Wat is er nieuw

Inteelt

Stijn S

Well-known member
Lid geworden
31 juli 2022
Leeftijd
48
Ik vraag mij af in hoeverre en wanneer inteelt schadelijk is voor vissen?
Zijn bepaalde soorten gevoeliger dan andere? Je kan het moeilijk achterhalen, maar misschien zijn de wildvang vissen die in de handel zijn soms ook ontstaan uit inteelt? Kan je een koppel F1 vissen (de eerste nakomelingen van wildvang) kopen van dezelfde kweker en daarmee verder kweken zonder problemen of gaat het al snel mis?

Volgens mij krijg je daar niet zo snel last mee maar ja in de natuur is de kans op inteelt kleiner denk ik.
Misschien kan @stanovic daar als kweker iets van zeggen.

Hej Stijn,

Mijn vrouw en ik zijn bezig met twee soorten; Sphaerichtys selatanensis en Betta Channoides. Deze soorten zijn makkelijk te kweken zonder uitgebreide kweekopstelling. Eenvoudigweg pak je de mannen een dag voordat ze zouden moeten spugen en dan komen de kleintjes.

Voor de selatanensis gingen we;

Wildvang (1) x F1 (8)
F1 (1+5+1 - uit drie vaders)
F2 (3 + 19 - uit twee vaders)
F3 (15 - uit een vader)

Inmiddels vraag ik mij ook af in hoeverre inteelt een rol gaat spelen. In de F2 waren 3 visjes die het niet goed deden. Ik vermoed dat deze van dezelfde vader komen. Allebei de vaders spuugde op hetzelfde moment, maar 1 van de 2 vaders was later pas bezet. Ik vermoed dat het een ontwikkelingsachterstand is. 2 van de 3 kreupele vissen zijn inmiddels overleden, na spasmes. Ik weet niet of dat genetisch is. Een F2 zou niet veel problemen moeten geven.

De overige dieren zijn enorm sterk. Henk Grundmeijer heeft F2 overgenomen en hij was superblij. Op dit moment heb ik nog een 15-tal F3 vissen. Ik denk dat ik voor een kweek daaropvolgend wel graag wildvang of materiaal van een andere kweker wil hebben. Over 2 maanden kan ik je antwoord geven.

De Betta Channoides is een koppel van twee F1'en. We hebben nu 12 jongen en we gaan er meer maken.

Ik ben ook geneticus. Ik weet dat er diersoorten zijn die beter bestand zijn tegen inteelt dan anderen. Zoogdieren zijn redelijk intolerant, maar van vissen weet ik het niet.

Wij hebben een 120x50x40 bak met Sphaerichtys en de Betta, en een 40x25x25 bakje voor de nakweek (Water; pH = 6.5, ppm = 220, kH ~5). We hebben achter elkaar broedsels, maar voeden niet alles op.

In het verleden heb ik slangen gehad (boa en python soorten), toen zei men dat ze niet echt gevoelig waren voor inteelt en dat je dus prima man en vrouw uit eenzelfde nest bij elkaar kan zetten om te kweken. Ik heb momenteel 1 wildvang man Betta channoides en heb laatst 2 vrouwen F1 gekocht. De ouders kwamen uit dezelfde winkel als waar ik mijn vissen vandaan haal. Misschien ook wel uit dezelfde groep van mijn man. Ik ben niet bewust bezig met kweken, maar soms spookt het weleens door mijn hoofd om een serieuzere poging te wagen, al dan niet met de Betta of de Sphaerichtys vaillanti.

Ik heb al een jaar of 10 Xyphophorus helleri en het bestand houdt zichzelf op peil. Ik heb wel -toen het er erg veel waren- de minder sterke/ mismaakte exemplaren eruit gevangen en geeuthanaseerd. (Overigens doen de snoekjes en de vlindervis dat nu voor me).
Ik heb 2 jaar geleden van vivarium 2 mannen en 3 vrouwen wildkleur meegenomen, om te zorgen voor wat nieuw bloed.
Ik heb van iemand een heleboel vuurdanio's gekregen, maar daar zitten overduidelijk wat inteeltexemplaren (kromme rug etc) tussen.
Ik denk dus dat je goed de gezondheid/kwaliteit van je nakomelingen van je vissen in de gaten moet houden en als je ziet dat er (ook al is het af en toe) mismaakte visjes tussen zitten, dan een keer nieuwe mannen of vrouwen erbij zetten en zorgen dat je daar nakomelingen van krijgt.

Kromme vissen zitten er ook tussen bij wildvang exemplaren. Die moet je sowieso niet kopen, maar ik vraag mij dan weleens af of dat door inteelt komt of een andere oorzaak heeft. Als de mogelijkheid er is, zou ik proberen te kiezen tussen twee ouderdieren van verschillende komaf.

Toen ik nog corydora's kweekte haalde ik de jongen weg bij de kweekgroep waarvan een deel wildvang was.
Voor de 2de generatie van de kweekgroep haalde ik elders wat mannetjes vandaan om verse genen in de nieuwe kweekgroep te krijgen en zo door.
Ik liet de ouders niet direct kweken met hun jongen.

Noodzakelijk is het misschien niet maar het leverde gezonde vissen op met een redelijk hoge overlevingsgraad en dat was het belangrijkste.

In de guppen wereld doen ze heel veel aan lijn/inteelt om bepaalde genetische kenmerken door te kweken.
Daar is ook wel redelijk wat over beschreven.

Ik weet er niet zoveel van maar ik meende te hebben gelezen dat het zo is dat jongen slechte genen kunnen erven van de ouders. Als dan jongen met dat slechte gen gaan paren en nakomelingen krijgen dan hebben de jongen het ook omdat pa en ma het beide hadden.
Maar goed hoe dat zit met overerven en de inteelt dat weer @stanovic denk ik wel,

Dit lees ik erover:

Pas bij het samenkomen
van twee keer hetzelfde
gebrek komt het tot uitdrukking.

Als dan jongen met dat slechte gen gaan paren en nakomelingen krijgen dan hebben de jongen het ook omdat pa en ma het beide hadden.

Die genen kunnen ook meerdere generaties later de kop weer op steken.
Soms is dat gewenst omdat het zoals bij guppen een bepaalde kleur mutatie bijvoorbeeld en soms ongewenst zoals misvormingen
Met het toevoegen van vers bloed halveer je de kans per generatie maar de kans bestaat dat de jongen daarvan die mutatie ook meenemen.

Gaat geen probleem zijn, in de natuur pakken ze ook niet een vliegtuig om paar 100 km verderop naar soortgenoten te zoeken en ontstaan daardoor grootte groepen zoals b.v. corydoras.

Wat het probleem is is dat wanneer je gaat kweken je de zwakkere er niet uitfiltert en daar verder mee gaat. Als er in de natuur zwakkere tussenzitten (vergroeit b.v.) dan worden die er vanzelf uitgefilterd. Als je dat niet kunt moet je niet aan kweken beginnen.

Op deze manier blijft de groep gezond en zul je minder snel ziekten krijgen omdat de zwaksten er al uitgehaald zijn.

Kijk naar de levensduur van de gemiddelde gup of antennebaars welke je koopt, ik denk dat het dan meteen duidelijk is

Gaat geen probleem zijn, in de natuur pakken ze ook niet een vliegtuig om paar 100 km verderop naar soortgenoten te zoeken en ontstaan daardoor grootte groepen zoals b.v. corydoras.

Het lijkt me dat de soort vis wel uitmaakt. Bij scholenvissen geef ik je meteen gelijk. Maar bij territoriale vissen zoals goeramis moeten de jongen wel steeds verhuizen, toch?

Voor de rest denk ik inderdaad dat je vooral een ras sterk houdt door de natuur zijn werk te laten doen. Ik merk toch wel dat je vaak 10 vissen koopt en er in de eerste maanden 4 dood gaan. De rest houdt het jaren vol. Ik verdenk de kwekers ervan dat ze alles doen om het broed in leven te houden. Ook de zwakke broeders. Die leggen dan thuis alsnog het loodje. Dan voel ik me soms wel een beetje bekocht.

Het lijkt me dat de soort vis wel uitmaakt. Bij scholenvissen geef ik je meteen gelijk. Maar bij territoriale vissen zoals goeramis moeten de jongen wel steeds verhuizen, toch?

Voor de rest denk ik inderdaad dat je vooral een ras sterk houdt door de natuur zijn werk te laten doen. Ik merk toch wel dat je vaak 10 vissen koopt en er in de eerste maanden 4 dood gaan. De rest houdt het jaren vol. Ik verdenk de kwekers ervan dat ze alles doen om het broed in leven te houden. Ook de zwakke broeders. Die leggen dan thuis alsnog het loodje. Dan voel ik me soms wel een beetje bekocht.
Ze zullen wel verhuizen maar als broertje en zusje samen verhuizen of ze verhuizen 2 meter verderop en komen de vorige broertjes en zusjes tegen... maakt weinig verschil.

En ja, de kwekers zullen alles doen om zoveel mogelijk groot te brengen, is hun inkomen. Zullen er ongetwijfels ook bij zitten die het wel netjes doen maar betwijfel of je je dat kan veroorloven in het begin.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan