Intern filter verwijderen


Ramson

Well-known member
Lid geworden
22 mei 2020
Berichten
231
Leeftijd
28
Goedemiddag,

Ik heb op dit moment nog een Juwel primo 110, en mijn filter begint sinds gisteren te brommen of te trillen, het is iig een irritant geluid.
Nu zit ik te denken om mijn intern filter eruit te halen. Nu heb ik nog ergens een Eheim pro 2 en een greenline cristal profi staan(hoeveel ze filteren weet ik even niet meer, heb ze niet bij de hand). Nu is mijn vraag, heeft iemand ervaring met het interne Jewel filter eruit halen, en kan ik 1 van deze 2 filters op mijn juwel primo 110 zetten. Of kan het zijn dat je met de externe filters misschien te veel filtert, als dat zou kunnen?

Bvd,

Ramon.
 
Trillen kun je waarschijnlijk wel oplossen door de pomp even uit je Juwel filter te halen, schoon te maken en weer terug te plaatsen. Zorg dan dat die nergens tegen aan komt zodat het niet gaat resoneren.

Als je echt wilt kun je natuurlijk best het Juwel filter verwijderen en een extern filter aansluiten. Te veel filteren is niet echt aan de orde, wel zou je voor het visbestand een te grote stroming kunnen creeeren maar dat zul je per geval moeten bekijken. Het loshalen van dit filter kun je doen door de kit bollletjes, aan elke zijde twee boven en twee onder, door te snijden met een lang stanleymes (pas op voor je rug) of met visdraad lukt het ook wel eens.
 
Het gebruik van een buitenfilter heeft ook als voordeel dat je meer ruimte in de bak hebt en het oogt ook mooier.
 
@DanielHoogland Bedankt voor je reactie, heb je eventueel ook een simpele manier om de stroming wat tegen te gaan als die toch te hard gaat?

@jessicapilon Klopt! Ook dit is 1 van de redenen, maar nu die toch kuren krijgt is dit een mooi moment:)
 
@DanielHoogland Bedankt voor je reactie, heb je eventueel ook een simpele manier om de stroming wat tegen te gaan als die toch te hard gaat?
Jazeker, de uitgang van je filter knijpen. Bij die JBL zit bijvoorbeeld een schuif op waarmee je de uitgang kunt minderen (nooit de ingang knijpen altijd de uitgang).
 
@DanielHoogland
Top, ik ga van het weekend maar eens beginnen met prutsen, moet ik de vissen trouwens tijdelijk overplaatsen, of kan dit tijdens het draaien?
 
Het filter zelf verwijderen moet wel lukken met vissen er in maar wat doe je met je filtermedia? Je kunt vaak niet zomaar een nieuw filter plaatsen zonder die ook weer in te draaien.

Een eenvoudige methode is het nieuwe filter een maand mee te laten draaien voor je de oude verwijderd. Een andere methode is het filtermedium overzetten van je oude filter naar de nieuwe. Zomaar een nieuw filter met nieuwe filtermedia plaatsen en de oude verwijderen is niet slim.
 
@DanielHoogland
Okee, dan laat ik inderdaad eerst het externe filter een tijd meedraaien
 
En dan nog een vraagje,

De 2 filters die ik nu heb liggen, de Eheim pro 2 en de greenline cristal profi, komen van mijn toekomstige juwel vision 450(waar ik nog geen ruimte voor heb hahah) dus ik ben bang dat het misschien wel te hard gaat nu voor mijn kleine bakkie, of valt dat meestal wel mee?
Ik kies wel de filter met de minste capaciteit.
 
? Die vraag hebben we al gehad toch? Neem die Juwel en knijp die gewoon voor de helft, moet prima gaan.
 
? Die vraag hebben we al gehad toch? Neem die Juwel en knijp die gewoon voor de helft, moet prima gaan.
Ja is ook zo, maar misschien dat je ze wel zo hard moet knijpen dat dat ook niet helemaal goed is natuurlijk, maar daar ga ik vanzelf achterkomen
 
Jazeker, de uitgang van je filter knijpen. Bij die JBL zit bijvoorbeeld een schuif op waarmee je de uitgang kunt minderen (nooit de ingang knijpen altijd de uitgang).

Ja deze vraag is hier al vaker langsgekomen en toch hoor je ook vaak stemmen opgaan die zeggen dat voor langere tijd knijpen niet is aan te raden. Zelf doe ik het nooit en heb er dus geen ervaring mee.
 
De personen die roepen dat knijpen niet goed is hebben er geen verstand van. Zo, laat maar komen nu ;)

Een filterfabrikant gaat heus geen schuifknop maken om de uitstroom te verminderen en het in de handleiding vermelden hoe dit precies werkt en gedaan dient te worden als dit schadelijk is voor het filter. Geen zorgen om maken dus.
 
Je bak is ca. 100ltr netto? En welk jbl filter heb je? Een 901 lijkt me niet nodig om te ‘knijpen’ denk dat de stroming/debiet wel meevalt als je hem gevuld hebt met media.
 
Okee, ik heb gisteren mijn externe filter geïnstalleerd, mijn bedoeling was om hem inderdaad een aantal weken samen te laten draaien, maar gisteren stopte mijn interne filter ermee.. nu heb ik hem weer aan de praat gekregen, echter doet hij het nu weer niet.. Kan het kwaad om het interne filter eruit te laten? En waar zou ik anders op moeten letten? Mijn interne draait nu net zo'n 14uur mee...
 
Okee, ik heb gisteren mijn externe filter geïnstalleerd, mijn bedoeling was om hem inderdaad een aantal weken samen te laten draaien, maar gisteren stopte mijn interne filter ermee.. nu heb ik hem weer aan de praat gekregen, echter doet hij het nu weer niet.. Kan het kwaad om het interne filter eruit te laten? En waar zou ik anders op moeten letten? Mijn interne draait nu net zo'n 14uur mee...
Zoals Daniel al vermelde als 1 van de oplossingen zou ik het binnenfilter verwijderen. Filtermedia overzetten in je externe filter waar dat kan en gaan nadenken wat je wilt doen met je lege plek ?.

Gr. Ed
 
@Ed Tensen , Bedankt voor de snelle reactie, en dat filtermedia overzetten naar de externe, is dat gewoon het filtermateriaal uitknijpen in het filter? En wat is de beste plek om dat te doen?
 
@Ed Tensen , Bedankt voor de snelle reactie, en dat filtermedia overzetten naar de externe, is dat gewoon het filtermateriaal uitknijpen in het filter? En wat is de beste plek om dat te doen?
Zijn het sponzen? Dan je een aantal kleinere stukjes knippen en deze tussen je filtermedia plaatsen (onderin of beter nog ergens in het midden). Uitknijpen zou ik niet voor kiezen, dit geeft in 1 keer een heleboel stoffen af aan het water al start je jou externe filter op (met mogelijk problemen als gevolg) en je zicht wordt flink troebel in je bak.

Gr. Ed
 
Moet ik nog wel voor de zekerheid een tijdje extra waterwissels doen aangezien het nieuwe filter misschien nog niet goed genoeg is? Nu doe ik woensdags max. 25 procent, en 1x in het weekend iets meer, 40/50 procen. Of is de kans op een nieuwe nitrietpiek niet heel groot?
 
Moet ik nog wel voor de zekerheid een tijdje extra waterwissels doen aangezien het nieuwe filter misschien nog niet goed genoeg is? Nu doe ik woensdags max. 25 procent, en 1x in het weekend iets meer, 40/50 procen. Of is de kans op een nieuwe nitrietpiek niet heel groot?
Hou zeker 2x aan, meer is niet nodig schat ik in. Wel belangrijk om de komende weken je nitriet te meten.

Gr. Ed
 

Terug
Bovenaan