Hej Stijn,
Mijn vrouw en ik zijn bezig met twee soorten; Sphaerichtys selatanensis en Betta Channoides. Deze soorten zijn makkelijk te kweken zonder uitgebreide kweekopstelling. Eenvoudigweg pak je de mannen een dag voordat ze zouden moeten spugen en dan komen de kleintjes.
Voor de selatanensis gingen we;
Wildvang (1) x F1 (8)
F1 (1+5+1 - uit drie vaders)
F2 (3 + 19 - uit twee vaders)
F3 (15 - uit een vader)
Inmiddels vraag ik mij ook af in hoeverre inteelt een rol gaat spelen. In de F2 waren 3 visjes die het niet goed deden. Ik vermoed dat deze van dezelfde vader komen. Allebei de vaders spuugde op hetzelfde moment, maar 1 van de 2 vaders was later pas bezet. Ik vermoed dat het een ontwikkelingsachterstand is. 2 van de 3 kreupele vissen zijn inmiddels overleden, na spasmes. Ik weet niet of dat genetisch is. Een F2 zou niet veel problemen moeten geven.
De overige dieren zijn enorm sterk. Henk Grundmeijer heeft F2 overgenomen en hij was superblij. Op dit moment heb ik nog een 15-tal F3 vissen. Ik denk dat ik voor een kweek daaropvolgend wel graag wildvang of materiaal van een andere kweker wil hebben. Over 2 maanden kan ik je antwoord geven.
De Betta Channoides is een koppel van twee F1'en. We hebben nu 12 jongen en we gaan er meer maken.
Ik ben ook geneticus. Ik weet dat er diersoorten zijn die beter bestand zijn tegen inteelt dan anderen. Zoogdieren zijn redelijk intolerant, maar van vissen weet ik het niet.
Wij hebben een 120x50x40 bak met Sphaerichtys en de Betta, en een 40x25x25 bakje voor de nakweek (Water; pH = 6.5, ppm = 220, kH ~5). We hebben achter elkaar broedsels, maar voeden niet alles op.