Investeren of opnieuw beginnen, wat is wijsheid?


S

Spaarpot

Guest
Goedenavond!

Ik hoop dat mijn topic hier goed staat. :)

In november 2017 heb ik van een familielied een aquarium overgenomen van zo'n 30 L met 10 guppy's erin. De bak was natuurlijk te klein voor de vissen, dus heb ik een aantal maanden later een 54 L (60 x 30 x 30) bak gekocht en de guppy's na het indraaien hierin geplaatst. De 30 L bak was beschadigd en gewoon echt niet mooi meer, dus die heb ik naar de sloop gebracht.

Het onderhoud begon helaas al gauw een probleem te vormen. Ik had het aquarium op een hoge kast geplaatst, wat het zicht prachtig maakte maar het verversen een hele klus omdat ik er telkens een ladder voor moest pakken. Na een aantal maanden verplaatste ik het aquarium naar een lagere kast waardoor hij nu niet meer in het zicht staat, maar makkelijker te onderhouden is. Nou ja, voor zover je het makkelijk wilt noemen, nu sjouw ik evengoed meerdere emmers gevuld met water naar boven en beneden voor het onderhoud... En het breekt me op! :rolleyes:

Om het mezelf te vergemakkelijken zou ik een opvoerpomp moeten kopen, wat gereedschap om de planten beter te kunnen onderhouden en op langer termijn ook betere, krachtigere apparatuur. Daarnaast zou ik graag de inrichting willen verbeteren d.m.v. nieuwe planten en dergelijke, want als je het bos van baardalg niet meetelt, heb ik zo'n 3 plantjes over. Zo samen best een dure bedoening...

Het geld ervoor heb ik op dit moment eigenlijk niet. Echter, ik wil niet dat de overgebleven bewoners (3 vuurgarnalen en 5 otocinclus) nog langer in deze gierige bak moeten overleven. Dus vraag ik me af: zou het niet handiger zijn een 30 L bakje terug te kopen, op te zetten en de dieren hierin te plaatsen? Dure apparatuur heb ik er niet voor nodig en met één emmer verversen ben ik wel klaar, een stuk onderhoudsvriendelijker dus. En, nadat ik wat gerekend heb, zou het de helft schelen aan wat het investeren in de huidige bak zou kosten.

Mijn moeder (ik woon nog thuis) vindt het allemaal maar onzin en zegt dat ik de overgebleven vissen gewoon in een kom in de keuken moet zetten om mezelf de kosten te besparen. Dat dat niet zomaar gaat, hoef ik hier niet uit te leggen, maar ik vraag me wel af of ik de visjes gelukkig maak met een 30 L bak i.p.v. de 54 L bak.

Bij deze mijn vraag: wat zouden jullie doen? (Andere opties zijn natuurlijk ook welkom.)

Degenen die het geduld hadden om dit boekwerk te lezen, bedankt! :eek:
 
De garnalen kunnen in een 30 liter, voor oto's vind ik het persoonlijk te klein.

Moet je nu traplopen met de emmers of heb je wel een kraan op dezelde verdieping als het aquarium?

Om het mezelf te vergemakkelijken zou ik een opvoerpomp moeten kopen, wat gereedschap om de planten beter te kunnen onderhouden en op langer termijn ook betere, krachtigere apparatuur.
Aan wat voor gereedschappen en apparatuur zit je te denken?
 
Goedenavond!

Ik hoop dat mijn topic hier goed staat. :)

In november 2017 heb ik van een familielied een aquarium overgenomen van zo'n 30 L met 10 guppy's erin. De bak was natuurlijk te klein voor de vissen, dus heb ik een aantal maanden later een 54 L (60 x 30 x 30) bak gekocht en de guppy's na het indraaien hierin geplaatst. De 30 L bak was beschadigd en gewoon echt niet mooi meer, dus die heb ik naar de sloop gebracht.

Het onderhoud begon helaas al gauw een probleem te vormen. Ik had het aquarium op een hoge kast geplaatst, wat het zicht prachtig maakte maar het verversen een hele klus omdat ik er telkens een ladder voor moest pakken. Na een aantal maanden verplaatste ik het aquarium naar een lagere kast waardoor hij nu niet meer in het zicht staat, maar makkelijker te onderhouden is. Nou ja, voor zover je het makkelijk wilt noemen, nu sjouw ik evengoed meerdere emmers gevuld met water naar boven en beneden voor het onderhoud... En het breekt me op! :rolleyes:

Om het mezelf te vergemakkelijken zou ik een opvoerpomp moeten kopen, wat gereedschap om de planten beter te kunnen onderhouden en op langer termijn ook betere, krachtigere apparatuur. Daarnaast zou ik graag de inrichting willen verbeteren d.m.v. nieuwe planten en dergelijke, want als je het bos van baardalg niet meetelt, heb ik zo'n 3 plantjes over. Zo samen best een dure bedoening...

Het geld ervoor heb ik op dit moment eigenlijk niet. Echter, ik wil niet dat de overgebleven bewoners (3 vuurgarnalen en 5 otocinclus) nog langer in deze gierige bak moeten overleven. Dus vraag ik me af: zou het niet handiger zijn een 30 L bakje terug te kopen, op te zetten en de dieren hierin te plaatsen? Dure apparatuur heb ik er niet voor nodig en met één emmer verversen ben ik wel klaar, een stuk onderhoudsvriendelijker dus. En, nadat ik wat gerekend heb, zou het de helft schelen aan wat het investeren in de huidige bak zou kosten.

Mijn moeder (ik woon nog thuis) vindt het allemaal maar onzin en zegt dat ik de overgebleven vissen gewoon in een kom in de keuken moet zetten om mezelf de kosten te besparen. Dat dat niet zomaar gaat, hoef ik hier niet uit te leggen, maar ik vraag me wel af of ik de visjes gelukkig maak met een 30 L bak i.p.v. de 54 L bak.

Bij deze mijn vraag: wat zouden jullie doen? (Andere opties zijn natuurlijk ook welkom.)

Degenen die het geduld hadden om dit boekwerk te lezen, bedankt! :eek:
Tja, hangt er een beetje vanaf of je nog wel echt een aquarium wilt.
Als je niet 100% zeker weet of je het wel graag doet, kan je misschien stilaan kijken voor een andere thuis voor de vissen.

Indien je wel echt een aquarium wil houden, hoort investeren hier natuurlijk bij, maar op een 60cm bak zou dat best moeten meevallen.
Maar dan moet je wel weten wat je juist wil, denk even na over hoe je de volgende keren water gaat verversen en alles gaat onderhouden.
De vissen hebben nog wel even tijd, garnalen en oto's houden wel van een beetje alg, dus zolang er geen roze steentjes en dergelijke inzitten kunnen ze het nog wel even volhouden tot je alles bedacht hebt.

Verder kan je evt een darm gebruiken en deze op de kraan aansluiten, en zo water afhevelen en bijvullen.
Wat planten betreft, hangt het wat van de soorten af die je wil, er zijn er die dagelijks CO2, voedingsstoffen, sporen,.. nodig hebben.
Tevens zijn er ook planten waar je af en toe eens een kleibol moet bijsteken, dit lijkt me voor jou wel een goede oplossing aangezien je blijkbaar niet echt van veel onderhoud houd.

Kan je trouwens eens een foto posten van je bak, dan kunnen we je nog wat tips geven.
 
Water uit het bakje met een slang omlaag. klem onder de wc bril.

Water omhoog op d kraan aansluiten. en afklemmen.

Dan boven ook een kraantje op de slang.

Enme. zoveel water is dat toch niet. 54 literbakje.

Is 1 emmer om te wisselen. of 2 x 5 liter.
 
Een waterwissel is 2 emmers ongeveer bij 60 liter. Als je dat teveel werk vindt zal 1 emmer bij 30 liter niet uitmaken gok ik zo?

Ik zou dan juist voor een grotere bak gaan en die stabiel krijgen zodat je eens in de 2 weken kan wisselen.

Maar als je de wissels veel werk vindt is een aquarium niet zo handig
 
Een waterwissel is 2 emmers ongeveer bij 60 liter. Als je dat teveel werk vindt zal 1 emmer bij 30 liter niet uitmaken gok ik zo?

Ik zou dan juist voor een grotere bak gaan en die stabiel krijgen zodat je eens in de 2 weken kan wisselen.

Maar als je de wissels veel werk vindt is een aquarium niet zo handig


Heb je zijn verhaal eerst gelezen . Niet groter.


Waarom 2 emmers? ik doe ook maar 1 emmer in de week.

Ligt ook aan de bezetting , wat er in zit.
 
Dank jullie wel voor de reacties!

Quistero, ik moet inderdaad traplopen, ik zat te denken aan een buitenfilter van Eheim met externe verwarming (alle apparatuur uit de bak en efficiënter verwarmen) en tenminste een set scharen en pincet. De opvoerpomp zou voor het verversen zijn, kan er gewoon een buis de dakgoot of een emmer in.

Apisto, morgen zal ik een foto maken, daarvoor is het nu te donker. Als het kan dan houd ik het aquarium wel graag, ja.:) Plantjes e.d. ben ik nog niet over uit, iets dat mooi kleurt en inderdaad niet zoveel extra's nodig heeft, haha. Er zit nu anubias nana op een steen in, die heeft het nooit echt lekker gedaan, en daarnaast twee cryptocoryne-soorten waarvan ik me de types even niet kan herinneren, die doen het al zo lang als ik ze heb erg goed.
Roze steentjes, wat zijn dat precies?

Bertus, dan zou de slang de lengte van de overloop, de trap en de gang door moeten. Ik weet niet of ik er dan zeker van kan zijn dat het niet ergens gaat lekken...

Kjell.., per verversing zo'n 5 emmers omhoog en omlaag en dat drie keer per week vind ik best een klusje (maar, toegegeven, ik kan best een zeur zijn hoor). Eens in de 2 weken op 54 L kan dat (zonder teveel algen)?
 
Kjell.., per verversing zo'n 5 emmers omhoog en omlaag en dat drie keer per week vind ik best een klusje (maar, toegegeven, ik kan best een zeur zijn hoor). Eens in de 2 weken op 54 L kan dat (zonder teveel algen)? …

5 emmers???? van 10 l. ? Maak jij de bak dan leeg?
En waarom 3 x in de week?

Ene, tuinslang, 7 m. of 10 m .
Gebruik ik ook. om ene kant huis nar andere kant te gaan.

Denk opvoerpomp de hoogte niet red.
 
Kjell.., per verversing zo'n 5 emmers omhoog en omlaag en dat drie keer per week vind ik best een klusje (maar, toegegeven, ik kan best een zeur zijn hoor). Eens in de 2 weken op 54 L kan dat (zonder teveel algen)?

Je hoeft per week maar ongeveer 1/3 van je water te vervangen. Dat zou dus 1.5 emmertje per week zijn.

Ik weet niet welk filter je nu hebt. Een extern filter is wel fijn, maar zijn ook goedkoop op marktplaats te vinden. De verwarming zou ik in de bak laten.

Je hebt baardalg wat duidt op schommelende co2. Dat zou mede kunnen komen door de enorme waterwissels (3x per week).

Er zijn genoeg planten die niet perse co2 toevoeging nodig hebben, zoals je crypto's, maar javavaren, mos, waterpest of iets dergelijks kan ook prima. Een all in one plantenvoeding kost vrij weinig en hoef je ook maar minimaal toe te voegen icm geen c02 en makkelijke planten.
 
5 emmers, voor iedere emmer die je eruit haalt, moet natuurlijk ook weer een emmer naar boven! Klein emmertje dus 2,5e emmer eruit en 2,5e emmer erin.
Mij is verteld 3 keer in de week 30% te verversen om alg tegen te gaan. Zo deed ik het dan ook in het begin. Inmiddels een heel stuk minder, want na iedere verversing is alle troep die ik eruit haal de volgende dag weer terug, dus de moed is me een beetje in de schoenen gezakt... (Maar nu ik dit zo typ, bedenk ik me dat dat ook kan komen doordat ik het nu zo weinig ververs. :!)

Edit:
Fuubs, het filter dat erin zit kwam bij de bak, geen idee wat voor soort maar er zit een grote grove spons in en that's it.
 
Edit:
Fuubs, het filter dat erin zit kwam bij de bak, geen idee wat voor soort maar er zit een grote grove spons in en that's it.

We wachten de foto wel even af, dan kunnen we je vast verder helpen.
 
Weet je zeker dat je dit nodig bent en gaat gebruiken?
Ja, als ik het heb dan gebruik ik het. :)

Bertus ik heb je posts nog een keer gelezen en denk dat het water verversen wel kan lukken zoals je het omschrijft. Zal morgen eens kijken wat er in de schuur ligt qua tuinslang en kraantje. Zou i.i.g. wat werk besparen!
 

Terug
Bovenaan