Introductie/ 300 liter meubel alternatief !advies gevraagd!


Blubba

New member
Lid geworden
24 september 2021
Berichten
3
Leeftijd
37
Mijn vrouw heeft het 9 jaar tegen kunnen houden maar nu is het dan zover,
Wij zijn er onlangs achter gekomen dat onze zoon van 4 allergische reacties heeft op ieder huisdier wat haar heeft (behalve onze katten die hadden we al voor hij er was), schijnt een ding te zijn met zwangerschap en immuniteit opbouwen.

Ik heb haar eerst onder vuur genomen met beesten waarvan ik zeker wist dat de kleine man er geen last van zou hebben, maar mijn vrouw niet van zou kunnen slapen. (Spinnen, slangen, etc.) Nu kwamen we uiteindelijk bij het onderwerp uit waarbij ik uit wou komen, en toen was het ineens akkoord dat we vissen zouden gaan houden!!!

60L Aquarium gratis opgehaald via Marktplaats, goed schoongemaakt met natuurazijn en in laten draaien met alles erop en eraan.

Vrouw en de 2 kinders meegenomen naar de aquarium winkel voor wat leuk klein spul voor een 60 liter bak......
(Advies achteraf) NIET DOEN!

Wij namen mee, allemaal 3-4 cm groot dus nog heel erg klein...
1 black moor, 1 calico ryukin, 1 komeetsluier.
Hobby in de hobby, Sluierstaarten dus, maar die worden best groot en hebben nogal wat ruimte nodig.

Het advies was dat ze nog wel een jaar in de 60 liter zouden kunnen blijven zitten.
Ik las zelf van niet en mw. Was nogal verbaasd toen ik aan kwam lopen met een gratis 300 liter bak van 120x 50x 50.

Nu heb ik.echter de grote bak nog niet staan, aangezien ik eerst alles klaar wil hebben staan en nu mis ik nog het meubel.

Rio 300/350 meubels vind ik zelf helemaal niks.
Daarbij is het ook zo dat we wegens de schuldsanering, (groot ongeluk gehad met hersenschade als gevolg) aan een zwaar budget gekoppeld zijn. Ik zou zo een paar betonblokken neergooien met een brok hout ertussen in de correcte maat en het aquarium opzetten. Nu vind mw. dat het ook in het interieur zou moeten passen.

Ons interieur is gelukkig heel ouderwets (toen werden dingen nog echt goed in elkaar gezet).

Nu komt ie dan eindelijk de vraag waar ik de hele tijd al naartoe werk.

Een teak houten salontafel
Een boeren eiken tv kast
Koloniale teak dressoir

Of een van die dingen ophalen en zwaar verstevigen met hardhout of andere balkjes.

Ik zou geen flauw idee hebben hoe ik dit uit zou moeten rekenen, en ik heb 240 aquaria op ikea troep zien staan en mijzelf afgevraagd of dit wel veilig was.

Mvg Dennis
 
Fijn dat je een passend huis heb gehaald voor de sluiers (y)

Om een inschatting te maken is het handig als je even foto s plaats van de meubelstukken waar je aan zit te denken om het aquarium op te plaatsen.
 
Een algemeen advies voor een meubel.

Zorgervoor dat het meubel een dikke masieve bovenkant heeft.

Dat het meubel niet breder is dan het aquarium. Omdat een meubel vaak de meeste steun bied aan de randen.
Als het breder is, dan zakt het ‘midden’ door.

Het beste is als een meubel niet alleen steunen heeft aan de randen, maar ook 1 of 2 midden steunen heeft.
Dus bijvoorbeeld een dressoir met 3 kastjes waar tussen de kastjes steunende wanden zitten.
Als een meubel hieraan vodoet, mag het ook iets breder zijn.

Het meubel moet al het gewicht goed op de vloer kunnen verdelen. Dus onder de dragende delen moet ook goed contact met de vloer zijn.

Veel meubels hebben geen dragende achterkant. Mits er ruimte voor is, kun je zelf daar wel wat balken inzetten.

Vermijd meubels uit pershout. Dit zwelt op als het nat wordt.
Tenzij het speciaal voor aquaria is. Want dat is dan wel water bestendig.

Kijk vooral eens naar echte aquarium meubels in de winkel. Dan zie je gelijk wat een meubel geschikt maakt voor aquaria.
Dan kun je iets soortgelijks zoeken, of geschikt maken.
 
Fijn dat je een passend huis heb gehaald voor de sluiers (y)

Om een inschatting te maken is het handig als je even foto s plaats van de meubelstukken waar je aan zit te denken om het aquarium op te plaatsen.
Ik zat te denken aan zoiets, maar dan nog hardhouten balken eronder leggen op de hoogte maat zodat je van de voorste en de achterste liggende balk het gewicht beter verdeeld kan worden.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20211024-014331.png
    Screenshot_20211024-014331.png
    603.3 KB · Weergaven: 88
Op zicht ziet het er goed stevig uit. Maar zoals je ziet heb je alleen aan de uiteinden ondersteunig met de vloer.

In het midden heb je geen poten. Dus tussen de 2 lades voor en achter zul je nog wel een blok of poot moeten maken.
 

Terug
Bovenaan