mooi vindt, kun je het doen. :) Je vissen gaan er niet dood aan. Al moet ik zeggen dat ik zelf nooit de hele nacht lang een lamp zou laten branden, als het even kan. Heb je toch iets meer van een garantie dat je vissen rust krijgen / een normale cyclus doorlopen.

Of de blauwe "maanlamp" algengroei geeft, lijkt me afhangen van hoe sterk hij brandt. Ook algen hebben een bepaalde drempelwaarde als het gaat om de benodigde lichtsterkte voor fotosynthese. Ik zou niet kunnen zeggen waar die waarde ligt, maar gewoon niet te hard je lamp laten branden lijkt me en het zal wel ongeveer goedkomen.
 
Als je de blauwe lamp op 1% zet heb je alsnog een behoorlijke bak licht. Zeker niet te vergelijken met maanlicht. Ik zou er niet aan moeten denken altijd te moeten slapen met zoveel licht boven mn hoofd.
 
Ik heb zelf nog een uur lang een heel klein beetje groen na zonsondergang. Dat werkt ook best mooi.
 
Ik heb veel planten in mijn bak, waaronder ook rode, die hebben toch ander licht nodig volgens mij.
De standaard LED balken van Juwel geven m.i. een iets te koud licht voor deze planten.
Daarnaast vind ik het zelf wel prettig om geen aan/uit stand te hebben, maar een mooi verloop van licht naar donker en andersom.
Zo'n rode gloed bij zonsopkomst en bij onder gaan ziet er wel tof uit.
Vandaar de aanschaf van dit systeem.

Misschien dat ik het blauwe maanlicht dan alleen nog laat branden zolang ik het kan zien, en dat het laat en 's nachts gewoon uitgaat.
De lampen van Juwel geven m.i. inderdaad een te hoge Kelvin waarde. Voor planten geeft een Kelvinwaarde van maximaal 5000 een prima resultaat.

Omschrijvingen-kleurtemperaturen.jpg
 

Terug
Bovenaan